Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-21 15:24

De Hoefslag
Algemeen
Ingezonden door meerdere Bokkers

Afbeelding
Foto door Bellatrix.

De 19-jarige Noortje van Muijlwijk zoekt al een half jaar een eigen paard. Maar dat blijkt makkelijker gezegd dan gedaan. Ook maneges hebben het lastig om geschikte paarden voor de lessen te vinden.

“Budget van 12.000 euro te weinig”
Van Muijlwijk vertelt aan het AD: “Ik dacht eerst dat het met een budget van 10.000 euro wel moest lukken om een vier- of vijfjarige te kopen, maar nu is 12.000 euro eigenlijk nog te weinig.”
De studente paardensport en -houderij keek eerst dagelijks op platforms waar paarden worden aangeboden.

Lees het hele artikel op De Hoefslag.

LaPluche

Berichten: 1975
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 15:25

Voor dat bedrag is er genoeg te koop...

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 15:30

Dan heeft ze ook wel hele specifieke wensen lijkt me. Ik denk bij 12.000 euro niet meer aan een recreatiepaard maar een wedstrijdpaard.

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 15:34

Ik vraag me af of dat degenen van de reacties boven mij ook op zoek zijn naar een leuk gezond paard in deze tijd?

Want ik deel die mening dat er genoeg te koop is in die prijsklasse (wat ook nog eens door de keuring heen komt en gewoon ongecompliceerd is) namelijk niet.

En wat er te koop staat, is zo weg. Met andere woorden, je hebt er een dagtaak aan om het bij te houden.

Een paard vinden is bijna nog moeilijker dan een huis kopen nu :)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 15:35

Voor dat bedrag heb je IMO toch echt wel en paard, ook in deze tijd. Vraag me dan toch af waar ze naar zoekt. :?

Citaat:
”We zijn nu zelf een 3,5-jarig dier aan het opleiden, maar dat kost gewoon veel tijd en geld.”

Guess what, voor de fokker/verkoper kost dat ook tijd en geld! Daarom zijn ze dus "duur". Ik snap echt niet dat mensen deze logica niet (willen) zien.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 15:53

Ze is studente paardensport. Dan vermoed ik dat ze wel een paard met wedstrijdpotentie zoekt. En die vielen altijd al in de hogere prijsklasse. Maar in principe zou een recreatiepaard voor dat geld zeker te vinden moeten zijn. Echter,de ervaringen die door Bokkers geplaatst worden over hun zoektochten geven ook aan dat het moeilijk en duur is momenteel.In november worden ze misschien goedkoper omdat sommigen dan op stal moeten en er niet genoeg plek is.

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 16:04

Jorex schreef:
Dan heeft ze ook wel hele specifieke wensen lijkt me. Ik denk bij 12.000 euro niet meer aan een recreatiepaard maar een wedstrijdpaard.


Een 8 jarig recreatiepaard, door mij voorgereden, ging vlot boven de 10.000 . Paard met bemerkingen tijdens keuren. In rijden betrouwbaar.
Laatst bijgewerkt door Nico12 op 16-09-21 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Phonix
Berichten: 1092
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 16:04

Ik zocht iets dat braaf was, 5-7 jaar, dressuurpaard met potentie voor hoger werk maar voor nu b/l aankan. Die zijn bijna niet te vinden onder 20.000 euro. Hoe weet ik dat? Omdat ik heb letterlijk hele Nederland er over gebeld.

Als ze onder 20,- zijn, zijn ze of een project, of heb mankementen of kunnen niet fijn lopen.
Recreatie paard kan ik geen opinie over geven omdat ik daar geen interesse in hebt.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 16:14

Ja maar dan zoek je dus eigenlijk gewoon een paard voor het hogere werk phonix. Dat jij dat er nu nog niet mee wil rijden veranderd niets aan wat je eigenlijk zoekt. Die heb je nooit onder de 20k kunnen vinden bij mijn weten. tenzij je een veulen nam.

En daar zie je het probleem. De meeste mensen die een "recreatie paard" zoeken, zoeken niet echt een recreatie paard. Die zoeken een sportpaard met talent waar ze b mee willen starten en dan noemen ze dat een "recreatie paard". Maar als je eentje zoekt met een bepaalt potentieel, dan betaal je daarvoor. Niet voor wat jij er mee wil starten.

Zeeuwsemeid

Berichten: 1681
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Walcheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 16:26

Ayasha schreef:
Ja maar dan zoek je dus eigenlijk gewoon een paard voor het hogere werk phonix. Dat jij dat er nu nog niet mee wil rijden veranderd niets aan wat je eigenlijk zoekt. Die heb je nooit onder de 20k kunnen vinden bij mijn weten. tenzij je een veulen nam.

En daar zie je het probleem. De meeste mensen die een "recreatie paard" zoeken, zoeken niet echt een recreatie paard. Die zoeken een sportpaard met talent waar ze b mee willen starten en dan noemen ze dat een "recreatie paard". Maar als je eentje zoekt met een bepaalt potentieel, dan betaal je daarvoor. Niet voor wat jij er mee wil starten.



Hier ben ik het helemaal mee eens...

Eef_Bam

Berichten: 4091
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 16:29

Ayasha schreef:
Ja maar dan zoek je dus eigenlijk gewoon een paard voor het hogere werk phonix. Dat jij dat er nu nog niet mee wil rijden veranderd niets aan wat je eigenlijk zoekt. Die heb je nooit onder de 20k kunnen vinden bij mijn weten. tenzij je een veulen nam.

En daar zie je het probleem. De meeste mensen die een "recreatie paard" zoeken, zoeken niet echt een recreatie paard. Die zoeken een sportpaard met talent waar ze b mee willen starten en dan noemen ze dat een "recreatie paard". Maar als je eentje zoekt met een bepaalt potentieel, dan betaal je daarvoor. Niet voor wat jij er mee wil starten.

Amen :Y) .

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 16:45

Tja, ik heb er eentje te koop staan voor <10k. Prima normaal sportpaard. Er is animo voor, maar om nou te zeggen dat het storm loopt? Dat niet. Ik merk niets van een overspannen markt.

Ik wil echter niet 3 bezichtigingen per dag afwerken, niet eens 3 per week. 1 per week is voldoende, het paard hoeft niet kapot. En ja, ze gaan kapot van telkens maar weer zo'n ruiter die wil testen.

Zul je straks zien en beleven dan "men" straks vindt dat hij al zolang te koop staat, dan mankeert er vast wat aan :=

Terug on topic: paarden die echt geschikt zouden moeten zijn voor beginners en bange amateurs.... die zouden eigenlijk nog veel duurder moeten zijn dan sportpaarden. Een goede ruiter kan op vrijwel ieder paard rijden. Voor bange amateurs is het paardenaanbod veel kleiner. Bovendien kost het heel veel tijd en training om een paard zo simpel in zijn hoofd te maken, dat het hem eigenlijk niet meer kan schelen hoe hij gereden wordt....
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 19-09-21 08:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Adverteren verwijderd in overleg

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 16:57

Het werkt beide kanten op. De prijzen zijn gestegen, maar dan willen mensen ook meer voor hun geld.

Een goed gezond paard kan je zelf naar een bepaald niveau trainen.

En (recreatie) paarden die nog niet alles hebben meegemaakt kan je ook nog van alles leren en bijbrengen. Als zo een paardje voorheen 3000 kostte, wilde men nog wel tijd en of training investeren. Nu wil men als een paardje bijv 8000 kost dat het ook "af" is.
Voor 1500/2000 kocht men nog weleens een paard met een bemerking, niet gekeurd etc

Er staan best veel paarden te koop, maar de eisen/wensen zijn ook hoog. En dat mag ook. Mensen mogen voor zoveel geld ook kieskeurig zijn en precies zijn.
Maar ik las vanmorgen ook een stuk dat de fokkerij teveel gericht is op het sportpaard. Die zijn niet voor iedereen geschikt en ook niet naar ieders wensen.
Niet elk paard komt in de sport, maar moet dan voor manege werk of recreatief werk wel geschikt zijn. Dat kost soms ook weer tijd en dus geld.

Maar mensen maken elkaar ook gek en moeten ook leren geduld te hebben. Het is vaak een grote, belangrijke aanschaf en het zijn wel levende wezens. Je mag best wat langer zoeken voor je zal slagen.

Vroeger wist je ook dat je met een minder budget moest wachten tot het najaar als er wat meer te koop kwam en er ook meer over de prijs te onderhandelen was.
Dit blijft niet zo. Tenzij mensen per se een paard willen en alles maar neerleggen, ook als de match niet eens geweldig is.

Toen we onze laatste merrie kochten, wilde ik evt in de toekomst een merrie erbij voor fok. Daarvoor meerdere merries aangeboden gekregen onder de prijs. Soms met een klein mankement, maar soms ook niet doorgereden of wegens teveel etc etc.
Nu een paar keer gereageerd op aangeboden merries en de prijzen waren flink hoger. Ook te hoog voor de aangeboden paarden. Dan maar niet...........Ze zullen niet terugzakken naar de oude prijzen, maar 4x zoveel gaan we niet doen.

stitchlover

Berichten: 2601
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 17:02

Als mensen zich nu eens gingen realiseren dat je het ook met een andere afstamming dan 'gribaldi, jazz of vivaldi' leuk mee kan draaien in de (subtop)sport, dan gaat er een wereld voor je open voor dat bedrag :')

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 17:21

Vroeger...?

Ik zocht in 2018 een paard voor bosritten. Toen betaalde je al minimaal 3.000 euro voor een paard dat klinisch niet meer door de keuring kwam. Eentje die wel gezond was, betaalde je zeker 6-7 duizend voor. Dan had je een leuke, maar zeker geen speciale en vaak zat er dan ook nog wel wat werk aan.

In 2019 een haflinger gekocht. Was ook bepaald geen 1.500 euro :=

Ik denk dat veel mensen een iets te romantisch beeld hebben van de prijzen van pakweg 3 jaar geleden.

Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 17:35

Dees schreef:
Vroeger...?

Ik zocht in 2018 een paard voor bosritten. Toen betaalde je al minimaal 3.000 euro voor een paard dat klinisch niet meer door de keuring kwam. Eentje die wel gezond was, betaalde je zeker 6-7 duizend voor. Dan had je een leuke, maar zeker geen speciale en vaak zat er dan ook nog wel wat werk aan.

In 2019 een haflinger gekocht. Was ook bepaald geen 1.500 euro :=

Ik denk dat veel mensen een iets te romantisch beeld hebben van de prijzen van pakweg 3 jaar geleden.


Valt wel mee. Voor dat geld kon je toen een hele leuke tinker of haflinger kopen. Ideaal voor op buitenrit. Ik weet niet hoe het er nu voor staat. Als je op zoek was naar een paard dat meer op dressuur gebouwd was dan was je inderdaad duurder uit

ivy_power89

Berichten: 5849
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 17:39

Enkele jaren geleden had je een leuk paard voor 15+
Ik heb begin dit jaar een periode gehad dat ik opzoek was naar een paard, het hoefde geen opgeleid paard te zijn, als de basis maar oke was. En dacht met een budget van 10 (wat serieus geld is mensen) kom ik er wel.
Ik kwam van een hele koude kermis thuis, of ze mankeren wat, rijtechnisch niet te doen, of ze zijn gewoon te basis én niet te vinden.

Toen mn budget naar 15 opgeschroefd moest worden en het aanbod nog te mager was, heb ik een onbeleerd paard gekocht voor onder de 10. Die basis prop ik er zelf wel in.

Ik had ook een paard te koop, voor 10 en daar kreeg ik al vragen of ie wat mankeerde want hij was zo goedkoop. Uuuh say wuttt??

Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 17:53

ivy_power89 schreef:
Enkele jaren geleden had je een leuk paard voor 15+
Ik heb begin dit jaar een periode gehad dat ik opzoek was naar een paard, het hoefde geen opgeleid paard te zijn, als de basis maar oke was. En dacht met een budget van 10 (wat serieus geld is mensen) kom ik er wel.
Ik kwam van een hele koude kermis thuis, of ze mankeren wat, rijtechnisch niet te doen, of ze zijn gewoon te basis én niet te vinden.

Toen mn budget naar 15 opgeschroefd moest worden en het aanbod nog te mager was, heb ik een onbeleerd paard gekocht voor onder de 10. Die basis prop ik er zelf wel in.

Ik had ook een paard te koop, voor 10 en daar kreeg ik al vragen of ie wat mankeerde want hij was zo goedkoop. Uuuh say wuttt??


