-14

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-02 10:30

Nou staat er op meteoplaza dat het volgende week -14 gaat worden Bloos
Wat doen jullie dan met je paard??

Ik denk dat ik maar een zweetdeken en een wollen deken onder de winterdeken van mijn paard doe dan. -14 is volgens mij erg koud voor een 400grams deken, ook al is het een Bucas.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 10:45

Binnen rijden en v erder maar rust geven.
Ik hoef hier ook geen vorst. Tenzij ik ingeloot met voor de elfstedentocht en deze gereden wordt uiteraard. DAn mag het even hard vriezen.
Verder hou ik alleen van kou en sneeuw als ik op wintersport ben. hier hoeft het dus niet.
En paard krijgt het echt niet snel koud hoor, dat valt wel mee.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 10:51

Gewoon een dikke onderdeken onder zijn 400-grams halsdeken, staldeur open overdag en dan mag Imker zelf beslissen of hij naar buiten wil of niet.
Met rijden rijd ik dan met een uitrijdeken/trainingsdeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 10:53

-14?
ik kom niet verder dan -4 Lachen
waar zie je dat staan, want ik wil dat niet, brrrrr

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 10:59

Volgens de Weerkamer komen we ook niet verder dan -4 hoor, ik denk dat het een tikfoutje was. Maar zelfs al wordt het -14, daar kan een paard makkelijk tegen hoor, ik zie ook niet in waarom je rust zou houden?
Die van mij krijgt dan een 400 grams allwheather deken op en moet gewoon werken. Ik gebruik dan alleen wel m'n zweetdeken om uit te stappen zodat ze niet te snel afkoelt.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 11:01

Dit wordt mijn 1e winter met Ozep,
hij was gister al aardig wat mans, ben benieuwd wat dat voor de rest van de winter gaat brengen B)

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 11:02

Hm, mijn Arabiertje staat met een 150 grams HH deken op en daar moet ie 't mee doen. Zijn wintervachtharen zijn 1 cm lang en hij staat iedere dag buiten. Hij is zelfs al weer aan 't verharen!

Maak niet de fout te denken dat als jij het koud vindt, je paard dat ook zo ervaart. Die hebben daar veel minder snel last van.

Kijk gewoon hoe je paard erbij staat. Staat ie te kleumen met z'n haren overeind, gooi er dan een dekentje bij. Is hij gewoon zichzelf, lekker laten dan.

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 11:05

ik doe dan extra veel stro in zijn box(buitenbox) en evt een extra deken maar als hij het niet zelf aangeeft gooi ik er geen extra deken op.. maarre - 14 lijkt me erg sterk hoor! Haha!

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 11:07

- 14?? Tjeez.... Ik kan helemaal niet tegen de kou..

Gedver.. Dan moet ik nog een extra trui aan.. Boos! ( draag er nu al 2! ) Brr..

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 11:39

-14? da moet ik nog zien hoor. dat geloof ik eigenlijk niet

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 11:52

Nee dat kan toch nooit... en zo ja.. michelle krijgt toch nooit een deken op ,dus dit keer ook niet Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 12:03

Het temperatuuroverzicht voor de komende 5 dagen:

Minimumtemperatuur (ºC) 1 0 -3 -4 -5
Middagtemperatuur (ºC) 3 1 0 -1 -2

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 12:03

Als Banjer het niet koud heeft, mag ze lekker zonder deken blijven staan... haar wintervacht is dik genoeg... mocht ik nu denken dat ze het koud heeft... (voelen aan de oren)... dan krijgt ze een 200-grams deken om, en met losgooien een 300-grams waterdichte deken....

Rijden jullie wel buiten met vorst, als je paard rondom op ijzers staat?

Klijn

Berichten: 5566
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 12:06

jaaaa jippie dan kunnen we straks gaan schaatsen Haha!

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 12:10

Haffie schreef:
jaaaa jippie dan kunnen we straks gaan schaatsen Haha!


Ik hoop maar dat de bak niet is bevroren Scheve mond

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 12:11

SmithsGirl schreef:
Als Banjer het niet koud heeft, mag ze lekker zonder deken blijven staan... haar wintervacht is dik genoeg... mocht ik nu denken dat ze het koud heeft... (voelen aan de oren)... dan krijgt ze een 200-grams deken om, en met losgooien een 300-grams waterdichte deken....

