"Kwaliteitskleding" is het het nu echt waard?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cubone

Berichten: 6229
Geregistreerd: 17-03-06

"Kwaliteitskleding" is het het nu echt waard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-21 20:44

Ik ben altijd geweest van lang leve de H&M, Zeeman en Hema en dat was altijd prima.

Nu ben ik inmiddels geen student meer werk ik fulltime, daarnaast ook geen 20 meer wat betekend dat ik wat meer kwaliteit betalen. De hoop is dat daarmee mijn kleding wat langer goed zal blijven en ik niet zo vaak hoef te shoppen. Ik heb immers een bloedhekel aan winkelen :') Zowel on-als offline.

Nu heb ik langzamerhand al wat blouses gekocht. Daar merk ik echt wel verschil in :j In plaats van de 10 a 15 euro blouzen van de H&M heb ik nu 60 a 70 euro blouzen van wat luxere merken (uit de uitverkoop - dat dan wel ) Ze blijven een stuk netter in vorm en ik hoef minder te strijken.

Qua ondershirts blijf ik nog wat in de goedkope sector hangen (Meestal de 3 voor 2 van de Hema), maar ik heb het idee dat deze steeds slechter in kwaliteit worden? Een paar jaar terug gingen ze prima 2 jaar mee, nu zien ze er na 2 maanden al uit alsof ik ze al jaren heb :( Is dit iets om dan toch maar wat meer geld aan uit te geven?

Dezelfde vraag qua broeken en BH's. Broeken had ik altijd het liefst van de Lidl, maar die zijn de laatste tijd constant uitverkocht helaas. Nu koop ik ze al een poos bij de Zara, maar ze slijten snel. Daar is de prijs natuurlijk ook naar (betaal nu gemiddeld 22,- per broek). Daar koop ik dan wel een maat te krap van omdat de broeken na 1 dag dragen al zo uitgelubberd zijn dat ik er anders nog een persoon bij kan steken :') Niet optimaal dus. Maar een dure broek? Gaat die dan ECHT langer mee? Of hebben deze hetzelfde effect?

Hetzelfde qua BH's. Ik heb vandaag op de gok een dure BH gekocht in de hoop dat hij wat langer netjes blijft. Maar is dat nu echt zo? Of heb ik nu gewoon 100,- besteed aan een BH die net als mijn BH's van de Zeeman met 2 maand bij het schroot mogen?

Help :D Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

justdiesel
Berichten: 4949
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 20:47

Ik koop liever 10 keer een shirt van 10 euro als 1 keer 1 van 100 euro.
Ik heb het idee dat het allebei snel slijt en ach dan heb je ook een goede reden om weer iets nieuws te kopen.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: "Kwaliteitskleding" is het het nu echt waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 20:50

Ik heb een levi broek. Daar doe ik echt veel langer mee dan de gemiddelde broek.
Timberlands gaan ook gemiddeld 3 a 4 jaar mee bij mij

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 20:53

Mijn ervaring is dat jurkjes, blouses etc. Echt merkbaar langer mee gaan van duurdere merken. Verschillende jurkjes die ik heb draag ik al 3 jaar en ik heb ondertussen een mooie collectie die ik graag afwissel. Probeer het wel in de uitverkoop te kopen want ik vind 150 euro voor een jurk toch echt wel veel geld.. blijf zuinig :')

In spijkerbroeken merk ik helaas geen verschil. Een broek van 150 euro slijt ik net zo snel door als een broek van 30 euro. Die koop ik dus maar gewoon op lengte maten en vaak in de aanbieding. Momenteel draag ik graag broeken van de WE en ook van Paddock jeans (Duitsland en outlet).
Hemdjes ziet toch niemand.. en draag ik wel van de hema. Wel die van de wat dikkere katoenen. Die vind ik ook gewoon heel fijn. Ik heb net er wat bij gekocht maar zie weinig verschil met de gene die ik een jaar geleden heb gekocht. Iets minder zwart misschien maar ik mishandel ze ook in de was :D

Schoenen koop ik wel alleen weer duurdere varianten van en die blijven ook vaak mooier. Zitten ook gewoon beter.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 31-07-21 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 20:53

Het is heel wisselend - ik had ooit een blouse van Hugo Boss die ik na een seizoen kon weggooien en ik heb kleding van Tommy Hilfiger en Diesel die ik al bijna 10 jaar heb en die er nog steeds goed uitziet (hoewel één sweatshirt wat vaal begint te worden, maar dat is dus ook niet zo gek na bijna 10 jaar).

