[BLOG]Moeten we wel paardrijden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

[BLOG]Moeten we wel paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-21 19:47

* Bokt.nl
Blog

Afbeelding

Wie ben ik? Marijke, 47 jaar. Orun instructrice, begonnen als springruiter en inmiddels omgeturnd naar dressuur. Met Adjudant en MDG Equestrians Connecticut heb ik Grand Prix gereden en met Eros Lichte Tour. Sinds vorig jaar mag ik Santander rijden en we zijn inmiddels Inter2 gestart.

Ik zit al zeker een half jaar de broeden op dit verhaal en eigenlijk wist ik wel wat ik wilde schrijven maar door het op te schrijven wordt het ook wel heel "echt" en daar had ik nog even moeite mee.
De laatste jaren komt er steeds meer aandacht voor dierwelzijn en de paardensport is daardoor ook veel in de publiciteit gekomen. Er zijn binnen de paardenwereld al veel mensen die misprijzend naar de topsport met paarden kijken maar er zijn daarbuiten mensen die nog veel verder gaan en vinden dat we helemaal niet op een paard moeten gaan zitten.

Als ik in mijn hart kijk dan wil ik niets liever dan paardrijden en met paarden bezig zijn. Het is hetgeen wat ik het allerliefste doe, waar ik het allergelukkigst van word en ook nog mijn werk.
Maar moeten we het wel doen? Paarden zijn niet gemaakt om op te rijden en als ik om me heen zie hoeveel blessures er zijn en hoeveel paarden een slecht leven hebben dan vraag ik me oprecht af of het niet beter is om dat niet meer te doen. Het zou zo enorm veel leed schelen.
Mijn grootste angst is dat we iets normaal vinden omdat we het altijd al deden maar dat het helemaal niet normaal is als ze er over 100 jaar op terugkijken.
Tot 1992 werden er op sommige plaatsen in Spanje ook nog levende geiten van een kerktoren gegooid. En je kunt je niet voorstellen dat het normaal was maar blijkbaar waren er heel veel mensen die dat vonden want is enorm lang een traditie geweest. Wat als de paardensport eigenlijk ook zo'n traditie is? Dat we iets heel raars doen maar het zelf normaal vinden omdat we er gewoon middenin zitten.

Ik maak me oprecht zorgen over de toekomst van de sport. En dan heb ik het niet alleen over de topsport maar net zo goed over paarden die puur voor de hobby gehouden worden en misschien wel nooit op een wedstrijd komen. Ook daar is zoveel leed, slecht passende zadels, pijn in hun voeten, met de beste bedoelingen slecht gehuisvest zijn of veel overgewicht. Niet omdat mensen het niet goed willen doen maar vaak uit pure onkunde en vaak ook geen of slechte begeleiding.

Ondanks deze zorgen ben ik nog iedere dag fanatiek en met veel plezier bezig met de paarden die ik train. Ik heb net een veulentje gekocht, ben begonnen met de jurycursus en train nog steeds om mezelf te verbeteren. Ik hoop alleen dan de paardenhouderij zich zo blijft ontwikkelen dat het ook allemaal kan. Want als we er niet meer op mogen rijden wat gebeurt er dan met alle paarden? Of komt er een fokrestrictie en sterven veel rassen langzaam uit? En is dat dan erger dan eventueel leed wat door verkeerd gebruik komt?

Het zijn allemaal vragen die me enorm bezighouden. En ze geven me bij vlagen ook wel stress in de omgang met de paarden. Doe ik er wel goed aan om te trainen zoals ik doe? Vraag ik niet teveel? Moet ik er mee stoppen? Maar aan de andere kant denk ik dat ik heel goed ben voor de paarden die ik train en ik help heel veel mensen om de problemen die ze hebben met hun paarden op te lossen.
Er is tijdens de laatste jaren in de topsport wel een duidelijk trend dat de happy athlete meer en meer gewaardeerd wordt. En als we die trend door kunnen zetten kunnen we laten zien dat de sport super mooi is, de samenwerking tussen ruiter en paard juist uniek is.

