Waarom is dit toch zo lastig? (stalling)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Waarom is dit toch zo lastig? (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-21 15:03

Waarom is het toch zo lastig om stalling te vinden waar paarden i.i.g. 8 uur buiten komen overdag én genoeg ruwvoer krijgen?

We staan zo'n anderhalf jaar op een hele fijne stal. Omdat we van een stalling kwamen waar de pony maar max 4 uur buiten kwam en te weinig ruwvoer kreeg, heb ik hier destijds ook heel uitgebreid naar gevraagd; ja ze komen echt de hele dag buiten, ook in de winter. Ik heb gevraagd of ik eigen hooi op stal mag zetten, mocht het voor onze pony toch te weinig zijn (maagzweren gehad). Dat was niet nodig want heel goed hooi (dat is ook zo!) en ze geven echt genoeg, maar anders zou dat wel kunnen. Maar benadrukten ze, dat zal echt niet nodig zijn.

Tot 3 maanden geleden stonden ze inderdaad lekker 8 uur, of wat langer, buiten. Genoeg hooi eens de weides kaal waren, was een dingetje maar daar kon ik zelf nog wel wat mee qua bijvoeren.

Inmiddels is dat blijkbaar veranderd, want de paarden komen nu niet meer dan max 4 uur buiten :-( Met langer op stal staan, krijgen ze echter niet meer ruwvoer. Gevolg; kreupele pony die rondjes draait op stal en gaat meppen tegen z'n stal (enorm gekneusde hoeven) die van 8u tot 14u zonder eten staat :-(
We mogen geen hooinet ophangen. Ook niet met eigen hooi.
Helaas kan ik door mijn werk ook niet 's ochtends komen om hem er toch uit te halen én hem eten te geven.

Ik heb er naar gevraagd, maar kreeg te horen dat het voorlopig zo zal blijven (geen idee waarom) Dus kan ik maar 1 dingen doen; een andere plek vinden. Vind dat maar eens; een plek voor 2 pony's (alles staat stampvol) maar ik merk ook nu weer; bijna nergens gaan ze hele dagen naar buiten en krijgen ze genoeg ruwvoer.

Ik snap het niet en ik baal ook enorm dat we weer moeten verhuizen. Het was tot nu toe ook zo'n fijne plek.

*klaagmodus uit* Ik moest het echt even kwijt.

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 15:08

Naar voor je ik begrijp dat je even wil klagen.Er zijn zelfs stallen waar zo weinig paddocks zijn dat paarden niet eens elke dag los kunnen.Echt diep triest als je paard niet eens even kan rollen op een dag.Bijna dierenmishandeling.
Ik hoop voor je dat je snel een fijn plekje vind.

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Waarom is dit toch zo lastig? (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 15:16

Misschien handig om de regio waarin je zoekt te vermelden. Wie weet heeft een bokker een adres waar je paard wel prima wordt verzorgt.

imaudy
Berichten: 5041
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Waarom is dit toch zo lastig? (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 15:23

Ik denk dat dat komt omdat de kosten voor de pensionhouder heel erg gestegen zijn en ze niet alles doorberekenen omdat het ze anders teveel klanten kost. Dan gaan ze bezuinigen.

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-21 15:23

office schreef:
Naar voor je ik begrijp dat je even wil klagen.Er zijn zelfs stallen waar zo weinig paddocks zijn dat paarden niet eens elke dag los kunnen.Echt diep triest als je paard niet eens even kan rollen op een dag.Bijna dierenmishandeling.
Ik hoop voor je dat je snel een fijn plekje vind.


Dankjewel <3

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-21 15:24

FriesWytske schreef:
Misschien handig om de regio waarin je zoekt te vermelden. Wie weet heeft een bokker een adres waar je paard wel prima wordt verzorgt.


Omgeving Zwolle, straal van 30/40 km

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Re: Waarom is dit toch zo lastig? (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 15:27

Vervelend he! In die regio had ik overigens wel verwacht dat het gewoon de standaard zou zijn. Hier is een probleem dat gemeenten geen toestemming geven om de wei te veranderen naar paddocks ivm aanpassing van het beeld van het landschap (polder).

