Laten jullie je wel of niet vaccineren?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 12:33

Wat geneesmiddelen en bijwerkingen betreft: er wordt niet voor niets uitgebreid klinisch getest voordat een geneesmiddel of een vaccin uberhaupt toegelaten wordt. Ook de verschillende Covid vaccin hebben die klinische testen doorlopen. Dankzij de urgentie en veel meer geld dan gebruikelijk zijn die testen in het geval van de Covid vaccin parallel gedaan ipv na elkaar wat tijdwinst gegeven heeft.
Voor ieder geneesmiddel wordt een afweging gemaakt mbt de bijwerkingen in verhouding tot de ziekte. Kankergeneesmiddelen hebben over het algemeen een zwaar bijwerkingenprofiel dat geaccepteerd wordt omdat het alternatief de dood is. Middelen tegen hoge bloeddruk hebben een minder zwaar bijwerkingenprofiel, omdat daar het alternatief de dood (hartinfarct) kán zijn, maar ook 'geen enkele effect'. (Simpele) pijnstillers hebben een nog milder bijwerkingenprofiel, simpelweg omdat je in theorie ook zonder pijnstiller zou kunnen.
Vaccins hebben over het algemeen ook een mild bijwerkingenprofiel, ook weer omdat de afweging 'waar vaccineer je tegen' gemaakt wordt, hoe erg zijn bijwerkingen in relatie tot welke ziekte wil je echt niet doormaken. Het tetanusvaccin mag meer bijwerkingen hebben dan het griepvaccin, ook weer omdat tetanus altijd dodelijk is, en griep niet.

Komen er middelen met een gunstiger bijwerkingenprofiel op de markt, dan verdwijnen de middelen met een slechter profiel. Neem bute bijvoorbeeld. Ooit voor de mens gebruikt, nu zelfs bij de paarden al tweede keus.

Lang verhaal kort: de bijwerkingen moeten áltijd in verhouding staan tot de werking, anders komt een middel niet op de markt (naast dat de werking uiteraard ook aangetoond moet zijn en meerwaarde moet hebben boven andere middelen, of minimaal even goed moet zijn)

IMANDRA

Berichten: 9801
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 12:34

Elin_ schreef:
Ja je hebt gelijk hoor IMANDRA. (even zo ipv beide berichten quoten, i.v.m telefoon)
Het is altijd een afweging en lastig, maargoed uiteindelijk wel een gevoel van "rust" dat ik hem heb. Moet nog wel een keer en daar zie ik vreselijk tegenop, maargoed dat overleef ik wel. Kans op long covid vond ik net wat enger dan de bevestiging van geen 100 procent dat het op lange termijn niks doet. Wel moet ik zeggen dat ik niet perse er "blij" of opgelucht door ben. Juist om de onzekerheid van lange termijn, maargoed long covid weet je op lange termijn sowieso dat het schadelijk is, dus dan heb je een zekerheid waar je niet aan wil denken.


Snap ik :j. Mocht je vragen hebben, voel je vrij het te vragen of mij te pb'en hoor. Ik zoek graag dingen uit :D.

Het is ook gewoon een ruksituatie, zonder winnaars :n.

loriene schreef:
Dan zijn we daar over uit.
Blijf ik lekker 24 uur thuis :D
Geen moeite mee.


Prima. Al twijfel ik wel over die 24u, weet niet hoe het zit als je geen test hebt gedaan.
Bij een positieve test is het een week thuisblijven na je 1e ziektedag, daarna 24u klachtenvrij zijn.
https://www.ggdnog.nl/corona/alles-over ... aar-buiten

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Laten jullie je wel of niet vaccineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 12:52

Wout Weghorst zit thuis met Corona , met symptomen. Alles gebeurt met een reden zegt hij, hij mag hopen dat hij er gemakkelijk doorrolt zodat hij kan blijven spelen. Zo niet, dan had hij maar moeten vaccineren.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 13:12

loriene schreef:
Dan zijn we daar over uit.
Blijf ik lekker 24 uur thuis :D
Geen moeite mee.

Nee, tot 24 uur nadat je klachtenvrij bent.

Tiggs

Berichten: 7522
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Laten jullie je wel of niet vaccineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 13:13

Hoe doe je dat met je werk loriene?

Electra63

Berichten: 17822
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 13:40

Tiggs schreef:
Hoe doe je dat met je werk loriene?


Ja, met klachten zou je moeten testen, anders besmet je collega's en klanten of anderen.

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 13:52

Ik ben de hele morgen weg geweest, dus heb ik niet meer gereageerd. Maar ik merk ook wel dat het zinloos is en blijft om een discussie aan te gaan met mensen die maar steeds dezelfde non-waarheden blijven herhalen. Uit angst voor vaccinatie onder invloed van mensen die daar persoonlijk aan verdienen. Jammer.

