Ervaring paarden en schapen om en om laten grazen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Akires1

Berichten: 350
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-21 10:58

gerlindie schreef:
Bij ons lopen dus eerst de schapen van de buren in de wei, en daarna eten de pony's de restjes op :+

Haha, precies andersom dan de meeste doen, dus :)

Leuk om alle ervaringen tot nu toe te lezen!

Wat voor schapen hebben jullie?
Op onze “favorietenlijst” staat de Walliser Schwarznase bovenaan.

Anoniem

Re: Ervaring paarden en schapen om en om laten grazen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 11:15

Mijn ervaring is dat je al een flink aantal schapen moet hebben om ervoor te zorgen dat ze opeten wat de paarden laten staan. Hier staan ze met een stuk of 20 per 15 are. Als je daar minder op zet groeit het gras hun direct voorbij en gaan ze uiteraard enkel voor de sappige groene stukjes. Wij hebben suffolk, swifter, zwartbles, Texel en kruisingen daarvan.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 11:25

Schapen zijn leuk!

Maar denk wel om de goede ontworming tegen leverbot (en de rest ook natuurlijk). Paarden kunnen dit namelijk ook krijgen en helemaal als je een waterpoel in je wei hebt. Leverbotjes leven nl langs waterkanten.

Mijn paard heeft het 2x gehad en sindsdien altijd struggles met de stofwisseling. (IR/HB klachten)

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 11:33

Akires1 schreef:
gerlindie schreef:
Bij ons lopen dus eerst de schapen van de buren in de wei, en daarna eten de pony's de restjes op :+

Haha, precies andersom dan de meeste doen, dus :)

Leuk om alle ervaringen tot nu toe te lezen!

Wat voor schapen hebben jullie?
Op onze “favorietenlijst” staat de Walliser Schwarznase bovenaan.


Dat ras schijnt door inteelt omdat ze populair zijn enorm veel gezondheidsproblemen te hebben.

Flash111

Berichten: 122
Geregistreerd: 29-10-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 11:53

Hier ook de beste ervaringen met schapen op de paardenweide welke er altijd mooi bijligt. In regel staan beide appart en wordt er afgewisseld. Staan de schapen al eens samen met het paard dan geeft dit geen problemen omdat de merrie er best verdraagzaam tegen is.
Een 10-tal ooien met bijhorende lammeren en het paard staan op 1 ha tot na het hooiseizoen, dan gaan de gespeende schapen op het hooiland.
Wij hebben Wiltshire Horn schapen. Een gehoornd zelfruiend vleesschaap welk zeer zelfredzaam is met vrijwel geen kans op myasis en verwentelen. Als afrastering hebben wij aan de buitenzijd een 1 meter hoge ursusdraad. De tussenafrastering bestaat uit drie gladde draden tot een hoogte van 80 cm met weidestroom.

https://heerewei.webnode.be

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 11:59

In mijn ervaring is "de schapen laten opeten wat de paarden laten staan" niet echt wat er gebeurt.
Schapen eten niet graag lang gras al helemaal niet als het stengelig is. Dus als de paarden een weiland kort hebben gegeten en er af zijn spruit het gras opnieuw kort en mals blad. Dát eten schapen graag.
Bij ons hebben schapen vaak vrije keus uit die delen van ons land die onbegraasd zijn en die waar paarden op hebben gestaan, en je ziet ze dan voornamelijk de tweede optie kiezen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Ervaring paarden en schapen om en om laten grazen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 12:01

Om te testen kun je even schapen van een ander bij je laten grazen? Hoor ik in de praktijk nog wel eens.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 12:10

Paardenfan25 schreef:
Wij hebben ouessant schaapjes. Zijn klein, maar heel praktisch. Blijven hier netjes achter schapengaas zonder stroom. Heel makkelijk in onderhoud en als je lammetjes wil dan lammeren ze probleemloos af.


Hier ook Ouessantjes gehad. Als ik ooit weer plek heb dan wil ik er weer een paar. Leuke kleine schaapjes en je hebt er weinig omkijken naar.