Ik hoop heel hard dat we die juiste weg kunnen vinden. Dat er steeds meer aandacht komt voor de manier waarop we trainen. Steeds meer kennis komt over hoe we moeten trainen en dat die kennis ook toegepast wordt. Meegaan met onze tijd is in het belang van onze paarden en in het belang van de sport. Ik hoop dat we over 50 jaar trots kunnen zeggen dat de paardensport en -houderij fantastisch ontwikkeld is en niet dat we terugkijken met verbazing over wat we gedaan hebben.


MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Re: [BLOG]Moeten we wel paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 22:50

Ik vraag het me regelmatig ook af als ik alle ellende om me heen zie. Ik geniet gelukkig net zo goed van de verzorging en het kroelen met ze als van het rijden. Dus als we niet meer zouden mogen rijden dan vermaak ik me nog steeds. Ware het niet dat veel paarden het werken samen met de mens ook erg leuk vinden! Ik denk dat het aan ons is om die grens te bewaren. Zolang het paard er duidelijk plezier in heeft doorgaan. Zodra het aangeeft het niet ok te vinden, zoeken naar wat het dier wel leuk vindt.

Melya 06-07-06
Baldur 18-06-08 - † 15-06-2023
Madelief 13-03-2018

Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [BLOG]Moeten we wel paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 07:19

Gewaagd maar goed stuk. En niet alleen het rijden, maar ook het houden inderdaad. Teveel paarden op een te klein stuk bijvoorbeeld. Maar wanneer is het teveel? Wie bepaalt dat? Wat is het best passende voer? Dat is niet voor ieder paard hetzelfde.

Ik heb er hier ook 1 geblesseerd staan. Getrapt in de kudde, niet het gevolg van verkeerd trainen. Was deze kudde te groot voor het stuk waar ze op stonden? Wordt er wel gekeken naar matchende paarden?

Sinds ik zelf een paddock paradise beheer, merk ik hoe lastig het is. Ik heb wel het voordeel dat ik er niet van hoef te leven en heel goed kan kijken naar de match tussen de paarden. En dat ik een maximaal aantal paarden kan stellen.
Maar zodra er geld mee verdiend moet worden, ontstaat er een groot grijs gebied.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

vierspan

Berichten: 293
Geregistreerd: 08-08-05

Re: [BLOG]Moeten we wel paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 07:24

Mooi geschreven!

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 07:45

Door dit denkproces ben ik ook gegaan. Resultaat: Ik rij niet of nauwelijks meer; hoogstens nog een stapritje. Pony is al 26 en hierna is het voor mij gedaan. Ik heb heel graag paard gereden en er ook erg veel van geleerd. Niet alleen over paarden, maar ook over psychologie: samenwerken, leding geven, zelfbeheersing, verantwoordelijkheid nemen, vertrouwen en loslaten,... Daar ben ik ontzettend dankbaar voor!
Mijn vriend paard heeft zijn pensioen dik verdiend en ik wens al zijn soortgenoten hetzelfde en/of beter.

ElCamino

Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: [BLOG]Moeten we wel paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 08:13

Dat is dus exact de reden dat ik na mijn huidige paard geen paard meer koop!!!
Ik kan ze hier in de regio niet bieden wat ze nodig hebben, vooral in de winter.

Maandag is het weideseizoen over bij ons en gaan ze de paddock in.
Dat houdt in voor mijn oudje van 33 dat hij van 11.00 tot 13.00 in de paddock staat en van 15.00 tot 17.00.
Na werk werk zet ik hem er dan ook nog zelf in.

Ik geniet nu meer van het wandelen, poetsen, met de veulens omgaan etc etc....
Rijden hoeft niet perse meer...

