Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-21 18:38

Ik heb een hele tijd teveel gekocht ga regelmatig naar kringloopwinkels en zie dan soms dingen waarvan ik dan denk ja daar ga ik wat mee doen, puntje bij paaltje ligt het een jaar later nog in de kast. Gelukkig heb ik een hoop van die dingen al met dikke winst via marktplaats kunnen verkopen dus is het niet helemaal voor niets geweest maar toch, ik heb mezelf nu even een kringloop verbod opgelegd en als ik er wel heen ga altijd met een tas inbreng en een duidelijk doel.

En ondertussen verder met spullen wegdoen... en alles op een goeie plek opbergen.


Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 19:13

Het klinkt alsof je een groot verschil hebt zitten tussen je 'actual self', en je 'fantasy self'.

Je fantasy self is wie je graag wil zijn: die persoon die bij de kringloop dat ene tafeltje vindt en het geweldig opknapt. Die persoon die gigantisch handig is en ladingen knutsels maakt. In mijn geval is mijn fantasy self helemaal in balans met zichzelf, neemt regelmatig een avond vrij om met een pot thee in bed te gaan lezen en handwerkt ze de mooiste dingen.

Je actual self is wie je echt bent, en wat je echt doet. Die is vaak wat minder sprankelend dan je fantasy self. Door als je in de kringloopwinkel loopt te bedenken "wil ik dit, of wil mijn fantasy self dit" kun je jezelf al voor veel miskopen behoeden.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Ceetje_bokt
Berichten: 5166
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 19:26

Geweldig Vg! Nog nooit gehoord van fantasy en actual self, maar het is wel heel erg herkenbaar.

_Lorette_

Berichten: 12072
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 19:41

Geniaal. :P Blijkbaar rijdt mijn fantasy self elke dag in een andere set. Actual self vindt dat 'zonde' van de mooie spullen en pakt altijd dat ene vest en minst leuke dekje, want de bodem is wat nat, het regent, het is bijna donker, paard moet eerst weer op niveau komen en ga zo maar door. Altijd een reden om nette spullen voor de net te houden i.p.v. ervan genieten. Nieuwe spullen ook daadwerkelijk gebruiken is voor mij een nog grotere uitdaging dan minder kopen/ontspullen. Ik ga daarom voor een combi: alleen nodige spullen én spullen waar ik heel blij van word, maar in dat laatste geval moet ik ze ook echt gebruiken en accepteren dat ze ooit eens 'op' zijn. Dat geeft niet, dan heb ik er in elk geval plezier van gehad. *herhaalt dit eindeloos in de hoop het te gaan geloven*

I'm begging you to come and pull me out the fire
Come and save me like you did when we were young
Please come bring me up from my lowest, take me higher
Can you see me through the ashes and the smoke?

paddington

Berichten: 2469
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Rechts op me boxspring

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 19:50

Spullen die ik niet meer ga gebruiken verkoop ik meestal op een rommel/ kofferbak markt.

Een leuk uitje waar wij altijd een leuk zak centje aan overhouden.

Tango1979

Berichten: 2526
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 19:58

Vjestagirl schreef:
Het klinkt alsof je een groot verschil hebt zitten tussen je 'actual self', en je 'fantasy self'.

Je fantasy self is wie je graag wil zijn: die persoon die bij de kringloop dat ene tafeltje vindt en het geweldig opknapt. Die persoon die gigantisch handig is en ladingen knutsels maakt. In mijn geval is mijn fantasy self helemaal in balans met zichzelf, neemt regelmatig een avond vrij om met een pot thee in bed te gaan lezen en handwerkt ze de mooiste dingen.

Je actual self is wie je echt bent, en wat je echt doet. Die is vaak wat minder sprankelend dan je fantasy self. Door als je in de kringloopwinkel loopt te bedenken "wil ik dit, of wil mijn fantasy self dit" kun je jezelf al voor veel miskopen behoeden.


