Wie helpt bij keuze hengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Wie helpt bij keuze hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-02 17:25

Met veel interesse volg ik hier de topics over de fokkerij, bloedlijnen, moederlijnen etc. Hier zitten echt wel mensen die er heel wat van kennen.
Hopelijk willen jullie mee een beetje nadenken over een hengst voor mijn BWP-merrie. Ik zou ze pas opnieuw laten dekken in 2004 dus er is nog heel wat tijd maar ik wil echt wel grondig nadenken en rondkijken en informatie bij elkaar sprokkelen.
Eerst misschien de merrie even voorstellen...

Afbeelding

Dit is dus Lucky Lady. Haar vader is A Lucky One en dat is de volle broer van de KWPN-er Cassanova, Lucky Boy xx bloed dus. Haar moeder is een dochter van BWP-boegbeeld Fantastique. Fantastique gaat terug op Ibrahim en op de vobloed The Last Orange. Fantastique is dus Frans gefokt. Hij leverde heel wat internationele springpaarden. Hij vererft een stevig fundament en stevige botten, een goed karakter en staat er ook om bekend dat zijn dochters het beste zijn springbloed doorgeven. Dus dat veulens van Fantastique moeders vaak goeie springers zijn.
Met Lucky zelf rij ik dressuur M1. Ze is 1.60m hoog, mooi compact gebouwd, hals is hoog ingeplant maar wat te kort. Volgens mijn instructeur is ze licht sabelbenig.

Ze heeft al twee veulens gehad: Primus (v. Jokinal de Bornival) en die is naar Spanje verkocht en springt (spring ?) internationaal parcours 1.35m Voor alle duidelijkheid, Primus is geboren voor ik Lucky kocht (haha). Het tweede veulen, Balte, heb ik zelf gefokt. Dit veulen is dressuurgericht gefokt. Haar vader is Don Renoir (een Donnerhall zoon uit een Renoir I moeder).

Afbeelding
dit is dus Balte

Ik zou dus opnieuw een dressuurveulen willen fokken. Een merrieveulen zou ik waarschijnlijk bijhouden om zelf mee te rijden (extra opvolging voor Lucky die volgend jaar al 14 wordt), een hengstveulen zou ik verkopen. Ik wil echter niet per se commercieel fokken. De hengstkeuze zou dus niet afhangen van het eventueel geld kunnen verdienen met de verkoop van het veulen.
Wat wil ik dan wel fokken: een paard van rond 1.65m met een aansprekend en correct exterieur. Goeie halsinplant maar een langere hals dan de moeder. Goeie bewegingen en een goed karakter. Liefst ook vrij compact gebouwd.
Aangezien ik zeker niet rijk ben Haha! liever een jonge betaalbare hengst dan een grote naam.
Verder vind ik het ook belangrijk dat er interessante, bewezen bloedlijnen in de hengst zitten. Het stamboek waar hij voor dekt, speelt niet zo'n rol. BWP is springgericht dus zal ik meer dan waarschijnlijk naar een ander stamboek moeten uitwijken.
De hengsten waar ik zelf aan gedacht had

- Don Johnson : goedgekeurd voor SBS en met (volgens mij) heel erg interessante bloedlijnen. Het is een zoon van Donatelli (Donnerhall x Pik Bube) uit een Andiamo moeder. De vaderlijn van de moeder gaat dus terug op Absatz en de moederlijn van de moeder gaat terug op Furioso xx

- opnieuw Don Renoir: deze is dit jaar kampioen bij de vijfjarige dressuurpaarden geworden en mijn veulen van hem, Balte, beantwoordt voor 100% aan mijn verwachtingen

- Gribaldi. Niet zo origineel maar ik ben ondertussen wel verliefd geworden op het Trakhener uiterlijk. Mijn vriendin Zannekin heeft een prachtig Gribaldi-veulen dat heel mooi beweegt. Bovendien vraagt mijn merrie (hoewel ze zelf een fijner type is) toch wat bloed (ik vermoed dat het de Fantastique inbreng is die het bloed nodig heeft) of een andere Trakhener hengst?

- Rubels. Ik weet dat een goed paard geen kleur heeft maar een schimmel spreekt me erg aan. Hij komt dan ook nog eens uit de R-lijn en is KWPN dus niet al te ver weg om mee te dekken. Een bekende Belgische dressuurruiter stelde hem voor toen we een gesprekje over paarden fokken hadden.

Wat denken jullie?

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)


chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 18:36

Hee, jij geeft het mooi duidelijk weer.
Nou, ik kan je geen dekadvies geven. Maar mocht je ooit info over een hengst willen kan je bij me aankloppen en als ik het heb zal ik het je zeker sturen.
Had ik je al die info over Rubels gestuurd? Ben het even vergeten. Bloos
Nou, ik hoop dat ze je goed advies zullen geven. Lachen

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 18:45

Ik ben ook niet de aangewezen persoon om advies te geven,
ik zou alleen niet voor Grib gaan...

