Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Caily

Berichten: 12511
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 11:23

Wie is de moeder dan? en opa en oma langs die kant?


jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 10:26

ik heb even een vraagje aan de kenners ;) iemand bood een dekhengst aan die is bruin-dun, er stond bij, "gegarandeerd veulen met aalstreep" kan dat? is die hengst dan homozygoot voor dun?

Sprinkle kindness around like confetti <3

Dustinlover

Berichten: 8741
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 10:39

jolandje schreef:
ik heb even een vraagje aan de kenners ;) iemand bood een dekhengst aan die is bruin-dun, er stond bij, "gegarandeerd veulen met aalstreep" kan dat? is die hengst dan homozygoot voor dun?


Dat zou kunnen als die homozygoot is voor dun. Fjorden zijn dat natuurlijk ook :)

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 10:49

jolandje schreef:
ik heb even een vraagje aan de kenners ;) iemand bood een dekhengst aan die is bruin-dun, er stond bij, "gegarandeerd veulen met aalstreep" kan dat? is die hengst dan homozygoot voor dun?

Hij kan homozygoot voor dun zijn maar ook hetrozygoot en nd1 dan krijg je ook een streep

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 13:50

oke, dank je wel :D

Sprinkle kindness around like confetti <3

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 13:52

jolandje schreef:
ik heb even een vraagje aan de kenners ;) iemand bood een dekhengst aan die is bruin-dun, er stond bij, "gegarandeerd veulen met aalstreep" kan dat? is die hengst dan homozygoot voor dun?


Oh, oh, en is dat een minipaard hengst?? :D

Laureas Stables!
AMHA/NMPRS champagne minipaarden fokker

✨ Ontdek de wereld van Amerikaanse minipaarden bij Laureas Stables! Waar "Moon" en "Shine" schitteren - ga snel naar onze website voor een dosis mini-magie! ✨

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 07:37

haha Vanessa, wel NMPRS , geen AMHA, wil ook niet mee dekken, maar vroeg me gewoon af of dat kon ;)

Sprinkle kindness around like confetti <3

RSDICBS

Berichten: 1003
Geregistreerd: 08-03-08

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 06:45

Ja het kan als een hengstje 2x het Dunn gen draagt. Dan moeten wel beide ouders ook wildkleur zijn.
Volgens mij heeft davynya stables een Amerikaans hengstje staan die homozyghoot Dunn is.

Alleen foto's in topic bekijken: &if=1

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 08:22

RSDICBS schreef:
Ja het kan als een hengstje 2x het Dunn gen draagt. Dan moeten wel beide ouders ook wildkleur zijn.
Volgens mij heeft davynya stables een Amerikaans hengstje staan die homozyghoot Dunn is.

dat zou kunnen, ze hebben mooie paardjes maar voor mij te groot , ik dek alleen met minimaat hengstjes

Sprinkle kindness around like confetti <3

Foxy123
Berichten: 177
Geregistreerd: 02-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 11:15

Weet iemand of Przewalski paarden aanvankelijk homozygoot of heterozygoot dun waren? Dus D/D of D/nondun1 of kwamen deze kleurencode beiden voor?
Alvast bedankt ;-)

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 11:43

Ik denk dat bij rassen waar de aalstreep bij alle dieren voor komt de kans dat heel veel dieren D/D zijn erg groot is.

Foxy123
Berichten: 177
Geregistreerd: 02-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 12:21

DubbelFun schreef:
Ik denk dat bij rassen waar de aalstreep bij alle dieren voor komt de kans dat heel veel dieren D/D zijn erg groot is.

Thx, maar ik dacht eerder aan D/non-dun 1. Misschien waren sommige homozygoot voor dun, maar kwamen er ook heterozygote exemplaren voor.
Raar,, maar daar is echt niets over te vinden op internet


mooney

Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 12:59

Foxy123 schreef:
DubbelFun schreef:
Ik denk dat bij rassen waar de aalstreep bij alle dieren voor komt de kans dat heel veel dieren D/D zijn erg groot is.

Thx, maar ik dacht eerder aan D/non-dun 1. Misschien waren sommige homozygoot voor dun, maar kwamen er ook heterozygote exemplaren voor.
Raar,, maar daar is echt niets over te vinden op internet

Waar is je hypothese op gebaseerd?

nd1 kan best in de populatie zitten, maar als de meeste dieren echte wildkleuren zijn dan zal het gros D/D zijn. Wanneer ze voornamelijk D/nd1 zijn zal je veel meer niet-wildkleur dieren in de groep hebben, omdat ongeveer 25% van de veulens geen wildkleur zal zijn in dat scenario.


Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 13:38

Waarschijnlijk waren vroeger alle paarden Dun van kleur (https://vgl.ucdavis.edu/test/dun-horse) en is door mutatie Dun bij sommige paarden 'verdwenen'. Aangezien een przewalski een heel oud ras is dat zeer verwant is aan die eerste paarden, lijkt het me logisch dat ze vroeger allemaal homozygoot waren. Ik kan je er echter geen bron voor geven (want dan moet ik het na zoeken en daar ben ik dan weer te lui voor)

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 13:40

@bowo: het is gewoon heel logisch, dus ik denk dat je gewoon gelijk hebt :)

Jayney

Berichten: 841
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 19:30

Kom even binnenvallen.
Heb haren opgestuurd van een schwarzwalder fuchs merrie omdat ik graag wil weten of ze agouti draagt.

Maar mijn vraag, welk gen zorgt er bij dit ras voor dat ze soms gewoon echt bijna zwart zijn?

