Welke bril heb jij? Show hem hier

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BeFunny

Berichten: 10433
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 12:47

Trouwens het glas is bij Pearle ook niet meer goedkoop te noemen 160 euro voor de twee glazen.

Wel kreeg ik 60 euro korting op het geheel (kon kiezen tweede bril of 60 korting) omdat ik toch even wil aanzien hoe het blijft gaan met mijn ogen vond ik die 60 euro korting wel heel fijn hoor.

Deze vind ik leuk van Specsavers
https://www.specsavers.nl/brillen/bronagh?sku=30828780

BeFunny

Berichten: 10433
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Welke bril heb jij? Show hem hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 23:21

Even een vraagje.

Ik heb nog een beetje last van mijn bril (van de glazen vooral mijn linkeroog) met de sterkste cilinder.
De buitenrand daar zie ik wazig door. Mijn oog zelf voelt prikkelend/droog en dichtbij zie ik minder scherp en beetje vervorming. Veraf zie ik wel scherp. Als ik focus op iets dichtbij ook. Maar het is niet zoals het moet zijn. Nou heb ik begrepen dat het een paar weken kan duren. Maar in het verleden heb ik dit eigenlijk nooit zo aan de hand gehad maar had toengeen cilinder! Dus daar zou het door kunnen komen. Heeft één van jullie zo iets wel eens aan de hand gehad?

TurboDi

Berichten: 1101
Geregistreerd: 31-08-12

Re: Welke bril heb jij? Show hem hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 07:12

Als je een enkelvoudige bril hebt, dus gewoon 1 sterkte in het hele glas, dan moet dit met een week toch wel over zijn. Zo niet, even langs je opticien..

BeFunny

Berichten: 10433
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Welke bril heb jij? Show hem hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 09:20

Ja enkelvoudig maar het komt door de cilinder schijnt.

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Re: Welke bril heb jij? Show hem hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 09:44

Be Funny, ik heb hier ook last van (gehad). Mijn bril was niet meer op sterkte en mijn ogen zijn erg achteruit gegaan. Ik heb nu zo’n 2-3 weken mijn nieuwe glazen en ik ben inmiddels gewend. Eerste paar dagen waren vreselijk, ik miste telkens stoepjes en opstapjes omdat de randen wazig waren, dat is nu helemaal bijgetrokken.

BeFunny

Berichten: 10433
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 09:57

_MG schreef:
Be Funny, ik heb hier ook last van (gehad). Mijn bril was niet meer op sterkte en mijn ogen zijn erg achteruit gegaan. Ik heb nu zo’n 2-3 weken mijn nieuwe glazen en ik ben inmiddels gewend. Eerste paar dagen waren vreselijk, ik miste telkens stoepjes en opstapjes omdat de randen wazig waren, dat is nu helemaal bijgetrokken.


O dat geeft hoop.
Dinsdag is het een week. Sinds gister is mijn linker oog dus gaan prikkelen/branden voelt denk een beetje als lui oog :')

En ik had dit dus bij de voorgaande brillen dus nooit. Dan ga je toch twijfelen.

Flying_Angel

Berichten: 15713
Geregistreerd: 26-06-05
Woonplaats: ¡uɐɐɯ ǝp ɹǝpuo

Re: Welke bril heb jij? Show hem hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 09:59

Herken ik wel! Ik heb ook met cilinders, waarschijnlijk ben je ergens de komende dagen wel gewend!

BeFunny

Berichten: 10433
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Welke bril heb jij? Show hem hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 10:07

Dan hebben we gewoon geduld. Bedankt ;)

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Welke bril heb jij? Show hem hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 12:15

Zitten de cilinders wel op de juiste hoogte?

Ik heb ook cilinders maar nooit last van gehad met bril.
Met mijn huidige bril wel een paar dagen moeite gehad, maar dat kwam meer door de min die er voor het eerst in zit...