Ik vind Balte echt verschrikkelijk leuk met een super voorbeentje, maar zo van de foto lijkt ze een wat traag, flegmatiek achterbeen te hebben met weinig buiging in de sprong. Dat doet me ontzettend denken aan mijn Grib hengst, precies zo'n gebruik en hoewel hij best apart beweegt doet het gewoon aan als een dikke hoop str*nt.
Daarom zou ik nooit voor Gribaldi gaan, je ziet het bij veel (al?) van zijn nakomelingen.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-02 19:38

Hoi Sjuimpje

Zou best wel eens kunnen (mevrouw is nogal aan de luie kant dus heb ze nog niet vaak in draf gezien, ahum, voor deze foto liep ik rond met een plastic zakje aan de longeerzweep maar daar kwam ze gewoon aan snuffelen...)
Die dressuurruiter met wie ik praatte, zei dat Donnerhall nogal een steil achterbeen geeft?

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 22:24

Zijn de kenners op vakantie?

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 23:45

Ja, de kenners zijn skieën.
Knipoog
Niet duur toch goed: Koss, gelderse hengst El Corona X Goudsmid.
wat ik me nog herinner van het verrichtingsonderzoek heeft hij een best achterbeengebruik.
Fokt goed op merries met "bloed" en je krijgt er gratis meer front en houding bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 11:34

Hero (HohensteinxWeltmeyer) leuke jonge hengst die is goedgekeurd bij het Oldenburger stamboek.
Staat bij de Havikerwaard ( www.havikerwaard.nl ) en word sinds kort, met succes, uitgebracht in de sport.
We hebben zelf vorig jaar een veulen van hem gehad (zie profiel) wat 1,5 jaar oud is en veel maat en front heeft, ook heeft hij een sterk achterbeen.
Ik moet wel zeggen dat onze merrie massaler is dan de jouwe en van zich zelf ook al veel front en een sterk achterbeen gebruik heeft.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 15:35


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 15:44

Zo maar even, maar als Gribaldi je zo aanspreekt is zijn halfbroer Polansky misschien een optie. Heeft een sterk achtebeen gebruik. Je kan op de KWPN site kijken wanneer de volgende hengstencompetitie bij jou in de buurt is (Weert of ergens in Zeeland). Dan kan je hem aan het werk zien. Het is een Kostolany x Donnerhal x Ulft x Roemer uit een heel mooie merriestam en zijn veulens waren goed ontwikkeld. Hoofd is niet het allermooiste.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 17:37

Ja Polansky fokt ook mooie veulens, mijn instructrice heeft er ook 1, een hengstveulen, maar inderdaad is het hoofd niet het allermooiste, maar de beweging was super.
Dit veulen was net niet door voor de veiling, omdat ie iets te lang zou zijn..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-02 15:14

sarabande schreef:
Zo maar even, maar als Gribaldi je zo aanspreekt is zijn halfbroer Polansky misschien een optie. Heeft een sterk achtebeen gebruik. Je kan op de KWPN site kijken wanneer de volgende hengstencompetitie bij jou in de buurt is (Weert of ergens in Zeeland). Dan kan je hem aan het werk zien. Het is een Kostolany x Donnerhal x Ulft x Roemer uit een heel mooie merriestam en zijn veulens waren goed ontwikkeld. Hoofd is niet het allermooiste.


Qua afstamming lijkt mij dit inderdaad erg interessant bloed! Zal het zeker in de gaten houden zodat ik de hengst in het echt kan zien. Dat zegt toch veel meer dan een foto.
Lucky zelf heeft een mooi hoofd maar ik weet niet of ze het vererft. Haar zoon had alleszins een erg groot hoofd (Jokinal de Bornival hoofd eerder denk ik) en Balte heeft een heel klein tikje iets Arabierachtigs in haar hoofd hoewel er nergens Arabier inzit. Toen ze pas geboren was, zei iemand dat ze een Donnerhall hoofd had maar dat was misschien gewoon om gelukkig te maken Haha! Knipoog

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)


Carri
Berichten: 559
Geregistreerd: 10-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 16:10

Ja de hengstencompetities zijn heel interessant. Nu 19 december is het in Weert bij De Ijzeren Man. Wij zijn er al verschillende keren gaan kijken.
Het is spijtig genoeg wel midden in de week.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 17:03

Ik zelf ben helemaal wild van Contango!! heb ook een aantal nakomelingen gezien, en die hadden ook een super achterbeen gebruikt!!
Ze zijn geloof ik wel wat zeikerig met het rijden..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Carri
Berichten: 559
Geregistreerd: 10-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 17:12

Ja Contango is een fantastische hengst, alleen, hij staat momenteel in USA en er is geen sperma meer beschikbaar in Europa. Hij geeft fantastische sportpaarden zowel in springen als dressuur.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 20:04

youngster schreef:
Ik zelf ben helemaal wild van Contango!! heb ook een aantal nakomelingen gezien, en die hadden ook een super achterbeen gebruikt!!
Ze zijn geloof ik wel wat zeikerig met het rijden..

Ja ik ook zie mijn profiel met foto's van mijn Contango jaarling. Maar het is geen reeel advies daar niet meer aan het sperma te komen is. Scheve mond

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Unit en 92 bezoekers