Paarden Hollandsche Manege moeten weg tijdens evenementen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14033
Geregistreerd: 20-04-16

Paarden Hollandsche Manege moeten weg tijdens evenementen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-21 10:56

Horses
Algemeen
Ingezonden door meerdere Bokkers
Afbeelding
Hollandsche Manege. Foto via Wikipedia

Als de Hollandsche Manege aan de Overtoom in Amsterdam een evenement organiseert, moeten de paarden in het vervolg elders verblijven. Nu gebeurt dat niet altijd en dat vindt de gemeente onwenselijk, meldt Het Parool.

Johnas van Lammeren, raadslid voor de Partij voor de Dieren, kreeg woensdagmiddag op dit onderwerp steun van burgemeester Halsema. Die gaat er bij de leiding van de historische manege op aandringen dat de veertig paarden worden weggehaald als daar een feest wordt georganiseerd.

Lees het volledige bericht op de site van Horses.

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Paarden Hollandsche Manege moeten weg tijdens evenementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 11:06

Haha succes daarmee, ik vraag me af hoe ze dat gaan doen en waar ze 40 paarden 'even' kwijt kunnen :')

Taucha

Berichten: 1169
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: Paarden Hollandsche Manege moeten weg tijdens evenementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 11:17

Die paarden zijn al jarenlang allerlei feesten en omgevingsgeluiden gewend, waarschijnlijk meer bomproof dan het gemiddelde politiepaard.

Ik vraag me af of verplaatsing juist niet veel meer stress oplevert…?

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Paarden Hollandsche Manege moeten weg tijdens evenementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 12:26

Die hele Hollandse Manege is toch niet meer van deze tijd.

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 12:45

Dreamboy schreef:
Die hele Hollandse Manege is toch niet meer van deze tijd.


_/-\o_

DuoPenotti

Berichten: 29454
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 12:51

Paarden Hollandsche Manege moeten wegtijdens evenementen

klaar, dat is de oplossing.
En ja dan wel elders fatsoenlijk plaatsen.
Plekken als deze zouden verboden moeten gaan worden.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 12:57

Taucha schreef:
Die paarden zijn al jarenlang allerlei feesten en omgevingsgeluiden gewend, waarschijnlijk meer bomproof dan het gemiddelde politiepaard.

Ik vraag me af of verplaatsing juist niet veel meer stress oplevert…?


Dat dieren jarenlang in een bepaalde situatie leven wilt natuurlijk niet per definitie zeggen dat de situatie goed of wenselijk is en onveranderd moet blijven.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 12:59

Ik vraag mij gezien bovenstaande reacties af wie er daar recent nog geweest is? :=

Weg met een feest hoeft niet persee lijkt mij. Er zijn zoveel stallen waar regelmatig een feest is en daar kijken de paarden echt niet wild van op.
Wel de deur gesloten zodat er geen bezoekers gaan paardje aaien en gewoon zelf nuchter blijven.

Tallie1979
Berichten: 22750
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Paarden Hollandsche Manege moeten weg tijdens evenementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 13:01

Maar, men heeft daar geen weiland, geen paddock? Waarom staan er dan überhaupt nog paarden denk ik dan.

DuoPenotti

Berichten: 29454
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 13:02

Sunnda schreef:
Ik vraag mij gezien bovenstaande reacties af wie er daar recent nog geweest is? :=

Weg met een feest hoeft niet persee lijkt mij. Er zijn zoveel stallen waar regelmatig een feest is en daar kijken de paarden echt niet wild van op.
Wel de deur gesloten zodat er geen bezoekers gaan paardje aaien en gewoon zelf nuchter blijven.

zijn er sinds de verbouwing daar dan ineens weides gegroeid buiten?
een paard heeft niets aan een mooie stal.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 13:04

Sunnda schreef:
Ik vraag mij gezien bovenstaande reacties af wie er daar recent nog geweest is? :=

Weg met een feest hoeft niet persee lijkt mij. Er zijn zoveel stallen waar regelmatig een feest is en daar kijken de paarden echt niet wild van op.
Wel de deur gesloten zodat er geen bezoekers gaan paardje aaien en gewoon zelf nuchter blijven.

Wat is er dan veranderd?

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Paarden Hollandsche Manege moeten weg tijdens evenementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 13:22

Ik kom er net achter dat je via Google earth door de stallen kan lopen. Ik zie daar nog stands op staan? DAar schrok ik wel van eigenlijk.

Kweet niet wat ik er van vinden moet. Als die beestjes dat gewent zijn.. Tja, maar aan de andere kant, goed voor de gzondheid lijkt het me ook niet..

Ze grazen in het vondelpark neem ik aan? :')

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 13:32

Sunnda schreef:
Ik vraag mij gezien bovenstaande reacties af wie er daar recent nog geweest is? :=

Weg met een feest hoeft niet persee lijkt mij. Er zijn zoveel stallen waar regelmatig een feest is en daar kijken de paarden echt niet wild van op.
Wel de deur gesloten zodat er geen bezoekers gaan paardje aaien en gewoon zelf nuchter blijven.


Het is een prachtig gebouw, altijd al geweest maar de paarden hebben geen paddock of weide. Dat kan gewoon echt niet meer. Wil niet zeggen dat ze niet goed verzorgd worden maar paardwaardig is het niet.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 13:33

Ik werd nieuwsgierig dus heb even gezocht. Op hun site staat dit: Onze pony’s staan tegenwoordig los in de loopstal. Zo kunnen ze vrij rondlopen en elkaar opzoeken wanneer ze daar zin in hebben.

