Help! Veulen weigert supplement tegen zand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
OfToTheWoods
Berichten: 155
Geregistreerd: 05-08-13

Help! Veulen weigert supplement tegen zand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-21 20:21

Hoi!
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Ik heb een mest onderzoek laten doen bij mijn veulen en daar kwam uit dat ze geen wormen heeft, maar wel behoorlijk wat zand in haar maag. Hiervoor kreeg ik van de da brokjes mee waarvan ze 100 gram, 7 dagen lang moet eten.
Nu is er alleen 1 probleem, mijn veulen wil nog geen brok eten. :+

Ze wil trouwens sowieso nog niks anders dan hooi, gras en melk. Dus ergens mee mengen is ook geen succes.
Ik heb geprobeerd het te weken, dat ze het kan drinken, op advies van de da maar ook dit wil ze niet.

Ze wil het allemaal niet eens proeven (ruikt er aan en loopt weg).
Ook heb ik het geprobeerd in een spuitje te doen maar ze weigert door te slikken en maakt er een hele toestand van.
Wie heeft de gouden tip?
Ze is momenteel 2.5 maand oud..


Alvast bedankt!!

do what makes you happy


Pluttersput

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Help! Veulen weigert supplement tegen zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 20:45

Appelmoes mengen met de brokjes?

snorkel1986

Berichten: 2984
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Help! Veulen weigert supplement tegen zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 20:50

Eerst beginnen met een goed ruikende musli / brok die smaak vol is.. ( bij jonge kalfjes is kalverbrok ook vaak zoetig van geur en dan later mengen..

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant

OfToTheWoods
Berichten: 155
Geregistreerd: 05-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-21 20:53

Pluttersput schreef:
Appelmoes mengen met de brokjes?

Geprobeerd, ruikt ze aan en loopt er vervolgens bij weg.
Had ook een beetje in haar mond gedaan zodat ze het echt zou proeven, maar ook dan wil ze het niet :n

do what makes you happy


__Suzanne__

Berichten: 4294
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 20:57

Ze leren brokjes eten van hun moeder, kan ze met mama mee eten?

Dan kan je daarna dat zandspul er door mengen, of dat ook aan mama geven
Laatst bijgewerkt door __Suzanne__ op 26-07-21 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Be yourself, there are plenty of others

OfToTheWoods
Berichten: 155
Geregistreerd: 05-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-21 20:57

snorkel1986 schreef:
Eerst beginnen met een goed ruikende musli / brok die smaak vol is.. ( bij jonge kalfjes is kalverbrok ook vaak zoetig van geur en dan later mengen..

Dit spul ruikt van zichzelf heel sterk en zoet! Zijn ook hele kleine dunne brokjes dus makkelijk te eten.
Maar het doet haar helaas weinig.

Haar veulen brok (ruikt ook lekker zoet) wil ze ook nog niet hebben.. muesli niet geprobeerd maar ben bang dat ze daar ook niks van moet weten

do what makes you happy

OfToTheWoods
Berichten: 155
Geregistreerd: 05-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-21 21:02

__Suzanne__ schreef:
Ze leren brokjes eten van hun moeder, kan ze met mama mee eten?

Moeder laat haar niet uit dezelfde bak eten helaas.. ook is dit gedoseerd dus zou niet zo wat kunnen voeren en hopen dat ze genoeg krijgt/niet te veel.

Zet nu vaak 2 (dezelfde) voerbakken in de wei zodat ze het hopelijk op die manier over neemt, maar tot nu toe nog geen succes. Snuffelt er even aan en loopt er bij weg.. hoe 'lekker' ik het ook maak.
Nou hoeft ze van mij ook nog geen brok te eten als ze dit niet wilt, maar dit spul moet ze wel echt hebben..

do what makes you happy

__Suzanne__

Berichten: 4294
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Re: Help! Veulen weigert supplement tegen zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 21:23

Kan je mama geen ruimere bak geven, zodat het veulen de neus er makkelijk bij kan doen?