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 15:29

Vergeet het weer niet. Door de hoeveelheid neerslag is het op sommige plekken een kunst om weides goed te houden. Meer op de weide is meer kapot gelopen. Zeker met grote aantallen paarden.

Dus vraag vooral naar de waarom en wanneer het veranderd. Vraag wat er wel mag. Dan kan je daarna alsnog een keuze maken. Rondom Zwolle is er vast genoeg te vinden

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 15:31


Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 15:33

pumpina schreef:
Vervelend he! In die regio had ik overigens wel verwacht dat het gewoon de standaard zou zijn. Hier is een probleem dat gemeenten geen toestemming geven om de wei te veranderen naar paddocks ivm aanpassing van het beeld van het landschap (polder).

Dat argument snap ik wel. Ook hier in B komt er veel tegenkanting tegen de 'verpaarding' van het landschap.
En ook voor het welzijn van de (meeste=gezonde) paarden is een weide toch te verkiezen boven paddocks?
Ik denk dat het probleem vooral is dat er door particulieren goedkoop stalling aangeboden wordt zodat de professionele paardenhouders mee moeten met de lage prijzen. Om het rendabel te houden moeten er dan veel paarden op een beperkte oppervlakte gehoduen worden.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 15:42

Sclimpre schreef:
pumpina schreef:
Vervelend he! In die regio had ik overigens wel verwacht dat het gewoon de standaard zou zijn. Hier is een probleem dat gemeenten geen toestemming geven om de wei te veranderen naar paddocks ivm aanpassing van het beeld van het landschap (polder).

Dat argument snap ik wel. Ook hier in B komt er veel tegenkanting tegen de 'verpaarding' van het landschap.
En ook voor het welzijn van de (meeste=gezonde) paarden is een weide toch te verkiezen boven paddocks?
Ik denk dat het probleem vooral is dat er door particulieren goedkoop stalling aangeboden wordt zodat de professionele paardenhouders mee moeten met de lage prijzen. Om het rendabel te houden moeten er dan veel paarden op een beperkte oppervlakte gehoduen worden.


Hier in de regio (voor mij de driehoek; Raalte, Zwolle, Deventer) zijn de prijzen sowieso niet heel gek.

Prijs o.b.v. GROOT paard:

Doe het zelf stal / half pension = €150 - €250 (Afhankelijk van de faciliteiten)
Volpension €250 - €350 weer afhankelijk van de faciliteiten en locatie.
Alleen weidegang €75 - €150

Bovenstaande 3 linkjes zitten op die prijzen.

TS. Mocht je dat willen, dan heb ik nog veel meer links of telefoonnummers van stallen in de regio voor je. Stuur maar een PB.

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 15:45

Sclimpre schreef:
pumpina schreef:
Vervelend he! In die regio had ik overigens wel verwacht dat het gewoon de standaard zou zijn. Hier is een probleem dat gemeenten geen toestemming geven om de wei te veranderen naar paddocks ivm aanpassing van het beeld van het landschap (polder).

Dat argument snap ik wel. Ook hier in B komt er veel tegenkanting tegen de 'verpaarding' van het landschap.
En ook voor het welzijn van de (meeste=gezonde) paarden is een weide toch te verkiezen boven paddocks?
Ik denk dat het probleem vooral is dat er door particulieren goedkoop stalling aangeboden wordt zodat de professionele paardenhouders mee moeten met de lage prijzen. Om het rendabel te houden moeten er dan veel paarden op een beperkte oppervlakte gehoduen worden.


Wij hebben deel gewoon kapot laten lopen en zo een paddock gecreëerd. Is wel afgezet met prikpaaltjes. Gelukkig zandgrond, dus mooi droog. En we hebben weide erbij.

TS, ik zou proberen via Facebook groepen iets te vinden. Of marktplaats

DuoPenotti

Berichten: 29475
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 15:48

belle_boef schreef:
Vergeet het weer niet. Door de hoeveelheid neerslag is het op sommige plekken een kunst om weides goed te houden. Meer op de weide is meer kapot gelopen. Zeker met grote aantallen paarden.