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 12:12

Cowgirl schreef:
Schapen zijn leuk!

Maar denk wel om de goede ontworming tegen leverbot (en de rest ook natuurlijk). Paarden kunnen dit namelijk ook krijgen en helemaal als je een waterpoel in je wei hebt. Leverbotjes leven nl langs waterkanten.

Mijn paard heeft het 2x gehad en sindsdien altijd struggles met de stofwisseling. (IR/HB klachten)


Dit wou ik ook benoemen.

Mijn pony is heel ziek geworden na een vakantie op een wei te hebben gelopen waar schapen liepen. Ik was te logeren daar en bij thuiskomst was hij tijdens een sgw wedstrijd erg sloom. Na diverse testen bleek het om leverbot te gaan.

Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 15:35

Hier 3 Drentse heideschapen (ooitjes) bij onze 2 paarden. Momenteel krijgen de paarden strookbegrazing met 1 hoge draad als begrenzer, de schapen kunnen daar onderdoor. Straks gaan we de wei in 4en delen en gaan we rouleren.

Prachtig gezicht als de paarden en schapen met zijn allen liggen bij elkaar. Maar soms moeten ze ook een sprintje trekken als de paarden dol zijn.

Drentse heideschapen zijn erg “makkelijk”. Heel puur, sterk en daarnaast ook prachtig.

De buitenomheining is wel belangrijk. Wij hebben nu 5 rijen koord (22,5/45/67,5/90/130 cm), daar breken ze niet doorheen. De binnenomheining is 22,5/45/100.

Bevalt erg goed, heel gezellig ook.
Afbeelding

Akires1

Berichten: 350
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-21 23:49

Kuggur schreef:
In mijn ervaring is "de schapen laten opeten wat de paarden laten staan" niet echt wat er gebeurt.
Schapen eten niet graag lang gras al helemaal niet als het stengelig is. Dus als de paarden een weiland kort hebben gegeten en er af zijn spruit het gras opnieuw kort en mals blad. Dát eten schapen graag.
Bij ons hebben schapen vaak vrije keus uit die delen van ons land die onbegraasd zijn en die waar paarden op hebben gestaan, en je ziet ze dan voornamelijk de tweede optie kiezen.

Wat voor schapen heb je, Kuggur?
Ik begreep dat dit ook weer per schapenras verschilt.
De meer sobere rassen schijnen meer het hoge spul (sommige zelfs zuring, las ik) te eten.
Iemand daar ervaring mee of dit ook echt zo is?

@Wieke: het Drentse Heideschaap staat ook heel hoog op ons lijstje :)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Ervaring paarden en schapen om en om laten grazen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 01:56

IJslandse schapen, het enige beschikbare ras hier, behoorlijk sober.

Birdie60

Berichten: 8400
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 09:15

Heb je een hoop onderhoud aan schapen? Bekappen en scheren?

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Ervaring paarden en schapen om en om laten grazen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 10:54

Tip 1 : Het hoeft niet allemaal in 1 dag.
Ik heb shetlands (en kruis er soay in om het nog makkelijker te maken), die pluk je wat plukrijp is, dus vaak elke dag een stuk(je). Ziet er niet uit, maar daar hebben zij geen last van.
Bekappen liefst elke maand even doen, dan blijft alles goed bij.

Verder, hoe vaker je schapen in handen hebt (liefst elke dag even!) Hoe beter het bij schapen in de routine blijft en hoe makkelijker ze er in worden/blijven. Paard kan je 1x maand vast zetten en bekappen zonder al te veel stress en gedoe, mits goed aangeleerd, schapen hebben daar flink meer moeite mee. Al die systemen om schapen te behandelen met hekken, etc. zijn er niet alleen voor de veiligheid van de mensen, schaap is niet geselecteerd op zoveel leer, onthou en meewerkcapaciteit als reis en jachtpartner paard al eeuwen nodig had. Dagelijkse routine is geen probleem, andere voorspelbare dingen die meerdere keren per week gebeuren ook niet (flexnetten verzetten naar vers gras bv), maar dingen die minder vaak voorkomen en ze ook nog eens kwetsbaar maken/door een vreemde gedaan worden, valt ze eigenlijk niet goed aan te leren zodat ze het vasthouden en er echt makkelijk & meewerkend in worden.

