Medische keuring

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Soof1978
Berichten: 71
Geregistreerd: 12-09-21

Medische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-21 19:40

Hoi,

Ik vroeg me af, als een potentiële koper een paard wil laten keuren (klinisch en röntgenologisch) en wordt afgekeurd. Voor wie zijn de kosten van de keuring?

Ik heb een paard op het oog, wordt dinsdag gekeurd, bij afkeuren neemt ze hem wel terug maar de kosten van de keuring zijn voor mij.
Ik vind het niet zo erg omdat ze in de lagere prijsklasse valt. Maar dat gaat mij geen 2e keer gebeuren natuurlijk.
Vandaar dat ik benieuwd ben naar jullie mening.

Ik hoop dat ik hier goed sta, anders verplaats deze topic maar.


Selina

Berichten: 14222
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 19:45

Dat is maar net wat je afspreekt. Sommige verkopers willen bij een negatief advies de keuring betalen of de helft. Sommigen geven aan dat de kosten voor de koper zijn. In de huidige markt zie ik het niet meer zo vaak, dat de verkoper de keuring wil betalen. Je kan er dus best wel op leeglopen als je bijv. 3 keer hebt dat een paard afgekeurd wordt.

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

Soof1978
Berichten: 71
Geregistreerd: 12-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-21 19:46

Selina schreef:
Dat is maar net wat je afspreekt. Sommige verkopers willen bij een negatief advies de keuring betalen of de helft. Sommigen geven aan dat de kosten voor de koper zijn. In de huidige markt zie ik het niet meer zo vaak, dat de verkoper de keuring wil betalen. Je kan er dus best wel op leeglopen als je bijv. 3 keer hebt dat een paard afgekeurd wordt.


Ok, dankjewel!

_CaroB

Berichten: 45
Geregistreerd: 22-09-21

Re: Medische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 20:24

Ik zie om mij heen dat het inderdaad in de meeste gevallen zo is dat de koper alle kosten betaald ook bij afkeuren.

Soof1978
Berichten: 71
Geregistreerd: 12-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-21 20:29

_CaroB schreef:
Ik zie om mij heen dat het inderdaad in de meeste gevallen zo is dat de koper alle kosten betaald ook bij afkeuren.


Ok, weet ik dat ook weer.
We maken ons zorgen om de rug. Tijdens het rijden houdt ze haar hoofd niet stil. (Ze klappert er mee)

Ze wordt volgende week gekeurd en dan horen we het wel. Het zou jammer zijn.

Rodevlinder

Berichten: 2262
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 20:31

_CaroB schreef:
Ik zie om mij heen dat het inderdaad in de meeste gevallen zo is dat de koper alle kosten betaald ook bij afkeuren.

Dit inderdaad.
Dit zou ik als verkoper ook willen en als koper ook prima vinden.

_CaroB

Berichten: 45
Geregistreerd: 22-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 20:35

Soof1978 schreef:
_CaroB schreef:
Ik zie om mij heen dat het inderdaad in de meeste gevallen zo is dat de koper alle kosten betaald ook bij afkeuren.


Ok, weet ik dat ook weer.
We maken ons zorgen om de rug. Tijdens het rijden houdt ze haar hoofd niet stil. (Ze klappert er mee)

Ze wordt volgende week gekeurd en dan horen we het wel. Het zou jammer zijn.


Sowieso slim dat je laat keuren hoor. Blijft alleen altijd wel spannend.

Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 20:42

Soof1978 schreef:
_CaroB schreef:
Ik zie om mij heen dat het inderdaad in de meeste gevallen zo is dat de koper alle kosten betaald ook bij afkeuren.


Ok, weet ik dat ook weer.
We maken ons zorgen om de rug. Tijdens het rijden houdt ze haar hoofd niet stil. (Ze klappert er mee)

Ze wordt volgende week gekeurd en dan horen we het wel. Het zou jammer zijn.

Dat kan wel een pak meer oorzaken hebben dan die met een keuring worden onderzocht. Afhankelijk van hoe het headshaken zich uit, zou je hem in principe daarop kunnen 'afkeuren' in een klinische keuring. Maar als het niet dusdanig erg is en de röntgenfoto's goed zijn, weet je nog steeds niet of het een rijtechnisch of tuig probleem is, of een medische zoals tandproblemen, pollenallergie etc. Een deel zou bij verder onderzoek aan het licht kunnen komen, en een deel is behandelbaar, maar niet voor alles is dat zo makkelijk.
Dus ik zou in dit geval vantevoren heel goed nadenken over wat het doel is van je keuring en welke resultaten acceptabel zijn en niet.

Ik zou zelf niet beginnen aan een keuring voor headshaker waarvan de oorzaak niet al bekend is.