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 12:45

Ik zou alsnog even terug gaan naar de zaak waar de bril is aangemeten.
Kan ook zijn dat ze m net iets moeten stellen waardoor het glas een mm hoger of lager staat en dat je dan wel lekker kijkt.

BeFunny

Berichten: 10433
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 12:55

Janine1990 schreef:
Zitten de cilinders wel op de juiste hoogte?

Ik heb ook cilinders maar nooit last van gehad met bril.
Met mijn huidige bril wel een paar dagen moeite gehad, maar dat kwam meer door de min die er voor het eerst in zit...


Bij mij zijn zowel de sterktes als de cilinders anders. En bij beide ogen. En dus ruim 10 jaar geen bril gehad. Het is ook vrij snel in enkele weken naar slecht zicht gegaan.

De Pearle had me aangeraden de bril op te houden en mijn ogen zo te laten wennen.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Welke bril heb jij? Show hem hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 13:24

En ze hebben niet per ongeluk de glazen verkeerd om gezet?
Heb ik wel eens gehoord namelijk...

Als iemand anders mijn bril op zet krijg ik ook altijd de vraag of ik niet misselijk wordt van daar doorheen kijken... Dus ik kan me voorstellen dat bij verkeerd glas je dat idee ook hebt...

Een paar dagen oke, maar 2 a 3 weken is echt te veel als je mij vraagt...

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 13:31

Janine1990 schreef:
En ze hebben niet per ongeluk de glazen verkeerd om gezet?
Heb ik wel eens gehoord namelijk...

Als iemand anders mijn bril op zet krijg ik ook altijd de vraag of ik niet misselijk wordt van daar doorheen kijken... Dus ik kan me voorstellen dat bij verkeerd glas je dat idee ook hebt...

Een paar dagen oke, maar 2 a 3 weken is echt te veel als je mij vraagt...


Nee hoor, google maar eens. Staat bij elke opticien pp de website vermeld, zeker wanneer je cilinder veranderd kan dit gebeuren.

Neemt natuurlijk niet weg dat het iets is om goed in de gaten te houden. Als het na 3 weken écht niet verbeterd is zou ik terug gaan.

BeFunny

Berichten: 10433
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 13:52

Janine1990 schreef:
En ze hebben niet per ongeluk de glazen verkeerd om gezet?
Heb ik wel eens gehoord namelijk...

Als iemand anders mijn bril op zet krijg ik ook altijd de vraag of ik niet misselijk wordt van daar doorheen kijken... Dus ik kan me voorstellen dat bij verkeerd glas je dat idee ook hebt...

Een paar dagen oke, maar 2 a 3 weken is echt te veel als je mij vraagt...



Ik heb hem pas sinds dinsdag.
En ja 2 of 3 weken schijnt normaal te zijn en schijnt ook gemiddeld te zijn.
Dinsdag toen ik daar was heb ik het aangegeven en toen hebben ze gekeken of de glazen niet zijn verwisseld en die zitten Iig goed. De sterkte - lijkt me ook goed (mijn rechteroog lijkt al bijna normaal te zien) mijn linkeroog daar ervaar ik dus wat dingen mee. Maar de sterkte lijkt wel goed ik kan de letters op de tv weer lezen enzovoorts maar ervaar een waasje en een soort tunnel tussen dat waasje door (het is zelfs heel lastig uitleggen) maar bijv de trap die lijkt te zweven onder mij als ik naar beneden loop de treden het dichtstbij die lijken nog dichterbij (dat ervaar ik nog wel met samenzicht van beide ogen) Als ik mijn rechteroog dichtdoe dan zie ik ook scherp als ik de letters op tv bijvoorbeeld lees en ook andersom.

Ik ga als het in de loop van de week niet beterd (ik verwacht niet dat het helemaal goed is) maar wel verbetering. Dan ga ik even terug om te vragen of ze willen kijken of de cilinder niet net iets te hoog of te laag zit. Dat kan ook een ding zijn.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 20:16

_MG schreef:
Janine1990 schreef:
En ze hebben niet per ongeluk de glazen verkeerd om gezet?
Heb ik wel eens gehoord namelijk...

