bijtende jonge pup

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
nuscaniels

Berichten: 1967
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 11:59

Qua bijten, de ene pup is de andere niet.
Sommige hebben langer nodig voordat het kwartje valt dat het niet mag en met die scherpe puppytandjes kunnen ze gauw wat stuk trekken.
Blijven volhouden en komt uiteindelijk goed.
Het heeft mij een aantal vesten en maanden gekost voordat het kwartje viel. (En het krijgen van een volwassen gebit hielp ook mee, puppytandjes zijn vlijmscherp)
Iets anders aanbieden hielp niet, als ze overprikkeld was was het gedrag nog vele malen erger.
Nu pakt ze alleen nog maar eens mijn mouw als ze vindt dat ik te lang op de telefoon zit, maar een los is nu voldoende en gaten maakt ze helemaal niet meer.

Het leven is als een kerstmuts


Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 12:07

Koop het boek Een hondenleven lang fysiek en mentaal en balans deel 1. Daar staat uitgebreid en goed in hoe met een pup en dit soort problemen om te gaan. Een aanrader!

Langzaam zie ik hen gaan die ik nog bij mij had,
de bocht om van het pad.
Wat gouddoorschenen stof, dan wordt het in de hof nog stiller dan voorheen.
De liefsten, mijn liefsten - Eén voor één.

Mirranda

Berichten: 1717
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 12:25

Inderdaad, heel normaal puppygedrag maar voor ons als mens natuurlijk onwenselijk :o

Structuur zal de pup goed doen.
Vaste eetmomenten, na het plassen even de bench in. Voor rust een dekentje over de bench. Maar zorg ook dat niemand die rust verstoord. De bench is de plek van de hond en niet voor bv kinderen om daar met de hond te spelen of anders lastig te vallen.
Vaste speelmomenten, waarbij je als baas het spel start en weer beëindigt (rangorde bevestigend).

Ik corrigeer zelf liever met "nee", gewoon omdat dat er bij mij strenger uitkomt dan foei ;)

En als puppy echt volhardend is, dan gerust een keer goed in der nekvel pakken. Pup mag daar best schrik van hebben. Dat doet mamahond ook hoor als ze haar kids zat is.
Slaan is een no-go, daar worden ze alleen maar bang van.

Zowel binnen als buiten met kleine beloningsbrokjes al gehoorzaamheids oefeningetjes doen. Heel kort.
Binnen begint het bv al met netjes gaan zitten totdat pup het bakje met eten krijgt. Mooiere beloning kun je niet hebben. Commando zit is zo aangeleerd.
En consequent zijn in alle opzichten. Wat vandaag niet mag mag morgen ook niet. Grijs gebied vermijden. Dat kan wel maar wel pas als je je leiderschap hebt bevestigd.

Hoop dat je vriendin zich niet laat ontmoedigen. Deze fase gaat echt over. Maar het is zo ontzettend leuk straks als haar hondje fijn luistert en een prettige gezinshond is en dat is de investering in tijd nu meer dan waard :)

Grand Prix Haflinger Aragon GP+8 & SGW B +6 / Mara ZZZ +1 & Endurance Klasse II +4 / Almond (GGK Hengst) Z1 +7

Joy_Mennings

Berichten: 2263
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 12:27

Ereste schreef:
Nog even een vraagje
De pup slaapt inderdaad heel weinig overdag. Overprikkeling zal er dus zeker mee te maken hebben.
Hoe kan ze zorgen dat de pup meer gaat slapen? Ze wil hem niet in de bench opsluiten omdat ze het diertje niet de indruk wil geven dat dat een straf is, maar misschien is dat toch geen slechte oplossing?
Of pakt ze het beter anders aan?

Ze zal er zeker mee naar de puppieklas gaan, maar dat mag nog niet, daar is hij nog net te jong voor.


De bench wordt bij ons nooit gebruikt als 'straf'. Hij gaat er enkel in als wij weg moeten of als hij moet slapen.

