Albert Voorn: ‘We misbruiken een dier voor eigen plezier'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Re: Albert Voorn: ‘We misbruiken een dier voor eigen plezier'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 11:40

"we gebruiken een dier voor eigen plezier" Ja, dat is zo. Duizenden, misschien wel miljoenen dieren worden voor eigen plezier of genot gebruikt.
ik heb er steeds meer moeite mee als er naar anderen wordt gewezen hoe slecht de ander met zijn of haar paard omgaat. En s avonds ligt er weer een stuk vlees op het bord. Hoe goed is voor dat dier gezorgd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 11:45

Flower033 schreef:
"we gebruiken een dier voor eigen plezier" Ja, dat is zo. Duizenden, misschien wel miljoenen dieren worden voor eigen plezier of genot gebruikt.
ik heb er steeds meer moeite mee als er naar anderen wordt gewezen hoe slecht de ander met zijn of haar paard omgaat. En s avonds ligt er weer een stuk vlees op het bord. Hoe goed is voor dat dier gezorgd?
Als we allemaal het "hij die zonder zonde is, werpe de eerste steen" principe aan zouden houden, zouden we nooit ergens komen. Het gaat nu om het rijden op paarden en hoe vaak dat onvriendelijk gebeurt puur voor het "plezier" (hoewel ik me niet kan voorstellen dat die mensen er plezier uit halen als ze met zoveel frustratie en geweld moeten rijden), niet om het eten van vlees, het dragen van leer of het houden van een goudvis in een kom.

DuoPenotti

Berichten: 29419
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 11:46

Was het niet zo dat Albert Voorn zijn paarden niet in de wei deed want dan konden ze in een konijnhol komen. En een paard had dat ook niet nodig om uit te razen want als hij goed gereden werd had hij dat niet nodig.
Ook in het bos rijden niet.

Ik heb die man vaak op concours gezien 25 jaar terug.
Natuurlijk kan hij veranderd zijn, maar toen vond ik het een enorm nare man.
Voor de mens, maar ook voor de paarden, totaal geen empathie naar elk levend wezen.
Misschien heeft hij ondertussen het licht gezien dat kan, maar dan is zijn karakter wel enorm veranderd.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 12:04

En als iemand paarden gebruikt heeft voor zijn eigen gewin is hij het wel, maar dat veranderd niets aan het feit dat hij een punt heeft.

Besje

Berichten: 816
Geregistreerd: 23-02-08
Woonplaats: Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 12:06

DuoPenotti schreef:
Was het niet zo dat Albert Voorn zijn paarden niet in de wei deed want dan konden ze in een konijnhol komen. En een paard had dat ook niet nodig om uit te razen want als hij goed gereden werd had hij dat niet nodig.
Ook in het bos rijden niet.

Ik heb die man vaak op concours gezien 25 jaar terug.
Natuurlijk kan hij veranderd zijn, maar toen vond ik het een enorm nare man.
Voor de mens, maar ook voor de paarden, totaal geen empathie naar elk levend wezen.
Misschien heeft hij ondertussen het licht gezien dat kan, maar dan is zijn karakter wel enorm veranderd.


Ik ben een aantal jaren geleden eens gaan les nemen met mn twee paarden bij hem, en hij was echt een vriendelijke, aangename mens. Ook heel vriendelijk naar de paarden toe. Hoe hij vroeger was kan ik niet over meespreken, maar mij viel hij toen echt enorm mee :)

Vriendelijk
Berichten: 58
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 12:08

Duopenotti dat kan natuurlijk best zijn al die dingen maar een mens kan wel leren van fouten en een mens kan ook van mening veranderen door de jaren.
In ieder geval lees ik altijd graag wat Albert Voorn te zeggen heeft.

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 12:14

Elisa2 schreef:
"Topsport" hoeft echt niet altijd te koste te gaan van het welzijn van het dier. Er zijn ook hele fijne ruiters die met beleid trainen en waar een paard gewoon echt een paard kan zijn. Het gaat mis als de sport en financiele belangen voor het welzijn van het paard geplaatst worden en als mensen geen zelfreflectie hebben en zich gaan afreageren op het paard.

Hier mag van mij dan ook hard op ingegrepen worden, het is NOOIT de schuld van het paard. Als je boos bent als ruiter dan sla je jezelf maar met de zweep of je last even een stappauze in waarbij je gaat reflecteren, al dan niet met de hulp van een instructeur.

