Natuurlijke antibiotica

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Janinevv

Berichten: 13225
Geregistreerd: 12-01-16

Natuurlijke antibiotica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-21 18:08

Hoihoi,

Ik ben benieuwd of mensen natuurlijke antibiotica geven aan hun paarden wanneer ze dit nodig hebben.

Kunnen ze hier ook resistent tegen raken en hoelang moet je dit geven ?

Hebben jullie een speciaal merk of hebben jullie zelf een “wonder” goedje/kruid/groente of iets.

Waarom ik dit wil weten, mijn veulen zijn darmen zijn helemaal aangetast en niet zo’n klein beetje ook, na 2 weken intensieve behandelingen op de kliniek en benieuwd of er natuurlijkere manieren er zijn.

Groetjes
Janine

[o]


Majolen

Berichten: 1061
Geregistreerd: 16-07-11
Woonplaats: In het Stro!

Re: Natuurlijke antibiotica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 18:19

Ja hoor, ik heb goede ervaringen met de eigen huis producten van de paardendrogist. Maar ook met de iets duurdere Groene os.

Hoelang, hoe vaak en hoeveel staat keurig op de verpakking

mooney

Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 18:31

Beetje een bijzondere vraag, antibiotica zijn namelijk in principe sowieso natuurlijk. Antibiotica worden namelijk gemaakt door schimmels en bacteriën (en soms planten), die ze maken om bacteriën waarmee ze competitie voeren te doden.
Dat is ook het lastige qua resistentie, dat het geen kwestie is van stofjes mixen in een lab om nieuwe te maken.

Daarnaast is antibiotica dus alleen voor het bestrijden van bacteriële infecties, waarmee je vaak ook deels de goede bacteriën in de darm doodt.

Je bedoelt geen pre of prebiotica?


Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Natuurlijke antibiotica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 18:44

Ik denk dat je probiotica bedoelt.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Natuurlijke antibiotica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 18:48

Zijn de darmen stuk door antibiotica of heeft ze veel antibiotica gehad? In dat laatste geval is inderdaad probiotica goed.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Janinevv

Berichten: 13225
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Natuurlijke antibiotica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-21 18:57

Oh sorry nee staat inderdaad aan de probotica nu om darmen te proberen herstellen.

Alleen vraag ik me af of die heftige antibiotica’s die dierenartsen hebben en klinieken of daar ook een natuurlijkere zachtaardigere manier voor is

[o]

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Natuurlijke antibiotica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 19:58

Dat zal er ongetwijfeld zijn maar daar zou ik als leek zeker niet mee werken. Een ontsteking bij een paard moet je niet zelf mee rommelen. Probiotica is wel goed, vreemd dat de da dat niet heeft aangegeven.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Sannum

Berichten: 1330
Geregistreerd: 10-04-05

Re: Natuurlijke antibiotica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 20:06


tamary

Berichten: 29054
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 20:07

Preventie is zachtaardig qua impact, bij accuut probleem heb je helaas vaak een flinke voorhamer nodig qua zwaarte. Beter accepteren en de gevolgen van de AB opvangen met aanvullende middelen dan aanrommelen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

__Maartje
Berichten: 425
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 20:12

Als je een antibiotica zou gebruiken die "zachter" inwerkt, betekent dat dat de slechte bacteriën alleen maar meer tijd krijgen (want: worden minder snel afgedood) om resistentie te ontwikkelen. Uiteindelijk zou je ook zo'n goedje langer moeten gebruiken, want je wil zeker weten dat alle slechte bacteriën zo veel mogelijk worden gedood: in diezelfde tijd gaan de goede bacteriën er ook aan. Zodra er antibiotica nodig is: altijd het advies van de professionals opvolgen (en de kuur afmaken). Probiotica geven kan vaak al tijdens de kuur mee worden begonnen ter ondersteuning, maar ook dit is goed om met de dierenarts te overleggen.

@sannum: ook het geven van zulke dingen zou ik eerst overleggen met een dierenarts. Je weet bijvoorbeeld niet wat de suiker in de honing doet met het verteringsstelsel van een paard, over het algemeen proberen we juist zo min mogelijk suiker in de voeding van onze paarden te stoppen (ook aangezien dit tot dysbiose van de darmflora kan leiden). Bovendien zou dit dus ook gewoon inwerken op de goede bacteriën,soms is er maar een heel klein verschil tussen een goede of slechte bacterie dus enkel de slechte bacteriën aanpakken is moeilijk tot nagenoeg onmogelijk.

