Ben jij voorbereid op stroomuitval of een andere ramp?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Kikka

Berichten: 4687
Geregistreerd: 18-12-03
Woonplaats: Overijssel

Ben jij voorbereid op stroomuitval of een andere ramp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-21 07:16

Ik ben al heel lang niet echt actief op bokt, maar als ik dan een topic open, dan meteen maar met een gezellige vraag :+

Heb jij alles in huis om het een tijdje uit te zingen als de stroom, het water en/of het gas langdurig uitvalt?

Denk aan flessen water, batterijen, een gasstel (met blikjes gas), genoeg te eten, spullen voor eventuele kinderen en huisdieren, et cetera? Wat moet je écht in huis hebben volgens jullie?

Ik ben heel benieuwd!

Edit: dit raadt de overheid aan om in huis te hebben: https://www.crisis.nl/wees-voorbereid/n ... etten.aspx
Laatst bijgewerkt door Kikka op 12-10-21 07:22, in het totaal 1 keer bewerkt


ElCamino

Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Ben jij voorbereid op stroomuitval of een andere ramp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 07:21

ik heb echt helemaal niks.....
ms een waxine lichtje ergens.... ik ben dus erg slecht voorbereid....
ik kwam er zelfs achter dat ik altijd maar een pak van 4 rollen wc papier haal als ik nog 1 rol heb en tijdens de crisis met Corona had ik dus niks....

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 07:22

Nee. Het is zelfs zo dat ik nu gewoon helemaal geen vlees in huis heb zelfs. Alleen wat pasta, maar geen saus. Ik koop pas als ik wat nodig heb en dan geen grote voorraden. Brood koop ik vers, dat heb ik nooit op voorraad in huis.
Wat je echt nodig hebt? Geen idee. Als ik in de winter water uit een sloot moet drinken weet ik dat ik niet ziek word (ik doe dat met duiken ook onder water als ik dorst heb).
Dus nee, ik ben er niet mee bezig en ga er ook niet mee bezig. Ik wil niet nog meer spullen in huis hebben. Dus zeker geen gasstel los ergens.
Ik heb wel altijd voor 'noodgevallen', lees een diepe duik elders in europa trimix staan. Dan is het auto inladen en gaan. Maar nee, geen voedsel dus.

Kaarsen heb ik zeker niet in huis. Alles is weggedaan en ik wil ze ook niet meer hebben.
Er staat nog wel een fles wijn, dat telt vast ook wel als warmhoudertje. :P

Oh, ik heb momenteel 30 doosjes glutenvrije pasta in huis staan, allemaal net over datum en dus mocht het niet meer verkocht worden. Dit gaat nog naar vrienden met een allergie. Telt dat ook? ;) Normaal heb ik hooguit 1 doosje op voorraad. En dat is binnenkort ook weer het geval.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Duhelo

Berichten: 28501
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Ben jij voorbereid op stroomuitval of een andere ramp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 07:26

Ik ben ook niet voorbereid, heb op zich wel een vriezer vol met eten en een kast met dingen als pasta en bloem etc (taartdeeg maken zou geen probleem zijn). Maar zonder stroom valt er niks op te warmen/te bakken...
Verder heb ik een zak waxinelichtjes (maar geen houdertjes), en dat is het zowat...

Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 07:30

Kikka schreef:
Edit: dit raadt de overheid aan om in huis te hebben: https://www.crisis.nl/wees-voorbereid/n ... etten.aspx


Als je die lijst leest, vraag ik me direct af: wanneer is die lijst opgesteld?
"Een plattegrond van de omgeving en een autokaart" - wie kent z'n eigen omgeving zo slecht dat-ie een plattegrond nodig heeft en wie kan er tegenwoordig uberhaupt nog kaartlezen :+
"Een lijst met telefoonnummers van opvangadressen" - a) die heb je ín je telefoon zitten (die leeg is) b) het telefoonnet werkt naar alle waarschijnlijkheid niet, c) die kunnen zélf ook in de oliebol zitten :+

Een zware power bank (vol uiteraard) is dan weer iets waarvan ik denk: hmm, ik moet de mijne weer eens volgooien.

DuoPenotti

Berichten: 28845
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 07:32

Betreft eten hebben we snel pech.
We hebben wel iets voorraad maar niet veel.

we hebben een houtkachel, dus koud krijgen we het niet. (om die reden wilde ik wel perse een ouderwetse en niet 1 die stroom nodig heeft)
En daar kunnen we ook eventueel een pan met water of ander eten opzetten om op te warmen.
En daar komt ook nog wel redelijk wat licht vanaf.

Waxinelichtjes heb ik ook altijd wel.
En ook een zaklamp met batterijen.

Ook is er altijd een ehbo doosje.

Sluiten ze het water af maar is er wel stroom kunnen we grondwater oppompen.
Maar van die drinkbakken waarmee je zelf moet pompen hebben we een tijd terug verkocht omdat we dat nooit gebruiken. Dus zonder elektriciteit kan het dus niet.