En een paard moet gewoon paard kunnen zijn, dat betekent voldoende vrije beweging en contact met soortgenoten. Respect voor het wezen paard, afwisseling in het werk en zorgen dat werken leuk is voor het dier.


Soms mis ik de likeknop op bokt! :j +:)+

DuoPenotti

Berichten: 29419
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 12:30

Vriendelijk schreef:
Duopenotti dat kan natuurlijk best zijn al die dingen maar een mens kan wel leren van fouten en een mens kan ook van mening veranderen door de jaren.
In ieder geval lees ik altijd graag wat Albert Voorn te zeggen heeft.

Dat zeg ik toch, misschien is hij veranderd.
Maar voorheen was hij altijd erg goed in naar andere wijzen en wat hij deed was geweldig.
Als hij een paard in de losrij ring af mepte (en ja dat deed hij) was dat omdat hij wist wat hij deed, deed een ander het was die onkundig.

Zijn paarden hoefde niet buiten want die waren door zijn rijden mentaal goed in orde, een ander die reed niet zo goed als hem dan moest buiten zetten wel.
Dat soort dingen.

Maar goed, kan veranderd zijn, maar dat is dan wel de grootste transformatie bij een mens wat ik ooit gezien heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 12:36

Ayasha schreef:
En als iemand paarden gebruikt heeft voor zijn eigen gewin is hij het wel, maar dat veranderd niets aan het feit dat hij een punt heeft.

Precies.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 12:39

Ik heb geen idee hoe hij zijn paarden nu houdt, dus daar durf ik nu niks over te zeggen.

Maar veranderen kan echt. Ik heb va mijn jeugd ook zo geleerd te rijden; trekken, sporen erin, zweep erover. En dat is nog best een tijd door gegaan voor ik wist en zag dat het anders moest. Dat is niet in 1 keer gegaan, maar wel vrij vlot toen ik meer leerde en ontwikkelde.

Onze paarden lopen al jaren 24/7 buiten, maar heb vroeger pony's gehad die jaren nooit een wei of paddock hadden gezien. Wij lieten ze dan wel af en toe los, gingen wandelen, aan de hand grazen, maar dat was het naast het rijden.

Eigenlijk vind ik juist door van toen naar nu, dat ik wel ook de verschillen kan zien en ervaren en een behoorlijke leerweg heb afgelegd.
Ik loop meer tegen mensen aan die maar 1 manier kennen en alleen hun manier of van hun omgeving als goed zien. Het kan goed zijn, maar als je nooit dat andere hebt ervaren, is het vaak moeilijker te begrijpen.

Vriendelijk
Berichten: 58
Geregistreerd: 13-04-21

Re: Albert Voorn: ‘We misbruiken een dier voor eigen plezier'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 12:46

Mooi gezegd Superpony

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 12:58

superpony schreef:
Ik heb geen idee hoe hij zijn paarden nu houdt, dus daar durf ik nu niks over te zeggen.

Maar veranderen kan echt. Ik heb va mijn jeugd ook zo geleerd te rijden; trekken, sporen erin, zweep erover. En dat is nog best een tijd door gegaan voor ik wist en zag dat het anders moest. Dat is niet in 1 keer gegaan, maar wel vrij vlot toen ik meer leerde en ontwikkelde.

Onze paarden lopen al jaren 24/7 buiten, maar heb vroeger pony's gehad die jaren nooit een wei of paddock hadden gezien. Wij lieten ze dan wel af en toe los, gingen wandelen, aan de hand grazen, maar dat was het naast het rijden.

Eigenlijk vind ik juist door van toen naar nu, dat ik wel ook de verschillen kan zien en ervaren en een behoorlijke leerweg heb afgelegd.
Ik loop meer tegen mensen aan die maar 1 manier kennen en alleen hun manier of van hun omgeving als goed zien. Het kan goed zijn, maar als je nooit dat andere hebt ervaren, is het vaak moeilijker te begrijpen.


een groot probleem voor velen, van anderen willen leren en niet durven veranderen,
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-06-21 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra
Berichten: 13727
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 13:06

Blussem schreef:
Het probleem in de paarden sport is wanneer iemand welzijn en gezondheid van het dier naast zich neer legt men meer kans maakt om te winnen (vooral in de prestatie sport). Vervolgens moet de concurrentie hier in mee gaan omdat die anders geen schijn van kans.