Qua broeken heb ik een paar H&M broeken die ik voor bij de paarden had gekocht, en die gaan inderdaad ook minder lang mee dan m'n Diesel en Weekdays. En m'n Levi's is inderdaad onverwoestbaar. :))

100 euro voor een beha zou ik dan weer nooit uitgeven. Ook voor een stuk minder geld heb je ook goede beha's die ook lang meegaan. :=

Mijn moeder zweert trouwens bij ondershirts van de Hema. Ik draag veel tanktops en vind die van de New Look heel fijn. Blijven lang mooi en gaan lang mee. :j

AmyJamess

Berichten: 2119
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 20:53

Ik heb goedkope kleding stukken die al jaren meegaan, maar ook dure kledingstukken die na een jaar kapot waren.

Zo koop ik meestal mijn broeken bij GStar. Sommigen blijven heel lang goed en mooi en anderen zien er na een jaar niet mooi meer uit of hebben al slijtage plekken. Nu merk ik dat het ook per stof verschilt.

Iedereen ervaart dat natuurlijk anders. Maar ik vind het inderdaad ook zonde om dure shirts/hempjes etc te kopen. Ik heb er dan weer geen problemen mee om wat meer te betalen voor broeken en schoenen :Y)

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 20:54

Mkango schreef:
Het is heel wisselend - ik had ooit een blouse van Hugo Boss die ik na een seizoen kon weggooien en ik heb kleding van Tommy Hilfiger en Diesel die ik al bijna 10 jaar heb en die er nog steeds goed uitziet (hoewel één sweatshirt wat vaal begint te worden, maar dat is dus ook niet zo gek na bijna 10 jaar).

Qua broeken heb ik een paar H&M broeken die ik voor bij de paarden had gekocht, en die gaan inderdaad ook minder lang mee dan m'n Diesel en Weekdays. En m'n Levi's is inderdaad onverwoestbaar. :))

100 euro voor een beha zou ik dan weer nooit uitgeven. Ook voor een stuk minder geld heb je ook goede beha's die ook lang meegaan. :=

Mijn moeder zweert trouwens bij ondershirts van de Hema. Ik draag veel tanktops en vind die van de New Look heel fijn. Blijven lang mooi en gaan lang mee. :j

Ik krijg levi’s dus ook gewoon stuk binnen een half jaar. Echt dramatisch.
Ik probeer merken trouwens gewoon uit en dan schaf ik daar later (als het bevalt) bijv. Meer van aan.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 31-07-21 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Berichten: 25298
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 20:55

Ik merk wel echt verschil tussen een goedkope bh en een duurdere. Qua pasvorm en daardoor dus ook minder slijtage. 100 euro geef ik niet uit, maar wel betere merken en dat scheelt echt.

Broeken merk ik minder verschil :')

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 20:55

Bhs van prima donna gaan jaren mee en blijven heerlijk zitten (maar met grotere cupmaat kan ik ook niet echt goedkoop terecht). Maar dat wil ik niet altijd. Ik koop deels duur, de wat saaiere duurzame modellen, en deel goedkoop, de hippe kleurtjes die sneller vervelen.

Qua andere kleren merk ik weinig verschil, al mijn kleding gaat 15 jaar mee :')
Laatst bijgewerkt door troi op 31-07-21 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 20:56

Dure bh’s zijn bij mij net zo snel stuk als die van €6 van de Kik.
Heb wel wat duurdere kleding er tussen wat echt al jaren mooi blijft, maar dat draag ik ook niet dagelijks.
Wel hulde aan mijn Panama Jack’s.
Heb ze nu bijna 2 jaar, en draag ze heel veel, maar zien er uit als nieuw.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 20:58

Wanneer je echt een goed advies hebt gekregen over de juiste bh maat en je waar de bh nooit warmer dan 30 graden en in een netje dan gaan ze vaak heel lang mee. Dochter heeft alleen Marie jo en sommigen al meer dan vijf jaar.
Wat betreft duurdere kleding, niet altijd maar meestal wanneer je ook zorgvuldig bent met onderhoud dan gaat het vaak lang mee.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 20:58

Ja dat maakt wel degelijk verschil. Het zit m niet alleen maar in de prijs wat je ervoor betaalt, maar ook hoe het geproduceerd is.
Ik koop enkel kleding wat eerlijk geproduceerd is met oog voor mens en milieu. Dit is vaak duurder, maar gaat ook langer mee en is van betere kwaliteit.
Ik heb een hekel aan de fast fashion mentaliteit. De mode-industrie is een van de vervuilendste en vol leed voor de mensen die erin werken. Heb liever weinig kleding van duurzame kwaliteit dan een kast vol primark (of soortgelijk) waar enorm veel leed aan kleeft.
Overigens is duur niet perse duurzaam, dus kijk wel goed welke spullen ik koop.

Cubone

Berichten: 6229
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-21 20:59

troi schreef:
Bhs van prima donna gaan jaren mee en blijven heerlijk zitten. Maar dat wil ik niet altijd. Ik koop deels duur, de wat saaiere duurzame modellen, en deel goedkoop, de hippe kleurtjes die sneller vervelen.