Rijden jullie wel buiten met vorst, als je paard rondom op ijzers staat?


Ligt eraan of het nat en glad is geweest...
Als er veel nat bevroren plekken zijn dan ga ik niet naar buiten.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 12:17

een stomme vraag misschien... maar voelen de ijzers niet onwijs koud aan voor een paard, als het heeft gevroren? En kunnen de ijzers zelf ook bevriezen? (vorig jaar was het vanwege de psychische toestand en behandeling door paardenpsycholoog niet aan de orde om buiten te rijden in de winter... dus dit is compleet nieuw voor me....)

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 12:39

-14 geloof ik idd niet zo. En mocht het dat wel worden, dan blijven de paarden nog buiten. Kunnen ze best tegen, hoor. Ik zal wel wat vaker per dag langs moeten gaan om de drinkbak voor bevriezen te behoeden.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 12:50

SmithsGirl schreef:
een stomme vraag misschien... maar voelen de ijzers niet onwijs koud aan voor een paard, als het heeft gevroren? En kunnen de ijzers zelf ook bevriezen? (vorig jaar was het vanwege de psychische toestand en behandeling door paardenpsycholoog niet aan de orde om buiten te rijden in de winter... dus dit is compleet nieuw voor me....)


De hoeven zijn gevoelloos alleen de straal niet, maar daar zit het ijzer ook niet. De kou van een ijzer voelen paarden dus niet, hooguit als ze gaan liggen en dat de ijzers dan tegen hun buik ofzo komen, maar paarden liggen toch nooit erg lang dus erg veel kwaad kan het niet lijkt mij.
Meer gevaar leveren ijzers als het gesneeuwt en gevroren heeft...als paarden in de sneeuw lopen komen er ijsklompjes onder de hoeven...dan moet je dus om de zoveel minuten afstijgen en de hoeven uitkrabben.

Levi krijgt geen deken, alleen als ik merk dat hij het écht koud heeft, maar anders niet, dan maakt hij nog maar een beetje meer vacht aan

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 12:53

bedankt voor de tip!!! hihi... ik zie het al voor me... om de 100 meter Zora afstijgen, uitkrabben en weer proberen op te stijgen..

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 12:53

neeeeee Huilen ik heb het nu al harstikke koud en fiets al met sjaal en wanten Haha!
maargoed.. hij staat sinds kort emt een extra deken... word het nog kouder komt er nog een deken onder... Enneh rijden? gaan we fijn mee verder in de binnenbak zoals nu.. maar wij hebben een thermometer in de stal hangen en daar is het nog steeds 9 graden.. zodra het 0 graden word ga ik denken aan een extra dekentje.. ze komen toch niet meer buiten..

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 12:55

Eigenlijks doe ik er niks aan, ze moeten er maar aan wennen, als ik ze onder 10 dekens ga zetten, en het word ineens weer lekker weer,en dan gaan de dekens af, dan worden ze juist ziek.
Dus eigelijks niks, behalve als ze gezweten hebben...

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 12:59

Onze stal is geisoleerd, en Silly heeft dikke haren dus die staat nu met een thermostardeken op. Als ze het koud krijgt leg ik mijn Bucas zweetdeken eronder... maar dat hoop ik niet want Silly heeft een gloeiende hekel aan dekens.
Rijden doen we lekker in de binnenbak, los- en uitstappen met een wollen halsdeken. Ze gaat gewoon een uur of 2 per dag naar buiten met een extra dekentje op. Silly is niet zo'n mietje als ik! Haha!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 13:01

daarom, mensen maken het meestal erger dan het is, o mijn paardje moet die dekens op komen ze aan met een 300 grams winterdeken terwijl ze het best met een 200 grams kunnen doen *LOL*

Daar moet ik soms wel eens om lachen, dat zie je vooral bij ons op de manege, dat is zo apart Haha!

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-02 13:56

Op www.meteoplaza.nl staat die temperatuur dus aangegeven. Ik geloof er ook geen fluit van en ik hoop dat het een typefout is.
Maar goed.
qua rijden heb ik mazzel dat we een binnenbak hebben Lachen