Proces van Spat stopzetten/vertragen????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Proces van Spat stopzetten/vertragen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-02 00:36

Bij mijn paard, ze is nog maar 6 jaar is in oktober na rontgenfoto's geconstateerd dat ze een haak(je) heeft op het spronggewricht met daarom heen geirriteerd weefsel.

Volgens de dierenarts (Greet de Jonge) "hangt het tegen spat aan" / "licht begin van spat".

Ze liep nog niet kreupel, meer dat het er stijf uitzag.

Ze is nu 1 keer in het gewricht ingespoten met hylarulon zuur.
Ze staat nu inmiddels 8 weken stil (wel beweging op de wei), 30 december moet ik weer heen en moet ze weer ingespoten worden.

Nou zit ik toch nog met een paar vraagjes.

Kun je het "spat"proces stoppen?
Zou het raadzaam zijn om in dit stadium primeval o.i.d.te gaan gebruiken?
Kan ik nog springen met haar?

Ze is trouwens ook aan al aan haar rug behandelt omdat deze ook helemaal stijf was geworden van het lopen met pijn.

Ik vraag dit ook nog wel als ik de dertigste naar Greet ga maar ik wil ook heel graag jullie mening hieover horen

Raisa
Berichten: 2
Geregistreerd: 05-12-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 17:22

Hallo, mijn naam is Sandra. Mijn paard Raisa heeft ook spat gehad, maar dit is veel erger geworden na een trap tegen zijn been in zijn spronggewricht en is geopereerd hieraan. Ik heb altijd een produkt waar MSMzwavel en glucosamine in zit, gebruikt. Dit bouwt het kraakbeen weer op. Heb dit direct na de operatie gebruikt en de chirurg was heel verbaasd te zien dat het na 2 maanden al enorm vooruit was gegaan en hij bijna niet meer kreupel liep! Helaas is het niet bewezen dat hij ook zonder dit middel goed gelopen zou hebben, maar baat het niet, dan schaadt het ook niet! Een middel waar alleen glucosamine in zit is Artrose Gelatinaat en kan je kopen in de gewone dierenspeciaalzaak, of kijk op www.Paardendrogist.nl. Ik kan even niet op de naam komen, sorry!
Veel beterschap met je paard!
Sandra

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 18:20

Het proces van spat is in principe niet te stoppen, alleen te vertragen of je paard het zo pijnloos mogelijk maken.
Er zijn ook wel conservatieve manieren, naast de primeval. Namelijk het laten uitvoeren van een spatbeslag. Maar dat is ook in overleg met je DA wel te bepalen.
Ik heb zelf geen ervaring met voedingssuplementen om spat oid tegen te gaan.

Marlinde

Berichten: 383
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 10:28

Bij mijn paard is vorige maand door toeval ook spat ontdekt. Bij mijn paard zat het er al heel lang en volgens de dierenarts had mijn paard hier last van moeten hebben gehad. Mijn paard heeft nog nooit 1 stap kreupel gelopen. Heel vreemd. Volgens de dierenarts moet ik er op dit moment geen zoregn over maken, maar wel in mijn achterhoofd houden. Bij mijn paard is het in het stadium dat het al weer aan elkaar aan het groeien is. Als dat is gebeurt heeft het paard er geen pijn meer aan. Waar je wel rekening mee moet houden is dat je opstartproblemen gaat krijgen. Maar goed dan stap ik wel 10 minuten langer in.
Ik bedoel hier eigenlijk alleen maar mee dat niet elk paard pijn krijgt zie het aan die van mij.
Ik wens je veel succes verder met je paard.

Raisa
Berichten: 2
Geregistreerd: 05-12-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 10:35

Beste Marlinde,
Inderdaad is het bij mijn paard ook aan elkaar gegroeid, dus heeft hij geen pijn meer, maar aangezien het een heel groot trauma was (operatie) had de chirurg geen vertrouwen erin dat het ooit aan elkaar zou groeien. Het kraakbeen was nl. door bacterien "weggevreten" en hij heeft alleen de losse stukjes en frutsels weggehaald, maar misschien doordat ik Equiflexion (nu weet ik de naam weer) heb gebruikt, waar glucosamine en MSM zwavel in zit, is het kraakbeen weer opgebouwd (wat het belooft). Als ik het NIET gebruikt had, weet ik natuurlijk niet of het OOK zou goed uitgepakt zou zijn, maar NEE heb je, JA kan je krijgen zeg ik altijd!
Groet,
Sandra

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 13:23

mijn pony heeft spat gehad, bij beide achterbenen is het volgroeid.
wat dus betekend dat er een hele kleine (1 of 2%) bewegingsberperking is

ze heeft wel bijna een jaar op rust gestaan, met alleen wat stapritjes, daarna liep ze weer een springparcours en een M dressuurproef!

en ze heeft nooit 1 middeltje gehad tegen de spat, dus ik weet niet of er middeltjes zijn die echt helpen.

je moet er goed op letten dat als je weer gaat rijden, haar achterhand er goed onder rijdt, en haar dus niet op haar voorhand laat lopen ivm overbelasting voorbenen.
en voor je echt gaat rijden, even iets langer losstappen, ze zal wat langer moeten 'opwarmen'

wat ook kan helpen zijn hoefijzers die aan de buitenkant iets hoger zijn dan aan de binnekant, op die manier staat de hoef ietsjes scheef en wordt het spronggewricht anders belast waardooor het minder pijnlijk is(heeft destiny +/- een jaar gehad)

succes ermee!!