Qua andere kleren merk ik weinig verschil, al mijn kleding gaat 15 jaar mee :')


Hoe?! :oo

Ik heb nu trouwens een Marlies Dekkers gekocht. Ze hadden ook wel goedkopere bh's van het merk, maar hij zat gewoon BAM LEKKER toen ik hem aan trok en vond het modelletje/motiefje zo leuk :') Ik heb vaak bij BH's dat je zo'n rare omgevouwen rand of deukje in de cup krijgt. Dat zie je zo lekker door je shirt heen :+ , dus hoop dat dat bij deze niet het geval zal zijn.

Tot in dusverre veel verschillende ervaringen dus :')

MyWishMax

Berichten: 25298
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: "Kwaliteitskleding" is het het nu echt waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 21:03

Dan heb je dus altijd bh's die niet passen en is het heel logisch dat ze snel slijten. Heb je hier hulp bij gehad qua maat en model?

Cubone

Berichten: 6229
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-21 21:03

verootjoo schreef:
Ja dat maakt wel degelijk verschil. Het zit m niet alleen maar in de prijs wat je ervoor betaalt, maar ook hoe het geproduceerd is.
Ik koop enkel kleding wat eerlijk geproduceerd is met oog voor mens en milieu. Dit is vaak duurder, maar gaat ook langer mee en is van betere kwaliteit.
Ik heb een hekel aan de fast fashion mentaliteit. De mode-industrie is een van de vervuilendste en vol leed voor de mensen die erin werken. Heb liever weinig kleding van duurzame kwaliteit dan een kast vol primark (of soortgelijk) waar enorm veel leed aan kleeft.
Overigens is duur niet perse duurzaam, dus kijk wel goed welke spullen ik koop.


Absoluut waar :j Dat telt voor mij ook wel voor een deel mee. Als je ziet hoe veel water er nodig is om een lapje stof te maken.. Ik wil minderen in mijn deelname aan de wegwerpcultuur, en duurzame kleding is goed punt om te maken :D

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 21:07

De kwaliteit van zeeman maddy s is echt achteruit gegaan in mijn beleving .Dus dan koop ik liever ook geen t shirts meer daar.Hema heb ik geen goede ervaringen mee.Cena is wel behoorlijk goed voor de prijs.
Kwam er maar een duurzaam merk die een lange levensduur belooft met garantie.Ik heb een hekel aan slechte kwaliteit spullen kopen nl.Er bestaat een sokken merk dat wel levenslange garantie bied trouwens.Als m’n sokken “op” zijn ga ik die eens proberen.

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 21:11

Bij mij ook wisselend. 1 jurkje van de Hema was na 1 seizoen al af, terwijl het jurkje van de Esprit die ik op dezelfde dag gekocht heb nu het derde seizoen in gaat en nog steeds netjes is. Aan de andere kant heb ik jurkjes van Miss Etam die nu hun tweede seizoen in gaan en nog als nieuw zijn en jurkjes van ongeveer 80 euro die eigenlijk niet eens 1 seizoen mee zijn gegaan.

Vrees wel de dag dat mijn huidige spijkerbroeken af zijn. Die waren van Miss Etam en die bestaat niet meer.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 21:13

Ik heb ook een aantal kledingstukken van h en m of c en a die al zo'n 10/15 jaar meegaan. Nu koop ik steeds vaker bij de kringloop winkel simpelweg omdat ik in andere winkels meestal niks kan vinden en bij de kringloop winkel wel en dan is het ook nog eens goedkoop. Soms trakteer ik mezelf op een kledingstuk van king loui, maar of het langer meegaat weet ik dus pas over 10 jaar :')

Broeken koop ik meestal bij c en a omdat ik daar tenminste soms een broek vind die ik pas, ook deze gaan jaren mee.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 31-07-21 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Cubone

Berichten: 6229
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-21 21:13

MyWishMax schreef:
Dan heb je dus altijd bh's die niet passen en is het heel logisch dat ze snel slijten. Heb je hier hulp bij gehad qua maat en model?


Jazeker. Eens in het jaar ongeveer laat ik me eens adviseren. Zo heb ik toen ik 16/17 was een periode lang 70E gedragen op aanraden van een goede zaak. Dit ging jaren goed, maar met ouder worden is alles tegenwoordig anders gevormd :Y)