Be yourself, there are plenty of others

Pluttersput

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Help! Veulen weigert supplement tegen zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 21:36

Kan je niet van die psyllium vezels geven eventueel? In plaats van de brok? En dat over gras of iets dergelijks heen strooien in een emmer?

OfToTheWoods
Berichten: 155
Geregistreerd: 05-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-21 21:53

Pluttersput schreef:
Kan je niet van die psyllium vezels geven eventueel? In plaats van de brok? En dat over gras of iets dergelijks heen strooien in een emmer?

Is dit smaakloos? Ze moet niet kunnen merken dat er wat overheen zit

do what makes you happy

OfToTheWoods
Berichten: 155
Geregistreerd: 05-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-21 21:53

__Suzanne__ schreef:
Kan je mama geen ruimere bak geven, zodat het veulen de neus er makkelijk bij kan doen?

Ga ik morgen even proberen!

do what makes you happy

snorkel1986

Berichten: 2984
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 21:55

OfToTheWoods schreef:
__Suzanne__ schreef:
Kan je mama geen ruimere bak geven, zodat het veulen de neus er makkelijk bij kan doen?

Ga ik morgen even proberen!

Of voor paar keer brok los op de grond naast ma dat ze in elk Geval leert proeven

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant

monsera
Berichten: 3064
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 21:59

OfToTheWoods schreef:
__Suzanne__ schreef:
Ze leren brokjes eten van hun moeder, kan ze met mama mee eten?

Moeder laat haar niet uit dezelfde bak eten helaas.. ook is dit gedoseerd dus zou niet zo wat kunnen voeren en hopen dat ze genoeg krijgt/niet te veel.


Ik zou het veulen eerst met de moeder leren om gewoon brok of muslie te eten als dat gaat dan de zandweg brokjes er door mengen. Eerder heeft het geen zin denk ik.

Een goede cooling-down is de warming-up voor de volgende dag

Pluttersput

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 22:02

OfToTheWoods schreef:
Pluttersput schreef:
Kan je niet van die psyllium vezels geven eventueel? In plaats van de brok? En dat over gras of iets dergelijks heen strooien in een emmer?

Is dit smaakloos? Ze moet niet kunnen merken dat er wat overheen zit


In elk geval veel minder dan de brok. Bij mij aten ze de brok ook niet graag, de vezels gingen er goed in. Moet je alleen met de dosering kijken hoe en wat, als je het gaat proberen.

Marigold

Berichten: 12493
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 22:41

Zo jong en dan al zoveel zand binnen?
Heb je ze wel kunnen verplaatsen om erger te voorkomen?

Het veulen likt dus wellicht wel zand, dus misschien kan je hem dagelijks aan een halstertje in de stalgang of poetsplaats slobber aanbieden met zandweg, dat leert hij dan gauw genoeg te waarderen denk ik. Maar niet teveel ivm leeftijd, zou ik zeggen.

Dan komt het zand er wel goed vanaf, maar voorkomen van nieuw zand blijft dus belangrijk.

Paarden ❤️

Caily

Berichten: 12511
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Help! Veulen weigert supplement tegen zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 01:32

Vol met zand en brok niet willen eten, sorry, maar volgens mij gaat er wat mis. Staan ze vol in het gras?

Ineke2

Berichten: 33042
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Help! Veulen weigert supplement tegen zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 03:51

Wat is de oorzaak dat je veulen zoveel zand binnen heeft gekregen?
Succes met het leren eten van brok. Slobber gaat het nog het makkelijkste. Hopelijk wil hij dan snel met mamma mee slobberen.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

kwita

Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 06:18

Bij ons werkte stroop, gewoon schenkstroop.... ja dat zijn veel suikers, maar beter dan niets binnen krijgen van de medicatie!

en dat begint zonder iets met je vinger in de stroop duwen en aan zijn tong afvegen via de zijkant zijn mond in. dan went ie aan de geur en zoete smaak eenmaal goed gekeurd dag 2 herhalen.dag 3 mengen met dat spulletje.

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

OfToTheWoods
Berichten: 155
Geregistreerd: 05-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-21 09:25

Caily schreef:
Vol met zand en brok niet willen eten, sorry, maar volgens mij gaat er wat mis. Staan ze vol in het gras?

Vol met zand is een beetje overdreven. ;)
En ze is 2.5 maand oud, er zijn genoeg veulens die dan nog geen brok willen eten/het niet snappen.

do what makes you happy

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Help! Veulen weigert supplement tegen zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 09:36

Is er op dit moment geen andere oplossing om het overtollige zand uit haar maag te halen? Zandweg binnen krijgen bij een paard is überhaupt al een moeilijk kunstje wat zelfs bij de grootste vreetzakken niet lukt, als het dan gaat over een veulen dat nog niets lust, dan is het denk ik helemaal utopisch.
Het volgende zeg ik niet om je slecht te doen voelen, maar het is misschien toch wel een rood vlagje om je management wat te herbekijken? Een veulen van die leeftijd zou echt nog geen zandwegkuur nodig moeten hebben.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 09:36

Ik vraag me af hoe het komt dat je veulen zand in zijn maag en darmen heeft zitten....
Dat is niet normaal en mogelijk kun je dus beter iets doen aan de oorzaak, dan je veulen brokjes op te dringen die het nog niet wil eten.

Wat is de oorzaak van het zand in je veulen?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

kiki1976

Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Help! Veulen weigert supplement tegen zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 09:44

Droge en natte periodes geven nu eenmaal meer kans op zand.
Denk aan het meetrekken van de wortels.
Maar ook regendruppels die op de grond spatten kunnen zand deeltjes omhoog spetteren die aan het natte gras blijven plakken.

Al gebruik je slowfeeders, en vallen altijd wel wat sprietjes op de grond. Zelfs op een bestraat stuk ontkom je niet aan zand erop, al veeg je dagelijks. Als ze die sprietjes opeten, krijgen ze ook alweer wat zand binnen.

Daarnaast eten veulens nog wel eens de mest van de moeder op, als de merrie op zand mest.....

En veulens ontdekken, zetten overal hun tandjes in, kijken of iets eetbaar is....

Afhankelijk hoeveel zand er aanwezig is zou ik overleggen met de da. Want naast psyllium (vezels, pitjes, brokjes) zijn er ook nog andere opties. Excellent heeft een zandweg muesli bv. Maar ook kan de da bv sonderen met paraffine.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 09:56

Kiki1976, dat zijn allerlei mogelijke oorzaken die bij gezond management echt maar minimale verontreiniging op zouden kunnen leveren.

Al moet ik zeggen: een zogende merrie met veulen - die hoor je niet te voeren met slowfeeders. Die horen gewoon in een volle weide te staan. Ook al is het deze zomer wat natter dan andere zomers. Staat er voldoende gras op zo'n wei, dan is zand echt geen issue.
En de moeder van zo'n veulen hoort ook geen zand in de mest te hebben. Ook dan gaat er van alles fout in het stalmanagement.

Ik ben dus best benieuwd hoe het zover met dit veulen heeft kunnen komen.
Ik denk dat de oplossing dan ook in de oorzaak zit, niet in de symptoombestrijding. Al kan het wel al zover heen zijn dat ingrijpen nodig is geworden, wat overigens erg triest is.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Help! Veulen weigert supplement tegen zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 10:20

Ik zou dit overleggen met de dierenarts…..
Misschien zijn er andere middelen/methoden beschikbaar?

Britta31

Berichten: 13065
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 10:22

Is het veel?Anders verstoppen in stukjes appel?

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Koekie73 en 13 bezoekers