Wow wat een goeie eye opener!! Deze ga ik onthouden

Gameboy (Lord Leatherdale x Negro) B+12(PR 201), L1+9 (PR 198.5)
Cassandra B+10(PR 199), L1+11 (PR 200), L2 + 9(PR 189)

zefiros

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 20:11

Met kleding hebben wij een paar keer per jaar een kleding ruil actie. Alles wat overblijft gaat naar de kringloop. Ruimt heerlijk op en het voelt minder erg omdat vriendinnen er eerst doorheen gaan


foxy80

Berichten: 7865
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 20:43

_Lorette_ schreef:
Geniaal. :P Blijkbaar rijdt mijn fantasy self elke dag in een andere set. Actual self vindt dat 'zonde' van de mooie spullen en pakt altijd dat ene vest en minst leuke dekje, want de bodem is wat nat, het regent, het is bijna donker, paard moet eerst weer op niveau komen en ga zo maar door. Altijd een reden om nette spullen voor de net te houden i.p.v. ervan genieten. Nieuwe spullen ook daadwerkelijk gebruiken is voor mij een nog grotere uitdaging dan minder kopen/ontspullen. Ik ga daarom voor een combi: alleen nodige spullen én spullen waar ik heel blij van word, maar in dat laatste geval moet ik ze ook echt gebruiken en accepteren dat ze ooit eens 'op' zijn. Dat geeft niet, dan heb ik er in elk geval plezier van gehad. *herhaalt dit eindeloos in de hoop het te gaan geloven*


Bril-jant uitgelegd. _/-\o_

Ik was vroeger ook zo.
Maar met aankomende verhuis al eens flink ontspuld omdat alles in de opslag moest. Minder meuk = minder inpakken. Heb ook de 6monthsnobuychallenge gevolgd (en daarna 1 middag helemaal doorgezakt qua shoppen en nu bezig met 10-keer-dragen-regel). Heb nu mijn hele garderobe zowat in excel gezet en ik houd daadwerkelijk bij wat ik draag. Als ik iets niet 10 keer gedragen heb op een heel jaar moet het weg. Ja, ook feestjurken (downdressen is een ding!).
Daarnaast: het is ook ecologisch dat ontspullen, als je daarna niet nodeloos nieuw koopt. Als zoonlief kleren nodig heeft, kijk ik meestal eerst op vinted. Daarnet nog 2 winterpj' s gescoord, eentje van Eskimo en eentje van Woody voor geen geld als nieuw. Wordt niet alleen mijn portemonnee blij van maar moeder aarde ook.

Richt je gezicht naar de zon, dan blijven de schaduwen achter je...

Roodvos

Berichten: 6650
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 22:20

Ontspullen, ja, dat is een goeie.
Ik ga een nieuw huis (laten) bouwen op mijn kavel, en dat betekent dat tzt alles eruit moet, voordat de sloper komt.
En e.e.a. dus tijdelijk opgeslagen moet worden. En aangezien ik heeeel veel spulletjes heb moet ik dus ernstig ontspullen. Daar heb ik gelukkig wel even de tijd voor.

Ik heb inmiddels een hele stapel spullen geselecteerd voor Marktplaats en de eerste dingen zijn ook al verkocht. Dus het begin is er.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Telpeva

Berichten: 14689
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 11:33

Ik zag net op tv een reclame voor een nieuw programma op sbs6, '' je huis op orde''. In de trailer lieten ze zien dat ze alle spullen van een huishouden hadden verzameld en uitgestald in een loods, het deed mij meteen denken een de methode van Marie Kondo.

Afijn het programma heet dus: Je huis op orde, op sbs6, vanaf woensdag om 21:30. Die ga ik denk ik wel kijken!

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 16:59

Op netflix heeft er ook zo'n serie gestaan. Daarbij werden huizen helemaal leeggehaald, alles werd ingepakt. Mensen mochten aan kleren houden wat er in 1 klein koffertje paste, en ze mochten buiten wat echt noodzakelijke dingen met z'n allen beslissen om 10 dingen in huis te houden. Zo gingen ze twee weken leven. Vervolgens gingen ze naar een loods waar alles uitgestald stond wat ze hebben, en daar kregen ze de opdracht om eruit te halen wat ze wilden houden, máár, dat mocht maar (ik geloof) 10% zijn van waar ze mee begonnen.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 18:01

Ik zorg gewoon dat ik alleen de mooiste spullen waar ik een mooie plek voor heb, aanhou.
Als ik denk dat ik wel iets mooiers kan kopen, doe ik het weg. Het gevoel van een opgeruimd huis zonder overbodige spullen is een goede beloning.
Marktplaats zorgt er soms voor dat je dingen aanhoudt met het idee van “dat ga ik nog verkopen”. Heel simpel: je gaat opruimen, zet alles te koop “vandaag ophalen”, niet teveel voor vragen, en hup voor een flutbedrag wegdoen. Alles wat overblijft ook gelijk wegbrengen. En ja soms is dat in theorie zonde, maar het gaat om het hogere doel: overblijven met alleen de mooiste spullen waar je heel blij mee bent en waar je wat aan hebt
Ook met kleding: behoort dit tot mijn allerleukste kleding? Nee? Weg ermee

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 18:18

Ik heb vanmorgen alle kledinghangers achterstevoren gehangen. Direct een lading in de la voor de kringloop gemikt (ik heb daar gewoon een vaste lade voor in gebruik) en nu met angstige spanning aan het kijken naar wat er blijkbaar straks weg moet...
Ik heb mezelf tot 1 januari gegeven.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Tallie1979
Berichten: 22741
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 08:10

Ja, mijn kast moet ik ook uit gaan mesten. Alles wat nog goed is gaat mee, de rest gaat in de zak voor het leger des heils :)

Roodvos

Berichten: 6650
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 10:56

Kleding ben ik al heel lang mee bezig om dat via "natuurlijk verloop" te minderen. Ik heb al jaren de regel "iets nieuws erin, iets ouds eruit". Dat heeft al enorm geholpen. Met shirts heb ik nu de regel: 1 erin 2 eruit.
Maar ja, met paardrijden zit je toch al snel aan dubbele dingen. Ik draag mijn paardenkleding niet naar kantoor.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Samantha_

Berichten: 10796
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 14:48

Leuk topic, ik lees graag mee! _/-\o_
Met een verhuizing op de planning wil ik ook zo min mogelijk meenemen.
Ik heb nu 2 keer de 30 dagen challenge gedaan, dat je op dag 1 1 ding weg doet en dag 2 2 etc etc.
Dat werkt ook wel goed, alleen in de laatste dagen word het lastig.
Ik heb afgelopen week alle oude foto’s uitgezocht. In de tijd van foto’s afdrukken belanden ook alle foto’s in een album op mapje, ook alles wat bewogen is of 2 bijna dezelfde foto’s. Ook al wat dingen verkocht.
Ik heb nog 2 maanden en wil alleen meenemen wat we daadwerkelijk dragen en gebruiken.

O die tip van 10 keer wat aandoen zou bij mij funest zijn. Ik pak meestal wat ik aan wil van de waslijn, hoef ik niet op te vouwen. :j

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-21 11:21

Gisteren was kliko dag, ik doe nu steeds als er nog ruimte is rondje door het huis en de tuin of er nog spullen zijn die erbij kunnen, toen ik de vrachtauto aan hoorde komen er snel nog wat bij gegooid.

Ook naar de kringloop geweest, mag er alleen nog heen van mezelf met een duidelijke boodschappenlijst en een volle big shopper voor de inbreng. Enkel wat kinderkleding weer mee naar huis genomen.

Ben ook wel goed aan het opruimen geweest de laatste tijd, dingen die ik wel wil bewaren krijgen echt een goeie plek.

Ik zit even met de kap van mn naaimachine... hij staat altijd op mn bureau, de kap zit nog in de orginele doos. Normaal gooi ik dozen altijd gelijk weg maar de verkoper had gezegd dat ik m moest bewaren voor eventueel opsturen voor garantie maar hij neemt zoveel ruimte in...

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 11:37

Garantie moeten ze je ook geven als je de originele doos niet meer hebt. Opsturen is gemakkelijker in de originele doos, das waar, maar ze kunnen je niet weigeren als je de doos niet meer hebt.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Ceetje_bokt
Berichten: 5166
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 11:56

Kan je de doos niet opvouwen? Dan is het een plat pak.
Ik ben eens lekker door de puzzels van de honden heen gegaan en spellen die ik nooit pak (om wat voor reden dan ook) op de foto gezet en binnen een half uur het hele spul verkocht. Lekker!

jibberjabber

Berichten: 785
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Achter m'n voorhoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 12:37

De kap gebruik je dus niet ? Zou je wel moeten doen. Deze beschermt je kostbare machine tegen stof. En dat is erg belangrijk. Komt je eventuele inruilwaarde ook ten goede.
De doos kun je gerust weggooien of je bekleed hem met een leuk papiertje of stofje en gebruik gem als opslagdoos. Kun je hem altijd weer te voorschijn toveren.

http://www.bokt.nl/markt/ad/32393/bijzondere-oornetjes
"Moed betekent niet de afwezigheid van angst. Moed betekent angst voelen en toch je hart volgen!" Verberg nooit je angst in stilte !
Be like a duck. Remain calm on the surface and paddle like crazy underneath.

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-21 13:33

Doos kan wel opgevouwen maar er zit ook nog piepschuim in waar de naaimachine precies in past.