Jet

Berichten: 11942
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 21:04

Ik ben niet anders gewend dan dat ik als koper de keuring betaal, bij een positief aankoopadvies, maar ook bij een negatief aankoopadvies.

Ik zou bij de keuring wel gelijk vermelden dat je dat schudden/klapperen hebt opgemerkt bij het rijden, dan kunnen ze daar bij de keuring extra goed naar kijken. Misschien is het ook al te zien tijdens de klinische keuring en weet de dierenarts dan waar hij verder moet gaan zoeken/kijken met de keuring.

Zorg er ook voor dat je een keuringsdierenarts hebt die niet aan de verkoper verbonden is en laat het bij die dierenarts plaatsvinden en niet bij de verkopende partij op het terrein. De omstandigheden op dat terrein zijn altijd anders dan bij de dierenarts. Dan kunnen ze een keuring niet optimaal uitvoeren, zeker niet als je ook nog röntgenologisch wil laten keuren. Als de verkoper daar niet mee akkoord gaat weet je genoeg en kan je het paard beter laten staan en verder gaan zoeken...

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Soof1978
Berichten: 71
Geregistreerd: 12-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-21 07:32

Ze wordt in een dierenkliniek gekeurd en niet bij haar eigen dierenarts.

Maar ok, ben blij te horen dat het normaal is dar bij afkeuren de kosten voor de koper zijn.

Echt klapperen is het niet, ze is ook nog niet zolang onder het zadel.

We wachten het af.

Horseloverl
Berichten: 2218
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Medische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 07:59

Wij spreken altijd af bij aankoop: goedkeuring betalen wij de keuring. Afkeuren zijn de kosten voor de eigenaar. Dit doen wij ook als we zelf een paard verkopen

Roze schoentje

Janneke2

Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Medische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 08:24

... ik heb het destijds zo gedaan :
een paar keer langs komen, kletsen, poetsen rijden.
Na de 2e/3e keer ben ik gaan onderhandelen en is afgesproken 'als de DA geen gekke dingen vindt, koop ik Knollie voor bedrag X. Vindt de DA dat er bemerkingen zijn, praten we verder of gaat het niet door.'

Keuren is mijn keuze ( = nu ja, dat 'moet') dus ik betaal.
En de echte koop wordt pas na het oordeel van de DA gesloten.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Veraaaaah

Berichten: 2330
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Medische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 08:33

Het is maar net wat je afspreekt. Op deze markt zijn de kosten vaak voor de koper bij zowel goed/afkeur.

Eerst klinisch keuren. Komt ze daar al niet doorheen dan niet doorgaan met foto’s, zonde van het geld.

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

Janneke2

Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Medische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 08:40

En om één en ander helder te houden:
ik kies de DA en ik betaal haar/hem.

De verkopers van mijn huidige Knollie vertelden uit eigen beweging de naam van hun DA, die heb ik 'dus' niet gekozen.
Niet uit wantrouwen, maar omdat ik een DA wilde die geen 'geschiedenis' had met paard noch mensen.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3031
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Medische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 08:42

Meestal is het kosten koper. Ik heb ook helaas 2 keer mis gepakt. Maarja 10 keer liever wat meer geld kwijt dan een paard wat flinke mankementen heeft.

Be happy eat a snackkie

Babootje

Berichten: 26026
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 08:46

De enige die nog wat aan het keuringsrapport heeft is de eigenaar van het paard :+ Al zou die er niet blij mee zijn, want bij een eventueel negatief advies van de DA zal hij een volgende keer aan een kandidaat koper moeten vertellen wat het paard heeft. (Wat dus meestal niet gebeurt).
In de goedkopere prijsklasse kom je dat veel tegen en is de kans het grootst dat er een negatief advies van de DA uit komt rollen. Heb je dat 3 x gehad dan ben je toch minimaal 2500 verder en had je beter naar een paard in een wat duurdere prijsklasse kunnen gaan kijken.
Daarom keuren veel mensen in deze prijsklasse niet of alleen klinisch, heel vaak met ellende achteraf.

Ik ben gewend dat de verkoper de keuring bij een negatief advies betaalt. Maar ik koop dan ook in een andere prijsklasse waar dat gebruikelijk is. Vaak zit er al een rontgenkeuring bij, zodat de kans groot is dat het paard gezond is en je je geld voor het keuren niet voor niets uitgeeft.

anjali
Berichten: 14919
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 09:38

Janneke2 schreef:
... ik heb het destijds zo gedaan :
een paar keer langs komen, kletsen, poetsen rijden.
Na de 2e/3e keer ben ik gaan onderhandelen en is afgesproken 'als de DA geen gekke dingen vindt, koop ik Knollie voor bedrag X. Vindt de DA dat er bemerkingen zijn, praten we verder of gaat het niet door.'