Health Equest - Darmflora-analyses en voedingsadviezen voor je paard

Sannum

Berichten: 1330
Geregistreerd: 10-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 20:15

tamary schreef:
Preventie is zachtaardig qua impact, bij accuut probleem heb je helaas vaak een flinke voorhamer nodig qua zwaarte. Beter accepteren en de gevolgen van de AB opvangen met aanvullende middelen dan aanrommelen.


Daar ben ik het wel mee eens, en als jouw veulen 2 weken op de kliniek heeft gestaan gaat het niet om een wondje, of iets van dien aard. Dan is het denk ik dood of de gladiolen en dan heiligt in dat geval het doel de middelen denk ik..

Sannum

Berichten: 1330
Geregistreerd: 10-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 20:21

__Maartje schreef:
Als je een antibiotica zou gebruiken die "zachter" inwerkt, betekent dat dat de slechte bacteriën alleen maar meer tijd krijgen (want: worden minder snel afgedood) om resistentie te ontwikkelen. Uiteindelijk zou je ook zo'n goedje langer moeten gebruiken, want je wil zeker weten dat alle slechte bacteriën zo veel mogelijk worden gedood: in diezelfde tijd gaan de goede bacteriën er ook aan. Zodra er antibiotica nodig is: altijd het advies van de professionals opvolgen (en de kuur afmaken). Probiotica geven kan vaak al tijdens de kuur mee worden begonnen ter ondersteuning, maar ook dit is goed om met de dierenarts te overleggen.

@sannum: ook het geven van zulke dingen zou ik eerst overleggen met een dierenarts. Je weet bijvoorbeeld niet wat de suiker in de honing doet met het verteringsstelsel van een paard, over het algemeen proberen we juist zo min mogelijk suiker in de voeding van onze paarden te stoppen (ook aangezien dit tot dysbiose van de darmflora kan leiden). Bovendien zou dit dus ook gewoon inwerken op de goede bacteriën,soms is er maar een heel klein verschil tussen een goede of slechte bacterie dus enkel de slechte bacteriën aanpakken is moeilijk tot nagenoeg onmogelijk.


Ik geef alleen antwoord op de vraag :o Ik zeg niet dat iemand het moet gaan proberen. 1 van de grootste oorzaken van dysbiose van de darmflora is trouwens antibiotica gebruik, dus of honing schadelijker is dan antibiotica lijkt me stug. Dus die vlieger gaat niet helemaal op.. Dat je met antibiotica gerichter kunt behandelen ben ik met je eens.


Janinevv

Berichten: 13225
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Natuurlijke antibiotica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-21 20:34

Oh ik wil niet enorme discussies hier gaan creëren ik wil het alleen weten of het er is, omdat het nu enorme schade heeft verricht bij mijn veulen.

[o]

Sannum

Berichten: 1330
Geregistreerd: 10-04-05

Re: Natuurlijke antibiotica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 20:37

Sorry, dat was ook zeker niet mijn bedoeling!

__Maartje
Berichten: 425
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 20:40

Sannum schreef:
__Maartje schreef:
Als je een antibiotica zou gebruiken die "zachter" inwerkt, betekent dat dat de slechte bacteriën alleen maar meer tijd krijgen (want: worden minder snel afgedood) om resistentie te ontwikkelen. Uiteindelijk zou je ook zo'n goedje langer moeten gebruiken, want je wil zeker weten dat alle slechte bacteriën zo veel mogelijk worden gedood: in diezelfde tijd gaan de goede bacteriën er ook aan. Zodra er antibiotica nodig is: altijd het advies van de professionals opvolgen (en de kuur afmaken). Probiotica geven kan vaak al tijdens de kuur mee worden begonnen ter ondersteuning, maar ook dit is goed om met de dierenarts te overleggen.

@sannum: ook het geven van zulke dingen zou ik eerst overleggen met een dierenarts. Je weet bijvoorbeeld niet wat de suiker in de honing doet met het verteringsstelsel van een paard, over het algemeen proberen we juist zo min mogelijk suiker in de voeding van onze paarden te stoppen (ook aangezien dit tot dysbiose van de darmflora kan leiden). Bovendien zou dit dus ook gewoon inwerken op de goede bacteriën,soms is er maar een heel klein verschil tussen een goede of slechte bacterie dus enkel de slechte bacteriën aanpakken is moeilijk tot nagenoeg onmogelijk.


Ik geef alleen antwoord op de vraag :o Ik zeg niet dat iemand het moet gaan proberen. 1 van de grootste oorzaken van dysbiose van de darmflora is trouwens antibiotica gebruik, dus of honing schadelijker is dan antibiotica lijkt me stug. Dus die vlieger gaat niet helemaal op.. Dat je met antibiotica gerichter kunt behandelen ben ik met je eens.


Nee snap ik! :) ik zeg het meer voor het geval dat er mensen dit tegenkomen die denken zelf aan te kunnen rommelen met zulke dingen zegmaar :) en schadelijker niet per se, maar sommige natuurlijke dingen (wat antibiotica ook is) kunnen ook meer schade aanrichten dan verwacht, "natuurlijk" betekent niet veilig. :)

Nee ook van mijn kant geen discussies! Meer gewoon informatie voor als iemand op dit topic stuit :)

Health Equest - Darmflora-analyses en voedingsadviezen voor je paard

mooney

Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 20:41

Natuurlijk staat niet gelijk aan gezonder he ;) Giftige planten zijn ook hardstikke natuurlijk, kan je ook hardstikke dood aan gaan.

Een mildere werking wil je ook absoluut niet, wat je wellicht zou willen is een specifiekere werking zodat de ziekteverwekkers alsnog snel en goed dood gaan maar alle goede bacteriën blijven leven. Helaas leven we niet in een perfecte wereld en is dat er dus niet.
Je zal de oplossing dus niet moeten zoeken in een andere vorm van antibiotica/antibiotica vervangers, maar in het ondersteunen van het herstellen van de darmflora.

Het is alleen wellicht handig om even te vertellen wat je veulen had waardoor er antibiotica gebruikt moest worden, nu lijkt het net of je veulen erg ziek is door de antibiotica. Maar ik neem aan dat ze/hij erg ziek was en er daardoor antibiotica gebruikt moest worden en dat je daar nu nog de bijwerkingen van ervaart.


Janinevv

Berichten: 13225
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-21 20:50

Hij is gekomen voor z’n longen op de kliniek hier hebben ze hem voor behandeld met antibiotica maar zijn symptomen waren onduidelijk met echo’s etc toch maar een plan opgesteld. Toen is hij na 3 dagen kliniek “gezond” verklaard alles netjes en mocht hij naar huis toe, toen kreeg hij enorme diarree dus moest blijven. Hij had darm bacterie opgelopen die vrij is gekomen van de antibiotica en daar moest hij weer een ander nieuwe antibiotica kuur voor krijgen. hij heeft 2,5 week intensieve zorg gehad heeft het “gered” alleen is hij nu thuis en lijkt het waarschijnlijk niet goed af te lopen, we hopen en duimen dat hij de nacht goed door komt.

Kliniek is bang dat de darmen kapot zijn, door de bacterie en ik denk dat de twee kuren hem ook zwaar zijn gevallen.

Probleem nu is dus dat hij al week aan de dunne is en z’n algehele conditie achteruit gaat, thuis hebben we hem ook nog behandeld in hoeverre we dat konden samen met onze eigen dierenarts.

Heb het verhaal nu even kort samengevat, hij staat nu op probotica maar ik denk dat zijn lichtje aan het doven is :(

Wil er verder ook niet zoveel over kwijt meer, en hoef er verder ook geen advies over want eigenlijk hebben we alles al gedaan wat we konden doen.

Maar ik was gewoon benieuwd of antibiotica echt kapot kan maken en of er natuurlijke manier antibiotica is, en ja ik snap dat deze darm bacterie hoogst waarschijnlijk niet met natuurlijk iets weg gegaan was.

[o]

Anoniem

Re: Natuurlijke antibiotica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 20:57

Oh jeetje wat heftig zeg. Heel veel sterkte met je veulen. Ik hoop voor jullie dat het goedkomt Y;(

__Maartje
Berichten: 425
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 21:02

Janinevv schreef:
Hij is gekomen voor z’n longen op de kliniek hier hebben ze hem voor behandeld met antibiotica maar zijn symptomen waren onduidelijk met echo’s etc toch maar een plan opgesteld. Toen is hij na 3 dagen kliniek “gezond” verklaard alles netjes en mocht hij naar huis toe, toen kreeg hij enorme diarree dus moest blijven. Hij had darm bacterie opgelopen die vrij is gekomen van de antibiotica en daar moest hij weer een ander nieuwe antibiotica kuur voor krijgen. hij heeft 2,5 week intensieve zorg gehad heeft het “gered” alleen is hij nu thuis en lijkt het waarschijnlijk niet goed af te lopen, we hopen en duimen dat hij de nacht goed door komt.

