Hét Engelse Volbloeden topic!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
kyrkelover
Blogger

Berichten: 9292
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 23:04

Grappig trouwens dat Nobli juist zoveel moeite heeft met de stap. Dat kom je niet vaak tegen. De stap is namelijk doorgaans erg goed bij een volbloed. Dit omdat ze daar op geselecteerd worden. Immers een goede stap wordt gelinkt aan een goede rengalop. Beide zijn namelijk een 4 takt gang. Dit is dan ook het meest belangrijke punt waar wereldwijd op geselecteerd wordt, naast de pedigree uiteraard. Met spanning kunnen ze helaas wel wat gaan dribbelen of te kort gaan stappen, maar lopen ze netjes door het lichaam stappen ze doorgaans echt gigantisch over. Dan moet je echt denken aan een heel stuk verder dan de afdruk van de voorhoef. Ze galopperen vaak ook erg goed al hebben ze wel moeite om rustiger te galopperen en dus netjes te galopperen in 3 takt. De draf is over het algemeen de minste gang. Vaak wat vlak en krabbelig. Grote geluk daarvan is wel dat juist de draf het meest trainbaar is. Veel beter te trainen dan de stap en galop.


AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-21 23:23

Nobli dribbelt inderdaad héél snel.
Ik herken erg wat je schrijft.
Maar aangezien Nobli als een soort slingeraap de baan door gaat (of nouja, dat valt inmiddels wel mee, hehe), is stap toch wel erg moeilijk om balans in te houden. Je gaat in stap al snel te traag of over tempo en als er dan spanning bij komt kijken ben je echt nergens met Nobli. Zeker met die strakke achterhand!

Zijn passen waren sowieso erg kort toen wij hem net hadden, dat was wel echt dribbel dribbel. Hij zal na zijn ongeluk wel flink stijf zijn geweest.

Edit; overigens zeg ik ook dat stap voor ons álle drie de moeilijkste gang is. Ik vind stap zelf erg lastig. In draf gaat het allemaal wat sneller en met wat meer ritme. Daar kan ik zelf veel beter op inspelen. In stap gebeurt eigenlijk heel veel op een laag tempo. Geen idee of iemand dat herkent? :')

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Avalanche

Berichten: 15913
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 00:33

In stap moet je vooral niet teveel willen doen, dat is vaak waar het fout gaat. Mensen doen veel te veel. Elke pas been geven, veel te veel met de handen rommelen, niet met de beweging mee....... en daar verpest je een goede stap mee. Niet dat ik jou dat zie doen, maar ik zie het echt veel.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-21 07:14

Avalanche81 schreef:
In stap moet je vooral niet teveel willen doen, dat is vaak waar het fout gaat. Mensen doen veel te veel. Elke pas been geven, veel te veel met de handen rommelen, niet met de beweging mee....... en daar verpest je een goede stap mee. Niet dat ik jou dat zie doen, maar ik zie het echt veel.


Dit is mijn moeder hoor!
Ik denk dat je daar inderdaad gelijk hebt.

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

san4nie
Berichten: 3554
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 07:36

Herkenbaar allemaal! Gijs zijn stap is in ontspanning goed. Maar bij veel spanning kan die inderdaad heel kort en raar worden. Mijn instructrice hamert dan ook altijd op “minder doen”.

Mkango, zag dat ik niet meer gereageerd had. Maar nog bedankt, leuk om te weten hoe dat zit.

Hier alweer een singelwondje.. :(

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 08:34

Die van mij stapt als een gek, niemand die die bij houd met haar grote passen. Draf kan ze ook ontzettend goed en hard ook heel ruim en ja galop wat moet ik zeggen gras onder de voeten en ze vertrekt al. Als ik haar dan op sluit kan ze gewoon op de plek zelf galopperen en ook heel rustig. Ze heeft een enorm goede achter hand. Moet zeggen ze is nu 27 jr . Nog steeds knetter gek en super gezond( met sommige dingen merk je wel dat ze wat ouder word). Volbloeden van oude type vind ik super gaaf en mega veelzijdig

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 09:15

Wat leuk, Katyatje! :D

Ik vind die korte stap bij Nobli wel een puntje van aandacht eigenlijk. Wat kyrkelover al zegt: van nature stappen ze, zeker achter, heel ruim en Nobli stapt hier heel erg kort. Ik ben niet iemand die meteen roept “sleep hem naar de dichtstbijzijnde kliniek,” maar ik zou het wel in de gaten blijven houden. Hij is hier niet aan het jig-joggen, dus die passen zouden niet zo kort moeten zijn. Maar iig fijn dat er voor jullie gevoel vooruitgang in zit!

Hier staat madame nog steeds lekker buiten. Van de week mocht ze de enige echte Alpinista gezelschap houden voordat die naar Keulen ging om weer even een G1 binnen te halen. :D

Sintara

Berichten: 7380
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 09:29

Nobli stapt hier sowieso ook heel traag he, als hij iets hoger op tempo loopt is het vast ook weer anders :)
Soms moet je met trainingen ergens voor kiezen, en misschien kan nobli makkelijker zakken etc op langzaam tempo?

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

Sintara

Berichten: 7380
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 09:56

Ik ben benieuwd, ben nu net terug van een trektocht te paard en ga nu eindelijk weer mijn eigen moppie in het echt bewonderen :):)

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-21 10:28

Sintara schreef:
Ik ben benieuwd, ben nu net terug van een trektocht te paard en ga nu eindelijk weer mijn eigen moppie in het echt bewonderen :):)


Wat leuk, waar had je een trektocht?

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Thioro

Berichten: 3986
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 10:30

Ik herken het ook niet dat stap een moeilijke gang is voor een volbloed.
Kort en dribbelig en alle takt er uit van zodra er spanning is, dat wel. Maar als ze in hun eigen tempo stappen maken ze toch vlotte grote passen. Dat eigen tempo ligt wel wat hoger dan 'normaal'.
In haar eigen tempo stapt mijn merrie makkelijk 2 hoeven over en heb ik het gevoel op een kameel te zitten. Maar als ik haar in hetzelfde tempo laat stappen als op het filmpje van nobli, dan stapt ze ook niet meer over. Al helemaal niet als ik ga zitten 'wringen' met m'n zit om het 'goed' te doen.
Het is een dunne lijn tussen tempo vlot genoeg om grote passen te maken en niet te vlot zodat ze tijd hebben om hun passen af te maken.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9292
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 11:20

Oeh Alpinista, ging weer als een raket in Köln!

Hoe jij het beschrijft Thioro ervaar ik het inderdaad ook.
Even het filmpje overigens bekeken, want dat had ik verder nog niet gedaan. De opmerking over de stap was in zijn algemeen.

Nu weet ik niets van wat jullie tijdens de training doen of waar jullie mee bezig zijn dus even geheel blanco. Kan het zijn dat jullie in stap veel bezig zijn met oefeningen? Daar bedoel ik mee schouder voor, licht traver, wellicht zelfs een klein pasje om de achterhand richting keertwending. Hij loopt namelijk op de rem of hij op iets wacht. Heel zijn lijf zegt baas wat moeten we nu gaan doen. Ik zie dat veel gebeuren op het moment dat er met dit soort oefeningen begonnen wordt waarbij zeker in het begin ze kunnen gaan wringen en de voorwaartse drang vergeten wordt. Op het moment dat hij afwend in stap zie je dit heel erg daar lijkt het bijna of hij denkt dat hij een stukje verder een keertwending in moet gaan zetten en daarbij op de rem gaat lopen en de voorwaartse drang vergeet. Als je een dagje m2 proeven gaat kijken zie je dat zelfde beeld regelmatig terug komen.

Nogmaals ik weet niet of jullie daar mee bezig zijn, maar dat is direct wat in mij op komt bij het bekijken van het filmpje.

Thioro

Berichten: 3986
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 12:03

Dat herken ik helemaal Kyrkelover. Als ik met m'n merrie aan die oefeningen wil werken gaat ze inderdaad ook met de handrem op stappen, wachten op welke oefening ik ga vragen. En bij de minste hulp die oefening alvast inzetten.
Probeer nog maar eens een normale cirkel te rijden na een paar keren schouderbinnen of travers, die oren gaan alle kanten uit 'wtf moet ik nu nìet pootje over' :').

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 18:11

Die korte passen van Nobli vielen me ook op. En even dacht ik dat rechtsachter korter stapte dan links, maar ik keek me er scheel op dus dat is vast fout :+ jullie aanpak ziet er in ieder geval fijn en ontspannen uit!

Ik doe even een kleine spam van dit weekend want het was zo leuk en ik ben zo super trots op Willy <3










Afbeelding


maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 18:20

Gaaaaaf katya!!!

Ruime stap die niet bij te houden is! Dat herken ik wel!
Maar korte stap, zeker niet.

Hier mag ze met de rest, niet voorop, maar in het midden met een buitenrit. Waarbij anderen kunnen draven, stapt ze flink door. Draf is prima.
Galop vind ze klein blijven moeilijk, maar dat is logisch, gezien haar geïrriteerde si.
Maar op goede dagen kan ze prima klein blijven!

Haar gemiddelde rustige galop zit op 21/22 km per uur.
Voluit hebben we nog niet gemeten.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Jolandaprins
Berichten: 2
Geregistreerd: 17-10-16

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 20:20

Alwaysh, Nobli maakt super vooruitgang van krabbelen en hoofd hoog, gespannen in rug, schouders en achterhand. Gaat ie nu meer ontspannen en begint ie meer en meer in ontspanning te lopen met stukken super goed, en ja het is nog niet wat we graag zouden willen, maar hé dat noemen we trainen, en we zijn op de goede weg, tempo komt wel goed liever iets eronder met beleid waar we weer meer voorwaarts kunnen trainen.
En onthoud hij is vergeleken met een jaar terug super gegroeid letterlijk en figuurlijk en mentaal we komen er wel.
Xxx

Thioro

Berichten: 3986
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 20:44

maralyn schreef:
Gaaaaaf katya!!!

Ruime stap die niet bij te houden is! Dat herken ik wel!
Maar korte stap, zeker niet.

Hier mag ze met de rest, niet voorop, maar in het midden met een buitenrit. Waarbij anderen kunnen draven, stapt ze flink door. Draf is prima.
Galop vind ze klein blijven moeilijk, maar dat is logisch, gezien haar geïrriteerde si.
Maar op goede dagen kan ze prima klein blijven!

Haar gemiddelde rustige galop zit op 21/22 km per uur.
Voluit hebben we nog niet gemeten.


De mijne kan in stap slenteren à la 4km/u (van stal weg) of doorstappen aan 7km/u (richting stal :+ ). Dat laatste kan ze dus ook in korte dribbelstap en daar krijg ik letterlijk buikpijn van, van dat gekluts :').
Draf zit ze ergens tussen 12 en 15km/u.
Rustige galop idd rond de 22km/u.
En snelste dat we gemeten hebben was 45km/u, helling op, op een kort stuk van een paar honderd meter.
Op een plat, lang en recht stuk zouden we in de bebouwde kom geflitst worden denk ik :P .

Sintara

Berichten: 7380
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 20:56

Wat doet hij dat super netjes Katyatje!
Mel zou bij dit soort dingen echt niet zo geduldig kunnen blijven en misschien wel gaan drammen ( :):)).
Gewoon omdat ze het heel leuk zou vinden hahaah.

Ik was in Italië op trektocht AlwaysH :D op een quarter horse. Moest wel opletten vandaag want mel is heel wat scherper op hulpen. Wat een heerlijk gevoel is dat. We moesten allebei even 5 minuten weer inkomen maar daarna konden we gewoon verder waar we gebleven waren :j.
Ze was heel verbaasd en blij me te zien, zelfs bezitterig :P want ik moest even alle kleine kriebel plekjes doen en daar mocht zelfs de baas van de kudde bij uit de buurt blijven hoor

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-21 22:02

Dankjewel mam, dat is lief! Jij ziet hem natuurlijk net als ik elke dag verder ontwikkelen.

Wij doen zeker veel oefeningen, zoals wending om de voorhand, schouderbuitenwaarts, pasje wijken, etc. Hij is ook inderdaad een paard dat graag een opdracht krijgt, niet heel zelfstandig zeg maar. Loopt overigens wel altijd netjes op het tempo dat je vraagt, dus dit tempo is ook echt wat wij van hem willen.
Sinds enkele trainingen stappen en draven we op een lager tempo en dat is juist iets dat Nobli erg goed lijkt te doen. Maargoed, om daar nou een hele bijbel over te gaan neerleggen op bokt. :P