Keuren is mijn keuze ( = nu ja, dat 'moet') dus ik betaal.
En de echte koop wordt pas na het oordeel van de DA gesloten.

Tegenwoordig krijg je de tijd niet meer om eerst een paar keer langs te komen,wat vroeger gebruikelijk was.Als je nu zegt dat je dat wilt,dan zeggen ze dat er nog meer geinteresseerden zijn die willen komen.Als je hem dan leuk vindt dan wil je het risico niet lopen dat hij aan een ander verkocht wordt.

Autumnn

Berichten: 8011
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 10:17

Toen ik mijn paard kocht had ik afgesproken dat bij zowel goed- als afkeuring de kosten voor mij zouden zijn. Ik weet niet, zou het ook raar vinden als de verkoper dat zou moeten betalen. Stel de koper kiest een giga dure keuring uit en de verkoper verkoopt vanwege geldgebrek oid, daar wil je degene toch niet mee opzadelen? Daarnaast is het mijn keuze om te keuren.
Maar goed, gelukkig was mijne in ene goedgekeurd :)

EllyC

Berichten: 8103
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Medische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 10:41

Ik probeer altijd als koper bij afkeuring de kosten bij de verkoper te laten liggen.
Ooit heb ik nl. wel eens meegemaakt dat ze al wisten dat het paard niet goed was en dan via de keuring op mijn kosten er achter komen wat het precies was.
Wel spreek ik dan goed af wat afkeuren is en evt. max. aan keuringskosten.

Als dat echt niet lukt (het is momenteel een verkopersmarkt) dan spreek ik wel bij DA van mijn keuze af waar ze dan in ieder geval de moeite moeten nemen om naar toe te rijden en dus ook tijd in moeten investeren.

W-Mellaer's Wamailin M (6, jeugdkampioen Belgie connemara, drachtig van Bon Coeur B, 2024), Bon Mailin EC (1, te koop), Indy (20) B ruin en Vip (22) Z2 dressuur met 2 amazones)

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Re: Medische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 10:46

Wat mij betreft als verkoper je paard alvast (röntgenologisch) laten keuren. Mocht de koper dan alsnog de keuring opnieuw willen doen, dan mag dat voor eigen rekening.

Soof1978
Berichten: 71
Geregistreerd: 12-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-21 11:09

Tegenwoordig krijg je de tijd niet meer om eerst een paar keer langs te komen,wat vroeger gebruikelijk was.Als je nu zegt dat je dat wilt,dan zeggen ze dat er nog meer geinteresseerden zijn die willen komen.Als je hem dan leuk vindt dan wil je het risico niet lopen dat hij aan een ander verkocht wordt.[/quote]


Klopt, en ze staat ook niet echt in de buurt.
Dankjewel voor jou woorden, wist even niet hoe ik dat het beste kon omschrijven. Het wordt je gedwongen om snel te beslissen. Gelukkig heb ik 2 vakmensen achter mij die al 60 jaar in de paarden zitten en werken met paarden. En ze zijn ook nog familie van mij dus dat moet zeker goed komen.

Soof1978
Berichten: 71
Geregistreerd: 12-09-21

Re: Medische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-21 11:13

Het is duidelijke taal en ik heb nu veel geleerd van jullie.

Ze valt in de goedkopere klasse, de helft van mijn budget.
Maar ik heb in het verleden zoveel ellende gehad met paarden dat ik niet meer zomaar een paard koop.
En nee, ik ga geen wedstrijden rijden, lekker recreatief en grondwerk/ vrijheidsdressuur. Er wordt ook niet veel verwacht van haar.

Oehlala
Berichten: 4294
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Medische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 11:38

wij zorgen zelf voor foto's en een da rapport mbt longen/hart etc.
Als de koper dan zelf wil nakeuren of extra's, zijn die kosten voor hemzelf.

Soof1978
Berichten: 71
Geregistreerd: 12-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-21 11:41

Oehlala schreef:
wij zorgen zelf voor foto's en een da rapport mbt longen/hart etc.
Als de koper dan zelf wil nakeuren of extra's, zijn die kosten voor hemzelf.


Dat lijkt mij logisch. *D

Babootje

Berichten: 26026
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 15:35

StalDiefdijk schreef:
Wat mij betreft als verkoper je paard alvast (röntgenologisch) laten keuren. Mocht de koper dan alsnog de keuring opnieuw willen doen, dan mag dat voor eigen rekening.


Dat is eigenlijk het makkelijkste. Blijft nog over dat het paard klinisch toch niet goed blijkt te zijn (niet alles gaat op de foto natuurlijk) Wat doe je dan?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers