Twijfels manege

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
bridgetF
Berichten: 2174
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Twijfels manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-21 17:17

Mijn kinderen rijden op een manege in de buurt.
Manege staat goed bekend, goede reviews, paarden staan er goed bij en zijn zeer braaf. Ook de instructie is vriendelijk. Super goede sfeer.

Toch heb ik mijn twijfels.

Er wordt niet gezegd hoe ze correct moeten aandrijven. Er wordt letterlijk gezegd schopje, schopje er bij, iets harder schoppen.

Galopperen is ook zo iets, door zitten en een schop. Niks hoor ik over de juiste hulpen, zoals ik het heb geleerd van binnen been op de singel en buiten been er achter en knijpen. Hoe weet de pony dan het verschil tussen harder draven en de galop. Zijn de hulpen anders dan vroeger?

Het sturen net zo, niet de hand kantelen, maar trek hier, trek daar.
Niet dat overdreven trekken, maar toch....

Uiteraard hoor ik ook veel fijne dingen, als handen laag, recht op zitten.

Ik wil zo graag dat ze het goed en correct leren. Of ben ik te old-school. Moet ik er wat van zeggen, dat ik het graag anders zie?


ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 17:24

Je mag er best wat van zeggen, maar of dat ook effect sorteert?

Als je daar belang aan hecht, kun je overwegen om ze privé les te laten nemen.
Maar een van de redenen dat kinderen in zo'n groep willen rijden is ook het sociale aspect.

Nu hoeft het ene het andere niet uit te sluiten, zolang je het kunt verantwoorden aan je bankrekening.
De keuze is aan jou en vervolgens aan je kinderen.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

chanicha

Berichten: 12090
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 17:25

Ik had dat met mijn kinderen ook toen ze klein waren, het liefst deed ik ze naar een andere manege maar ze hadden het zo leuk daar dat ze er echt niet weg wilden.
Ze waren nog klein, iets van 9 en 7 en ik heb ze gelaten met het idee dat als ze verder zouden willen alsnog weg zouden kunnen gaan.
Dat is niet gebeurd maar ze hebben het er nog weleens over dat ze het echt leuk hebben gehad en dat is ook belangrijk.

On bended knee is no way to be free……
Ter ere aan Peter R. De Vries.

ZaZu Curacao vakantiestudio’s/appartementen verhuur, kijk op Instagram!

Cinnepin

Berichten: 8901
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Twijfels manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 17:30

Ik zie het ook veel gebeuren. Had het er vanmiddag met mijn zus nog over. Haar dochtertje zat op mijn paard en gaan we het bos in, zo leer ik haar spelenderwijs een beetje rijden. Ik heb haar dus geleerd vandaag hoe ze het paard moet laten lopen als hij stilstaat. Ik zeg dus ook * iets knijpen tegen de buik aan* Toen kwamen we dus ook op hoe het op veel manege's gaat....

Maflinger_S
Berichten: 12143
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 17:36

Het ligt er misschien ook aan hoe oud je kinderen zijn en hoe de ponies opgeleid zijn?

Voorbeeld uit mijn eigen redelijk recente rijverleden: op stal stond een pony met een verleden waarin hij zeer goed gereden werd, met mooie kleine hulpen. Hij werd op deze stal een van de lesponies. Na een jaar of wat ging ik met hem springen.
Eerste keer erop en ik wilde hem voorwaarts krijgen in stap:
zachtjes aandrukken met mijn kuiten, geen reactie van de pony
iets harder aandrukken met mijn kuiten, geen reactie van de pony
benen iets van de pony af en zachtjes kloenk tegen de buik, pony keek eens om
benen iets verder van de pony of en best een kloenk tegen de buik, pony gaat lopen (Oh, je meent het echt?)
Ja, ik meende het echt. Toen wij het daarover eens waren, kon ik weer terug naar rijden met kleinere hulpen. Tot die tijd was voor de pony wellicht niet duidelijk of ik alleen wat met mijn benen zat te wiebelen of dat ik echt een hulp gaf. Dat heb ik 'm vergeven.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 18:10

Ik verplaats dit topic naar manegepraat.

Kairos
Berichten: 2693
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 18:18

Ik kan me herinneren dat het bij ons in de beginnersles ook zo was, maar in de gevorderden les niet. Ik denk dat de pony het snapt, omdat in de beginnersles vaak de brave goedzakken meelopen, die goed weten te gokken wat er bedoeld wordt. Ik denk dat dat misschien ook is wat aangeleerd wordt op de opleiding? Dat je het voor de jonge kinderen makkelijk moet houden & 'schopje' nou eenmaal meer zegt voor een jong kind dan 'probeer hem iets meer actief te laten lopen.'

~ The comeback is always stronger than the setback ~


Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 18:25

Hebben je kinderen het leuk?
Dat is denk ik het belangrijkste. Als zij het nu leuk vinden, laat ze er lekker op. Je kan eventueel wel bespreken wat voor een hulpen eigenlijk echt goed zijn. En waarom. Al hangt dit wel van de leeftijd af.
Ik kan niet zo in je portemonnee kijken, maar je kan ook 2 lessen per week doen. Dus 1x in die groepsles en 1x bij iemand die wat betere hulpen aanleert. Hier ook weer; hangt wel van de leeftijd af :) Kan namelijk verwarrend worden voor de kinderen. ;)

Ik vind ook dat de hulpen die aangeleerd worden op de manege niet daverend zijn… maar ik begrijp dat het bij jonge kinderen zo aangeleerd word. Bij wat oudere kinderen mag er echt wat meer gelet worden op de manier van hulpen geven, dat is niet ouderwets.. Dat is voor de paarden beter en voor later ;)

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Twijfels manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 18:36

Ongeveer twee jaar geleden kwam mijn nichtje paardrijden; zij leste op dat moment op de manege en wilde heel graag een keer op mijn paard. Mijn paard was aan het revalideren van een peesblessure, maar dat stappen op de weg kan ook met een meisje dat niets weegt op de rug, dus prima :j
Dus ik vroeg haar: laat hem maar stappen. Zij schopt een paar keer en mijn paard kijkt achterom: wat wil jij nou?
Dus ik zei haar om iets te drukken met haar been, en hij stapte keurig weg. Braaf paard.

Gisteren was mijn nichtje weer paardrijden, ondertussen heeft ze wel wat geleerd :j de manege tijd ligt achter haar en ze heeft les gehad van iemand met een prive pony. Wel merk je dat ze vlieguren mist, maar ze rijdt al veel netter :j Nu alleen nog leren dat je niet stuurt door met je binnenhand naar je toe te trekken. Ach ja, zo komt het best goed!

Dus ts: ik zou het even aankijken, je komt er zo in ieder geval achter of ze het leuk vinden. Daarna kun je altijd nog verder kijken!

martine096
Berichten: 457
Geregistreerd: 25-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 18:53

Klinkt als een doorsnee manege eerlijk gezegd :+ Helaas..
Denk dat het zeker goed is om er wat over te zeggen, maar of ze er daadwerkelijk wat mee gaan doen is maar de vraag.

Anoniem

Re: Twijfels manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 19:14

Op zich is het niet erg hoor TS.
Toen ik nog manege-instructrice was merkte ik dat het gros van de kinderen, of eigenlijk allemaal, het zo heeft geleerd.

Het heeft niet veel tijd nodig dan om ze te leren aandrijven met kuithulp. Kinderen zijn daar snel mee weg en het maakt de les ook interessant, ze voelen zich technisch meteen een stuk vaardiger dan :)

Sheran

Berichten: 17224
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Twijfels manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 19:18

Waar ik vooral ook naar zou kijken is: is het paardvriendelijk? Ik heb veel verschillende instructrices gehad, en allemaal zeggen ze iets anders. Sommigen zeggen de galophulp zoals jij het zegt: binnenbeen op de singel, buitenbeen erachter, en knijpen. Anderen zeggen: buitenbeen naar achteren en juist niet knijpen. Sommigen zeggen: aanknijpen is drijven. Anderen zeggen: aanknijpen is stoppen. Sommigen zeggen: drijven is heel kort, verder blijft je been dus niet drukken, het is meer een schopje. Anderen zeggen: je been ligt er constant behoorlijk aan.

Ik word er zelf een beetje tureluurs van, maar er is geen waarheid.

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Twijfels manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 19:44

Hoe oud zijn je kinderen? Ik denk dat een kind tot een jaar of 10 nog niet zo veel kan met 'kuit aanleggen'. Toen mijn man ooit zei dat een leerling been moest geven, kwam het kind verbouwereerd naar hem toe, want zijn been zat toch aan hem vast, hoe moest hij dat dan aan mijn man geven?
Daarnaast missen ze vaak nog de spierkracht en motoriek om ook echt gericht en gecontroleerd alleen een kuit aan te drukken.

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!


ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 20:37

Dreamybol schreef:
Hoe oud zijn je kinderen? Ik denk dat een kind tot een jaar of 10 nog niet zo veel kan met 'kuit aanleggen'. Toen mijn man ooit zei dat een leerling been moest geven, kwam het kind verbouwereerd naar hem toe, want zijn been zat toch aan hem vast, hoe moest hij dat dan aan mijn man geven?
Daarnaast missen ze vaak nog de spierkracht en motoriek om ook echt gericht en gecontroleerd alleen een kuit aan te drukken.

Dat is het punt.

Lees het topic van pony Poow en kijk hoe die jongens rijden in de tijd.
Je ziet het gewoon gebeuren dat ze het niet voor elkaar krijgen, vervolgens zo'n spurt doormaken en opeens kunnen ze het wel.

Het is heel basaal en simpel maar de hersenen zijn nog niet volledig en in de tijd zie je dat bij die jongens ook gebeuren. Dan hebben ze weer zo'n stap in hun ontwikkeling gehad en hebben ze "opeens" motorische (en andere) vaardigheden beschikbaar die ze eerder niet beheersten.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

LWDaisy

Berichten: 4715
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 06:31

Ik denk dat de doorsnee manege ook gewoon de tijd niet heeft om leerlingen (zeker beginners die zo jong zijn) persoonlijk aan te spreken en die zaken 1 op 1 uit te leggen. Dan zal je hen eerder op privéles moeten doen.
Ze snappen, zoals eerder wordt gezegd, niet vanzelf wat er bedoelt wordt met "kuit aanleggen" of "been geven", ze zijn ook niet echt mee met wat een mensenhand in een paardenmond kan doen.

Als zo'n lesgever 15 kinderen in een les heeft, kan hij niet kind per kind gaan lesgeven. Dat is de hele boel tegelijk, en dan is het idd van "schoppen en trekken". Hier was het ook van "geef hem een tik!"

Wij moesten zelfs niet op het correcte been draven.

Het scheelt wél van manege tot manege. Ik heb op een manege gereden die wél bezig was het tijd steken in het correct rijden. Die lesgroepen waren automatisch veel kleiner. Daar mochten we ook niet in een treintje achter elkaar aan hobbelen. Daar moest je dus echt beenhulp geven om aan te draven, in tegenstelling tot wanneer je maar achter elkaar aan hobbelt en jouw paard de gang van het paard voor hem/haar volgt. Bij een tempoversnelling kan dat nog, maar wanneer we bij manege 1 van galop naar draf gingen zag je zo de hele stoet paarden op elkaar klappen. Bij manege 2 leerde je zo ook zelfstandig de figuren rijden.

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

bridgetF
Berichten: 2174
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Re: Twijfels manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-21 08:04

De meiden zijn 10 en 14 jaar en beide rijden op de huidige manege privé lessen.
Voorheen heeft de oudste groepslessen gereden (andere manege), maar is er even tussen uit geweest. Dat was een shetlander manege, nu is het een manege met wat grotere ponies en paarden.

LWDaisy

Berichten: 4715
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 08:47

bridgetF schreef:
De meiden zijn 10 en 14 jaar en beide rijden op de huidige manege privé lessen.
Voorheen heeft de oudste groepslessen gereden (andere manege), maar is er even tussen uit geweest. Dat was een shetlander manege, nu is het een manege met wat grotere ponies en paarden.


Van een privéles verwacht ik wel meer dan "schoppen en trekken". Je moet ze niet dood vervelen met theoretische uitleg waar ze nog niks van snappen, maar er moet bij privéles wel sprake zijn van een bepaald niveau imo. Zeker een 14-jarige, die snapt het verschil tussen aandrijven met de kuit en schoppen wel hoor, al helemaal als de lesgever met de hand even komt tonen hoe en wat.
Natuurlijk speelt het niveau van de ruiter zelf ook wel mee - maar mocht ik les geven, zou ik niet te lang wachten met overschakelen van schoppen naar aandrijven. Zoiets als schoppen afleren om aan te drijven aan te leren is moeilijk als het schoppen al een ingesleten gewoonte is. Idem het sturen, als de kinderen het gewend zijn om hele
grote bewegingen te maken wordt het nog moeilijk om die teugelhulp subtiel te geven.

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

Maflinger_S
Berichten: 12143
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Twijfels manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 08:54

Eens met LWDaisy.

De 10-jarige is misschien motorisch en mentaal nog niet zover dat schoppen of schopjes geven aandrijven met de kuit kan worden, maar de 14-jarige zou dat toch wel moeten zijn. Ze krijgen allebei privéles, daarin zou het verschil in hulpen, zeker voor de oudste, toch beter uitgelegd kunnen worden. Zou mooi zijn als dat wat de oudste nieuw leert ook wordt besproken met de jongste zodat die een beetje mee kan liften.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 09:00

Maflinger_S schreef:
Eens met LWDaisy.

De 10-jarige is misschien motorisch en mentaal nog niet zover dat schoppen of schopjes geven aandrijven met de kuit kan worden, maar de 14-jarige zou dat toch wel moeten zijn. Ze krijgen allebei privéles, daarin zou het verschil in hulpen, zeker voor de oudste, toch beter uitgelegd kunnen worden. Zou mooi zijn als dat wat de oudste nieuw leert ook wordt besproken met de jongste zodat die een beetje mee kan liften.

Als je gewoon simpele taal gebruikt, dan moet ook een 10-jarige wel kunnen begrijpen dat drukken met je kuit aandrijven is ..

Sky_As

Berichten: 4662
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 09:05

Tja, het is natuurlijk heel simpel. Het is vaak maar goed dat de manegepony's niet op de eerste beste hulp naar voren schieten. Kinderen (en volwassenen vaak ook) die net leren rijden geven vaak natuurlijk nog onbedoeld allerlei hulpen

Liever gezegd, zelfs mensen die al tig jaar rijden doen dat vaak nog. Zet maar eens een gemiddelde B/L ruiter op een GP paard. Die kunnen vaak geen lijn rechtuit rijden of überhaupt in draf komen.

Als je je kind echt perfect netjes wil leren rijden, zal je een eigen pony aan moeten schaffen of ergens een top beleerde moeten leasen ofzo die wel goed aan de hulpen staat.
(Want ook privéles op de gemiddelde manegepony zal geen zoden aan de dijk zetten, die zijn nou eenmaal met een reden zo braaf en zijn gewend geraakt om niet op iedere hulp te reageren)

Aan de andere kant, is het plezier wat ze op een manege hebben ook wel wat waard.

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

Maflinger_S
Berichten: 12143
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Twijfels manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 09:22

@Achterom, in principe met je eens maar in de praktijk zie en hoor ik nog best vaak dat instructeurs niet de didactische vaardigheden hebben om goed te kunnen uitleggen en de juiste toon te treffen.
Niet alleen bij kinderen trouwens ...

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Twijfels manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 12:46

Oké, zeker bij een 14 jarige mag je helemaal in een privéles wel meer verwachten dan 'schopjes geven'. In dit geval zou ik de instructeur vragen waarom ze nu nog niet de overstap naar de 'juiste termen' heeft gemaakt? Vragen stellen mag altijd, lijkt mij.

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!


JorineV
Berichten: 1084
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Twijfels manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 18:22

Als kind van een jaar of 10 leerde ik 20 jaar geleden wel dat je moest aandrijven door je kuiten aan te knijpen, maar ik kon nog helemaal niet de vertaalslag maken van die instructie naar wat er in mijn lichaam moest gebeuren... Onbedoeld gevolg: ik kneep met m'n hele benen. Tegen de tijd dat ik wat ouder was en de theorie beter begreep, was dat al zo ingesleten dat ik het knijpen (met heel veel moeite) weer heb moeten afleren.

De instructrice die ik nu heb (ook manegeles, zowel groep als privé), zegt "tik 'm aan met je been". Dan is het veel natuurlijker om dat been verder ontspannen te houden. Ik kan me dan ook wel indenken dat er in het kader van de didactiek een keuze wordt gemaakt om instructies te geven die niet helemaal stroken met het ideaalbeeld, maar wel de (jonge) ruiter helpen om in elk geval niet de verkeerde gewoontes aan te leren ;)

Kairos
Berichten: 2693
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 19:33

bridgetF schreef:
De meiden zijn 10 en 14 jaar en beide rijden op de huidige manege privé lessen.
Voorheen heeft de oudste groepslessen gereden (andere manege), maar is er even tussen uit geweest. Dat was een shetlander manege, nu is het een manege met wat grotere ponies en paarden.

Hebben ze weleens les van verschillende instructrices? Helpt het misschien als ze zelf kritische vragen gaan stellen? Meestal krijgen ze dan wel door dat het iemand is die al wat verder is.

~ The comeback is always stronger than the setback ~


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers