Korte benen, beugelriemen probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Korte benen, beugelriemen probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-21 11:09

Hoi

Ik loop wat vast kwa beugelriemen. Ik heb nieuw zadel en nieuwe beugels. Ik gebruik de beugelriemen van bates.

Maar loop tegen een probleem aan. Ze zijn nu op korste gaatje en dan is de beugelriem net te kort, doe ik gaatje langer dan is het weer net te lang. In stap gaat goed maar draf en als ik mijn been moet verleggen verlies ik de steun in de beugel.

Maar als ik gaatje korter is mijn been ligging niet correct.

Als ik met mijn stal schoenen (ariat) rijdt is het precies goed op het wat langere gaatje maar mijn zool is ook iets dikker dan met mijn rijglaarzen.

Iemand tips?

Kort
Afbeelding

Lang
Afbeelding

Queijo

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-09-19

Re: Korte benen, beugelriemen probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 11:12

Kun je er een extra gaatje bij maken?
Weet alleen niet of dat de beugelriem zwakker maakt als deze tussen 2 bestaande gaatjes valt.

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 11:13

Ik vind de afstand tussen de gaten ook altijd veel te groot. Vandaar dat ik er vaak een gaatje tussen prik. Dan zit t er precies tussenin :)

Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Re: Korte benen, beugelriemen probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 11:14

Ik prik ook gewoon gaatjes bij hoor.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 11:16

Queijo schreef:
Kun je er een extra gaatje bij maken?
Weet alleen niet of dat de beugelriem zwakker maakt als deze tussen 2 bestaande gaatjes valt.

Recent diezelfde vraag gesteld omdat in een zelfde probleem had. Ik heb gewoon een gaatje tussen in gemaakt en vooralsnog houdt dat prima.

cursebreaker

Berichten: 11405
Geregistreerd: 10-12-06

Re: Korte benen, beugelriemen probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 11:23

Ik had ook altijd problemen met beugel riemen en korte 'pootjes' haha. Bij mijn eigen beugel riemen maakte ik met een gaatjestang gaatjes bij. Heb daar nooit problemen van ondervonden.

pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Korte benen, beugelriemen probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 11:33

Gewoon een gaatjestang pakken ;) vrij simpel lijkt me :j

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Korte benen, beugelriemen probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 11:36

Gaatje ertussen maar ik vind lang zeker niet te lang. Beugels verliezen is vaak geen kwestie van te lang maar van benen optrekken in draf en galop.

MZSN
Berichten: 5
Geregistreerd: 08-05-19

Re: Korte benen, beugelriemen probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 11:37

Pak een gaatjestang. Maak er eenngaatje bij en probleem is opgelost

Roodvos

Berichten: 6652
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 11:38

Zo op stand vind ik je been bij "gaatje langer" mooier achter de kniewrong liggen. Hoe lang heb je nu dit zadel/beugelriemen?

Het kan ook wel een beetje een kwestie van gewenning zijn om net even iets langer te zitten. Je spieren moeten wat oprekken. Ik zou voordat ik gaatjes ging maken eerst even proberen of je aan de iets langere beugelriem kan wennen. Ik denk dat je houding en beenligging daar van verbeteren.

En wat Bigone dus zegt :) .

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Korte benen, beugelriemen probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 12:20

Ik had hetzelfde met nieuw zadel, ben alleen op stand lang blijven zitten en was na een paar weken gewend.
Ik vind je er op de 2e foto ook beter op zitten met oog op de wrong.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 12:21


plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-21 13:03

Gaatje prikken gaat niet. Dan scheurt die door omdat het zo haakje systeem is

Ik heb geen gaatje in m’n zadel om de ouderwetse beugelriemen te gebruiken

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Korte benen, beugelriemen probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 13:07

Dat zijn wsl van die webber-beugelriemen, ik zou dan voor een paar "gewone" beugelriemen gaan. mogelijk dat je van een ander merk wel goed uit komt met webber-beugelriemen.

pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 14:00

plutolover schreef:
Gaatje prikken gaat niet. Dan scheurt die door omdat het zo haakje systeem is

Ik heb geen gaatje in m’n zadel om de ouderwetse beugelriemen te gebruiken


Waarom moet je een gaatje in je zadel hebben. Normale beugelriemen, dressuurhoesje eromheen en gaan… kindermaat beugelriemen van Decathlon voor minder dan 20,- doen mij mij al jaren perfect dienst. Dat Webber haakjes systeem vind ik zowiezo verrot. Ik vertrouw er niet op.