Bedenk dus goed wat de beste dagelijkse routine is om te gebruiken, elke dag even ergens waar ze makkelijk gepakt kunnen worden voor controle/DA/scheren/etc. zoals een stal is bv heel practisch, dan voorkom je een groot stuk stress omdat je geen nieuwe/grote andere dingen hoeft te vragen een half uur voordat een vreemde aan ze gaat zitten. Dat betekend dat je heel goed moet kijken waar je poorten, paden, etc. lopen om alles te krijgen waar je ze hebben wil zonder alles elke dag 6x te moeten verplaatsen, want je paarden moeten er ook gewoon door kunnen.

pillow
Berichten: 7799
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Ervaring paarden en schapen om en om laten grazen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 19:35

Nou dan heb ik kennelijk gemakkelijke schapen. Ik leer ze als lam om aan het touw te lopen en dan is het voor de rest van het leven klaar. Als ik ze een touw om doe lopen ze net zo braaf als een paard met me mee. Ook in hun eentje en al is het een half jaar geleden. Als ik ze op wil sluiten fluit ik en ze komen, ze krijgen dan wat brokjes. Dat kan ik ook rustig 2 maand niet doen, maakt echt niet uit. Bekappen doe ik als het nodig is, bij de 1 is dat om de 3 maand een andere hoeft maar 1 keer per jaar. Zelfde verhaal, zet haar aan het hek vast en beknip ze gewoon staand net als een paard. Hoef ik ze ook niet steeds opnieuw te leren.

Anoniem

Re: Ervaring paarden en schapen om en om laten grazen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 20:55

Klopt. Zo ervaar ik mijn schapen ook :) Ook met lammeren zitten ze al snel weer in de routine van uiercheck etc zonder stress.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 21:21

pillow schreef:
Nou dan heb ik kennelijk gemakkelijke schapen. Ik leer ze als lam om aan het touw te lopen en dan is het voor de rest van het leven klaar. Als ik ze een touw om doe lopen ze net zo braaf als een paard met me mee. Ook in hun eentje en al is het een half jaar geleden. Als ik ze op wil sluiten fluit ik en ze komen, ze krijgen dan wat brokjes. Dat kan ik ook rustig 2 maand niet doen, maakt echt niet uit. Bekappen doe ik als het nodig is, bij de 1 is dat om de 3 maand een andere hoeft maar 1 keer per jaar. Zelfde verhaal, zet haar aan het hek vast en beknip ze gewoon staand net als een paard. Hoef ik ze ook niet steeds opnieuw te leren.


Oh die zijn dan wel heel mak. De Ouessantjes komen wel als je roept en ze eten ook uit de hand maar als je ze wilt pakken dan zijn de meesten snel weg.

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 22:07

Mijn paard kreeg ooit leverbot toen hij op een stuk schapen land had gestaan, toeval of niet geen idee.

pillow
Berichten: 7799
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 23:16

marleen_usar schreef:
Mijn paard kreeg ooit leverbot toen hij op een stuk schapen land had gestaan, toeval of niet geen idee.

Leverbot krijgen ze niet van de schapen, maar van de leverbotslakjes op het land. Vaak op het land na sloten uitbaggeren of met erg nat weer langs de slootkanten.

Akires1

Berichten: 350
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-21 23:38

We zijn eruit: de schapen gaan er komen :)
Ze zijn al uitgezocht. Het worden Skuddes. Een vrij klein, sterk en sober ras.
Nu moeten we, voordat ze er zijn, de weide “schaap-proof “ maken.
Tips zijn natuurlijk welkom :j

koenlover

Berichten: 2416
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Boekel

Re: Ervaring paarden en schapen om en om laten grazen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 23:53

Ik heb Hampshire down schapen en zij blijven netjes achter het schrikdraad dat ik voor de paarden heb gespannen. Ik heb wel wat lagere draadjes omdat we ook een Shetlander kruising hebben.