Regent het hebben we ook regenwater, in de zomers van de vorige jaren is het dan wel pech hebben :)

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Ben jij voorbereid op stroomuitval of een andere ramp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 07:35

Ik heb zelfs geen powerbank voor de telefoon. Ooit 1 gekregen van het werk, maar die vloog bij wat mensen in brand, dus ik heb de mijne ook weggegooid.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Lieffiefi

Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 07:36

Ik sta versteld, wij hebben álles...
Is toeval hoor, maar goed om te weten :)

''There are no mistakes- Sigmund Freud''

axel_1997

Berichten: 1782
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 07:38

Nope. Ik zit in een studio appartement. Ik mag hier geen kaarsen branden. (Als ik m'n huurcontract letterlijk neem mag ik niet eens een bus deo in huis hebben omdat het brandbaar is.) En ik heb geen kastruimte over voor voorraden blikvoer.

Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice, but never fail to be kind"-Doctor Who-

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 07:40

Wij verwarmen sowieso groot en deels op hout en we hebben genoeg hout op voorraad om de hele winter (6mnd) door te komen. Kaarzen en waxinelichtjes hebben wij standaard op voorraad in huis omdat we ze ook veel gebruiken als we wel gewoon stroom hebben :+

Daarnaast hebben we een aggregaat + genoeg brandstof op voorraad, want door de vele sneeuwval gebeurd het hier in de winter regelmatig dat er bomen over het netwerk vallen en we dus van een paar minuten tot meer dan een dag zonder stroom zitten. De aggregaat kan sowieso onze waterpomp draaien zodat we nooit ook zonder water zitten, daarnaast kunnen we hem vanalles laten draaien maar dan stuk voor stuk. Al hebben we en opslagtank van 200l en een 200l voor warm water, maar dat gaat toch sneller op dan je verwacht. Zou er echt wat aan de knikker zijn voor langere tijd hebben we een installatie op onze stal waar een trekker aggregaat aangekoppeld kan worden, deze kan de gehele stal (400m2) en woonhuis draaiende houden.

Wat dieren betreft, wij kopen altijd bulk in en hebben dus altijd wel 2mnd op voorraad. Wat de paarden betreft, ook daar hebben we ons eigen hooi op voorraad voor de hele winter. In de winter kunnen we ook makkelijk vriesproducten buiten ingraven mocht dat nodig zijn. Verder hebben we altijd meer eten in de kasten dan we zelf denken, dus ook wij houden het wel een tijdje uit :))

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 07:41

axel_1997 schreef:
Nope. Ik zit in een studio appartement. Ik mag hier geen kaarsen branden. (Als ik m'n huurcontract letterlijk neem mag ik niet eens een bus deo in huis hebben omdat het brandbaar is.) En ik heb geen kastruimte over voor voorraden blikvoer.

En duikflessen worden dan waarschijnlijk niet genoemd en die zijn wel welkom, die zijn ook niet brandbaar overigens. Je mag dan zelfs zuurstof in huis hebben. Dat is zelf niet brandbaar, maar gewoon een sterke oxidator. :P

Maar sinds wanneer mag een verhuurder het branden van kaarsen verbieden?

Overigens is het nu nog maar 15.5 graad in huis hier. De verwarming aan doe ik nog niet.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 07:44

Ik denk dat wij als eerste sneuvelen. :+

Ik heb wel wat voorraden van lang houdbare producten zoals meel, blikgroente, rijst, pasta's, maar zonder elektriciteit of water kom je daar ook niet ver mee. Ik heb een hekel aan plastic flessen, dus ga ook zeker geen flessen water bewaren. Bovendien puilen onze kasten nu al uit (ik ben al een rondje Marie Kondo aan het doen, maar alles sparkelt joy! :+ ).

Kaarsen hebben we wel in huis. En bij een stroomuitval wat soms wel eens gebeurt, is dat wel handig, maar langer dan een halve dag moet dat niet duren. Alles wat in de koelkast en vriezer zit, zal ook op den duur dan opwarmen.

Kortom: ik ben nooit bezig geweest met mij voorbereiden op zulk rampspoed.

Inhale the goodshit & exhale the bullshit
FlippoArt

Valerie93

Berichten: 3124
Geregistreerd: 10-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 07:44

Voorbereid? Nee eigenlijk niet. Heb wel altijd kaarsen in huis. Verder meerdere zaklampen en veel fleece dekens. Qua eten hebben we wel wat op voorraad maar geen enorme hoeveelheden.

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 07:45

De weg weten in je omgeving kan handig zijn, stel dat er iets gebeurd waarbij een levensbedreigende situatie ontstaat en je moet via een totaal andere weg zorgen dat je veilig bent. Vliegtuig dat neerstort, grote bosbrand waarbij je niet de normale weg kunt nemen, of bomaanslagen. Niet dat nu zo snel zal gebeuren want in Nederland is het betrekkelijk veilig.
Het is niet alleen stroom en gas storing .

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 07:45

Maarreuh, als de stroom uitvalt, zal het mobile netwerk ook niet werken :P Dus dan kan je powerbanken tot je er bij neervalt, maar bellen zal toch niet gaan :D

_Lorette_

Berichten: 12045
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 07:46

Nee.