Als iemand anders mijn bril op zet krijg ik ook altijd de vraag of ik niet misselijk wordt van daar doorheen kijken... Dus ik kan me voorstellen dat bij verkeerd glas je dat idee ook hebt...

Een paar dagen oke, maar 2 a 3 weken is echt te veel als je mij vraagt...


Nee hoor, google maar eens. Staat bij elke opticien pp de website vermeld, zeker wanneer je cilinder veranderd kan dit gebeuren.

Neemt natuurlijk niet weg dat het iets is om goed in de gaten te houden. Als het na 3 weken écht niet verbeterd is zou ik terug gaan.


:wow:

Dat lijken me dan wel echt zeer ellendige weken zeg :oo

BeFunny

Berichten: 10433
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Welke bril heb jij? Show hem hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 20:43

Zou het ook te maken kunnen hebben met dat de glazen heel dun zijn tegenwoordig? (zijn van ander kunststof) Ik had er nog nooit van gehoord. Maargoed ik heb ook pas voor het eerst die cilinders erin.

TurboDi

Berichten: 1101
Geregistreerd: 31-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 20:53

BeFunny schreef:
Zou het ook te maken kunnen hebben met dat de glazen heel dun zijn tegenwoordig? (zijn van ander kunststof) Ik had er nog nooit van gehoord. Maargoed ik heb ook pas voor het eerst die cilinders erin.

Zou wel kunnen als je asferische glazen hebt. Deze glazen worden vlakker gemaakt, als ze dan niet op de juiste hoogte in zijn geslepen dan kan dit vertekeningen veroorzaken.

Niet alle dunnere glazen zijn asferisch!!!

BeFunny

Berichten: 10433
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 21:09

Nee. Ik heb zeg maar het Goud glaspakket. En geen asferische (kon ik wel kiezen) er was wel een meerprijs geloof ivm de cilinders maar dat was maar 10 euro voor beiden.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 23-10-21 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Re: Welke bril heb jij? Show hem hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 21:11

Janine1990, jup ik kan bevestigen dat het ellendig is :’) máár na die drie weken kon ik gewoon écht goed zien!

Dorus

Berichten: 13204
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Welke bril heb jij? Show hem hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 21:52

Ik heb ooit één bril met cylinder gehad. Ik heb er nooit aan kunnen wennen. Doe mij maar gewoon een bril zonder cylinder.

Arantes
Berichten: 889
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 21:59

BeFunny schreef:
Janine1990 schreef:
En ze hebben niet per ongeluk de glazen verkeerd om gezet?
Heb ik wel eens gehoord namelijk...

Als iemand anders mijn bril op zet krijg ik ook altijd de vraag of ik niet misselijk wordt van daar doorheen kijken... Dus ik kan me voorstellen dat bij verkeerd glas je dat idee ook hebt...

Een paar dagen oke, maar 2 a 3 weken is echt te veel als je mij vraagt...



Ik heb hem pas sinds dinsdag.
En ja 2 of 3 weken schijnt normaal te zijn en schijnt ook gemiddeld te zijn.
Dinsdag toen ik daar was heb ik het aangegeven en toen hebben ze gekeken of de glazen niet zijn verwisseld en die zitten Iig goed. De sterkte - lijkt me ook goed (mijn rechteroog lijkt al bijna normaal te zien) mijn linkeroog daar ervaar ik dus wat dingen mee. Maar de sterkte lijkt wel goed ik kan de letters op de tv weer lezen enzovoorts maar ervaar een waasje en een soort tunnel tussen dat waasje door (het is zelfs heel lastig uitleggen) maar bijv de trap die lijkt te zweven onder mij als ik naar beneden loop de treden het dichtstbij die lijken nog dichterbij (dat ervaar ik nog wel met samenzicht van beide ogen) Als ik mijn rechteroog dichtdoe dan zie ik ook scherp als ik de letters op tv bijvoorbeeld lees en ook andersom.

Ik ga als het in de loop van de week niet beterd (ik verwacht niet dat het helemaal goed is) maar wel verbetering. Dan ga ik even terug om te vragen of ze willen kijken of de cilinder niet net iets te hoog of te laag zit. Dat kan ook een ding zijn.


Dit klinkt van binoculaire aard (samenwerking tussen je ogen). Kan verschillende oorzaken hebben. In jouw geval zou ik denken aan 1 glas niet juist gecorrigeerd, hoogte/PD niet goed waardoor prismatische werking, of (dit is je eerste bril ooit toch?) moeten wennen aan het kijken met twee ogen (waarschijnlijk rechts dominant en nu gaat links ook opeens meedoen). Dit laatste kan best een tijdje duren voordat je daaraan went. Of je accepteert simpelweg de cilinder niet, dat komt vaker voor. Zeker als je nooit een bril hebt gehad.

Ik heb natuurlijk je ogen niet gezien en ga uit van wat ik nu lees. Tip: laat je goed binoculair uitrefractioneren (dus dat ze de meting met 2 ogen open doen ipv 1 tegelijk) en door een goede ervaren opticien.

BeFunny

Berichten: 10433
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 22:13

Nee niet mijn eerste bril ooit. Ik heb van mijn 7e tot mijn 27e een bril gehad (dat is 20 jaar dat bedenk ik me nu pas) en op mijn 27e zijn mijn ogen gelaserd. En nu 38 zag ik dus minder en ging voor oogmeting. En daaruit bleek -1 plus cilinder en -1,5 plus cilinder. Cilinder sterkte kan ik morgen nog wel opzoeken (heb ik even geen zin in) maar dus Iig dat ik een bril nodig heb weer.

Ik ben 3 jaar geleden nog in het ziekenhuis opgemeten en toen waren mijn ogen nog perfect qua zicht. Ik had een ongeluk gehad en was met mijn hoofd, 0,5 cm van mijn oog af op een stoeprandje gevallen met fiets ivm glad. Met een hersenschudding en grote Jaap met hematoom tot gevolg. Toen die hematoom slonk had ik het idee dat er vocht achter mijn oog zat. Dat was niet zo maar daarvoor moest ik toen wel naar de oogarts. Toen was het met een paar weken wel helemaal goed.

Ze hebben de oogmeting gedaan met 1 oog apart. Met 2 ogen samen. En later nog met een soort bril met voorzet glas. En dat zag wel goed.

marleen_88

Berichten: 14045
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Welke bril heb jij? Show hem hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 22:23

Ik heb ook cilinder in mijn glazen. Laatst een botsing met een leerling gehad, bril stond iets scheef. Ik was meteen kotsmisselijk, heb hem afgezet en ben zo snel mogelijk naar mijn opricien gereden.

Ik wil je toch ook adviseren om nog eens te checken of je brill echt goed staat. :=

Arantes
Berichten: 889
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Welke bril heb jij? Show hem hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 22:42

Als je met pasbril op wel goed kijkt dan is het waarschijnlijk de afstelling van je bril die niet goed is. Of de PD/hoogte klopt niet (wat prismatische werking geeft en daardoor de samenwerking tussen je ogen beïnvloed).

BeFunny

Berichten: 10433
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 23:13

De pasbril met voorzet glas naar 1 punt (dus ik heb er niet mee rondgelopen de opticien hield hem vast en het voorzet glas ervoor.

Maar toen ik deze bril op kreeg had ik gelijk zo iets van wow klopt het wel allemaal want ik zie hwel raar. Ze hebben er toen nog naar gekeken.
Maar ik ga er vandeweek gewoon wel weer even langs.