Dus vraag vooral naar de waarom en wanneer het veranderd. Vraag wat er wel mag. Dan kan je daarna alsnog een keuze maken. Rondom Zwolle is er vast genoeg te vinden

Eens.
Met een hele dikke maar: Hoe doen ze dat dan in de winter?
Alles dus maar veel binnen?
Is zo 1980, tijd voor grote droge paddocks en dat kan prima.
Ja dan betaal je als klant meer, zo is dat dan maar. Misschien moeten we daar als paardenhouder maar eens bij neerleggen dat een paard houden niet voor iedereen maar hoeft te kunnen en paarden welzijn belangrijker is.

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 15:49


_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Waarom is dit toch zo lastig? (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 15:55

Ik heb 2 grote stallen te huur met evt mogelijkheid 24/7 buiten met stal. Of buiten van 08:30 tot 21:00 en snachts op stal. Altijd hooi beschikbaar. Met poetsplaats en grote kast.
Maar wij hebben geen Achterberg bodem maar wel een bak die binnen een uur droog is. En ik krijg bijna geen reactie op mijn advertentie…
Ze gaan allemaal voor een binnenbak of supergoede bodem. Snap niet dat mensen vaak hun paardenwelzijn opofferen voor luxe.
Ik rijd zelf iedere week wedstrijd en ik kan prima uit de voeten met een ‘simpele’ bak.

Kom bij mij staan zou ik zeggen. :D
Omg Eindhoven

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Waarom is dit toch zo lastig? (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 16:00

Eindhoven is natuurlijk ook wel omgeving Zwolle ;)

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-21 16:00

DuoPenotti schreef:
belle_boef schreef:
Vergeet het weer niet. Door de hoeveelheid neerslag is het op sommige plekken een kunst om weides goed te houden. Meer op de weide is meer kapot gelopen. Zeker met grote aantallen paarden.

Dus vraag vooral naar de waarom en wanneer het veranderd. Vraag wat er wel mag. Dan kan je daarna alsnog een keuze maken. Rondom Zwolle is er vast genoeg te vinden

Eens.
Met een hele dikke maar: Hoe doen ze dat dan in de winter?
Alles dus maar veel binnen?
Is zo 1980, tijd voor grote droge paddocks en dat kan prima.
Ja dan betaal je als klant meer, zo is dat dan maar. Misschien moeten we daar als paardenhouder maar eens bij neerleggen dat een paard houden niet voor iedereen maar hoeft te kunnen en paarden welzijn belangrijker is.


Nou dat. Mijn grootste bezwaar is eigenlijk dat het niet gecommuniceerd wordt. En dat er dan geen overleg plaats kan vinden hierover. Ik denk dat op deze stalling het probleem is dat ze nu teveel paarden hebben 'aangenomen' voor de grootte van het land dat er is. Ik heb, voordat we kwamen, doorgevraagd over hoe ze dat gaan doen als de weide kaal is, of als het stuk kapot gelopen is. Dit zou opgelost worden door dan te verweiden. Dat kon toen ook. Alleen nu staan er zoveel meer paarden, dat dat niet meer kan.
Ik had het netjes gevonden als dat toen verteld was, zeker omdat ik er nadrukkelijk naar vroeg. Ik heb ook uitgelegd waarom ik er zo op doorvroeg; onze pony wordt daar doodongelukkig van. Daarom rijden we nu 30 min. heen en 30 min. terug. Dat maakt me niets uit, omdat ze het zo goed hadden.

Kijk, dat het soms tijdelijk niet kan vanwege weer, te natte weide etc. dat is niet het probleem. Probleem is dat het nu al een paar maanden zo is dat ze weinig naar buiten gaan én dat ik nu dus begrijp dat er de komende tijd geen verandering zal zijn. Als ik er nu op doorvraag, wordt men zeer geïrriteerd en ben ik uiteraard de zeikerige klant.

Overigens weet ik dat dit het probleem is van meer stallen in de regio; teveel paarden tov het land dat er is. Maar als een stal daar eerlijk over is (en niet zegt dat ze echt hele dagen naar buiten gaan) dan kun je een weloverwogen keuze maken.

Ook zou ik er geen moeite mee hebben wat meer te betalen voor meer ruwvoer of voor langer buiten staan.

