(Kunststof) Stal laten bouwen? Wie heeft ervaring?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jasmoon
Berichten: 3
Geregistreerd: 21-10-21

(Kunststof) Stal laten bouwen? Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-21 16:04

Hallo,

Volgend voorjaar willen wij graag een buitenstal laten bouwen en onze weide opnieuw laten omheinen. Het ontwerp voor de stal is klaar en we hebben een offerte liggen van horsefriend. We zijn alleen benieuwd naar ervaringen van anderen met stallen bouwers en we zouden graag foto's willen zien van reeds geplaatste stallen. Wie o wie wil ervaringen met ons delen? Wat zou je sowieso weer doen en wat had achteraf beter anders gekund? Het gaat ons specifiek om buitenstallen en we zijn op zoek naar een partij die het hele project van A tot Z kan aanpakken.



LaDonna75

Berichten: 2119
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 11:49

Wij zijn momenteel druk bezig met de bouw van een stal, na ongeveer twee jaar wikken, wegen, rondkijken en informeren. Alle opties hebben we wel ongeveer laten passeren, zoals: houtbouw, kunststof, gemetselde steen, prefab beton enz enz. Wat mij erg geholpen heeft, is gaan kijken bij verschillende mensen hoe zij het hebben gedaan, en ook showrooms bezocht en informatieve gesprekken gevoerd.
Waar ik eerst echt buitenstallen wilde, ben ik na kijken bij mensen overgegaan op een zogeheten barn-model (schuurmodel), waarbij een binnenruimte bij de stallen is. Dit omdat ik het fijn vind ook "droog" en uit het weer bij de paarden te kunnen zijn en te kunnen poetsen en wassen buiten de box.

Dan de afweging van het materiaal (hout/kunststof/steen). De stal staat bij ons op het erf, vanuit de woonkamer kan ik de stal zien als ik uit een bepaald raam kijk. Op ons erf staan nog meer gebouwen, de stal moest van ons bij de omgeving passen. Hout viel voor ons af vanwege het aangezicht en de degelijkheid/onderhoudsgevoeligheid. We hebben lang getwijfeld tussen kunststof en steen, waarbij kunststof voor ons rond de 10-15000 euro goedkoper uitviel dan steen. Omdat we de stal ook nog zouden willen gebruiken als er geen paarden meer zouden zijn, en omdat het gewoon voor ons mooier was, vonden we de meerkosten opwegen tegen de degelijkheid en uitstraling van steen. Gemetseld bleek (veel) duurder dan prefab, dus gekozen voor prefab beton met steenmotief.

Wij hebben uiteindelijk gekozen voor 2 verschillende partijen, namelijk een aannemer die bij ons al 2 loodsen had gezet voor het buitenwerk en een stallenbouwer voor de boxen en staldeuren. Dit omdat de aannemer veel duurder de boxen kon leveren dan de stallenbouwer.

Mijn advies: gaan kijken, vooral/ook bij mensen thuis (tip: ik heb op een FB-pagina een soort advertentie gezet, ik mocht zomaar komen kijken bij meerdere mensen!). Ga op gesprek bij stallenbouwers. Geert en Henk zit scherp in de prijzen, Bedaf ook, maar bijvoorbeeld lokalere stallenbouwers ook. Wij zijn geslaagd bij Rutjes stallenbouw.
Zo is het de bedoeling dat het gaat worden:
Afbeelding

En zo ver zijn we:

Afbeelding

We doen veel zelf, dit is wat de aannemer heeft gedaan. Aan de kopse kanten gaan we met douglashout potdekselen, net zoals bij de loods die er achter staat. Er komt per box een deelbare buitendeur in en aan de beide kopse kanten schuifdeuren.

<3 Welsh partbreds
Sanaa (Welsh partbred, 1,46m) M1 tussen de paarden
Welsh x Duitse sportpony in de maak

Jasmoon
Berichten: 3
Geregistreerd: 21-10-21

Re: (Kunststof) Stal laten bouwen? Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-21 17:15

Dankjewel voor je uitgebreide antwoord! Dat ziet er super mooi uit. Wij willen inderdaad ook graag droog kunnen poetsen en voeren, daarom komt er bij ons 2 meter afdak voor de stallen, opslag en zadelkamer langs en een overkapping van 3,5 bij 6 meter aan de zijkant. Dat is nog steeds buiten, maar we staan wel droog in elk geval. Ik snap, als ik jullie ruimte zie wel heel goed waarom jullie voor dit ontwerp hebben gekozen. Mooi hoor! Ben benieuwd naar het eindresultaat. Veel succes met de bouw

fokfanaat

Berichten: 20209
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 14:04

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

dit hebben wij laten zetten door Zuidema paardenboxen, met een tussenwand die weggedraaid kan worden en hoger dan regulier.

ik ben super tevreden, ook heel erg met de plastic planken.
Enige wat ik anders zou doen is zorgen voor een rubber profiel tussen de betonplaten en de metalen profielen van de wanden, er komt nu toch wat water binnen.

boxen zijn 4 x 3, zou nooit voor kleiner kiezen.
Laatst bijgewerkt door fokfanaat op 25-10-21 14:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Laurievc

Berichten: 4414
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 14:05

Afbeelding

3j geleden gezet, ondertussen deel aanbouw bijgezet. Heel tevreden van, zou het niet anders willen :)

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 14:21

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Stallen staan nu bijna 5 jaar en zijn nog als nieuw. Zou zo weer stallen plaatsen van Bedaf :j

_Lorette_

Berichten: 12070
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 15:24

Afbeelding

Hier ook kunststof buitenstallen. Ik ben er blij mee! Heb niet direct iets wat ik anders zou doen... Ze zijn geplaatst door Bedaf.

I'm begging you to come and pull me out the fire
Come and save me like you did when we were young
Please come bring me up from my lowest, take me higher
Can you see me through the ashes and the smoke?

Jasmoon
Berichten: 3
Geregistreerd: 21-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-22 14:21

Dank voor jullie reacties! Uiteindelijk inderdaad veel rond gekeken en gevraagd. Op dit moment wordt er grond verzet ter voorbereiding op de bouw van de stallen. Uiteindelijk gekozen voor verschillende partijen. 1 voor graafwerkzaamheden, 1 voor installatie werk, 1 voor het beton en tot slot de stallen bouwer. Nu maar rustig afwachten op het resultaat!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Joyce en 120 bezoekers