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [BLOG]Moeten we wel paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 08:22

Tja,ik ben nog steeds van mening dat de schade aan het paard voortkomt uit verkeerde rijderij en management. Rijden hoeft echt niet schadelijk te zijn voor een paard maar dan moet iemand wel weten wat hij/zij doet. En daar ontbreekt het vaak nog aan imo, of het ego wordt voor het welzijn van het paard gezet. Ik denk dat je niet kritisch genoeg naar jezelf kunt kijken. Daarom zijn er juist mensen nodig die het goede voorbeeld kunnen geven en goed onderricht kunnen geven.

Van mij mag er wel een verandering plaats gaan vinden in de conservatieve paardenwereld zodat het welzijn op plek 1 komt en de rest er minder toe doet. In de wedstrijden etc.in alle diciplines.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [BLOG]Moeten we wel paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 08:27

Maar management is meer dan alleen rondom het rijden. Dat is álles. Omgang, huisvesting, voeding, training, enz. Dat alles moet in balans zijn. En dat is heel moeilijk.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 08:35

Uiteraard, management is ook...verstand hebben van spieren en hoe die te trainen, verstand hebben van anatomie. Op een goede manier loswerken, niet overvragen, weten wat je traint en waarom. Niet te lang doorgaan en het leuk houden voor het paard. (mentaal) Zorgen voor afwisseling, voer wat afgestemd is op het individu. Zorgen voor sociaal contact en genoeg vrije beweging zodat de oerbehoeften van een paard vervuld worden. Oftewel, er zouden best wel diploma's gehaald mogen worden voordat iemand een paard kan kopen. En ook dat zegt niet alles, genoeg pensionstallen waar er in het management wbt voer en vrije beweging al veel mis gaat.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

DuoPenotti

Berichten: 29335
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 08:42

Nee ik denk niet dat we perse moeten stoppen met het houden van paarden of rijden.
Wel dat er regels moeten komen voor huisvesting. Dat zou toch wel een eerste logische stap zijn.
Oke, particulier is dat er bij huisdieren ook niet, maar zo gauw het professioneel is zijn er voor alle beroepsgroepen met dieren regels.
Vreemd dat dat bij paarden achter blijft. Huisvesting is toch hetgeen waar een paard 24/7 mee te maken heeft.

En die regels kunnen best nog rustig beginnen om later aan te scherpen, minimaal 4 uur buiten (dan is er en ochtend en middag groep) op een oppervlakte van minimaal 20 x 20 met 2 paarden. Elk paard dat daar bij komt 10 x 20 meer.
Deze oppervlakte moet beschikken over een droge bodem of iig niet dieper dan de hoef weg kunnen zakken.
Schaduw geven in de zomer (denk aan een rij bomen of schaduwdoek)
En water aanwezig zijn.

Nu zie ik in gedachte al mensen in een stuip schieten: Rustig beginnen, dit is waar ik woon niet realiseren!!
Nou als zoiets zeer enorm basis niet eens kan, ja dan is een paard houden idd geen goed plan.


Als ik kijk hoe weinig blessures ik heb gehad bij mijn paarden door vele jaren heen.
Paarden die 365 dagen in het jaar in de wei kwamen voor ongeveer 8 uur per dag, terwijl ze toch ook sport liepen. (dus ik pleit niet eens voor 24/7 buiten want dat is de tegenstelling die altijd maar meteen gemaakt word)
Denk ik dat een heel groot deel van de blessures komt omdat paarden te weinig buiten komen. Of op een te klein stukje.
Paarden bewegen dan alleen onder de ruiter. Daar kunnen we kort in zijn, dat is geen optimale beweging.
Maar ik denk voor dat uurtje dat een paard dat prima kan compenseren als hij daar de mogelijkheid voor krijgt. En hoe krijgt een paard dat? Door geestelijk goed in zijn vel te zitten en door zelf zijn lichaam te kunnen gebruiken.
En dat krijg je niet op stal of paddock van 10 x 10.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 08:50

Wat een goed en eerlijk stuk. Het is denk ik een proces waar we bijna allemaal doorheen gaan de laatste jaren, met wisselende conclusies.

Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 08:54

Elisa2 schreef:
Uiteraard, management is ook...verstand hebben van spieren en hoe die te trainen, verstand hebben van anatomie. Op een goede manier loswerken, niet overvragen, weten wat je traint en waarom. Niet te lang doorgaan en het leuk houden voor het paard. (mentaal) Zorgen voor afwisseling, voer wat afgestemd is op het individu. Zorgen voor sociaal contact en genoeg vrije beweging zodat de oerbehoeften van een paard vervuld worden. Oftewel, er zouden best wel diploma's gehaald mogen worden voordat iemand een paard kan kopen. En ook dat zegt niet alles, genoeg pensionstallen waar er in het management wbt voer en vrije beweging al veel mis gaat.

Ja eens. Maar dan moeten de lessen en stages bij wijze van wel beter ingericht worden dan nu. Want zolang de huidige norm nog niet klopt, heeft dat diploma ook geen zin.

Overigens ben ik wel voor 24/7 buiten (overigens ook niet tegen de nacht op stal). Maar wel met goede schuilgelegenheid, genoeg ruimte, genoeg droge ondergrond, genoeg voer op verschillende plekken en een kudde die goed bij elkaar past. Maar dat vereist echt wel wat van een pensionhouder. En zodra er geld bij komt kijken schijnt dat lastiger te worden. En des te meer geld/paarden, des te lastiger. Uiteraard zijn er uitzonderingen. Maar het gros zal helaas in dat grijze gebied vallen waar maatwerk alleen al niet meer mogelijk is, het makkelijker is om de paarden gelijk binnen of buiten te hebben, ze hetzelfde te voeren, enz.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

DuoPenotti

Berichten: 29335
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [BLOG]Moeten we wel paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 08:59

24/7 buiten is mooi, maar meestal zie ik dan nog steeds dat een paard 10 m2 aan ruimte heeft omdat ze op een klein stukje meteen 10 paarden gooien.
Dus ook dan moet je imo een minimaal oppervlakte per dier aanhouden.

Zelf heb ik overigens teveel paarden gezien die niet goed gaan op 24/7 buiten, ondanks ruimte, schuilgelegenheden en stabiele groep. Daarom ben ik er zeke rniet tegen, maar ook niet voor.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [BLOG]Moeten we wel paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 09:04

Kijk gewoon naar het individuele paard en stem daar de behoefte op af, ik ben ook voor zoveel mogelijk buiten maar dan wel inderdaad met genoeg ruimte, schuilmogelijkheden en 24/24 ruwvoer. Toch vinden veel paarden het ook fijn om s"nachts op stal te staan. Sommige dieren komen dan meer tot rust.

Ben het met DP eens, het hele stuk en ook vooral het ontstaan van blessures door een gebrek aan genoeg vrije beweging.

Er worden vaak teveel paarden gehouden op te weinig land wegens financiele overwegingen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

rien10
Berichten: 14619
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 09:06

We gaan op een vluchtdier zitten. Hangen leren riemen, ijzeren delen plakken leer aan en om. We pakken de benen in met lappen plastic.
Vervolgens gaan we wedstrijden doen in wie zijn benen het mooiste optilt en het meest elegant naar voren kan zetten. Of wie het beste over een kunstmatig hek kan springen. Of wie het hardste kan rennen met iemand op zijn rug.
Het blijft raar.

Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 09:09

Maar dan kom je dus weer op maatwerk en management. Daar valt en staat alles mee :j

Ik hou mijn paarden 24/7 buiten op een paddock paradise. Met een maximaal aantal paarden zodat ze ruimte genoeg hebben. En als er een plek vrij komt, dan zoek ik ook echt naar eenzelfde type paard en behoeftes, met de grootste kans op een match. En ja, dat betekent ook dat ik mensen moet teleurstellen. Ik wil geen gedoe en ongelukken in de kudde.
En het geeft geen 100% garantie en ik doe ook niet alles goed. Maar ik probeer mijn plek zo optimaal mogelijk te houden, zodat de paarden zo optimaal mogelijk kunnen staan. Maar ook ik moet concessies doen. Bijvoorbeeld nauwelijks opslagruimte, dus voeren we voordroog ipv hooi. Ik laat wel testen, maar voor veel mensen/paarden is voordroog een nogo.

Rien: heel gechargeerd. Maar in de kern wel waarheid.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

rien10
Berichten: 14619
Geregistreerd: 01-06-10

Re: [BLOG]Moeten we wel paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 09:14

Er is niets gechargeerd aan. In de kern de waarheid? Het IS de waarheid.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 09:22

Ik zit hier ook mee......
Qua huisvesting heb ik altijd alles in eigen beheer willen houden om de paarden dat te kunnen geven waar ze blij van worden, en dat is toch veel vrije beweging buiten en samen zijn.
Straks heb ik ze voor het eerst van mijn leven aan huis, en ik vraag me al wel eens af hoe het gaat als alles straks met pensioen gaat. 1 gaat al met pensioen denk ik....

Ik heb ze gekocht toen alles er al op wees dat dit misschien niet heel verstandig was, 1 maandagochtendmodel en 1 is ergens vandaan gekomen waar hij het niet goed had. Het zijn beide echte projecten gebleken, en ik kan oprecht zeggen dat het me heel veel heeft geleerd mbt verwachtingen, geduld, maar ook handigheid qua management, voeding, training.... ik heb bizar veel geleerd.
Maar mijn beeld is dus ook gekleurd, voor mijn gevoel mankeren paarden altijd van alles... en wil ik dat in de toekomst nog eens?
Als kind had ik ook pony's, en daar 'leek' nooit iets mee te zijn........ Maar nu zie ik overal van alles bij alle paarden om mee heen, zelfs de exemplaren die niet gereden worden... haha! Vreselijk.

Ik denk dat paarden 'goed' houden hogere kunst is. Je moet echt zoveel mogelijk kennis vergaren, en mijn ervaring is dat heel erg veel mensen echt helemaal niets weten van hun dier. Ze zijn veel zaken niet 'voor' omdat ze ze gewoonweg niet herkennen. Men wil rijden, maar niks leren. Dat vind ik soms verdrietig.
Ook begrijpen mensen niks van trainingsopbouw. Iedereen is trainer van zijn/haar paard, maar dat is een vak.
Wanneer mensen zelf eens kracht- en duurtraining zouden opbouwen, ervaren ze aan den lijve hoeveel tijd je daarvoor moet uittrekken... hoe klein de stapjes zijn, hoeveel tijd er overheen gaat.

Ik denk dat dat niet echt verandert, in essentie zijn veel mensen lui... ze willen niet echt iets leren. Dat vinden ze moeilijkdoenerij, ze willen rijden.

Ik denk dat ik er vrede mee zou hebben wanneer de rijderij eindigt. Ik zou mijn ruimte, tijd en geld dan benutten om kneusjes te helpen. En wanneer er geen kneusjes meer zijn maak ik er wel een paradijs voor insecten van.......

rien10
Berichten: 14619
Geregistreerd: 01-06-10

Re: [BLOG]Moeten we wel paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 09:26

Ik “zit er niet mee”. Ik zorg goed voor mijn dier en hebber veel lol mee.

Maar mijn uitspraak hierboven blijft staan. Goed beschouwd is het raar.

Cheytjuh

Berichten: 4021
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 09:50

Ik blijf het bijzonder vinden hoe paarden steeds meer vermenselijkt worden en hoe iedereen lijkt te denken dat het huidige paard nog steeds het ‘wilde,niet gedomesticeerde’ leven prefereert.