Kliniek is bang dat de darmen kapot zijn, door de bacterie en ik denk dat de twee kuren hem ook zwaar zijn gevallen.

Probleem nu is dus dat hij al week aan de dunne is en z’n algehele conditie achteruit gaat, thuis hebben we hem ook nog behandeld in hoeverre we dat konden samen met onze eigen dierenarts.

Heb het verhaal nu even kort samengevat, hij staat nu op probotica maar ik denk dat zijn lichtje aan het doven is :(

Wil er verder ook niet zoveel over kwijt meer, en hoef er verder ook geen advies over want eigenlijk hebben we alles al gedaan wat we konden doen.

Maar ik was gewoon benieuwd of antibiotica echt kapot kan maken en of er natuurlijke manier antibiotica is, en ja ik snap dat deze darm bacterie hoogst waarschijnlijk niet met natuurlijk iets weg gegaan was.


Oeii ja beschadigde darmen is inderdaad erg naar. Over het algemeen is het niet de antibiotica die de schade veroorzaakt, maar het gevolg van de onbalans in de darmflora die soms door de behandeling ontstaat. In het ergste geval is dit naast probiotica te behandelen met een darmfloratransplantatie (poeptransplantatie), maar dat is niet standaard en ook niet niks natuurlijk. Zoiets is alleen voor de darmflora verbeteren, niet voor de darmen zelf.
Heel veel sterkte TS! Ik zal voor je veulentje duimen Y;(

Health Equest - Darmflora-analyses en voedingsadviezen voor je paard

Janinevv

Berichten: 13225
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Natuurlijke antibiotica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-21 21:08

Maartje die methode hebben ze twee keer toegepast zonder resultaat helaas

[o]

__Maartje
Berichten: 425
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 21:19

Janinevv schreef:
Maartje die methode hebben ze twee keer toegepast zonder resultaat helaas


Och wat jammer :(

Health Equest - Darmflora-analyses en voedingsadviezen voor je paard

amyz

Berichten: 6908
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 21:33

Mijn veulen had op 3 dagen oud (vermoedelijk) ook een bacterie in de darm. Kwam gewoon water uit, echt helder water. Zwaar uitgedroogd en op basis van bloedbeeld eigenlijk gewoon opgegeven en kansloos.

Daar hebben we alle mogelijke medicatie, incl AB, in gepompt en meermaals getransfauneerd. Idd de dood of de gladiolen... is 3 dagen tussen leven en dood geweest en daarna was het nog 2 weken spannend, maar tegen alle verwachtingen in heeft hij het gehaald en heeft er niks aan over gehouden.

AB is natuurlijk niet per se lekker spul, en hoor wel eens vaker dat het op de darmen kan slaan. Maar of dat nou ook de oorzaak geweest is... Zou het niet zo zijn dat de weerstand verzwakt was door dat met de longen + de reis naar de kliniek?

Blijft waardeloos. Heel veel sterkte, duim dat hij het redt!!

Janinevv

Berichten: 13225
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Natuurlijke antibiotica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-21 21:52

Amyz kan prima combinatie van allemaal zijn, maar door dit ben ik wel even gaan na denken en met het logboek van kliniek ernaast schrik je wel een beetje met wat ze allemaal hebben gedaan.

[o]

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Natuurlijke antibiotica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 06:41

Jee wat naar, ik ga voor je duimen. Ze zijn ook zo kwetsbaar he, die darmen..
Wat ik zelf graag geef als antibiotica niet noodzakelijk is, dat is brandnetel. Dat werkt ontstekingsremmend en bloedzuiverend. Maar in zo'n geval als dat van jou zal dat waarschijnlijk niet veel doen.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

KnoLLyBoLLy

Berichten: 86
Geregistreerd: 17-04-11
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Natuurlijke antibiotica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 07:08

Colloïdaal zilver oftewel zilverwater is een natuurlijke antibiotica en wordt al eeuwenlang gebruikt.Is ook gewoon te koop in een natuurwinkel of bv kruidvat.

Heel veel sterkte met je veulentje!

Mijn Super Paardjes!!
(zie paarden info)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: doekenbas, GoogleAdsense, kamsel, Lizz, LV19952 en 32 bezoekers