Het was bij onze pup echt nodig om hem in een bench te leggen, op een lege kamer met een doek eroverheen zodat het donker was. Dat was de enige manier dat hij ging slapen. Nu nog moet hij af en toe in de bench omdat hij te moe is, al rust/slaapt hij nu ook wel in de woonkamer met ons erbij.

Onze pup heeft het echter nooit erg gevonden om in de bench te gaan. Hij was het vanuit zijn fokker niet gewend, maar hij heeft nooit gepiept en heeft meteen hele nachten doorgeslapen.

Bumper & Ollie ~ Hulphonden
Facebook Instagram

Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 13:01

Ereste schreef:
Nog even een vraagje
De pup slaapt inderdaad heel weinig overdag. Overprikkeling zal er dus zeker mee te maken hebben.
Hoe kan ze zorgen dat de pup meer gaat slapen? Ze wil hem niet in de bench opsluiten omdat ze het diertje niet de indruk wil geven dat dat een straf is, maar misschien is dat toch geen slechte oplossing?
Of pakt ze het beter anders aan?

Ze zal er zeker mee naar de puppieklas gaan, maar dat mag nog niet, daar is hij nog net te jong voor.

Ze kan er gerust mee naar puppy klas, advies is tegenwoordig vanaf 8 weken.

Langzaam zie ik hen gaan die ik nog bij mij had,
de bocht om van het pad.
Wat gouddoorschenen stof, dan wordt het in de hof nog stiller dan voorheen.
De liefsten, mijn liefsten - Eén voor één.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 13:02

Nikka schreef:
Ereste schreef:
Nog even een vraagje
De pup slaapt inderdaad heel weinig overdag. Overprikkeling zal er dus zeker mee te maken hebben.
Hoe kan ze zorgen dat de pup meer gaat slapen? Ze wil hem niet in de bench opsluiten omdat ze het diertje niet de indruk wil geven dat dat een straf is, maar misschien is dat toch geen slechte oplossing?
Of pakt ze het beter anders aan?

Ze zal er zeker mee naar de puppieklas gaan, maar dat mag nog niet, daar is hij nog net te jong voor.

Ze kan er gerust mee naar puppy klas, advies is tegenwoordig vanaf 8 weken.


Niet iedere hondenschool wilt de pups voor 12 weken hebben vanwege de entingen. Wat overigens onzin is want direct na de enting met 12 weken werkt hij nog niet direct.

DuoPenotti

Berichten: 28830
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 13:31

Voor hondjes hier is een welpenles, dat is voor hondjes van 10-15 weken ongeveer.
Daar leren ze wat kleine basisdingetjes als hoe leer je netjes mee lopen.
Ook de vragen over zindelijkheid, bijten.
En voor en na de les mogen ze samen spelen. Lekker sociaal worden.
Daarna is er de puppy cursus, daar is alles net als bovenstaande maar dan gaat dat er dieper op door.
Spelen samen ligt aan de groep. De lessen in dat ze op moeten letten duurt ook net wat langer.
Wij hebben dat wel gedaan omdat wij met wandelen niemand tegen komen en ons hondje daardoor lekker sociaal werd. En je kan alles vragen. Maar ook leren van de vragen van andere.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Ereste
Berichten: 217
Geregistreerd: 20-09-17

Re: bijtende jonge pup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-21 13:40

Nogmaals dank voor de vele tips die jullie hebben gegeven. Ze zal al veel moeten bijlezen.
Ze heeft er in ieder geval ondertussen wel goede hoop op dat ze het opgelost zal krijgen.


kiwiwitje

Berichten: 20086
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 13:40

[***] schreef:
Nikka schreef:
Ze kan er gerust mee naar puppy klas, advies is tegenwoordig vanaf 8 weken.


Niet iedere hondenschool wilt de pups voor 12 weken hebben vanwege de entingen. Wat overigens onzin is want direct na de enting met 12 weken werkt hij nog niet direct.

Dat, en geen garantie dat ze goed beschermd zijn. Zeker niet voor parvo.
Hier werken we daarom bij pups en volwassen honden eerst met titeren en dan vaccineren op maat. Voor zover mogelijk.

Maar, juist daarom zouden hondenscholen juist vanaf 8 weken toe moeten staan. Je hebt ook nog zoiets als maternale bescherming..

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

Ereste
Berichten: 217
Geregistreerd: 20-09-17

Re: bijtende jonge pup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-21 13:43

Ze mag inderdaad momenteel nog niet meedoen met puppy klas omdat hij nog niet gevaccineerd is. Geen idee of hier bij ons in de buurt (Gent) Wel scholen zijn waar het wel vroeger kan.

kiwiwitje

Berichten: 20086
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: bijtende jonge pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 13:53

Persoonlijk is dat voor mij een no-go en zou ik opzoek gaan naar een andere hondenschool.
Eentje die zo achter loopt.. dan moet je je afvragen of hun lessen ook niet mega achter lopen qua technieken en info..

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

Gaabje
Berichten: 911
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 14:26

Ereste schreef:
Ze mag inderdaad momenteel nog niet meedoen met puppy klas omdat hij nog niet gevaccineerd is. Geen idee of hier bij ons in de buurt (Gent) Wel scholen zijn waar het wel vroeger kan.


Je kunt ook kijken naar een trainer of hondenschool die privélessen aanbiedt. Dan kun je veel meer in je eigen omgeving en thuissituatie oefenen, daar waar de dingen ook echt 'mis' gaan.

marleen_usar

Berichten: 24620
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 22:30

Hier werkte het bijten negeren erg goed, wel vol houden want het duurt even.

Anoniem

Re: bijtende jonge pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 23:19

Auw roepen. Hoe harder ze bijten hoe luider de auw, eenvoudig maar het werkt wel.

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 06:40

Mijn ervaring is dat negeren en au roepen prima werkt als de pup een beetje bijt maar dat als je een kleine piranha hebt, zoals op het filmpje, je simpelweg te lang bezig bent. Bij een wandeling na elke stap, pup in je broekspijp, je zeker 5 minuten stilstaat om te negeren (want pas na 5 minuut laat pup los) en dus pas na een uur op de uitlaatplaats aankomt, want elke stap die jij doet gaat dat zo. Dan is omwisselen met een kauwspeeltje echt een heel stuk handiger hoor.

nuscaniels

Berichten: 1967
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 09:13

Toen de mijne pup was had die heel goed door wanneer een au echt was en wanneer niet. Negeren is leuk maar een hond met van nature bijtdrift gaat je broekspijp niet loslaten.

Het leven is als een kerstmuts

Gaabje
Berichten: 911
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 11:16

Hoi TS,

Inmiddels is het al weer aan aantal weken verder en ben benieuwd hoe het nu gaat. Heb je daar nog iets van je collega over gehoord? Hoop dat ze er inmiddels wat meer plezier in heeft.

Ereste
Berichten: 217
Geregistreerd: 20-09-17

Re: bijtende jonge pup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-21 15:37

Ik moet eens informeren. Het is al eventjes geleden dat ik haar gezien heb nu we weer meer thuis werken. Ik hoop ook dat het al wat beter gaat. Ik laat jullie snel iets weten.

Rebel_Jits

Berichten: 5629
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 10:32

Als het afleiden met speelgoed, wegzetten in een ren en au roepen niet helpt, kan je altijd nog proberen om te gillen. Echt hard en hoog, maar wel heel kort. En dat elke keer als ze hapt. Pupjes gillen ook hoog en hard als ze pijn hebben, dat is veel herkenbaarder dan AU roepen.
Gillen was het enige wat hielp bij mijn reu. Nu is hij heel zacht met z'n bek als we spelen.

09/10/2023 <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, Room_Soesje en 48 bezoekers