Manieren om ruwvoer te geven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
MallyBelly

Berichten: 3522
Geregistreerd: 23-12-08

Manieren om ruwvoer te geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-21 09:17

Ik kon hier nog geen samenvattend topic over vinden (of niet goed gekeken).

Ik ben nieuwsgierig op welke manieren andere bokkers hun ruwvoer aanbieden. In wat voor slowfeeders? Of juist niet?

Ik doel niet op wat goed of slecht is maar echt inspiratie.

Onze kudde bestaat uit 4 pony's die de zelfde voerbehoeftes hebben, 24/7 buiten staan en tussen de 20/7 en 24/7 beschikking hebben tot ruwvoer.
Op dit moment hebben we 3 hooi bakken staan waar hooinetten in liggen maar we willen over gaan naar netten die over de baaltjes gespannen worden, niet geknoopt en kleine Maas.
We voeren 18 kilo baaltjes uit plastic (speciaal extra droog en stofvrij).

En we hebben nog 2 Shetlanders lopen die eigenlijk nog wat kwijt mogen, wegens HB lopen deze op zand apart.

Ben benieuwd naar hoe andere het doen.

[KS-MK] Lot's Zaïra Liz. en Mallow Baby's 3.0
Lot's Zaïra Liz. x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024
Lot's Mallow x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024


Britta31

Berichten: 13065
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 11:01

Ik voer ze in de stal,Nap uit de ruif,Max eerst op de grond,maar dat werd een kliederpartij.Nu heeft Max de buitenkant van een oude stoel.Ze staan 24/7 buiten met stal en krijgen 4 keer per dag ruwvoer en 1 keer slobber in de winter.
Afbeelding
Afbeelding

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

HHorseA
Berichten: 681
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: Belgie

Re: Manieren om ruwvoer te geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 11:19

Britta, die stoel is tof!

Hier in hooinetjes/hooiruif. Vroeger in een hooibal. Maar door te rollen werd het hooi smerig.

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Manieren om ruwvoer te geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 11:25

Op stal in hooinetten (mazen van 4 tot 5 cm, dus niet het echt slowfeeden, maar wel een iets of wat vertragende werking), op de wei wordt het ofwel op de grond gevoerd op de weilanden waar nog een mooie grasmat staat. De paarden die op kalere stukken staan krijgen het vanuit zo een groene hooistolp/koepel.
We voeren bewust veel, maar niet onbeperkt.

KittyDylan

Berichten: 8857
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 15:52

Op stal gebruiken we sinds kort 2 hooinetten. 1 met 2 punten, en 1 ronde. Beide 3x3 (kleine ponies).
Ideaal. Sinds we twee netten hebben heb ik het idee dat ze minder eten (2 zijn te vet) en minder verpillen. En toch onbeperkt hooi. In de eerste doe ik minder hooi maar de ronde (boxbal) gaat helemaal vol. Daar doen ze lang me (goed vol kan ik drie nachten van voeren)

Afbeelding

Voor buiten zijn we nog aan puzzelen. Ze gaan vanaf deze week weer hooi krijgen buiten, en er zou een voerbak (kuubskist) gemaakt worden maar helaas heeft mijn vader nog geen tijd. Voor onze hengst heb ik vandaag wat in elkaar geknutseld. Hij kreeg altijd hooi vanaf de grond maar dat verknoeit hij snel. Nu dit.

Afbeelding

Ik heb één net in de wei van de merries kunnen hangen maar de rest krijgen ze van de grond.

Afbeelding

Ik ben ook wel benieuwd hoe andere Bokkers dit doen. Van het voorjaar zullen de merries tijdelijk apart komen te staan (veulenen) dus daar wil ik ook nog een simpele en veulen-veilige oplossing voor ipv op de grond (3 voerbakken is ook niet te doen ivm opslag)

Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

[KS-MK] 2 Welsh Mountain veulens verwacht 2024

ellepel

Berichten: 47258
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 15:55

Afbeelding
bij ons krijgen ze het ruwvoer in dit soort bakken.( 1000 litervaten door de midden)
niet onbeperkt, maar enkele keren per dag.
zijn wel bezig om te kijken andere manieren van aanbieden dus ik lees even mee voor tips.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 16:03

Afbeelding
Hooibak met de restjes van de dag ervoor los in de bak. Bak staat op de verharding (in het zand voeren we geen hooi los in de bakken).

Afbeelding
Net vastgeklikt in bak, zeiltje eronder om te voorkomen dat gruis door de gaatjes in het zand valt. Zeiltje is inmiddels vervangen door een dun rubber matje, het zeiltje werd door mijn ruin gebruikt om te vliegeren.

Afbeelding
Net in frame, om over het hooi te doen. We zijn nog aan het testen welke bevestigingsmethode in de bak goed werkt.

Oy with the poodles, already

KittyDylan

Berichten: 8857
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 16:07

Zo'n frame wilt mijn vader (van metaal met net) ook maken voor in de kuubskist. Hij is van plan dit met kettingen te maken zodat het zakt. Hij heeft het geprobeerd uit te leggen maar moet het eerst zien. Hopelijk volgende week.

Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

[KS-MK] 2 Welsh Mountain veulens verwacht 2024

Kanzi
Berichten: 2655
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 16:08

Mijn ouwetje is erg stofgevoelig.
Ik voer daarom kleine baaltjes ‘paardenkuil’/ iets natter dan voordroog en daar gaat het goed mee.
Voeren uit een net heb ik ook geprobeerd zodat ze wat langer met hun ruwvoer doen, maar daar werd hij ondanks het soort ruwvoer toch weer benauwd van.
Ik voer nu vanaf de grond, en overweeg om het in van die kuubsbakken te doen zodat er geen zand bij komt, of een stukje te bestraten.

veranadautje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 16:12

Hier ook gewoon tussen palen en aan het hek ook hebben we een ruif

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 16:28

Wij hebben 3 kuubskisten staan en 5 netten hangen, op momenteel 5 grote pony’s.
De kuubskisten staan op de track met een frame met netten.

1 hebben we er op het gras met paddockroosters er omheen staan
Afbeelding

In aanleg
Afbeelding

Op de track
Afbeelding

1 hebben we in een hoek van de track staan op stenen
Afbeelding

Afbeelding

Het frame met stevig 3x3 net in de maak
Afbeelding

Aan stal hebben we 3 netten hangen. 1 ronde wat hoger (passive fysio)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

2 rechthoekige. 1 grote groene van 1.20x80, een kleintje van 40x60 en in stal 2 enveloppen van 1.00x80 (denk ik)
Afbeelding

Afbeelding

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Anastasia24

Berichten: 2678
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 16:29

Wij voeren onbeperkt hooi op een aanhanger. Hardstikke makkelijk. Net erover heen gespannen (4 x 4 cm) , klep open, 2 hooibalen erin, klep dicht en klaar.
Ook hangt er een net van een 1.70 paal naar eentje van een meter, zo kunnen ze zelf de hoogte bepalen. Hier morsen ze haast niet, mede door de stofzuiger shetlander. :+

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Leo

Berichten: 50037
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 16:38

We voeren op zoveel mogelijk verschillende plekken en verschillende hoogtes (betreft een PP en 24/7 buiten) en wisselen ook steeds af waar iets ligt of hangt.
Wel alles in slowfeeders. In lage houten bakken hebben we grote netten liggen (vast geklikt met karabijn haken), we hebben een aantal bakken met een net er overheen en verder hangen we netten tussen de bomen, aan palen, soms aan dakbalken voor de passieve fysio etc. Creatief met hooi elke dag. :))

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 16:39

KittyDylan schreef:
Zo'n frame wilt mijn vader (van metaal met net) ook maken voor in de kuubskist. Hij is van plan dit met kettingen te maken zodat het zakt. Hij heeft het geprobeerd uit te leggen maar moet het eerst zien. Hopelijk volgende week.

Ik ben bang dat het met kettingen heel erg gaat ranmelen. Dat wil ik mezelf en de stalhoudster niet aandoen.
We gebruiken nu als test spanbandjes, touwtje met karabijnhaken eraan en iets getest met een elastiek (maar dat trok scheef):

Afbeelding
Elastiek

Afbeelding
Karabijn aan elastiek

Afbeelding
Spanbandje


Kanzi schreef:
Mijn ouwetje is erg stofgevoelig.
Ik voer daarom kleine baaltjes ‘paardenkuil’/ iets natter dan voordroog en daar gaat het goed mee.
Voeren uit een net heb ik ook geprobeerd zodat ze wat langer met hun ruwvoer doen, maar daar werd hij ondanks het soort ruwvoer toch weer benauwd van.
Ik voer nu vanaf de grond, en overweeg om het in van die kuubsbakken te doen zodat er geen zand bij komt, of een stukje te bestraten.

Wij voeren ons hooi nat, er lopen 2 stofgevoeligen. We hebben een constructie met een bouwsteiger, ibc vat en lier om veel kilo’s hooi nat te kunnen maken zonder alles te hoeven tillen.

Oy with the poodles, already

Myfairytale
Berichten: 5368
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 16:49

Wij hebben hier kunststof palletboxen staan met een net erin en een metalen hooiruif met dak, waardoor het hooi droog blijft.

JudithO

Berichten: 7027
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 16:57

Wij hebben voor 3 grote shetlanders simpele speciekuipen waar we 3x3 netten in hebben geklikt.
Gaatjes in de bodem geboord, touwtje erdoor, daar een karabijnhaak aan en daar klik je het hooinet aan. Iets verzwaren met bakstenen.

Oh en nog een paar gaten in de bodem boren voor afwatering anders moeten ze snoephappen na een dikke regenbui ;)

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 17:00

Ik voer los op de grond, in netten en in een slowfeederbak (gemaakt van een ibc vat en een aanhangernet van de action) :)

Jessix

Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Manieren om ruwvoer te geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 17:40

Ik voer op stal los op de grond. En buiten in verschillende netten, hoog en laag, en ook op de grond.

