aluminimum / lichtgewicht schoolfiets met versnellingen kind

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
kwita

Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

aluminimum / lichtgewicht schoolfiets met versnellingen kind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-21 13:49

Eigenlijk zegt de titel het al We zoeken voor onze beide kinderen een aluminimum lichtgewicht fiets.
ze moeten er dagelijks 4 km enkele reis op fietsen, dus is het zeker voor de jongste fijn als er versnellingen op zitten. Zodat we ook langer in het najaar door kunnen fietsen als het droog is en waait!.
Onze hoofd reden is gezondheid en om niet steeds met de auto te moeten gaan.
Nu wil het dat op onze school steeds meer moutainbikes staan van uiteenlopende merken. Ja de kinderen willen die ook wel.... Maar als ik de gewichten van die fietsen zie...dat is al de helft van mijn zoontje zijn eigen gewicht bijvoorbeeld. En dan de prijzen, och mijn heden dat is een bak geld! :o.

Ja natuurlijk 2e hands dat scheelt de helft maar ook daar word flink overboden zeker als er een merkje op staat dat gewild is!.De decathlon zegt iedereen dat die verzetjes ook niet zo duurzaam zijn en erg roestend...dus dan is nieuw ook geen optie voor een doorschuif fiets van kind 1 naar 2.

Dus lieve mama's van bokt op welke fietsen met schakelmogelijkheden fietsen jullie basis school kinderen en waarom juist dat merk of model?

(de leeftijden zijn 5 en 8 dus het gaat niet om hip of mooi maar functioneel en betaalbaar hebben we besloten!)

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!


Kidde
Berichten: 3428
Geregistreerd: 24-10-09

Re: aluminimum / lichtgewicht schoolfiets met versnellingen kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 14:12

Ik heb zelf een Cortina en dat is een mooie lichte fiets vind ik. Ze zijn er ook voor kinderen weet ik, je ziet ze namelijk heel veel

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: aluminimum / lichtgewicht schoolfiets met versnellingen kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 14:30

Hier wel een (nieuwe) decathlon fiets aangeschaft voor zoon (5 jaar). Hij is er erg blij mee en tot nu toe geen problemen. Fiets staat bij ons wel altijd binnen en wordt 1x per week na het mountainbiken op terrein even schoongemaakt en opnieuw ingevet indien nodig.

Sponsor mij en help KWF met de financiering van belangrijk onderzoek naar kanker. Namens mij en KWF: dankjewel!

https://acties.kwf.nl//fundraisers/paul ... ammarathon

Freyr
Berichten: 687
Geregistreerd: 20-07-17

Re: aluminimum / lichtgewicht schoolfiets met versnellingen kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 14:35

Voor de middelbare school had ik een batavus met 7 versnellingen. Ik fietste daar fluitend de 11 kilometer enkele reis op. Nu zie ik dat joue kinderen nog in de basisschoolleeftijd zitten: Neem ze lekker mee naar een goede fietsenzaak in je stad en probeer wat fietsen uit. Vaak werkt dat echt het beste ipv online bestellen.

Tikfouten zijn te danken aan mijn telefoon

purny

Berichten: 27387
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: aluminimum / lichtgewicht schoolfiets met versnellingen kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 14:45

Ik heb een minerva. Ideale fiets met 7 versnellingen

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Urbanus

Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 07:48

purny schreef:
Ik heb een minerva. Ideale fiets met 7 versnellingen


Is dat een kinderfiets?

Ts, Nederlandse merken zoals Batavus en Gazelle zijn goud, daar krijgt onze zoon er ook 1 van tzt. Zelf kopen we alleen Veloretti voor onze kinderen. De junior weegt 9kg, maar ik kan niet in je portemonnee kijken. Heeft ook geen versnellingen volgens mij.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

purny

Berichten: 27387
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 07:51

MarcoBorsato schreef:
purny schreef:
Ik heb een minerva. Ideale fiets met 7 versnellingen


Is dat een kinderfiets?

Ts, Nederlandse merken zoals Batavus en Gazelle zijn goud, daar krijgt onze zoon er ook 1 van tzt. Zelf kopen we alleen Veloretti voor onze kinderen. De junior weegt 9kg, maar ik kan niet in je portemonnee kijken. Heeft ook geen versnellingen volgens mij.

