Midden in de nacht een dierenarts vinden: wie bel je dan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14027
Geregistreerd: 20-04-16

Midden in de nacht een dierenarts vinden: wie bel je dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-21 18:38

Omroep Brabant
Algemeen


Bij een ongeluk op de Hapseweg in Oeffelt is een pony zo zwaargewond geraakt, dat het dier uit zijn lijden moest worden verlost. Er was met spoed een dierenarts nodig die dat kon doen. Omdat die niet op tijd werd gevonden, hebben agenten het uiteindelijk gedaan. Dat was tegen het zere been van de beroepsgroep, zo blijkt uit een aantal reacties die Omroep Brabant kreeg. "Er is bij ons altijd een dierenarts te bereiken."

"Zouden ze niet hebben wíllen wachten?", vraagt Maarten Aarts zich af. Hij is dierenarts met twee praktijken in Schijndel en Sint-Oedenrode. "Bij ons is het zo dat er per diersoort altijd iemand dienst heeft. 24 uur per dag", legt hij uit. "Dus als er iets met je hond is, dan krijg je een dierenarts voor gezelschapsdieren aan de lijn. En is er iets met je paard, dan krijg je de paardenarts."

Maar dat geldt niet voor alle dierenartspraktijken, weet hij. "Er zijn steeds meer dierenartsen die zich op bepaalde onderdelen van het vak richten en bijvoorbeeld niet meer 's avonds en in het weekend werken." Dus dat niet iedereen direct een dierenarts kan vinden, snapt hij wel. "Er is geen algemeen nummer dat je kunt bellen, zoals bij de gezondheidszorg voor mensen."

Het is de politie overigens wel gelukt om 's ochtends vroeg een dierenarts te vinden. Vanuit de meldkamer is naar verschillende dierenartsen gebeld. Hans Breen uit Beers was een van hen. Hij werd uit zijn bed gebeld door een medewerker van de meldkamer.

"Ik werd gebeld met de vraag of ik die pony kon laten inslapen. De man die ik aan de lijn had was volgens mij wel opgelucht dat hij iemand had gevonden. Ik denk dat hij al meerdere mensen had geprobeerd. Maar ik zei meteen dat ik het wel wilde doen."

Breen klom uit bed en kleedde zich aan. Hij zou volgens de meldkamer door een agent worden teruggebeld om de precieze locatie door te krijgen. "Maar ik heb daarna niets meer gehoord."

De situatie aan de Hapseweg was ondertussen zo schrijnend, dat wachten op de dierenarts geen optie meer was. "Aan de telefoon bleek dat degene die als eerste kon komen er pas met een half uur of drie kwartier kon zijn", zegt een woordvoerder van de politie. "Daarom is besloten in overleg met een dierenarts aan de telefoon, gezien de verwondingen van de pony, om het dier uit zijn lijden te verlossen."

In principe geen probleem, vindt Breen. Het is niet beter of slechter dan het spuitje dat hij zou hebben toegediend. "Als je het dier doodschiet, dan is het ook meteen gebeurd. Daar zit geen verschil in hoor." Ook dierenarts Aarts heeft alle begrip voor de afweging van de politie. "Dan is het heel simpel. Dan valt hier niemand iets te verwijten."

Gerelateerde berichten:
[VN] Drie pony's overleden nadat ze werden aangereden op N264
[VN] Sanne verloor drie pony's bij ongeluk in Oeffelt

DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Midden in de nacht een dierenarts vinden: wie bel je dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 18:48

Verschrikkelijk...
Hier gelukkig wel een dierenarts met een noodnummer.
Helaas heb ik gemerkt dat het dan vaak 3 kwartier duurt en ze zelden vanuit de eigen praktijk rijden maar een waar ze mee samenwerken.

Al had ik sowieso wel verwacht dat de meldkamer noodnummers per regio zou hebben.
Maar ik denk idd goed gehandeld. Beter zo snel dood dan langer lijden.
Maar ook wel heftig voor de agenten, ook voor hen sterkte.

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 18:52

Wat een ellende voor alle partijen :(:)

Ik vind het ook heel erg naar dat steeds meer dierenartsen geen spoeddienst meer hebben voor buiten de normale uren. Er zit bij ons op het eiland nu ook geen enkele dierenarts meer waar je 's nachts terecht kunt...je wordt dan naar een spoeddienst gestuurd op een uur rijden.... dat kàn gewoon niet als je zit met een dier dat NU hulp nodig heeft -O- Super schrijnend....

Ik snap dat dierenartsen zo'n besluit niet zomaar nemen.
En dat het hen ook aan het hart gaat.
Er schijnt ook een chronisch tekort aan dierenartsen te zijn.

Ik snap heel goed dat als je net genoeg mensen hebt om de boel "tijdens kantooruren" draaiende te houden, dat er dan geen nachtdiensten bij kunnen want degene die 's nachts aan het werk moet, kan dan overdag niet bijslapen want dan staat de agenda ook al vol.

Maar wat moet je dan verdorie als je 's nachts een dier aantreft dat NU hulp (of een spuitje) nodig heeft.... het is toch geen doen om daar een uur mee in de auto te zitten :(:)

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 18:53

Wat erg zeg…
Onze kliniek heeft altijd een arts die nooddienst heeft en dus altijd bereikbaar is en komt, dag en nacht.

Anoniem

Re: Midden in de nacht een dierenarts vinden: wie bel je dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 18:56

Hier ook een praktijk die een eigen noodnummer heeft, maar helaas ben je vaak niet de enige... Ik ben zo blij dat wij een schietmasker in huis hebben. Hebben in het voorjaar nog een schaap gehad dat zo een nare wonde had opgelopen die niet meer te herstellen was. Dierenarts (weekend) duurde nog een paar uur. Gelukkig konden wij haar hierdoor direct uit haar leiden verlossen.

Mars

Berichten: 33261
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Midden in de nacht een dierenarts vinden: wie bel je dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 18:59

Wat verdrietig, ook voor de agent die dit uiteindelijk heeft moeten doen. Je zult er maar voor komen te staan...

Sky_As

Berichten: 4713
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 19:01

Aan dierenartsen hier geen gebrek (wij hebben koeien en voor keizersnede moeten wij regelmatig snachts een dierenarts hebben).

Maar als een dier bijv. Een been gebroken heeft, waarom wachten op de dierenarts. Dat duurt toch al snel 15 min tot half uur voor ze er zijn. Dan beter gelijk een einde aan het leed maken lijkt mij....

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 19:07

Als ex-dierenambulance medewerker liepen wij als organisatie daar ook tegen aan.

Zeker in de nachten hoorde ik van collega's dat er vaak geen dierenarts te bereiken is of dat ze er 40/50 km voor moesten rijden.
Ik had toen een collega die met een gewonde kat met spoed van alkmaar naar amsterdam moest omdat daar de enige dierenarts zat die s'nachts beschikbaar was.

Vervelend voor de agent maar voor het dier wel de beste en snelste manier.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Midden in de nacht een dierenarts vinden: wie bel je dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 19:11

In plaats van dat dramatiseren door op hun ego getrapte dierenanartsen zou een applausje voor de agent meer op zijn plek zijn.
Een dierenarts, zit nou eenmaal niet binnen 5 minuten afstand. Daarnaast krijg je een paard vol adrenaline haast niet onder zijl waardoor het echt een gevecht wordt.
Hulde aan de agent die de juiste keuze gemaakt heeft +:)+

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 19:16

Wat een vreselijke situatie, voor alle betrokkenen. Ik denk wel dat de politie de beste keuze heeft gemaakt. Een paard nog een 3 kwartier ‘op apengapen’ laten liggen is dan ook echt niet wenselijk.

Ik heb respect voor de agent om op dat moment de juiste keuze te maken.

Amber_

Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 19:31

De beslissing om een dier te schieten maak je ook niet zomaar... Dat is echt een innerlijke tweestrijd. Maar een dier wat een doodsstrijd aan leveren, moet gewoon gelijk uit zijn lijden verlost kunnen worden.

Overigens gaat het schieten van een dier, wel in overleg met de dienstdoende chef bijvoorbeeld. Wel goed dat er ook contact is geweest met een dierenarts. Die kunnen dan ook eventueel zeggen "hoe te schieten".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 19:39

Sky_As schreef:
Aan dierenartsen hier geen gebrek (wij hebben koeien en voor keizersnede moeten wij regelmatig snachts een dierenarts hebben).

Maar als een dier bijv. Een been gebroken heeft, waarom wachten op de dierenarts. Dat duurt toch al snel 15 min tot half uur voor ze er zijn. Dan beter gelijk een einde aan het leed maken lijkt mij....


Precies dit. Als wij s nachts een veearts moeten hebben rijden die vaak vanuit huis weg, dat is altijd verder dan de 15min direct vanaf de praktijk.

Thioro

Berichten: 3989
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 19:39

@ Sizzle Waar zie jij dat ze op hun ego getrapt zijn? Ze zeggen alleen dat het niet waar is dat dierenartsen 's nachts niet bereikbaar zijn.
Wèl is het idd zo dat niet elke dierenarts op de hoek spoeddienst doet. En dat een dierenarts die nachtdienst doet dat doet na een werkdag en na de nachtdienst weer gewoon aan een werkdag begint. Bij onderbezetting draai je dan dus meerdere nachtdiensten bovenop je normale werkweek. Steeds meer dierenartsen willen dat niet meer (of houden dat niet vol) en schakelen hun nachtdiensten over op een grotere praktijk die voldoende bezetting heeft of rechtstreeks naar een kliniek die verschillende ploegen heeft voor nacht-en dagwerk.
En ja, die zitten dus niet op elke straathoek. En 's nachts kan het dan makkelijk een halfuur duren voor een DA ter plekke is, als hij van verder moet komen. In de veronderstelling dat hij überhaupt beschikbaar is, ze kunnen ook al met een andere spoed bezig zijn en zich daarom niet vrij kunnen maken.
En dan heb ik het nog niet over de telefonische platforms waar wachtdiensten op worden overgeschakeld. De professionele zijn bezet door dierenartsen of mensen onder supervisie van een dierenarts en die sturen je pas door naar een DA als het echt een spoedgeval is (voornaamste reden voor hun ontstaan, mensen bellen echt vaak voor onbenullige dingen op onredelijke uren). Beetje zelfde principe als wanneer je een ambulance belt, kom je ook in een meldkamer terecht.
Erger fenomeen is dat er op internet ook platforms of algemene nummers circuleren die een adequate wachtdienst beloven maar dat helemaal niet in overleg met de beroepsgroep doen. En dus proberen doorsturen naar een DA die niet van wacht is of een DA aan de andere kant van het land. Er wordt zo geld (die oproepen zijn soms betalend) en kostbare tijd verloren. Was in België vorig jaar nog ophef over. Mensen die zich midden in de nacht geen raad wisten met een gewond of ziek dier en toen ging het ook over onbereikbare dierenartsen. Behalve dat dat algemene nummer helemaal niets met dierenartsen te maken had. Is ook uit de lucht gehaald geloof ik.
Dierenartspraktijken hebben toen ook massaal laten weten dat je beter altijd rechtstreeks een dierenarts belt. Er is àltijd minstens een antwoordapparaat met de gegevens van een DA van wacht, bij elke praktijk.


Een paard vol adrenaline krijg je heus wel onder zeil zolang je het maar voldoende kunt benaderen om een injectie te geven. Goede dosis en ze gaan plat, willen of niet.

Wat ik uit het artikel eerder opmaak is dat de pony al dusdanig heen was dat hij niet nog een halfuur of uur geleefd zou hebben om op de DA te wachten en dat daarom in overleg met (1 van de onbereikbare dierenartsen) besloten werd het dier uit z'n lijden te verlossen door de agenten.
Wat uiteindelijk waarschijnlijk de beste oplossing was, en ook zo gezegd wordt in het artikel.

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 19:56

Wat erg zeg..

Maar op zo’n moment is het gewoon van belang dat je snel handelt. De boer van de stal waar k “vroeger” stond had zelf altijd standaard een “wapen” in huis mocht het nodig zijn om een dier in geval van nood af te maken.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 20:42

Thioro schreef:
@ Sizzle Waar zie jij dat ze op hun ego getrapt zijn? Ze zeggen alleen dat het niet waar is dat dierenartsen 's nachts niet bereikbaar zijn.


Echter staat dat er totaal niet. Er staat dat er niet op tijd een DA kon zijn.

„Omdat die niet op tijd werd gevonden, hebben agenten het uiteindelijk gedaan.“

"Zouden ze niet hebben wíllen wachten?", vraagt Maarten Aarts zich af.

Ik vraag me dus oprecht af waarom die dierenartsen daaruit gepikeerd concluderen dat de politie er vanuit ging dat er niemand aan het werk was. Het duurde zo te lezen gewoon te lang.

Thioro

Berichten: 3989
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 21:08

Nieuwsredactie schreef:
In principe geen probleem, vindt Breen. Het is niet beter of slechter dan het spuitje dat hij zou hebben toegediend. "Als je het dier doodschiet, dan is het ook meteen gebeurd. Daar zit geen verschil in hoor." Ook dierenarts Aarts heeft alle begrip voor de afweging van de politie. "Dan is het heel simpel. Dan valt hier niemand iets te te verwijten


En op het einde zegt hij ook gewoon dat hij begrip heeft voor de politie. De andere DA stond klaar om te vertrekken maar werd niet teruggebeld met de juiste locatie.
Dus dat gepikeerde en geen applausje willen geven voor de agenten haal je er toch zelf uit.

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 21:14

Als politie al ter plaatsen is, het dier daar met afgrijselijke pijn ligt dan duurt 3 kwartier wachten heel lang.

Ik heb vorige week 3 kwartier met onze hond gewacht op de dierenarts om hem in te slapen, hij had een interne bloeding, lag rustig maar kreeg steeds minder zuurstof rond gepompt. Een zogeheten zachte dood, en toch waren die 3 kwartier verschrikkelijk.

Als mijn pony ergens met afgrijselijke pijn ligt is het voor mij als eigenaar niet fijn, maar zou ik graag hebben dat iemand haar zou verlossen.
Petje af voor deze politieagent. Daar ben je niet op getraind en is niet leuk om te doen.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 21:17

Tegen het zere been van de beroepsgroep leest voor mij toch echt alsof ze beledigd waren.
Maar whatever, is verder niet belangrijk genoeg eerlijk gezegd. Ik hoop dat er meerdere agenten zijn die de moed hebben om in te grijpen op zo‘n moment. Een half uur wachten is verdomd lang als je ligt te creperen.

Thioro

Berichten: 3989
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 21:21

Dat is misschien gewoon hoe de journalist het wilde omschrijven?

Maar inderdaad, belangrijkste is dat de pony niet onnodig lang geleden heeft.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 21:27

Thioro schreef:
Dat is misschien gewoon hoe de journalist het wilde omschrijven?

Precies, dit is de interpretatie van de journalist. Zegt weinig over wat de dierenartsen er van vonden. De mening van de da die daadwerkelijk aan het woord is is heel redelijk, en mild verwoordt, geen "zeer been" te bekennen.

horsiegek

Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 22:43

Sizzle schreef:
Tegen het zere been van de beroepsgroep leest voor mij toch echt alsof ze beledigd waren.
Maar whatever, is verder niet belangrijk genoeg eerlijk gezegd. Ik hoop dat er meerdere agenten zijn die de moed hebben om in te grijpen op zo‘n moment. Een half uur wachten is verdomd lang als je ligt te creperen.


Ik lees dat eerder als dat het ook echt zeer doet, dat er niemand eerder bij kón zijn. Er is momenteel echt een gigantisch tekort aan dierenartsen. En dit zijn dan dingen die daaruit ontstaan en dat wil je helemaal niet. Niet als dierenarts en niet als beroepsgroep.
Hulde aan de agent en de dierenarts die de agent telefonisch begeleid heeft om de pony toch zo snel mogelijk nog uit het lijden te verlossen.

kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Midden in de nacht een dierenarts vinden: wie bel je dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 23:26

10 jaar geleden helaas al meegemaakt met koliek op eerste kerstdag. Dierenartsen die niet wilden komen omdat het kerst was, geen paardenarts in de regio meer, geen klant bij ons dus nee we komen niet etc. Paard heeft 3,5 uur moeten creperen voor hij uit zn lijden verlost werd. De gruwelijke pijn, de onmacht en wanhoop staan nog als de dag van gister op mn netvlies ;(

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 00:15

Sizzle schreef:
Tegen het zere been van de beroepsgroep leest voor mij toch echt alsof ze beledigd waren.
Maar whatever, is verder niet belangrijk genoeg eerlijk gezegd. Ik hoop dat er meerdere agenten zijn die de moed hebben om in te grijpen op zo‘n moment. Een half uur wachten is verdomd lang als je ligt te creperen.


Ik lees tegen het zere been meer in de zin van, dat de dierenarts het betreurt dat een dienstdoende schijnbaar slecht te vinden is voor 'buitenstaanders". Lees er absoluut geen waardeoordeel in naar welke partij dan ook.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 00:23

Ik vind vooral de manier van schrijven van de journalisten tegenwoordig zo laag bij de grond en ordinair.

Allemaal van die half leesbare verhalen die voor meerdere interpetaties vatbaar zijn.
Dit is ook weer zo'n stuk dat ik denk: goed je best gedaan om verwarring te zaaien, dat wordt een 1 voor de moeite.

En als eigenaar moet je dat soort dingen maar weer lezen.

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 07:21

kimmie1 schreef:
10 jaar geleden helaas al meegemaakt met koliek op eerste kerstdag. Dierenartsen die niet wilden komen omdat het kerst was, geen paardenarts in de regio meer, geen klant bij ons dus nee we komen niet etc. Paard heeft 3,5 uur moeten creperen voor hij uit zn lijden verlost werd. De gruwelijke pijn, de onmacht en wanhoop staan nog als de dag van gister op mn netvlies ;(


Verschrikkelijk, dat is toch je ergste nachtmerrie.....