Ik ben er echt te nuchter voor en snap niet dat we toch denken te ‘weten’ wat een paard denkt. Het zijn menseijke observeringen en interpretaties.

Tegenwoordig kun je praktisch niets meer goed doen qua houden van paarden en ik vind het persoonlijk echt de grootste onzin. (Ruimte en weidegang is zeker een vereiste, maar niet elk paard wordt gelukkig van 24/7 buiten, dat is nu eenmaal ook een feit. Paarden zijn individuen met ieder eigen voorkeuren)
Zorg voor je paard, kijk of hij/zij lichamelijk gezond oogt (lichaam laat zeker tekenen zien wanneer paard niet gezond is) en zolang je paard blij naar je toe komt en tijdens het rijden lekker zn best doet, waarom zou het dan verkeerd zijn.

Nee hoor, ik doe niet mee aan die gekkigheid en heb 16 paarden lopen waarvoor we stuk voor stuk ons best doen en die in mijn ogen zeker niet ongelukkig zijn.

FundMe voor onze gelderse strijder Ukkie : https://gofund.me/1f759036
Marktplaats veiling voor Ukkie : https://link.marktplaats.nl/m2094003143


DuoPenotti

Berichten: 29335
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 09:53

Maar Daihyo
Jij bent in mijn ogen gewoon een particulier.
Ik denk dat het gros van de paarden niet particulier gehouden word. Dan kun je al niet wat jij schrijft.

En dan nog, dan koop je als particulier een paard, je bent er verzot op maar het matched niet 100%, doe je hem dan weer weg?
Hier matchte alles beter toen mijn schimmeltje er nog was. Het opperhoofd regelde wel. Hij is niet meer en het klopte niet meer.
Ja er is meer rust terug nu 3 jaar later, maar niet zoals het was. En dat gaat ook nooit meer komen.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 10:01

DuoPenotti schreef:
Maar Daihyo
Jij bent in mijn ogen gewoon een particulier.
Ik denk dat het gros van de paarden niet particulier gehouden word. Dan kun je al niet wat jij schrijft.

En dan nog, dan koop je als particulier een paard, je bent er verzot op maar het matched niet 100%, doe je hem dan weer weg?
Hier matchte alles beter toen mijn schimmeltje er nog was. Het opperhoofd regelde wel. Hij is niet meer en het klopte niet meer.
Ja er is meer rust terug nu 3 jaar later, maar niet zoals het was. En dat gaat ook nooit meer komen.

Ja maar dat bedoel ik. Ik kan het zo regelen omdat ik particulier ben en er niet van hoef te leven (sterker nog, al het pensiongeld gaat weer terug naar stal in voer, onderhoud of materiaal). Zodra dat wel het geval wordt, is er vaak veel minder mogelijk. Dus minder maatwerk, minder mogelijk voor het individu, meer kijkend naar de gemene deler. En dat is overigens niet altijd slecht hè, zolang je paard er dan 1 van gemiddelden is.

Ik heb zelf 2 paarden en 4 op pension. Mijn paarden passen er prima. De huidige vier ook. Maar gaat er 1 pensionpaard weg en zal er een nieuwe bijkomen, dan moet het inderdaad wel matchen. En natuurlijk doen we daar alles aan in de zoektocht, kennismakingsgesprek, komen kijken, goede introductie. Juist in zo’n klein groepje is dat belangrijk. En matcht het toch niet? Dan kijken we naar oplossingen. En zijn die er niet? Ja dan houdt het wel ergens een keer op. En dat kan, omdat ik particulier ben :j

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

DuoPenotti

Berichten: 29335
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [BLOG]Moeten we wel paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 10:07

Maar die klant stuur je misschien weg, maar als het dan je eigen paardje is?
Je hebt het al 2 jaar geprobeerd op te lossen. Je bent verzot van hem, kunt er alles mee wat je wilde aan rijden.
Maar hij doet het beter in de nacht op stal, even zijn eigen plekje.
Wat doe je dan?

