[FOTO] NQHA Dutch Championships Zaterdag

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sicayes

Berichten: 3540
Geregistreerd: 08-07-13
Woonplaats: Naaldwijk

[FOTO] NQHA Dutch Championships Zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-21 20:19

*Bokt.nl
Western
Foto's en tekst door Sicayes


Gisteren konden jullie dag 1 van het verslag lezen, hierbij deel 2!

De eerste nacht slaap ik altijd wat onrustig op een andere plek, maar dat was nu wel wat extra.. we hadden gehoord dat het water om 03:00 s'nachts tot een piek zou komen bij ons en dus werd de wekker gezet om 03:00 om te kijken of we het droog hielden. Gelukkig was dit het geval! Het gevaar was niet compleet geweken, maar de grootste spanning was voorbij. Pfieuw!

Dus weer slapen, die ochtend begon de show om 07:30 met de Halter. Dit is 1 van de onderdelen waar een paard al als jaarling aan mee kan doen en is voor velen hun eerste ervaring met een show-omgeving. Ze worden voorgebracht in een mooi leren showhalster en worden vervolgens vierkant opgesteld en geshowd. Paarden worden beoordeeld op exterieur naar de rassenstandaard. Voor de jonkies is dit vooral een test van hun geduld.

Ondanks dat er niet veel 'gebeurt' vind ik dit een leuk onderdeel om te zien. Veel van deze jonkies komen elk jaar weer terug en je ziet ze dus ook echt opgroeien voor de lens.

Afbeelding
Sandra Poupart & Begunbeforeishoot

Na de Halter gingen we verder met Showmanship At Halter, hierbij worden paarden ook aan de hand voorgebracht maar kijken ze niet naar het exterieur van het paard maar naar hoe degene het paard voorbrengt. Het is een onderdeel dat soms word onderschat, maar waar veel meer bij komt kijken dan een beetje naast je paard rennen. Ze beoordelen je op je houding, manier van voorbrengen (Big smile!) en de alertheid van je paard tijdens het uitvoeren van manoeuvres.

Afbeelding
Sanne Schippers & Ashining Conquest

Na de Showmanship is er Longeline, ook weer een onderdeel waar de jonkies vaak aan meedoen. Het kan gezien worden als een soort extensie van de Halter klasses. De deelnemers komen binnen en de paarden worden kort op exterieur beoordeeld waarna ze 90 sec de tijd krijgen om het paard te laten zien in walk, jog en lope. Hierbij word gelet op de kwaliteit van de gangen maar ook op de expressie van het paard.

Afbeelding
Marlijn van Hierden & The Sleepy One

Pauze! Tijd om te eten. Het weer is compleet omgeslagen en het is super zonnig met een zacht windje. Ik vind het heerlijk om even buiten te zijn, want in de binnenbak begint het inmiddels een beetje benauwd te worden. Als ik tijd heb, doe ik in mijn pauze ook graag even een rondje over het terrein om wat behind the scenes beelden te maken.

Afbeelding
Tom van Beckenvoort maakt zijn paard klaar.

De pauze is weer voorbij en ik ga terug naar binnen. We hebben weer een aantal klasses Pleasure staan. Tijdens de Pleasure sta ik, samen met de jury en hun Scribes in het midden van de bak. Ik kan zo goed meedraaien en foto's maken van iedereen.

Dit zien we graag in de Lope, een mooi gestrekt voorbeen! Geen hoge knietjes hier.
Afbeelding
Sylvie Peeters & Shezavalentinesangel

En er word natuurlijk ook weer een kampioenschap bepaald! Inmiddels is de temperatuur in de binnenbak behoorlijk opgelopen en krijg ik meermaals gekscherend de vraag of ik de glim toch wel van hun gezicht kan photoshoppen, haha!

Afbeelding
v.l.n.r. Lena Wolff & Double Goodness, Nederlands Kampioen Christel Poels & Thatthewayilikeit, Cedric Leroux & Ima Dream Away

De glitterblousjes en staartstrikken worden ingewisseld voor stoere leren chaps (Genaamd chinks), want het volgende onderdeel is de Ranch Riding. Ranch Riding is nog niet zo heel lang een onderdeel in de Nederlandse wedstrijden maar word steeds populairder. Er word tijdens Ranch Riding vaak met iets meer teugelcontact gereden en worden er vlottere extended overgangen gevraagd. Het paard moet vlot en wendbaar zijn - klaar voor het werk op een echte ranch. De balken voorin de bak zijn echte boomstammen in plaats van de welbekende mikado-balkjes.

Afbeelding
Viola Barkey & Badgers Lucky Boots

Als laatste onderdeel van de dag is er wederom Hunter under Saddle met een speciale Trophy klasse. Bij deze klasse kan je, zoals de naam al doet vermoeden, een speciaal beeld winnen en is vaak een extra toevoeging op het Nederlands Kampioenschap. Er kan ook een geldprijs aan verbonden zijn.

Afbeelding
Meinou de Ruijter & Bandedo Dancer, Nederlands Kampioen en winnaar van de Trophy klasse

En dat was het einde van dag 2! Een ontzettend warme dag, dus naderhand zoekt iedereen verkoeling op het terras. De sfeer is onwijs aangenaam en vanuit de organisatie word er een rondje gegeven en worden er borrelhapjes op tafel gezet. Het is een gezellige avond, maar om ongeveer 21:00 hou ik het voor gezien. In het huisje zet ik nog even de foto's veilig op mijn laptop en neem ik een verkoelende douche voordat ik weer mijn bed in duik.

Morgen lezen jullie over de laatste dag, tot dan!

Jouw Western fotograaf binnen en buiten de showring
Volg mij op instagram: Yessica de Reus Fotografie



Popstra
Berichten: 13612
Geregistreerd: 21-06-08

Re: [FOTO] NQHA Dutch Championships Zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 10:50

Super leuk!! Mooie paarden ook

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [FOTO] NQHA Dutch Championships Zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 12:36

Grappig, toen ik las "boomstammen" had ik me toch wat anders voorgesteld :')
Wel weer mooie foto's zeg!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [FOTO] NQHA Dutch Championships Zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 15:47

Ook, mooie foto's en weer goede momenten vastgelegd.

Sicayes

Berichten: 3540
Geregistreerd: 08-07-13
Woonplaats: Naaldwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-21 17:52

Achterom schreef:
Grappig, toen ik las "boomstammen" had ik me toch wat anders voorgesteld :')
Wel weer mooie foto's zeg!


Hahaha oke, het zijn geen dikke boomstammen. Berkenstammen dan? :')

Jouw Western fotograaf binnen en buiten de showring
Volg mij op instagram: Yessica de Reus Fotografie

Sandra_H

Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 10:55

Het mooist is natuurlijk echt wat dikkere boomstammen. Maar dit is ook prima, en cf de regels (gekleurde springbalken mogen niet). Deze zijn in elk geval makkelijk te tillen en te verplaatsen, da's best wel belangrijk voor de organisatie/de vrijwilligers die zich toch al een breuk rennen en sjouwen tijdens een show.

.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anna_98, DayDream21, DeEenhoorn, Edisons, Ginny135, manic, Mondy, Poety, YandexBot en 23 bezoekers