Ik vind het een heel leuk ras, nieuwsgierig en ook vriendelijk. De schaapscheerder is er wat minder blij mee omdat het hele zware schapen zijn maar ze lammeren makkelijk en zijn goed gezond over het algemeen en dat vond ik het belangrijkste.

In de zomer houden ze echt de wei niet netjes kort, als er zat staat pakken ze natuurlijk de beste plekjes. Maar doordat de schapen de hele winter op de weides lopen hebben we veel vlakkere weides gekregen en veel minder onkruid in het voorjaar.

beegee
Berichten: 949
Geregistreerd: 12-02-21

Re: Ervaring paarden en schapen om en om laten grazen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 00:04

Bij ons lopen de schapen ook bij de paarden in. Die zijn net zo kieskeurig als de paarden dus die eten echt niet wat zij laten staan. Gevolg is enkele delen heel kort en enkele delen heel hoog en dat laatste wordt door allemaal niet gegeten. Daarom moeten we tussendoor maaien anders blijft het zo ongelijk verdeeld. Ik vind ze eerlijk gezegd vreselijk, slopen alles dat los en vast zit :'). Zou mijn voorkeur niet hebben maar het is niet mijn stal.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 00:40

Wij hebben 30 Texelse ooien waarvan ongeveer 20 ieder jaar lammeren krijgen. Redelijk professioneel dus. Wij weiden ze ook tussen en om met de paarden. Ze eten de toppen die paarden laten staan en in een jaar als dit, waarin ze het gras bijna de mond in groeit, vind ik het ook fijn dat de schapen mee-eten. Verder weinig last van wormen bij de paarden.

Schapen zijn inderdaad Houdinies. Met een ijzeren geheugen, zeker de oude ooien. Een zwakke plek in de afrastering wordt iedere keer opnieuw bezocht; zou het deze keer lukken?

Wij spannen onder de paardendraden een draadje op ongeveer 20-30 cm voor de schapen. Die gaat er ook weer af als de schapen uit het desbetreffende perceel zijn omdat je ook met de bosmaaier onder je afrastering door moet. En we gebruiken mobiele schapennetten om een stuk af te zetten. Altijd achter de paardenafrastering plaatsen, zodat er geen paard met een been in kan komen. En altijd een flinke klap stroom (niet vergeten, ze ruiken het als het er af is).

Schapen hebben net als andere dieren specifieke verzorging nodig. Je moet je er wel een beetje in verdiepen. In deze tijd van het jaar zeker als het warm en vochtig is, krijgen ze snel last van maden. Dat is vreselijk en je moet gewoon goed opletten. Hoefverzorging is belangrijk (rotkreupel is berucht). En ook schapen kunnen ziek worden. Wij hebben ze gewoon als kudde bij elkaar lopen en echt mak zijn ze niet – sommigen wel, maar dat is toeval. Maar natuurlijk ook leuk!

En ook je schapen moet je registreren…

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 08:25

Akires1 schreef:
We zijn eruit: de schapen gaan er komen :)
Ze zijn al uitgezocht. Het worden Skuddes. Een vrij klein, sterk en sober ras.
Nu moeten we, voordat ze er zijn, de weide “schaap-proof “ maken.
Tips zijn natuurlijk welkom :j


Even gegoogled maar dat zijn sprekend Ouessantjes. Ik zou ze niet kunnen onderscheiden.
Veel plezier ermee!

Akires1

Berichten: 350
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-21 07:56

Suzanne F. schreef:
Even gegoogled maar dat zijn sprekend Ouessantjes. Ik zou ze niet kunnen onderscheiden.
Veel plezier ermee!

Dank je! :)
Klopt, qua type lijken ze heel veel op elkaar. De Skudde zijn alleen wat groter en ze hebben meer kleurslagen.