Probleem alleen is. Wat is een leuk paard? Dat is ook heel verschillend.

amberiwan
Berichten: 223
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 17:57

dat de markt overspannen is het is maar hoe je het bekijkt
de fijne jonge paarden met wat kwaliteit en goed op de foto zijn altijd al duur geweest
maar wat veel mensen vergeten is dat het opleiden enz ook geld kost
wat mij op moment opvalt is dat klanten heel veel willen maar eigenlijk niet kunnen kwa rijden
en dan ligt het aan het paard
heb net een fijne 7 jarige d sportpony verkocht met goede foto's en potentie voor de springsport met wedstrijd ervaring maar wat klanten dan allemaal voor eisen hebben om gek van te worden
nu heb ik een fijn dressuur veulen te koop staan mij benieuwen met wat voor vreemde dingen klanten nu weer komen

Narcissa
Berichten: 3046
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 18:08

Iedereen wilt tegenwoordig ook een kant en klaar paard lijkt het. Wij hebben een Dravermerrie staan die voor 3000 weg mag, extreem verkeersmak, op zich redelijk braaf maar gewoon heel heet en basis gereden. Galoppeert super en als je het hete onder controle krijgt heb je er een superleuk paard aan.
Reacties: 0...

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 18:18

Nico12 schreef:
Jorex schreef:
Dan heeft ze ook wel hele specifieke wensen lijkt me. Ik denk bij 12.000 euro niet meer aan een recreatiepaard maar een wedstrijdpaard.


Een 8 jarig recreatiepaard, door mij voorgereden, ging vlot boven de 10.000 . Paard met bemerkingen tijdens keuren. In rijden betrouwbaar.

Die had ik laten staan dan (als ik al op zoek was geweest).

Ik neem genoegen met een minder populair ras dan zoals wat Narcissa verkoopt voor een normale prijs. Alleen ik zoek nu niks en als ik al een rijpaard wil , dan wordt t een pony. Alles boven mijn eigen hoofd is me te groot. Ik rij nu op eentje van 1.55 en die is me al aan de hoge kant eigenlijk, want ik kan niet over hem heen kijken :')

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 18:48

Ik denk wel dat er tegenwoordig weinig echt fijne beginners paarden zijn. Of super brave recreatie.
En als ze er wel zijn begrijp ik dat mensen ze niet weg doen.
Paarden die ouderwets gebouwd zijn met ouderwets karakter. Waar dus een volwassene op past die niet meteen een held is.
Alles word tegenwoordig iel gefokt. En voor veel ruiters veel te heet.
Met een fijn karakter en minder beweging kan elke ruiter Z als dat naast een zorgeloze buitenrit de wens is.
Met geweldige beweging maar gecompliceerd karakter verongelukken veel ruiters al in een dichte binnenbak.

Zou ik nu een gezonde brave hebben deed ik die ook niet goedkoop weg.
Waar vraag naar is betalen ze ook maar voor. En braaf is goud waard.

Anastasia24

Berichten: 2704
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 19:18

12.000? Dan heeft zij vast wel wat wensen naast dat het een 5jarige is.
vorig jaar heb ik mijn 3jarige haflinger voor 1200 gekocht, nu zie ik ze staan voor 3000?
Dit jaar heb ik mijn 16jarige merrie gekocht voor 5000,- dat is geen 12000. Ze is dan ook geen 5 meer, maar ik kan werkelijk alles met haar en mijn moeder die echt angstig is (50) leert op haar rijden.
12,000, daar heb je mag ik hopen echt wel een leuk recreatief paardje voor.
Ik zie ook shetlanders van 750 staan, vind het belachelijk... Onze shetlander was 100,- vorig jaar.
Of wij hebben gewoon geluk als ik het zo zie, :+

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 19:30

DuoPenotti schreef:
Ik denk wel dat er tegenwoordig weinig echt fijne beginners paarden zijn. Of super brave recreatie.

Sweat makes horses sweet.

Maar dan stoppen we er kilo's brok in en komen ze 2 uur per dag op een postzegeltje buiten. Moeten dan met 2 of 3x rijden per week meteen braaf zijn en mogen absoluut de onzekere ruiter niet spiegelen.

En dat is ook wat de markt er zelf van gemaakt heeft. Een mooi dressuurpaard met goede pedigree vreet net zoveel als die überbetrouwbare maar ietwat slome duikelaar. Maar brengt 4x zoveel op. Wat zou een fokker dan doen?

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 19:35

Uiteraard huisvesting speelt mee.

En ja de fokker wil DE topper fokken.
Maar uiteindelijk lukt dat zelden.
En dan is ondanks vitamine korrels, magnesium en genoeg buiten nog een gross van de paarden te hoog gegrepen voor een grote groep ruiters.

En dan kom ik weer op mijn gehele post uit.
Die zijn er te weinig. En had ik er 1 deed ik die ook niet goedkoop weg.