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 16:01

Sclimpre schreef:
pumpina schreef:
Vervelend he! In die regio had ik overigens wel verwacht dat het gewoon de standaard zou zijn. Hier is een probleem dat gemeenten geen toestemming geven om de wei te veranderen naar paddocks ivm aanpassing van het beeld van het landschap (polder).

Dat argument snap ik wel. Ook hier in B komt er veel tegenkanting tegen de 'verpaarding' van het landschap.
En ook voor het welzijn van de (meeste=gezonde) paarden is een weide toch te verkiezen boven paddocks?
Ik denk dat het probleem vooral is dat er door particulieren goedkoop stalling aangeboden wordt zodat de professionele paardenhouders mee moeten met de lage prijzen. Om het rendabel te houden moeten er dan veel paarden op een beperkte oppervlakte gehoduen worden.


Haha je komt duidelijk uit een andere regio. Is hier kleigrond, ofwel tot aan je knieen in een soort drassig moeras staan in de winter -O- Anders zouden ze inderdaad gewoon op de wei kunnen!

Eens overigens dat de prijzen eigenlijk gewoon te laag liggen. Ik heb het laatst zitten omrekenen maar al dat (zware) werk levert mij echt te weinig op. Stuk voordeliger om gewoon te blijven werken en maandelijks pensiongeld te betalen.

Alhoewel, ik zeg wel eens, maar in deze regio zijn ook hartstikke dure stallen maar daar komt je paard juist minder buiten :\

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-21 16:01

_Zsazsa_ schreef:
Ik heb 2 grote stallen te huur met evt mogelijkheid 24/7 buiten met stal. Of buiten van 08:30 tot 21:00 en snachts op stal. Altijd hooi beschikbaar. Met poetsplaats en grote kast.
Maar wij hebben geen Achterberg bodem maar wel een bak die binnen een uur droog is. En ik krijg bijna geen reactie op mijn advertentie…
Ze gaan allemaal voor een binnenbak of supergoede bodem. Snap niet dat mensen vaak hun paardenwelzijn opofferen voor luxe.
Ik rijd zelf iedere week wedstrijd en ik kan prima uit de voeten met een ‘simpele’ bak.

Kom bij mij staan zou ik zeggen. :D
Omg Eindhoven


Het is dat Eindhoven nét iets te ver is :D , anders kwam ik meteen!

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 16:08

Zo gaat het ALTIJD! Ik ben jaren van de ene pensionstal naar de andere gegaan met mijn paardje en steeds waren het de eerste 8 maanden die fantastisch waren. Veel buiten, niks was teveel gevraagd. Maar dan wordt de weidegang minder… er worden extra regels opgelegd, weideschema’s, openingsuren, stalgeld omhoog… etc etc. Het is altijd wel wat op een pensionstal. Je moet echt al de speld in de hooiberg vinden om een goeie en consequente staleigenaar te vinden die niet om de haverklap de regels aanpast. Ik heb die plek uiteindelijk gevonden door mijn paard 24/7 buiten te zetten op een heel basic plek. Het is er lekker rustig, geen eindeloze regeltjes en afspraken, gewoon gezond verstand gebruiken. Ik vind het er super. Kan geen enkele chique pensionstal die ik al heb gehad tegenop. En het scheelt me daarbij ook nog eens €350 per maand in de portemonnee.

Dus blijf vooral zoeken, maar wees ook bereid om het roer om te gooien naar bijvoorbeeld altijd buiten. Dan wordt het aanbod ook wat ruimer en hoef je zelf al niet meer te stressen dat je paard niet voldoende buiten komt!
Laatst bijgewerkt door Heleennn op 28-07-21 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29475
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 16:08

Ik begrijp je hoor, zeker als ze er dan over liegen.
Toen ik ze nog niet aan huis had heb ik dat ook gehad, stal waar ik jaren fijn stond ineens de paarden meer binnen, ineens ook slecht hooi.
Vragen waarom werden ontweken en idd al snel dat je een zeur was.

