Blaasontsteking bij paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Blaasontsteking bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-02 10:43

Heeft iemand ervaring met paarden die blaasontsteking/nierstenen hebben (gehad)? Ik wil graag weten wat de symptomen waren en hoe het behandeld is.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


DubbelFun

Berichten: 88617
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 15:50


Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 16:23

Blaasontsteking bij het paard kan zeker voorkomen.
Het grootste probleem is de vorming van blaasstenen. Dit leidt vooral bij ruinen en hengsten (merries niet zo) tot afsluiting van de urinebuis (geheel of gedeeltelijk).
Wat je dan ziet is mogelijke (lichte) koliekaanvallen die overgaan en weer terugkomen, bloed in de urine maar vooral opvallend (meestal eerste dat de eigenaar ziet) is gedragsverandering tijdens het plassen. Dit is namelijk pijnlijk geworden, het paard staat dus te dribbelen, kleine beetjes plassen, persen en in de plashouding blijven staan terwijl er niets komt.

Steenvorming in de blaas komt vooral door veel fosfor in het voer. Dit zit vooral veel in granen en dus ook in brok.
Paarden hebben van nature een hoge urine -pH (zuurgraad), omdat ze plantaardig materiaal eten. Hierdoor kan een bepaalde soort steen (struviet) makkelijk vormen.

Andere oorzaken van een blaasontsteking zijn eigenlijk zelden bij een paard. Dan komt het vooral neer op beschadiging van de blaas bij de geboorte van een veulen. Dit kan bij de merrie beschadigingen geven omdat de blaas klem komt te zitten tussen het veulen en het bekken.
Andere zeer weinig voorkomende oorzaken zijn (in NL) een verlamming van de blaas bij het cauda equina syndroom of eten van adelaarsvaren. Dit veroorzaakt blaastumoren wanneer het langdurig gegeten wordt.

Therapie: Bij blaasstenen bij een merrie kan je proberen via de urinebuis in de blaas te komen (buis bij merrie is heel breed), ruinen en hengsten moeten geopereerd worden.
Ontsteking na catheterisatie gaat vaak vanzelf weer over (ook redelijk vlot), maar na beschadeging bij de geboorte is het moeilijk te genezen.

Om blaasstenen te voorkomen moet je zorgen dat je paard genoeg kan drinken. Liefst altijd beschikking hebben over (vers) water. In het voer kan je de hoeveelheid fosfor omlaag proberen te brengen. Door het geven van zout (liksteen, door voer) zorg je dat je paard genoeg drinkt.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-


DubbelFun

Berichten: 88617
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 16:35

Heeft de verhouding fosfort-kalk ook geen invloed op het ontstaan van stenen. Verward
Zeker bij mensen die muesli (zemelen) voeren.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 16:47

Ja, vooral teveel fosfor. De verhouding calcium-fosfor moet 2:1 zijn.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

DubbelFun

Berichten: 88617
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 17:11

Dus ik blijf mijn meiden maar hun dagelijkse schepje kalk geven. Ook goed ivm ouderdoms-botontkalking Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 18:13

Jantien, is dat wanneer er 'kristallen' gezien worden bij het scannen van de blaas??

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 01:25

vooral ruinen zijn er gevoelig voor. Pony van een vriendin had ook vaak blaasontsteking. Kreeg toen druppeltjes van Dr. vogel. sindsdien geen last meer. Nog wel steeds onderhoudsdosis druppeltjes

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 16:16

Lovely schreef:
Jantien, is dat wanneer er 'kristallen' gezien worden bij het scannen van de blaas??


Ja, blaasstenen worden kristallen genoemd. Bij het paard komt van nature al calciumoxalaat voor maar er kan ook struviet gevormd worden (zoals hierboven geschreven) en dan heb je nog meer problemen.

De echo is een mooie manier om te kijken hoe groot de stenen zijn. De urine is namelijk zwart op het scherm terwijl de kristallen wit zijn. Daar kunnen de "echo's" namelijk niet door heen, worden teruggekaatst en dat levert het witte beeld.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-02 03:59

Bedankt voor de informatie!

Nog een vraagje aan jou, Jantien: Razinda heeft dus duidelijk ergens last van, haar haren staan vaak overeind na het rijden of longeren, ze plast veel en ook wel kleine beetjes, daarbij gaat ze in een hoekje staan en trekt echt een pijnlijk gezicht. Verder gaat ze vaak met haar achterhand naar mij toe staan als ik in de box ben. Ik denk zelf aan een blaasontsteking, of iets met haar hormonen. In het laatste geval zou ze misschien een injectie tegen hengstigheid moeten hebben. Waar denk jij aan als je deze sympromen hoort?

Ik ga iig haar urine laten onderzoeken (moet ik eerst wat urine zien op te vangen om te laten onderzoeken). Als daar niets uit komt, moet de DA maar verder kijken wat er aan de hand kan zijn.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 16:16

Heeft ze koorts? Is ze sloom? Is ze meer of minder gaan drinken?
Pijnlijk en vaak kleine beetjes plassen wijst in eerste instantie op een aandoening van het urinestelsel (en dan dus heel ruim, van nier tot aan het einde van de plasbuis).
Met het onderzoeken van de urine kan je al veel meer zeggen. Zorg dus dat je dat voor elkaar krijgt.
Maar een goed en volledig onderzoek zal toch echt gewoon door je DA gedaan moeten worden. Er zijn namelijk nog meer dingen die bij het stellen van de diagnose een rol spelen.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Tara_13 en 76 bezoekers