Met een afbeelding erbij. https://dehollandschemanege.nl/de-holla ... ge#Paarden
Niet ideaal maar ook zeker niet slecht.

Al suggereert deze foto dat ze (ergens begrijpelijk) niet de hele dag los staan. https://www.google.com/maps/place/Holla ... d4.8720351

Als paard lijk je wat meer pech te hebben. Ik zie heel nette boxen maar waar die beesten ooit vrij lopen is me een raadsel.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 08-10-21 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Paarden Hollandsche Manege moeten weg tijdens evenementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 13:38

Ik mis daglicht, vitamine D, benen kunnen strekken.
Oh hallelujah, ze kunnen bij elkaar op bezoek ...

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 13:42

Dreamboy schreef:
Die hele Hollandse Manege is toch niet meer van deze tijd.


Weg ermee!

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paarden Hollandsche Manege moeten weg tijdens evenementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 13:49

Monumentaal pand, dierenwelzijn, etc. maakt een gezond bedrijf er in gaande houden ronduit lastig.
Zou mij niks verbazen als er nogal wat interesse is in de grond gezien de lokatie midden in de stad.

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 13:50

pol013 schreef:
Ik werd nieuwsgierig dus heb even gezocht. Op hun site staat dit: Onze pony’s staan tegenwoordig los in de loopstal. Zo kunnen ze vrij rondlopen en elkaar opzoeken wanneer ze daar zin in hebben.

Met een afbeelding erbij. https://dehollandschemanege.nl/de-holla ... ge#Paarden
Niet ideaal maar ook zeker niet slecht.

Al suggereert deze foto dat ze (ergens begrijpelijk) niet de hele dag los staan. https://www.google.com/maps/place/Holla ... d4.8720351

Als paard lijk je wat meer pech te hebben. Ik zie heel nette boxen maar waar die beesten ooit vrij lopen is me een raadsel.


Ze kunnen elkaar opzoeken, dat is al heel wat. Maar ze kunnen niet even lekker de benen strekken of frisse lucht opsnuiven. Nu wordt dat sowieso al lastig in Amsterdam :D

Stybba

Berichten: 3016
Geregistreerd: 14-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 14:27

Is toch een prachtige locatie! Voor een hippisch museum.
Maar niet meer van deze tijd om levende paarden neer te zetten :n

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 14:27

Dat zijn stands waarvan af en toe (waarschijnlijk wanneer de lessen gedaan zijn en het meeste volk naar huis is) de ketting wordt weggenomen.
'Niet ideaal' vind ik dan nog een heel lieflijke en eufemistische beschrijving ervan. :D

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Paarden Hollandsche Manege moeten weg tijdens evenementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 14:37

Er gaat een filmpje rond tijdens het laatste evenement waar iemand met een dB meter de stallen in loopt.
Deze: https://www.animalstoday.nl/paarden-kat ... FPq4Aqd8ss

Is er iets veranderd dat de evenementen nu daar gehouden worden of wat dat altijd al zo? Ik zou mijn paard niet op zo’n stal zetten, waarom zou het oké zijn als die manegepaarden wel regelmatig dit moeten doormaken? Om de volgende dag weer lessen te lopen?

En verder ga ik mee met “De Hollandse is niet meer van deze tijd.’ Duidelijk een goed alternatief voor de ruimte gevonden al.

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Paarden Hollandsche Manege moeten weg tijdens evenementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 14:42

Het is toch eigenlijk van de zotte dat je daar gewoon dikke feesten houdt? Echt belachelijk vind ik dat zeg := Ik krijg dan direct het gevoel dat er geld in het laatje moet komen en dat dat belangrijker is dan de rust van de paarden. Als Amsterdam Dance Event daar is dan is de muziek wellicht nog harder. Echt bizar := :n

Fly_high

Berichten: 3300
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 15:03

DuoPenotti schreef:
Paarden Hollandsche Manege moeten wegtijdens evenementen

klaar, dat is de oplossing.
En ja dan wel elders fatsoenlijk plaatsen.
Plekken als deze zouden verboden moeten gaan worden.


100% mee eens. Belachelijk dat er uberhaupt nog zoveel stallen in Nederland zijn waar paarden in zulke erbarmelijke omstandigheden worden gehouden. Ik vind het zelfs nogal dubbel dat alleen HM zoveel kritiek lijkt te krijgen. In Den Haag zitten er namelijk ook meerdere maneges die het echt niet beter doen maar daar bemoeit zich geen hond mee...

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Re: Paarden Hollandsche Manege moeten weg tijdens evenementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 15:29

Stands met of zonder ketting kan echt niet meer. Honden mag je ook niet meer aan een ketting leggen, is ook verboden. En dan een nog groter dier, kudde dier, in een kleinere radius vastzetten mag wel.
Laat de politiek zich daar mee bezig houden ipv met 40 paarden constant van hot naar her te gaan zeulen. En als ze dat al doen, dan mag ik hopen dat het op een plek is waar ze wel lekker de paddock in kunnen. Maar wie heeft er zoveel plek? En als diegene zoveel plek heeft, kunnen ze daar niet de manege voortzetten?

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Paarden Hollandsche Manege moeten weg tijdens evenementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 16:24

Paarden verplaatsen voor een korte periode is voor sommige wellicht ook stressvol. Als het stallen gedeelte afgesloten is van het feest gedeelte en de paarden zijn er rustig onder dan zou ik het eerder zo laten.

Beter is inderdaad de locatie sluiten. Maar die discussie is al zo vaak gevoerd. Mooi gebouw, maar daar heeft een paard niet zo veel aan.