Uhm... ik ben zelf ook maar een klein vrouwtje van 1.62 :D dus geen idee

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Urbanus

Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 07:52

Nee schat, je hebt geen kinderfiets. Dit gaat over 2 kinderen van 5 en 8.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.


snorkel1986

Berichten: 2984
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: aluminimum / lichtgewicht schoolfiets met versnellingen kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 07:57

Wij hebben een batavus snake met 3 versnellingen en zoon fietst er erg vlot op ook enkele reis naar school een km of 4 deze heeft wel ook een bagage drager wat ik een must vind

Maar geen fietsen maker in de buurt? Die in 2e hands doet... onze andere zoon ( 5)heeft ook een batavus maar zonder versnelling maar geen idee welke type maar die fiets is veel zwaarder dan de snake die groter is

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34476
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 08:09

Ik zou gaan voor stevig. Idd gazelle of batavus, die zijn ook 2e hands goed te krijgen. Onze dochter had een 2e hands gazelle die hebben we dit voorjaar gedoneerd aan het anwb fietsenplan. Daar gaven ze aan dat ze zelden zulke goede fietsen krijgen aangeboden. Dat zegt wat over de fiets, door meerdere kinderen goed gebruikt en nog steeds geschikt voor een volgende ronde.

kwita

Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-21 12:19

0091 schreef:
Hier wel een (nieuwe) decathlon fiets aangeschaft voor zoon (5 jaar). Hij is er erg blij mee en tot nu toe geen problemen. Fiets staat bij ons wel altijd binnen en wordt 1x per week na het mountainbiken op terrein even schoongemaakt en opnieuw ingevet indien nodig.


Fijn om dat nu ook eens te horen van een ervarings deskundige, kennisen van ons hadden dus een maandag morgen model drama voor garantie en service.


snorkel1986 schreef:
Wij hebben een batavus snake met 3 versnellingen en zoon fietst er erg vlot op ook enkele reis naar school een km of 4 deze heeft wel ook een bagage drager wat ik een must vind

Maar geen fietsen maker in de buurt? Die in 2e hands doet... onze andere zoon ( 5)heeft ook een batavus maar zonder versnelling maar geen idee welke type maar die fiets is veel zwaarder dan de snake die groter is


Juist die bagage drager dat is een struikelblok bij de meeste moutain bikes al kun je ze vaak wel zelf monteren maar spatborden , licht en de bagage drager is een must voor ons!

De lokale handelaren verkopen in de winter wel die 2e handse maar in de zomer worden die aan de zeeuwse kust massaal verhuurd en uitgeleefd door de toeristen (Ook geen goede ervaring mee helaas).

Zijn er hier mensen welke ervaring hebben met frog fietsen?

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

kwita

Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-21 09:57

Voor alle meedenkers hartelijk bedankt voor de hulp!
We hebben nog niets maar weten wel beter wat we zoeken en waar op te letten etc!

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Echwel

Berichten: 12439
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: aluminimum / lichtgewicht schoolfiets met versnellingen kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 06:28

Soms kun je per kind beter 2 goedkopere kopen dan 1 dure doorschuiven
Ze weten vaak en zeker als ze alleen gaan fietsen ze toch aardig te slopen...

De wereld verandert door jouw voorbeeld, niet door jouw mening Paulo Coelho

Boras
Berichten: 9933
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 06:44

Op deze site wordt je verwezen naar lichtgewicht merken

https://stip-kinderfietsen.nl/de-beste- ... nderfiets/

Alu is lekker licht in gewicht.
Maar je andere wensen - stevig en een beetje betaalbaar - zijn meer eigenschappen metalen fietsen.

Succes met je zoektocht.
Wat je zoekt is zeker te vinden, maar heeft denk ik wel een bepaalde prijs.

Edit: typfoutjes

kwita

Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-21 07:07

Wat lief dat je nog een post zet Boras. Mbt je opmerking over staal of aluminium dat klopt daar zijn we nog over bezig .Maar voor de jongste is dat gewicht minder wel beter, de oudste is vrij sterk dus dat is vooral dat hij fijn fietst en gender neutraal dan kan haar broertje er ook nog op weg straks!.
En met betrekking tot slopen heb je een punt, tot dus ver is het met de fietsen bij de oudste meegevallen.
de jongste is ruwer met zijn spullen maar eerlijk is eerlijk hij is wel het 3e of 4e kind op zijn (loop)fietsen.
dus ja wbt doorgeven komt de sloper laatst ;)

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Urbanus

Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: aluminimum / lichtgewicht schoolfiets met versnellingen kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 07:26

Misschien toch kijken naar een tweedehands Veloretti dan? Zijn 8 kg geloof ik. Hebben alleen geen versnellingen.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 08:16

MarcoBorsato schreef:
Misschien toch kijken naar een tweedehands Veloretti dan? Zijn 8 kg geloof ik. Hebben alleen geen versnellingen.


Die zou ik op basis van kwaliteit laten staan. Wij hebben een vierjarige Veloretti en een 25 jarige Gazelle. Die laatste staat er veel beter voor. Evenveel gebruik in de laatste vier jaar en hetzelfde onderhoud...

Als het gaat om doorgeven van de fietsen, zou ik gaan voor kwalitatief goede merken.

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 09:06

Wij zijn erg fan van de Frog fietsen, deze zijn niet voor niets enorm populair en altijd snel verkocht voor een nog zeer goede prijs op Marktplaats :)

Super licht en ze rijden er zó op weg.