De laatste keer dat ik hulp heb gekregen bij het aanmeten van een BH kreeg ik 75C/ 80B aangeboden. Afhankelijk van de beugels (ik heb brede borsten, maar zeker geen grote borsten) past dat goed. Het is zo afhankelijk van het model BH (met name de beugels). Zijn de beugels smal dan moet ik al snel naar een grotere cup met als gevolg dat de BH over het algemeen niet netjes past.
Laatst bijgewerkt door Cubone op 31-07-21 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 21:14

verootjoo schreef:
Ja dat maakt wel degelijk verschil. Het zit m niet alleen maar in de prijs wat je ervoor betaalt, maar ook hoe het geproduceerd is.
Ik koop enkel kleding wat eerlijk geproduceerd is met oog voor mens en milieu. Dit is vaak duurder, maar gaat ook langer mee en is van betere kwaliteit.
Ik heb een hekel aan de fast fashion mentaliteit. De mode-industrie is een van de vervuilendste en vol leed voor de mensen die erin werken. Heb liever weinig kleding van duurzame kwaliteit dan een kast vol primark (of soortgelijk) waar enorm veel leed aan kleeft.
Overigens is duur niet perse duurzaam, dus kijk wel goed welke spullen ik koop.


Helemaal mee eens

Het kan gewoon niet schoon geproduceerd zijn, een T-shirt van 5 euro.

En ja, ik koop veel liever kwaliteitskleding van fijne "echte" materialen (katoen/linnen etc, geen "zweet"stof, of bv prachtige plastic motiefjes er op ;-)) en inderdaad, ik koop veel minder vaak kleding dan anderen, vind het draagcomfort veel prettiger en het gaat langer mee.
Laatst bijgewerkt door parnassia op 31-07-21 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

_Mir
Berichten: 1358
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 21:16

Ik ben absoluut voor duurder ofwel duurzamer.

Duurdere kleding is zeker van betere kwaliteit en inderdaad schoner. En precies wat je zegt... je kunt beter een goed merk in de sale kopen als constant rommeltjes van een paar euro die niet mooi blijven en snel op de grote hoop belanden.

Mij zal je nooit tegen komen in de primark etc.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 21:17

_Mir schreef:
Ik ben absoluut voor duurder ofwel duurzamer.

Duurdere kleding is zeker van betere kwaliteit en inderdaad schoner. En precies wat je zegt... je kunt beter een goed merk in de sale kopen als constant rommeltjes van een paar euro die niet mooi blijven en snel op de grote hoop belanden.

Mij zal je nooit tegen komen in primark etc.

Nu verschilt dit natuurlijk ook wel per merk. Niet eerder duur merk is per definitie schoner.
En daar mee verdedig ik niet de goedkopere kleding :)
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 31-07-21 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 21:18

Cubone schreef:
troi schreef:
Bhs van prima donna gaan jaren mee en blijven heerlijk zitten. Maar dat wil ik niet altijd. Ik koop deels duur, de wat saaiere duurzame modellen, en deel goedkoop, de hippe kleurtjes die sneller vervelen.

Qua andere kleren merk ik weinig verschil, al mijn kleding gaat 15 jaar mee :')


Hoe?! :oo

Ik heb nu trouwens een Marlies Dekkers gekocht. Ze hadden ook wel goedkopere bh's van het merk, maar hij zat gewoon BAM LEKKER toen ik hem aan trok en vond het modelletje/motiefje zo leuk :') Ik heb vaak bij BH's dat je zo'n rare omgevouwen rand of deukje in de cup krijgt. Dat zie je zo lekker door je shirt heen :+ , dus hoop dat dat bij deze niet het geval zal zijn.

Tot in dusverre veel verschillende ervaringen dus :')


Pff geen idee. Blijft per ongeluk goed denk ik :P

Bhs was ik trouwens met de hand tijdens het douchen. Echt smerig worden ze toch niet dus even met douchegel laten schuimen en dan uitspoelen voldoet prima.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 21:20

lenaa_tje schreef:
_Mir schreef:
Ik ben absoluut voor duurder ofwel duurzamer.

Duurdere kleding is zeker van betere kwaliteit en inderdaad schoner. En precies wat je zegt... je kunt beter een goed merk in de sale kopen als constant rommeltjes van een paar euro die niet mooi blijven en snel op de grote hoop belanden.

Mij zal je nooit tegen komen in primark etc.

Nu verschilt dit natuurlijk ook wel per merk. Niet eerder duur merk is per definitie schoner.
En daar mee verdedig ik niet de goedkopere kleding :)


Klopt, altijd even kijken hoe een bepaald merk produceert :)

Maar een shirt van 5-10€ of een broek van 30€ daarvan weet je gewoon dat er geen eerlijke productie is. Iets of iemand anders betaalt de prijs voor jouw kledingstuk.

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 21:22

Ik koop al mijn kleding bij de kringloop en ga dan vaker voor de merk kleding. Zo blijven mijn G-star en diesel broeken lang goed. De h&m begin ik niet meer aan want die slijten snel en de rits wordt altijd lam.

Ik vind het heel belangrijk om zo min mogelijk kleding te kopen en dan tweedehands. Maar ik merk dat mijn kleding sowieso niet snel slijt. Ik heb ook nog dingen van 10 jaar oud