Dat wist ik al en na het checken van het lijstje is het ook bevestigd. :P

I'm begging you to come and pull me out the fire
Come and save me like you did when we were young
Please come bring me up from my lowest, take me higher
Can you see me through the ashes and the smoke?

zonnebloem18

Berichten: 24819
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 07:46

Wij zijn gedoemd, we hebben echt niks in huis, hooguit wat waxinelichtjes.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Ben jij voorbereid op stroomuitval of een andere ramp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 07:47

Ik heb wat blikjes groente, waxinelichtjes en altijd water in flessen in huis. Dus ik denk dat ik wel even kan uitzitten. Blikgroenten zijn ook koud eetbaar.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 07:48

Ik was goed voorbereid in mijn vorige huis. Houtkachel, flessengas voor koken, grote vijver voor eventueel water.
Hier meest electrisch valt dat weg, probleem. -O- Maar ik heb een campingkooktoestel. Zaklamp en sinds vorige week een stroomloze petroleumkachel waar ook op gekookt kan worden. Minivijvertje en regenton. Eten voldoende, eerst moeten de vriezers leeggegeten worden.
Bij extremen ga ik in de camper wonen. Die is aardig zelfvoorzienend :j

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Elin_

Berichten: 9622
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 07:52

zonnebloem18 schreef:
Wij zijn gedoemd, we hebben echt niks in huis, hooguit wat waxinelichtjes.

Wij oook :')


x_Rebecca

Berichten: 5794
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 07:57

Als de stroom uitvalt redden wij ons eerst ook wel even.
We hebben een houtkachel, ik ben hopeloos fanatiek met theelichtjes en kaarsen 'want dat staat zo gezellig' en omdat we in een dorp wonen zonder supermarkt hebben we de voorraadkast meestal netjes gevuld. Water heb ik altijd in huis omdat ik het water uit onze kraan niet lekker vind (ik moet echt nog eens investeren in een waterontharder!).

Koken kan op het plaatje met de houtkachel en om dingetjes op te bakken kunnen we altijd nog de barbecue met gasfles erbij pakken.

You breathe oxygen? Oh my! We have so much in common! :')


MyWishMax

Berichten: 25053
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 07:59

Als de stroom langdurig uitvalt heb ik vrij snel een probleem. Ik heb voorraad, maar grotendeels in de vriezer. Voor de hond heb ik een grote voorraad, ook in de vriezer. Die mag geen brok, dus sowieso kan dat niet anders.

Verder wel heel veel kaarsen.
Geen water, want ik drink kraanwater. Wel batterijen.

Ik kook wel op gas, maar als dat ook niet werkt, tja. :+

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training


Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 08:01

Ja hoor. Echte tentkampeerder dus dan zijn gastankjes, verlichting, slaapzakken etc geen probleem en als rare vreemde landenreiziger hebben we ook een waterfilter en andere noodmaterialen. Voldoende schone jerrycans (paarden), een halve kuub hout en zowel een houtkachel als een vuurschaal (winterkampeerder :-) ) Twee vriezers vol en een voorraadkast, batterijen en solar panels. We kunnen probleemloos een week vooruit, en ik denk aanzienlijk langer. (nee, we zijn geen preppers).

JoT

Berichten: 4007
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 08:09

Nou, wij komen een heel eind zo te zien. Of ik het bij elkaar geraapt krijg in geval van nood is een ander verhaal, maar we hebben aardig wat. Waxinelichtjes hebben we altijd wel in huis, eten zat, ook in blik en zak. Toiletpapier kopen we groot in, dus die kunnen we ook afstrepen. Lucifers, hebben we zo'n kaarsenaansteker voor. Geen radio op batterijen, dat dan weer niet. Die heb ik laatst allemaal weggedaan, we deden er nooit wat mee. Misschien eens zo'n wereldontvangertje scoren bij de kringloop.

En een plattegrond van de omgeving, ach joh wat heb je daar in een zombie-apocalyps. Dan is het gewoon rennen voor je leven :P

7 augustus 2012: Rust zacht lieve Macho. Je hebt me zoveel gegeven, ik zal je nooit vergeten.

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 08:14

Ik heb een houtkachel ( maar weinig hout :') )en een zaklamp 8-)

Heb maar een klein vriezertje, dus daarvan geraakt het meeste wel op. Rauw dan wel te verstaan want mijn elektrisch vuur zal ook niet werken zonder stroom :')
Daar houdt het dan zo'n beetje op. Ik eet niks uit blik of pakjes, dus nooit in huis.
Voor de poezen, paarden en kipjes is er voer genoeg om even vooruit te kunnen.

Dus ik ga gewoon zitten wachten tot er hulp komt opdagen en het leger een veldkeuken in de straat installeert :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amie89, Britta31, cissy, DenieesB, ELNTIE, evita2, fleurtjeuh, fro, GrapeshotBot, IASCrawler, ImkeTarek, Kinke, kosseh, Lizz, Marlissa92, Nathalie18x, rider, Steppe, TheNovelist, verootjoo, xLeoniee, xPabloBokt, xPearl, XxMariellexX en 81 bezoekers