Andreas Helgstrand: meer fokken voor meer getrainde paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48395
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Andreas Helgstrand: meer fokken voor meer getrainde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-21 19:34

Bokt.nl
Algemeen

Afbeelding
Andreas Helgstrand, hier met Jovian. Foto: © FEI/Hippo Foto - Dirk Caremans.


Andreas Helgstrand en Ludger Beerbaum zijn een samenwerking gestart, samen met Waterland Private Equity, om het Palm Beach International Equestrian Center in Wellington te verbeteren en uit te breiden.

Andreas Helgstrand wil het wedstrijdterrein een upgrade geven, door uitbreiding met een afdeling voor de verkoop van dressuurpaarden en rijkleding en sieraden. Hiermee willen ze Wellington op de kaart zetten als een van de beste locaties. "Als ik paarden verkoop, waarom zou ik dan niet ook kleding, of sieraden, of wat anders verkopen?", aldus Helgstrand.

Daarnaast moet ook het aantal stallen flink worden uitgebreid. Nu staan er veel paarden in een tijdelijke stalling, in de vorm van staltenten. "Dit moet anders. Mensen willen hun paarden niet meer in een tent, daar zijn ze te duur voor. Het probleem van het stallentekort moet worden opgelost", zegt Helgstrand.
Op dit moment staan er 200 permanente stallen, maar Andreas Helgstrand verwacht dat er zeker nog 1000 stallen extra nodig zijn om de tenten te vervangen tijdens WEF Jumping om onderdak te bieden aan springpaarden, en zeker 500 voor de dressuurpaarden.

Helgstrand heeft ook plannen om de fokkerij in Amerika te stimuleren. "Er is zoveel vraag naar goed getrainde paarden, dat we veel meer moeten fokken. We willen fokken voor iedereen, niet alleen voor de rijksten der aarde.".

Het doel is het fokprogramma in de Verenigde Staten te stimuleren, om zo aan de grote vraag naar paarden tegemoet te kunnen komen. Andreas wil zijn hengsten, die in Europa staan, ter dekking aanbieden aan Amerikaanse fokkers. Ook wil hij dat er meer wedstrijden voor jonge paarden worden gehouden. "De fokkerij hier is zo klein, vergeleken met Europa. Als de fokkers hier meer voet aan de grond krijgen, is er een markt voor ze. Kopers hoeven niet ver te reizen en ze kunnen het tegen elkaar opnemen." Helgstrand vervolgt: "Het is belangrijk dat de fokkerij groeit. Dan kunnen we beginnen met wedstrijden voor jonge paarden en ook blijven fokken voor de topsport. We willen niet alleen voor de rijksten der aarde fokken, maar voor iedereen."

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 22:03

Massaproductie… :wow:

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Andreas Helgstrand: meer fokken voor meer getrainde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 22:26

Ik word een beetje ongemakkelijk van de visie van deze man. Vooral het stuk over meer wedstrijden voor jonge paarden. Was het nu niet juist de discussie dat we af willen van jonge paardencompetities ivm welzijn?

tamary

Berichten: 29183
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 22:38

Hoe fok je een goed getraint paard?

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 06:59

Als je vooral veel fokt voor de rijken dan blijven er genoeg over om aan de rest te verkopen. Iemand moet het overschot nemen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41590
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Andreas Helgstrand: meer fokken voor meer getrainde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 07:14

Bedrijfstechnisch ontzettend slim, denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 09:03

genoeg mensen die er weer in mee gaan, big business
en die online verkopen maken natuurlijk goede reclame met die wanzinnige prijzen

of een paard kant en klaar geprogrammeerd geboren wordt, even bij de inseminatie aangeven: kant en klaar GP dressuur of 160 springen paard,

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Andreas Helgstrand: meer fokken voor meer getrainde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 09:07

Gevolg zal zijn dat in de USA de prijzen naar beneden gaan dus handelaren uit de Europa geen kapitalen meer krijgen voor een goede vierjarige . Die gaan voor heel veel centjes de plas over.

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 09:09

bigone schreef:
Gevolg zal zijn dat in de USA de prijzen naar beneden gaan dus handelaren uit de Europa geen kapitalen meer krijgen voor een goede vierjarige . Die gaan voor heel veel centjes de plas over.


Dit was ook mijn eerste gedachte..als dit doorgaat dan gaat de vraag in NL en DLD afnemen naar goede paarden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41590
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 09:11

Elisa2 schreef:
bigone schreef:
Gevolg zal zijn dat in de USA de prijzen naar beneden gaan dus handelaren uit de Europa geen kapitalen meer krijgen voor een goede vierjarige . Die gaan voor heel veel centjes de plas over.


Dit was ook mijn eerste gedachte..als dit doorgaat dan gaat de vraag in NL en DLD afnemen naar goede paarden.

Ik denk dat de vraag niet meteen afneemt, maar dat de prijzen voor goede paarden lager worden.

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andreas Helgstrand: meer fokken voor meer getrainde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 09:32

Ja dat ook, maar als er hier zo doorgefokt blijft worden dan vraag ik me af of we straks niet weer een paarden overschot krijgen.

Maar goed, dan komt zijn laatste zin wel uit..dat goede paarden betaalbaar worden voor iedereen.

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Andreas Helgstrand: meer fokken voor meer getrainde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 11:10

1000 extra stallen... goed idee... wordt leuk bij bijvoorbeeld een rhino uitbraak...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 11:30

1000 extrastallen............ook weer veel banen erbij, dierenartsen, osteo's, fysio', cranio's, bit- cq zadelfitters, hoefsmeden, stalruiters, stal personeel ect.

dieren welzijn verzekerd!!!

het blijft een leuk speeltje voor de puissant rijken op de deze aarde

UK_eef

Berichten: 4218
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

Re: Andreas Helgstrand: meer fokken voor meer getrainde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 14:12

Men moet niet méér fokken, maar méér rijdbare paarden fokken.