Toen ik op zoek ging langs een stal, waar ze veel buiten stonden volgens eigenaar, maar net die dag dat ik kwam kijken niet met een vage smoes.
Ben toen daar op diverse tijden langs gaan rijden, stond steeds amper wat buiten. Waarom daar over liegen dan?
Stal daarna was echt een fijne plek. Kreeg vooraf te horen dat ze op zondag niet naar buiten gingen.
Je mocht dat zelf wel doen, maar dan ook zelf weer binnen zetten.
In praktijk bleek dat ze best vaak alsnog buiten stonden, maar idd niet wekelijks.
Kijk zo kan het ook. Dan valt het niet tegen.
Ik begrijp dat liegen gewoon niet, het is zoals het is, daar trek je je klanten op aan en krijg je ook het minst snel praat over je stal. En mensen die er bij aansluiten.

Ik heb overigens, 40 km van Eindhoven mijn stallen altijd vol kunnen hebben met alleen een buitenbak.
Maar ik wil niet meer...



Ts, succes met zoeken.

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-21 16:09

Ir111 schreef:
Toevallig kwam ik deze tegen vandaag, misschien heb jij er wat aan: https://www.sophiebella.nl/ Er is volgens mij plek momenteel.


Dat ziet er mooi uit. Ik vraag me wel af hoeveel paarden er staan tov de ruimte die ze hebben?
Iemand ervaring met deze plek? Ik heb geen idee hoe mijn pony('s) het zouden doen op een paddock paradise.Ik ga eens even informeren, dank voor de tip!
Laatst bijgewerkt door Koekie73 op 28-07-21 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-21 16:12

Heleennn schreef:
Zo gaat het ALTIJD! Ik ben jaren van de ene pensionstal naar de andere gegaan met mijn paardje en steeds waren het de eerste 8 maanden die fantastisch waren. Veel buiten, niks was teveel gevraagd. Maar dan wordt de weidegang minder… er worden extra regels opgelegd, weideschema’s, openingsuren, stalgeld omhoog… etc etc. Het is altijd wel wat op een pensionstal. Je moet echt al de speld in de hooiberg vinden om een goeie en consequente staleigenaar te vinden die niet om de haverklap de regels aanpast. Ik heb die plek uiteindelijk gevonden door mijn paard 24/7 buiten te zetten op een heel basic plek. Het is er lekker rustig, geen eindeloze regeltjes en afspraken, gewoon gezond verstand gebruiken. Ik vind het er super. Kan geen enkele chique pensionstal die ik al heb gehad tegenop. En het scheelt me daarbij ook nog eens €350 per maand in de portemonnee.

Dus blijf vooral zoeken, maar wees ook bereid om het roer om te gooien naar bijvoorbeeld altijd buiten. Dan wordt het aanbod ook wat ruimer en hoef je zelf al niet meer te stressen dat je paard niet voldoende buiten komt!


We staan eigenlijk voor alles open; als ze maar genoeg naar buiten gaan en genoeg goed ruwvoer krijgen, is een goed rijdbare buitenbak om te kunnen trainen en een plek om droog op te zadelen hetgeen wij belangrijk vinden. Ik vind het geen probleem om zelf voor springmateriaal te zorgen. Ook prima om wat mee te moeten helpen. Maakt ons echt niet uit.

Verder herken ik me helaas in wat je schrijft. We blijven inderdaad maar gewoon doorzoeken.
Laatst bijgewerkt door Koekie73 op 28-07-21 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

VuurVleugels
Berichten: 1762
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 16:12

True Blue Stables in Hattemerbroek is fantastisch. Is in principe een paddock paradise maar je kan ervoor kiezen om je paard 's nachts op stal te zetten. Die stal is écht een hele grote aanrader!

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-21 16:15

VuurVleugels schreef:
True Blue Stables in Hattemerbroek is fantastisch. Is in principe een paddock paradise maar je kan ervoor kiezen om je paard 's nachts op stal te zetten. Die stal is écht een hele grote aanrader!


Het probleem met die plek is dat het niet gewaardeerd wordt dat je pony op ijzers staat o.a. Voor 1 van onze pony's is het iig geen optie om het (speciaal) beslag er af te halen voorlopig (en mss wel helemaal nooit)
Verder lijkt het me inderdaad een heel fijne plek. Ik ken iemand die haar paard er heeft staan. Moet je ook net geluk hebben dat ze plek hebben ;-)