Die paarden zijn er gewoon.
Ik zie dat niet als probleem, want ben niet perse voor 24/7 buiten.
Kan ik nu al niet met mijn merrie door haar allergie. Terwijl ik de juiste plek er voor heb. Maar het is niet anders.
Terwijl ik voor mijzelf 24/7 buiten veel gemakkelijker vind.

nee vast houden aan perse een ding waar je voorstander van bent is iets wat in mijn hoofd niet klopt :D

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Re: [BLOG]Moeten we wel paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 10:14

Je kunt beter hebben dat iemand vanauit de paardensector zelf zich zorgen maakt over dierenwelzijn dan mensen van buiten dioe geen enkele kennis over het paard hebben. 1 ding wat wel zeker is dat we als ruiter echt op onze paarden moeten letten en bij de minste signalen van ongemak daar zeker iets mee moeten. Het is heel belangrijk om goed naar onze paarden te kijken.

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 10:18

Ninx schreef:
Men wil rijden, maar niks leren. Dat vind ik soms verdrietig.
Ook begrijpen mensen niks van trainingsopbouw. Iedereen is trainer van zijn/haar paard, maar dat is een vak.
Wanneer mensen zelf eens kracht- en duurtraining zouden opbouwen, ervaren ze aan den lijve hoeveel tijd je daarvoor moet uittrekken... hoe klein de stapjes zijn, hoeveel tijd er overheen gaat.

Ik denk dat dat niet echt verandert, in essentie zijn veel mensen lui... ze willen niet echt iets leren. Dat vinden ze moeilijkdoenerij, ze willen rijden.

Enorm mee eens. En ik ben bang dat het alleen maar erger wordt, aangezien er nauwelijks nog iemand leest tegenwoordig... Kom op stal soms mensen tegen die interessant gaan lopen doen met wat oppervlakkige kennis uit een recent Bit-nummer, wat voor de mensen die zich wel een beetje hebben ingelezen allang geen nieuws meer is. Is misschien wat onaardig verwoord, maar het gebrek aan kennis (zowel algemene kennis over het paard als wat er speelt in NL/het Westen qua disciplines, en dan niet alleen degene die je zelf beoefend) is echt bedroevend.

Ik denk dat paardrijden absoluut goed mogelijk is, waar het paard geen schade van ondervindt en zelfs leuk vindt, maar hier komt enorm veel kennis van zaken bij kijken, en zeker in NL ontbreekt die kennis grotendeels. Hier in de regio kan ik simpelweg geen goede instructie vinden bijvoorbeeld, al helemaal niet omdat ik een specifieke "smaak" zoek. Mijn vorige instructrice was goed maar is helaas een andere richting ingeslagen en ik kan er niet veel meer mee.

Mede door het gebrek aan instructie, maar ook problemen met zadelmakers, lastig goede stalling te vinden enz ga ik na mijn huidige paard denk ik over op ponies. Ik ben veel bezig met clickertraining (absolute aanrader overigens, als je een andere weg in wilt slaan qua trainingsmethode; Connection Training is een goede bron) en dan kan ik lekker daarmee aanhobbyen zonder dat ik erop hoef te gaan zitten. Plus ponies zijn natuurlijk kleiner dus die hebben relatief gezien meer ruimte in een standaardmaat stal, enz.

Ik maak me net als OP zorgen over de toekomst van het paardrijden en -houden. Ik zie echt veel leed om me heen en ik vind het steeds lastiger te verkroppen... Ik loop echt met regelmaat met spreekwoordelijke oogkleppen op stal.

NH-trainers zijn géén gedragstherapeuten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider, GrapeshotBot, Inney, JoyenUnory, laura22, NorwayFjord, sterregoud, Westhof en 56 bezoekers