Ik weet dat het flaxen gen zorgt voor die witte manen, bij haflingers ook.

Maar als dus beide rassen in genotype eigenlijk altijd vos zijn met flaxen. Waarom kunnen de fuchsen dan zo donker worden maar haflingers niet. Sooty gen maakt bijvoorbeeld haflingers lang zo donker niet...

Dus mijn vraag: Is het bekend wat de fuchs zo donker kan maken?
Afbeelding

RSDICBS

Berichten: 1003
Geregistreerd: 08-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 11:10

Prachtig paard! Je zou bijna denken zilverappel zwart, maar of dat mogelijk is??

Wij hebben van ons champagne minipaard zijn uitslag binnen.
Hij draagt geen dwerggenen en zijn kleur is CH/n, E/e, A/a, nd1/nd2

Hier zijn we echt heel blij mee! Aankomend jaar mag hij zijn eerste merrietje(s) dekken.
Afbeelding

Alleen foto's in topic bekijken: &if=1

Tirza_2379
Berichten: 122
Geregistreerd: 14-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 00:40

Hoi hoiiii
Wat voor kleur denken jullie dat hier uit zal komen? :)
Kelly (mijn merrie aan de rechterkant) is nu ongeveer 8/9 maanden drachtig. <3
Ik ben zooo benieuwd wat het wordt!
Ik weet van de merrie (rechts) dat haar moeder er hetzelfde uit zag als zij zelf, en haar vader ook maar dan donkerbruin/zwart.
Van de hengst staan zijn ouders niet in z'n paspoort vermeld, maar misschien kan ik die nog vinden als ik via het chipnummer zoek? Weet iemand eigenlijk hoe zijn kleur heet? Ik zou het namelijk niet weten, hij heeft een bijzonder kleurtje haha!

Groetjes van mij :wave:


Afbeelding
samen (merrie links)

Afbeelding
samen (merrie links)

Afbeelding
Spirit (Hengst)

Afbeelding
Kelly (Merrie)

Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 01:32

Je merrie ziet er uit als een vos tobiano. De hengst is wat ingewikkelder, maar ik gok op een zilverappel, maar de basis (zwart, bruin, misschien nog iets anders) durf ik niet te zeggen. Het bont patroon is blanket (appaloosa).

Ik ga voor het gemak maar uit van een bruine of zwarte basis bij de hengst. Als de hengst ook een vos gen heeft, zou je dan uitkomen op 50% vos, 25% zilverappel (zoals de hengst ongeveer), 25% zwart/bruin.
Als de hengst geen vosgen heeft, valt de kans op vos weg, dus 50% zilverappel, 50% zwart/bruin.

Qua bont heb je 50 of 100% kans op het tobiano patroon van de merrie en volgens mij 50% kans op appaloosa stipjes (maar welke patronen precies heb ik even niet meer helemaal paraat)

Jolynne

Berichten: 2293
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 02:33

Bowo: je bedoeld zeker 50% kans op vos, 25% kans op zwart en 25% bruin.
En niet silverdapple, want dat is namelijk zwart + zilver, net zoals betreffende hengst ook is.

En indien hengst geen vosdrager is bruin en zwart elk 50% kans.

Met daarbij 50% kans op bont of zilvergen. Tenzij ze homozygoot zijn, dan is het 100% kans. Hoe de appaloosa vererving zit weet ik niet, dat is een vak apart :D

Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 11:42

Nee ik bedoel het zoals het er staat. Ik kan namelijk geen inschatting geven van de basis onder de zilverappel, dus daarom alleen zilverappel. Om diezelfde reden kan ik ook geen onderscheid maken tussen zwart en bruin.

En er is inderdaad 50% kans op zilver, maar zilver toont niet op vos, dus qua fenotype is er niet 50% kans op zilver als de hengst ook een vosgen heeft.

mooney

Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 12:51

Nog ingewikkelder, door het appaloosa kan je ook niet met zekerheid aannemen dat hij zilver is. Appaloosa wil namelijk ook soms zorgen voor dergelijke verkleuringen


Tirza_2379
Berichten: 122
Geregistreerd: 14-09-20

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 13:40

Oh wow bedankt allemaal!!!

Jayney

Berichten: 841
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 16:14

Jayney schreef:
Kom even binnenvallen.
Heb haren opgestuurd van een schwarzwalder fuchs merrie omdat ik graag wil weten of ze agouti draagt.

Maar mijn vraag, welk gen zorgt er bij dit ras voor dat ze soms gewoon echt bijna zwart zijn?

Ik weet dat het flaxen gen zorgt voor die witte manen, bij haflingers ook.

Maar als dus beide rassen in genotype eigenlijk altijd vos zijn met flaxen. Waarom kunnen de fuchsen dan zo donker worden maar haflingers niet. Sooty gen maakt bijvoorbeeld haflingers lang zo donker niet...

Dus mijn vraag: Is het bekend wat de fuchs zo donker kan maken?
[ [url=m/scyGnJ.jpg]Afbeelding[/url] ]



uitslag is e/e A/A ofwel vos die homozygoot is voor bruin

Ben toch benieuwd wat er voor zorgt dat ze zo donker worden

Lolali1
Berichten: 33
Geregistreerd: 23-11-21

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 13:52

Hi Hi!
wat denken jullie dat uit deze combinatie komt:

cremello hengst x bruine merrie. In de lijn van de merrie is veel bruin en donkerbruin, 1 opa is vos en 1 opa en diens ouders schimmel. Geen zwart voor zover ik kan terugzoeken.

Heel benieuwd :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 1 bezoeker