Anastasia24

Berichten: 2704
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Korte benen, beugelriemen probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 14:07

En een slag erbij en dan een gaatje(s) langer? is het een andere lengte maar hoef je er geen tussen te prikken. Vind overgens op de 2e foto het juist mooi staan, zo 'lang' heb ik ze hier ook en rijd nu echt vanuit mijn bovenbenen(mede door mijn zwakke enkels) en ik moet zeggen; het wend wel.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Korte benen, beugelriemen probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 14:08

Ik heb beugelriemem van Hulsebos, daar zitten de gaten veel dichter op elkaar :)

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Korte benen, beugelriemen probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 14:15

Het is maar 1 cm waar je tegen aanloopt. Vaak is het ook een stukje gewenning.

Andere optie is andere beugelriemen, er zijn meerdere merken met dit soort beugelriemen. Wintec, Harry Horse, anatomica etc. Allemaal in bruin verkrijgbaar.

Ik heb ze ook en wil echt niet meer terug naar het andere type.

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 15:00

Verder voorin je zadel proberen te zitten bij de langere stand, desnoods met hulp van een wigvormige rugbeschermer onder of op het zadel. Kan precies die paar milimeter tot centimeter uitmaken.

Je kunt ook gaan voor een hoger rubber blokje in je beugel of een rubber blokje in je beugel als je dat nog niet hebt. Voor aparte beugels waar geen blokje in past zou je zelf wat kunnen maken dat met klitteband om je beugel gaat.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 16:44

Lusitana schreef:
Verder voorin je zadel proberen te zitten bij de langere stand, desnoods met hulp van een wigvormige rugbeschermer onder of op het zadel. Kan precies die paar milimeter tot centimeter uitmaken.

Je kunt ook gaan voor een hoger rubber blokje in je beugel of een rubber blokje in je beugel als je dat nog niet hebt. Voor aparte beugels waar geen blokje in past zou je zelf wat kunnen maken dat met klitteband om je beugel gaat.

Ik denk eigenlijk dat ze niet verder naar voren kan. Vindt het zadel ook iets aan de krappe kant eerlijk gezegd.

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 16:50

plutolover schreef:
Gaatje prikken gaat niet. Dan scheurt die door omdat het zo haakje systeem is

Ik heb geen gaatje in m’n zadel om de ouderwetse beugelriemen te gebruiken

Je kan het uiteinde ook los laten hangen als je daar geen last van hebt. Of even naar een zadelmaker en een gleufje laten maken. Of de normale beugelriem "op zn kop" doen en dan met een hoesje het uiteinde vast zetten.
Genoeg opties volgens mij als je wel andere beugelriemen wilt :)

Maar ik ga ook met hierboven dat het verschil zo weinig is, dat er waarschijnlijk meer gewenning is. Of misschien een stukje balans als je je beugel verliest.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 17:07

Met een beugelriemhoesje kan je inderdaad ook gewone beugelriemen nemen. En dan een merk kiezen met de gaatjes dicht bij elkaar. Of als het leer is zelf bijprikken.

Dit zadel geeft je erg weinig opties over hoe je been moet liggen. Je zit best wel opgesloten tussen lepel en kniewrong.

De langere stand ligt je been mooier in het zadel. Maar ik kan snappen dat je daarmee wat minder kan scharnieren in je gewrichten om bijvoorbeeld licht te rijden.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Korte benen, beugelriemen probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-21 19:12

Beugelriem hoesje? Ik ga eens googelen

Het zadel is een 17.5 inch zadel net als m’n vorige zadel 18 inch wordt te lang voor mijn haf. Ben bezig met afvallen dan zal t zadel ook beter zitten.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Korte benen, beugelriemen probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 19:15


pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 19:45

Precies. Werkt ideaal. En als je het hoesje alleen door de voorste doet kun je zelfs gewoon je beugels opsteken :j heb het al jaren zo en wil echt niet meer anders. Geen dikke bobbel onder je been en geen last van fragiele bevestigingen.