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andreas Helgstrand: meer fokken voor meer getrainde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 14:38

Volgens mij kunnen die centen echt beter geinvesteerd worden in goed les..ik zie genoeg rijdbare paarden die aardig verkloot worden. Moeten we dan meer fokken zodat deze mensen keer op keer hun paard kapot kunnen rijden en een nieuwe kunnen kopen?

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 14:47

Elisa2 schreef:
Ja dat ook, maar als er hier zo doorgefokt blijft worden dan vraag ik me af of we straks niet weer een paarden overschot krijgen.

Maar goed, dan komt zijn laatste zin wel uit..dat goede paarden betaalbaar worden voor iedereen.

Denk dat we dat volgend jaar al hebben. Werkelijk alle pensionstallen hier in de buurt staan vol...... bizar en nog steeds mensen op zoek naar stalling.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 14:48

UK_eef schreef:
Men moet niet méér fokken, maar méér rijdbare paarden fokken.

Paarden zijn prima rijdbaar, en zijn nog altijd genoeg recreatiepaarden, en ook genoeg KWPN wat gewoon prima te rijden is, mensen kunnen gewoon niet rijden.

Getup

Berichten: 8274
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Andreas Helgstrand: meer fokken voor meer getrainde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 14:57

Gedeeltelijk eens. Mensen hebben niet altijd de bijbehorende kunde .

Maar imo zijn er echt niet meer rijdbare paarden met goede karakters. Vaak veel te heftig.

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 16:29

Ik denk dat mensen ook de verkeerde paarden zoeken, je moet in een topsport gefokt dressuurpaard geen koudbloed karakter verwachten. En ook niet iets groens kopen als de kunde er niet is om ze goed door te rijden.
Het is natuurlijk wel zo dat je in de hogere dressuur een soort sensibiliteit nodig hebt en een paard wat altijd blijft lopen..die zijn niet altijd simpel als ze jong zijn.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 14:36

Getup schreef:
Gedeeltelijk eens. Mensen hebben niet altijd de bijbehorende kunde .

Maar imo zijn er echt niet meer rijdbare paarden met goede karakters. Vaak veel te heftig.

Ik heb een hete, sensibele merrie met een werkelijk fantastisch karakter. Ze is echt ontzettend lief, heel vriendelijk, slim, leuk, en ik ben er afschuwelijk verliefd op. Kun je ermee naar buiten? Nee, beter van niet :')
En met rijden krijg je elke fout terug, en terecht. Zij is goudeerlijk en verwacht van je dat jij dat ook bent.

Maar zij is sportgefokt.
En als je zo een paard wilt, en je verwacht dat je er als beginner ook op komt, valt dat tegen, ja. Ik persoonlijk denk dat heel veel paarden veel en veel te braaf zijn, veel te veel onzin pikken van de ruiter, worden gestraft voor de fouten van de ruiter, hebben last van de rug en allerlei pijntjes in het lijf, en blijven het braaf doen. Als je dat een goed karakter vindt....... dat is imo gebrek aan karakter.
je paard hoeft niet alles van ze te accepteren, leer rijden.

Er is niets mis met een heftig karakter, ik wou dat er meer van zulke paarden waren, dan gingen de eigenaren ook eens moeite doen en nadenken.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Andreas Helgstrand: meer fokken voor meer getrainde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 14:55

Veel paarden die braaf genoemd worden zijn dat ook helemaal niet. Eten het hele bos leeg, trekken hun eigen plan, weigeren bijvoorbeeld de kant op te gaan waar de ruiter heen wil of om te galopperen enzovoorts enzovoorts.
Maar omdat ze dan niet de ruiter eraf bokken of te hard gaan noemt men het braaf :+

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 15:18

Avalanche81 schreef:
En met rijden krijg je elke fout terug, en terecht.


Dat vind ik persoonlijk dus geen leuke karaktereigenschap. Oog om oog, tand om tand, ik hou niet van zulke paarden en ook niet van zulke eigenaren. Ik kan niet altijd alles 100% goed doen, ik maak fouten, ik wil daar niet meteen voor afgestraft worden.

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 15:21

Kennen jullie dat liedje: Money money money moneyyyy

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Andreas Helgstrand: meer fokken voor meer getrainde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 15:40

Ik begrijp niet goed wat het probleem is. Op dit moment is het gedurende het hele winterseizoen al druk in Wellington; er zijn wedstrijden, veilingen, shows, enz. Er worden ook nu vliegtuigen vol (jonge) paarden over de plas gevlogen en VDL Stud had/heeft er z'n eigen veiling.
Het stimuleren van de fokkerij gebeurt ook al jaren; er gaat bv. veel sperma die kant op en het KWPN heeft er een eigen afdeling.

Dus ik begrijp niet waarom deze plannen van Helgstrand nu opeens zoveel slechter zijn voor het paardenwelzijn....juist wel fijn als er ook meer paarden worden gefokt daar. Scheelt in ieder geval een hoop gesleep over de plas, ook niet altijd fijn. En dat men gebruik maakt van de kennis die er in NL/Dld /DK is, alleen maar goed toch?

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Re: Andreas Helgstrand: meer fokken voor meer getrainde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 15:59

Ipv al dat onterechte geneuzel over paarden welzijn [deze paarden worden tot in detail verzorgt!!] en andere bijzaken... kan men zich beter druk maken over wat het voor de hele sector betekend als 1 partij met grof geld steeds meer aanwezig word...