Hij vindt het overigens moeilijker on zijn buitenste achterbeen verder onder te treden aangezien hij nogal flink vast zit (zat) en dan moeilijk vindt om over de lengte met de achterhand mee te komen. Dat is eigenlijk het hele probleem; hij kan/kon fysiek niet hoger of verder ondertreden. Dus dat kan zeker opvallen. Op een hand ook schever dan de ander. Maar kreupel of niet rad? Absoluut niet. Onbalans is zeker wél nog een dingetje. Sinds de behandeling is hij iig al flink vooruit gegaan. Ook omdat je in de rest van zijn lichaam veel meer beweging ziet, daarin moest hij veel opgeven toen hij net bij ons was. :j

Super gaaf Sintara. Quarters zijn ook wel leuk om te rijden. Ze hebben vaak een beetje hetzelfde hoofd. Of iig, net als die van mij.

Wat grappig dat jullie die snelheden hebben gemeten. Zal ik ook eens doen. :D Hoe doen jullie zoiets?

@Katytje, super gaaf. Ik wil daar zeker nog eens heen hoor. Kan je een beetje op laag niveau meekomen?

Hier vandaag grondwerkles in de roundpen gehad. Heel interessant. Nobli was uiteindelijk op links én rechts lekker aan het stofzuigen. Nog een teken dat ‘ie meer kan bewegen. Want dat kon hij op rechts gewoon helemaal niet. #)

Heerlijke slobber, via deze voeding lust hij wel de biotine!
Afbeelding

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 22:21

Jullie zijn duidelijk heel bewust met hem aan het werken. Dan weet je zelf inderdaad best hoe hij in elkaar zit en welke weg hij al heeft afgelegd :) komt helemaal goed!

Ik vroeg me ook al af hoe de snelheden gemeten worden. Ik heb geen flauw idee hoe snel (of traag :') ) wij gaan.

De mountain trail clinic is toegankelijk voor elk niveau. De meeste obstakels/hindernissen kan je op verschillende manieren aanpakken, de ene makkelijk, de andere moeilijk. En je kan het volledig op je eigen tempo doen. Er is ook altijd begeleiding bij voor het geval je hulp wil of vragen hebt.

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-21 22:25

Dankjewel. Het is veel zoeken en hij is nog jong, maar we doen er alles aan om hem goed in zijn lijf te houden en/of te krijgen!

Ik ga later eens kijken of we dat met Nobli kunnen doen. Maar eerst nog even met de schuimbalken enzo oefenen. _O-

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 22:50

Thioro schreef:
maralyn schreef:
Gaaaaaf katya!!!

Ruime stap die niet bij te houden is! Dat herken ik wel!
Maar korte stap, zeker niet.

Hier mag ze met de rest, niet voorop, maar in het midden met een buitenrit. Waarbij anderen kunnen draven, stapt ze flink door. Draf is prima.
Galop vind ze klein blijven moeilijk, maar dat is logisch, gezien haar geïrriteerde si.
Maar op goede dagen kan ze prima klein blijven!

Haar gemiddelde rustige galop zit op 21/22 km per uur.
Voluit hebben we nog niet gemeten.


De mijne kan in stap slenteren à la 4km/u (van stal weg) of doorstappen aan 7km/u (richting stal :+ ). Dat laatste kan ze dus ook in korte dribbelstap en daar krijg ik letterlijk buikpijn van, van dat gekluts :').
Draf zit ze ergens tussen 12 en 15km/u.
Rustige galop idd rond de 22km/u.
En snelste dat we gemeten hebben was 45km/u, helling op, op een kort stuk van een paar honderd meter.
Op een plat, lang en recht stuk zouden we in de bebouwde kom geflitst worden denk ik :P .


Precies hetzelfde! Wat gaaf en grappig.
Alleen word Jana echt een waggel kameel met 7 km per uur stap. Zulke lange passen dat je zeeziek wordt. :')

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 15:38

23 en 27 dikke vriendinnen
Afbeelding

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-21 15:44

keona schreef:
23 en 27 dikke vriendinnen
[ [url=m/8LgFro.jpg]Afbeelding[/url] ]


Oh dat grijze koppie rechts <3

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 16:00

AlwaysH schreef:
keona schreef:
23 en 27 dikke vriendinnen
[ [url=m/8LgFro.jpg]Afbeelding[/url] ]


Oh dat grijze koppie rechts <3

Ja die heeft geen aftekeningen is allemaal grijs inderdaad. Begon als bescheiden grijze kol

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 bezoekers