Toen onze jongen nog moest leren (los) fietsen hadden we eerst een andere, bij oma ook een goed standaard merk kinderfiets maar dat is echt van een andere orde, zo zwaar en lomp in verhouding....

Wij hebben toen toch nog maar een 14 inch Frog gekocht, deze hebben een fijne lage instap ook. Voelt gewoon heel veilig aan voor die kinders. Schoolvriendje dat nog niet kon fietsen stapte ook zó op en reed weg, tot verbazing van zijn mamma :))

We hebben begin van het jaar (toen hij 6 werd) opgewaardeerd naar een 16 inch. Je kon kiezen tussen wel of geen versnellingen maar we hebben toch nog maar even gekozen voor geen versnellingen, omdat ik vrees dat meneer dan meer met die versnellingen gaat spelen, dan opletten op de weg en het verkeer om hem heen :=

En het bevalt eigenlijk prima zonder versnellingen, met dit formaat fiets fietst hij gewoon lekker door, eigenlijk ook geen last van heuvels of tegenwind. Als we gewoon rustig doortrappen zitten we op een gemiddelde 16km per uur en dat is prima te doen :)

Voor het proberen van fietsen en de juiste afstelling enzo, is De Kleine Spaak echt een aanrader om daar eens een ochtendje of middagje voor uit te trekken :j

Urbanus

Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 09:12

Sakura789 schreef:
MarcoBorsato schreef:
Misschien toch kijken naar een tweedehands Veloretti dan? Zijn 8 kg geloof ik. Hebben alleen geen versnellingen.


Die zou ik op basis van kwaliteit laten staan. Wij hebben een vierjarige Veloretti en een 25 jarige Gazelle. Die laatste staat er veel beter voor. Evenveel gebruik in de laatste vier jaar en hetzelfde onderhoud...

Als het gaat om doorgeven van de fietsen, zou ik gaan voor kwalitatief goede merken.


Ik denk dat Nederlandse bevestigde merken inderdaad beter zijn maar wij hebben goede ervaringen met Veloretti.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 09:20

Hier zie je overigens degene die wij hebben (maar dan de versie zonder versnellingen):

https://www.dekleinespaak.nl/product/frog-52/

Door het lage gewicht en het echte kinder-ontwerp fietst het als de brandweer :)

Hij lijkt vrij prijzig maar als je er niet al te raar mee doet kan je deze weer snel tweedehands voor een zeer goede prijs verkopen en kost het je dus minder dan de standaard Loekie ofzo....

akishino
Berichten: 1866
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Re: aluminimum / lichtgewicht schoolfiets met versnellingen kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 09:50

Mijn beide kinderen fietsen vanaf groep 4 op mountainbike's van decathlon. Nieuw gekocht en die van mijn zoon is 4 jaar later nog steeds prima, alleen wat te klein nu en niet handig voor naar de middelbare school. Die fietsjes hebben al heel wat kilometers gemaakt, 5 dagen per week naar school, 4x per week naar het sportveld en met grote regelmaat naar opa en oma (15 kilometer enkel). En nooit problemen mee gehad.
Ik weet eerlijk gezegd niet wat ze wegen, maar hier nooit een probleem geweest.

HOOP is een klein lichtje in je hart, dat vandaag MOED geeft en morgen KRACHT

kwita

Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-21 16:16

Pmarena,M.borsato en Akishino bedankt voor jullie input!

Pmarena hoe groot is jullie zoon, onze is aan de binnenkant gemeten van zijn benen voor een frog en hij kwam uit op 20 inch 't kind is 4 bijna5 in september. :wow:
Laatst bijgewerkt door kwita op 23-07-21 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Chiren

Berichten: 534
Geregistreerd: 19-03-19

Re: aluminimum / lichtgewicht schoolfiets met versnellingen kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 16:20

Ik heb desalniettemin een fiets voor volwassenen (1.83m :+ ), maar ik fiets al 2,5 jaar op mijn Dechathlon racefiets en hij is nog piekfijn. Zelfs na ongelukken. Hij staat wel altijd binnen en ik onderhoud hem elke twee weken.

I won't stay quiet
'Cause staying silent's the same as dying


&if=1

Britta31

Berichten: 13065
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: aluminimum / lichtgewicht schoolfiets met versnellingen kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 16:36

Ik zou geen nieuwe kopen.Kinderen gaan er niet zuinig mee om en op school gaan de fietsen niet netjes in het rek.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

Urbanus

Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 19:43

Britta31 schreef:
Ik zou geen nieuwe kopen.Kinderen gaan er niet zuinig mee om en op school gaan de fietsen niet netjes in het rek.


Daarom juist nieuw.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _chou, AhrefsBot, Albertina71, AngeliqueB, Chonelly, Firebug, gigil, GoogleAdsense, Googlebot, Knudd, Larissa123, laura22, ManonGrr, MarliesSam, rien10, Rooss_24, Slmt9, Tomboy0, WendyKtH en 66 bezoekers