Toen ik de post schreef dacht ik inderdaad dat ik de kap misschien maar wel moet gaan gebruiken,voorheen stond mn naaimachine altijd in een secretaire en dat paste precies zonder de kap.

Dus kap op de naaimachine en doos weg dan maar denk ik.

Marie111
Berichten: 4666
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 18:58

Tango1979 schreef:
Vjestagirl schreef:
Het klinkt alsof je een groot verschil hebt zitten tussen je 'actual self', en je 'fantasy self'.

Je fantasy self is wie je graag wil zijn: die persoon die bij de kringloop dat ene tafeltje vindt en het geweldig opknapt. Die persoon die gigantisch handig is en ladingen knutsels maakt. In mijn geval is mijn fantasy self helemaal in balans met zichzelf, neemt regelmatig een avond vrij om met een pot thee in bed te gaan lezen en handwerkt ze de mooiste dingen.

Je actual self is wie je echt bent, en wat je echt doet. Die is vaak wat minder sprankelend dan je fantasy self. Door als je in de kringloopwinkel loopt te bedenken "wil ik dit, of wil mijn fantasy self dit" kun je jezelf al voor veel miskopen behoeden.


Wow wat een goeie eye opener!! Deze ga ik onthouden


Ik ook. Nu nog uitvoeren....
Heb net weer de stapels zomer- en winterkleding omgewisseld. En daar zit ook spul tussen wat ik al 2 jaar niet gedragen heb. Maar ja, zonde van het geld om het weg te doen en er mankeert toch niks aan?

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 19:08

Ik heb aardig opgeruimd en ontspuld, nu mijn man nog. De raambekleding van zijn "rommelkamer"wordt maar niet geleverd wegens transportproblemen dus zijn enorme bende aan rotzooi wordt nu geëtaleerd aan alle buren die over de galerij langslopen.
Van schrik is hij gaan opruimen, nou ja, hij leest alle krantenartikelen die hij ooit heeft uitgeknipt en bewaard in zijn leven nog es en gooit er dan af en toe eentje in de papierbak......Er staan zelfs nog mappen van zijn werk en hij is al meer dan 20 jaar met pensioen!
(ik ben 1 jaar met pensioen en er is al niets meer in huis dat ook maar iets met mijn werk te maken had }> )

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 19:10

Marie111 schreef:
Ik ook. Nu nog uitvoeren....
Heb net weer de stapels zomer- en winterkleding omgewisseld. En daar zit ook spul tussen wat ik al 2 jaar niet gedragen heb. Maar ja, zonde van het geld om het weg te doen en er mankeert toch niks aan?


Klopt. Maar het is ook zonde van het geld als je het niet draagt, en het is ook zonde van het geld als je het alleen maar draagt omdat het zo duur was ipv omdat je je er lekker in voelt.

Je kunt het ook zien als leergeld: nu weet je dat je volgende keer niet meer zo'n kledingstuk hoeft te kopen. Het wegdoen maakt ruimte in je kast, maakt dat je alleen kleding hebt die je ook echt aan wil en nu kun je er nog iemand anders blij mee maken.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-21 10:08

Jeey 1 kinderkamer is zodanig af dat daar een hoop spul heen kon gisteren.

Flink bezig geweest weer met opruimen/sorteren en er staan nu weer 3 big shoppers voor de kringloop klaar en dr is een vuilniszak vol restafval en de papierbak zit weer vol :)

Als ik dan ook het glas en de lege flessen nog even wegbreng...

Hoe organiseren jullie de lege flessen en nu ook die kleine flesjes met statiegeld(die vul ik meestal eerst een paar keer opnieuw voor ik ze weg doe)? Ik koop enkel flessen bij de Lidl maar mijn vriend haalt dus steeds ook bij andere supermarken als het zo uitkomt, dus ik stond gisteren bij de aldi met 2 flessen, bleek er eentje niet eens statiegeld op te zitten maar wel al die tijd bewaard in huis :roll:

Edit: wel grappig hoe als je eenmaal bezig bent het makkelijker wordt. Er was een spelletje voor de kinderen wat mijn vriend dus ergens had weggestopt(dat is zij tactiek :roll:). Ik had het bij de rest van de spelletjes die ik wou houden gelegd, vervolgens paste het niet mooi in de kast, doos was net te groot dus heb ik m toch maar bij het kringloopspul gelegd.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Blacky94, ComscoreBot en 116 bezoekers