Ik bewonder trouwens wel een aantal mensen hier die geduldig en duidelijk uit kunnen leggen hoe de zaken wel in elkaar steken. Ik lees veel, maar kan het niet zo onder woorden en samenvatten. Chapeau.

mysa

Berichten: 10456
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Laten jullie je wel of niet vaccineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 14:24

Hoe werkt dat trouwens met dat verdienen? Ze vragen donaties neem ik aan?

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 15:34

Jazeker. Willem Engel heeft tonnen aan donaties binnengehaald. Pas ook nog dat WakuWaku, eigenaar is stinkend rijk, eerst overheidssteun tijdens de lockdown en nu dik 2 ton aan crowdfunding omdat ze dicht moesten omdat ze geen QR wilde vragen.

En zo zijn er nog veel meer.

Maurice de Hond bijvoorbeeld: https://www.npo3.nl/opiniepeiler-mauric ... 65a26e4111

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Laten jullie je wel of niet vaccineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 15:41

En bijvoorbeeld Baudet en Van Haga willen vooral zetels. Onder het mom van anti-coronamaatregelen stemmen winnnen, maar zo wel hun (zeker Baudet en zijn vriendjes) fascistische politieke agenda doordrukken.

Tiggs

Berichten: 7522
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 15:42

MoniqueT schreef:
Jazeker. Willem Engel heeft tonnen aan donaties binnengehaald. Pas ook nog dat WakuWaku, eigenaar is stinkend rijk, eerst overheidssteun tijdens de lockdown en nu dik 2 ton aan crowdfunding omdat ze dicht moesten omdat ze geen QR wilde vragen.

En zo zijn er nog veel meer.

Maurice de Hond bijvoorbeeld: https://www.npo3.nl/opiniepeiler-mauric ... 65a26e4111


Die laatste is sowieso niet helemaal zuiver. Laatst de film over de Deventer moordzaak gezien en het is walgelijk hoe De Hond 'de klusjesman' kapot maakt.

Waku waku zal ik in ieder geval nooit naartoe, profiteurs :r

Tiggs

Berichten: 7522
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 15:43

MoniqueT schreef:
En bijvoorbeeld Baudet en Van Haga willen vooral zetels. Onder het mom van anti-coronamaatregelen stemmen winnnen, maar zo wel hun (zeker Baudet en zijn vriendjes) fascistische politieke agenda doordrukken.


Ook een idioot, met z'n: blanke heteroseksuele mannen krijgen geen hiv.
Of was dat een bericht van De Speld?

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Laten jullie je wel of niet vaccineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 15:45

Helaas niet... Prototype van de straight white male, die man.

mysa

Berichten: 10456
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 15:51

Lekker stel ja.

Winged

Berichten: 33007
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 15:54

Tiggs schreef:
MoniqueT schreef:
En bijvoorbeeld Baudet en Van Haga willen vooral zetels. Onder het mom van anti-coronamaatregelen stemmen winnnen, maar zo wel hun (zeker Baudet en zijn vriendjes) fascistische politieke agenda doordrukken.


Ook een idioot, met z'n: blanke heteroseksuele mannen krijgen geen hiv.
Of was dat een bericht van De Speld?

Was het maar de Speld.

Laten we het zo stellen: Ja, er zijn groepen beter geworden van de coronacrisis. In zowel beide kampen.
Hoewel ik wel het idee heb dat de kant van Baudet vooral baat heeft bij een crisis om stemmen te winnen.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 16:10

Baudet had binnen een week 85000 euro binnen om een bus tot mobiele kroeg om te bouwen waar ze gezellig schouder aan schouder op een hoopje ongevaccineerd konden zuipen. Ik hoop dat karma bestaat.

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 16:24

MoniqueT schreef:
Ik ben de hele morgen weg geweest, dus heb ik niet meer gereageerd. Maar ik merk ook wel dat het zinloos is en blijft om een discussie aan te gaan met mensen die maar steeds dezelfde non-waarheden blijven herhalen. Uit angst voor vaccinatie onder invloed van mensen die daar persoonlijk aan verdienen. Jammer.

Ik bewonder trouwens wel een aantal mensen hier die geduldig en duidelijk uit kunnen leggen hoe de zaken wel in elkaar steken. Ik lees veel, maar kan het niet zo onder woorden en samenvatten. Chapeau.


Maar wat is hier een nuttige bijdrage aan? Het helpt de sfeer niet zozeer en ik moet bekennen dat ik toch in wat standpunten (als ik het voor mezelf bekijk) verander ben juist door de discussie, terwijl we hier wel pagina's lang best hard en fel geweest zijn. En uiteindelijk misschien niet perse het eens waren , maar nu met een ander punt wel raakvlakken hebben.

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Laten jullie je wel of niet vaccineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 16:48

De bijdrage is dat ik dus sommige mensen echt bewonder, andere waardeer (waaronder jij, want je hebt duidelijk echt wat opgestoken van deze discussies en er naar gehandeld) en dat er een paar zijn die blijven trollen of het dus echt niet zien.