KittyDylan

Berichten: 8857
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 18:31

Hilary schreef:
KittyDylan schreef:
Zo'n frame wilt mijn vader (van metaal met net) ook maken voor in de kuubskist. Hij is van plan dit met kettingen te maken zodat het zakt. Hij heeft het geprobeerd uit te leggen maar moet het eerst zien. Hopelijk volgende week.

Ik ben bang dat het met kettingen heel erg gaat ranmelen. Dat wil ik mezelf en de stalhoudster niet aandoen.
We gebruiken nu als test spanbandjes, touwtje met karabijnhaken eraan en iets getest met een elastiek (maar dat trok scheef):

[ [url=m/FvbDn1.jpg]Afbeelding[/url] ]
Elastiek

[ [url=m/kWPgLX.jpg]Afbeelding[/url] ]
Karabijn aan elastiek

[ [url=m/qqcp7I.jpg]Afbeelding[/url] ]
Spanbandje



Dat ziet er ook wel slim uit.
De weide is gelukkig flink stuk van het huis af (en van de buren) dus dat gerammel zal wel meevallen.

Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

[KS-MK] 2 Welsh Mountain veulens verwacht 2024

ellepel

Berichten: 47258
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 18:45

Anastasia24 schreef:
Wij voeren onbeperkt hooi op een aanhanger. Hardstikke makkelijk. Net erover heen gespannen (4 x 4 cm) , klep open, 2 hooibalen erin, klep dicht en klaar.
Ook hangt er een net van een 1.70 paal naar eentje van een meter, zo kunnen ze zelf de hoogte bepalen. Hier morsen ze haast niet, mede door de stofzuiger shetlander. :+



wil je daar eens een foto voor me van maken?

MallyBelly

Berichten: 3522
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-21 09:40

Al goede inspiratie gezien! Leuk om met elkaar te delen.

Het liefste zouden op een gegeven moment met een voetrek gaan werken omdat het fysiek best zwaar is. Wij hebben hooinetten die we vullen tot 40 kg!

Vandaag wel 2 hooinetten vervangen door gewone netten zodat het iets minder zwaar is om te vullen.
Nu we 1 net over hebben wil ik deze over die andere doen. Om te kijken of dat iets is.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door MallyBelly op 21-10-21 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

[KS-MK] Lot's Zaïra Liz. en Mallow Baby's 3.0
Lot's Zaïra Liz. x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024
Lot's Mallow x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Manieren om ruwvoer te geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 09:46

Daarom vind ik een frame zo fijn :j
Met voeren maak ik die aan 1 kant los, zet het tegen de bak aan, gooi hooi in de bak vanuit de kruiwagen, laat het frame er weer overheen zakken en zet het vast. Dan hoef je niet te tillen.
Wij hebben ons frame van pvc buizen gemaakt. Die zaag je makkelijk op maat, met lijm 4 hoeken er aan vast maken en dan het net spannen. Dat laatste duurde nog het langst en was het rotste werk :+

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 09:47

Dat doen wij ook wel, 2 netten over elkaar. Of 1-2 netten met grote mazen in de bak waar het frame overheen gaat. Dus dan heb je alsnog kleine maas, maar wel makkelijker te tillen.
Wij maken al ons hooi nat, dus dan wordt het al zwaarder en gewoon los hooi uit de kruiwagen voeren is dan niet handig. We zijn wel bezig om het natmaaksysteem te verbeteren, overigens.

Oy with the poodles, already


MallyBelly

Berichten: 3522
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-21 10:02

Daihyo schreef:
Daarom vind ik een frame zo fijn :j
Met voeren maak ik die aan 1 kant los, zet het tegen de bak aan, gooi hooi in de bak vanuit de kruiwagen, laat het frame er weer overheen zakken en zet het vast. Dan hoef je niet te tillen.
Wij hebben ons frame van pvc buizen gemaakt. Die zaag je makkelijk op maat, met lijm 4 hoeken er aan vast maken en dan het net spannen. Dat laatste duurde nog het langst en was het rotste werk :+

Frame heeft de stal baas niet zo goede evaring mee plus dat pvc niet sterk genoeg gaat zijn voor deze paarden :')

Maar deze netten zijn gewoon gespannen aan de zijkant van de bakken en dat gaat ook prima. Alleen heb ik nu 2x 4,5cm maas over elkaar heen. Even kijken of dat gaat. Kan zijn dat het te veel is.

[KS-MK] Lot's Zaïra Liz. en Mallow Baby's 3.0
Lot's Zaïra Liz. x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024
Lot's Mallow x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 10:08

Dat dacht ik ook. Maar dit zijn ook niet die dunne gele buisje, maar die dikke grijze die ook voor afvoer worden gebruikt. Wij hebben 2 hufters op stal en zij krijgen ze niet gesloopt. Het rijgtouwtje van het net of het net eerder begeeft het eerder dan het frame :+

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Laure, mirriejj en 8 bezoekers