En over dat verdienmodel: ik vind het triest dat sommige BN-ers echt op eigen gewin uit zijn en er onnodig doden vallen, wat door vaccinatie voorkomen had kunnen worden.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 17:32

Ibbel schreef:
Ik ga dit jaar ook voor het eerst tegen griep laten vaccineren. Zit nog te wachten op de uitnodiging van de HA (ben dit jaar 60 geworden). Hoewel ik me niet kan heugen wanneer ik voor het laatst echt griep heb gehad, wil ik ook gewoon geen risico nemen en meehelpen de zorg te ontlasten. Hoeveel moeite is dat nou? En voor dit vaccin gelden al die poedersuiker van 'nieuw, geen lange termijneffecten bekend etc' ook niet.

Nee maar wel ken ik hoop mensen die nooit griep hadden, en steeds na vaccinatie flinke griep kregen. Deze mensen waar dus ook oudere zijn er mee gestopt. En sinds wanneer ligt ziekenhuis overvol met mensen met griep. Dat jij dit doet is toch prima maar als iemand het niet doet is dat net zo prima

mysa

Berichten: 10456
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 17:52

Van een vaccin kun je geen griep krijgen. Dus of ze hebben een ander virus gehad, of ze hebben wel influenza gehad maar door een griepvirus dat niet in de cocktail zat.

CharleyT
Berichten: 3984
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 17:59

keona schreef:
Ibbel schreef:
Ik ga dit jaar ook voor het eerst tegen griep laten vaccineren. Zit nog te wachten op de uitnodiging van de HA (ben dit jaar 60 geworden). Hoewel ik me niet kan heugen wanneer ik voor het laatst echt griep heb gehad, wil ik ook gewoon geen risico nemen en meehelpen de zorg te ontlasten. Hoeveel moeite is dat nou? En voor dit vaccin gelden al die poedersuiker van 'nieuw, geen lange termijneffecten bekend etc' ook niet.

Nee maar wel ken ik hoop mensen die nooit griep hadden, en steeds na vaccinatie flinke griep kregen. Deze mensen waar dus ook oudere zijn er mee gestopt. En sinds wanneer ligt ziekenhuis overvol met mensen met griep. Dat jij dit doet is toch prima maar als iemand het niet doet is dat net zo prima


OK, mijn ervaring: ken echt heel veel mensen die nooit griep hadden, en na vaccinatie ook helemaal geen griep kregen of hebben.
Tis me wat he, die eindeloze discussies.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 18:03

keona schreef:
Nee maar wel ken ik hoop mensen die nooit griep hadden, en steeds na vaccinatie flinke griep kregen. Deze mensen waar dus ook oudere zijn er mee gestopt. En sinds wanneer ligt ziekenhuis overvol met mensen met griep. Dat jij dit doet is toch prima maar als iemand het niet doet is dat net zo prima


Ten eerste krijg je geen griep van een vaccin, net zoals je geen mazelen krijgt van het mazelen vaccin en geen tetanus van een tetanusvaccinatie.

Bij een beetje griepepidemie liggen er ook al snel een paar 100 man in het ziekenhuis, inclusief (korte) verblijven op de IC. Dat is in normale jaren geen probleem, maar samen met ook nog eens een paar honderd Covid gevallen kan dat nét opnieuw voor enorme problemen zorgen. Bovendien denkt men dat de komende griepperiode wel eens heftiger kan worden dan 'normaal' omdat we een jaar hebben 'overgeslagen' (dankzij lockdowns, handen wassen en afstand houden) en de normale afweer dus een jaar langer gezakt is (niet opnieuw geprikkeld is, oftewel geen 'booster' effect van hernieuwde blootstelling)

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 19:11

Ibbel schreef:
keona schreef:
Nee maar wel ken ik hoop mensen die nooit griep hadden, en steeds na vaccinatie flinke griep kregen. Deze mensen waar dus ook oudere zijn er mee gestopt. En sinds wanneer ligt ziekenhuis overvol met mensen met griep. Dat jij dit doet is toch prima maar als iemand het niet doet is dat net zo prima
Ten eerste krijg je geen griep van een vaccin, net zoals je geen mazelen krijgt van het mazelen vaccin en geen tetanus van een tetanusvaccinatie.

Klopt. Eén van de weinige uitzonderingen hierop is het Sabin-vaccin tegen polio. Dat kon in zeer zeldzame gevallen zorgen voor (kleine) polio-uitbraken.

loriene
Berichten: 2581
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 19:14

Tiggs schreef:
Hoe doe je dat met je werk loriene?




Dat is prive informatie.

Tiggs

Berichten: 7522
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Laten jullie je wel of niet vaccineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 19:24

Dan weet ik genoeg.