Precies dit Blussem!!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 13:46

MCE schreef:
superpony schreef:
Ik heb geen idee hoe hij zijn paarden nu houdt, dus daar durf ik nu niks over te zeggen.

Maar veranderen kan echt. Ik heb va mijn jeugd ook zo geleerd te rijden; trekken, sporen erin, zweep erover. En dat is nog best een tijd door gegaan voor ik wist en zag dat het anders moest. Dat is niet in 1 keer gegaan, maar wel vrij vlot toen ik meer leerde en ontwikkelde.

Onze paarden lopen al jaren 24/7 buiten, maar heb vroeger pony's gehad die jaren nooit een wei of paddock hadden gezien. Wij lieten ze dan wel af en toe los, gingen wandelen, aan de hand grazen, maar dat was het naast het rijden.

Eigenlijk vind ik juist door van toen naar nu, dat ik wel ook de verschillen kan zien en ervaren en een behoorlijke leerweg heb afgelegd.
Ik loop meer tegen mensen aan die maar 1 manier kennen en alleen hun manier of van hun omgeving als goed zien. Het kan goed zijn, maar als je nooit dat andere hebt ervaren, is het vaak moeilijker te begrijpen.


een groot probleem voor velen, van anderen willen leren en niet durven veranderen,


Het probleem is wel dat je dan goede mensen moet hebben om van te leren en wat is goed? Als je niet beter weet, weet je ook niet dat iets anders beter is.

Toen ik les gaf, wilde ik ook graag blijven lessen, maar als instructrice les nemen en vragen stellen, kan je echt op afgemaakt worden.

DuoPenotti

Berichten: 29419
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Albert Voorn: ‘We misbruiken een dier voor eigen plezier'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 13:56

Maar Voorn woont in hetzelfde stukje Nederland als ik.
Ik ben dan jonger dan Voorn, maar ik heb altijd geleerd dat paarden buiten moeten, in groepen samen. Goed voor tussen de oortje, maar ook voor het lijf, lekker kunnen bokken enz.
Ik ben me dan zo enorm vaak aan het verbazen dat het wiel wat dat betreft nu pas beetje bij beetje uitgevonden lijkt te worden in andere delen van het land.
Dus het kan niet anders dan dat Voorn ook veelvoudig in contact is geweest met mensen zoals ik, waar ik zelf bij reed. Want dat waren weer de mensen van zijn leeftijd.
Dus mij kun je niet wijs maken dat hij niet anders wist.

En betreft wat hij schrijft ben ik het zelfs helemaal mee eens.
Alles moet snel, een paard opleiden kost tijd en dat is er niet meer. Tegenspaak van de jeugd is ook heel normaal.
Maar... (ja altijd die maar) hij is zelf ook vaak geen vriendelijk ruiter.
Maar dan wist hij wel wat hij deed was zijn verdediging dan en denk maar niet dat een ander er iets van mocht zeggen, dat duldde hij echt niet.

En dat voelt voor mij een beetje dubbel, net hij die dit schrijft.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 14:06

Het grootste probleem met paardrijden is dat de lessen enkel focussen op het rijden en that's it. Ja, ze leren borstelen en opzadelen, dat je niet achter het paard mag staan en als het paard zijn oren plat legt is het 'boos'.

Het klopt eigenlijk niet dat je als ruiter geen verplichte les krijgt over het paard zelf. Je werkt samen met een levend dier. Ik geloof dat wielrenners hun fiets nog beter kennen dan dat sommige mensen hun paard begrijpen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 14:13

Wat betreft paarden houden, is het denk ik niet per se regio gebonden.

Ik kwam uit Amsterdam, maar mijn ouders reden onder de rook van Amsterdam. Daar kwamen paarden buiten en werd ook in het bos gereden.
Ik ben ergens anders begonnen ( met les in 1979 ) en daar stonden de paarden 's winters wel binnen, maar de gehele zomer op de wei. Let wel; de manege paarden. Bij prive paarden was het al iets beperkter.

We zijn verhuisd naar Almere en ik wilde niet overstappen van manege, maar daar konden de paarden wel naar buiten. Ondanks klei grond.

Later met eigen pony's moest het toch dichterbij en kwam ik in t Gooi op school en daar te rijden. Daar was dus geen wei en vond iedereen normaal. Er waren enkelen die hun paard een maand vakantie gaven elders in een wei.

Pas toen ik als volwassene zelf een plek ging zoeken, vond ik iets met wei. Paddocks zag je nog vrij weinig. En wei was op sommige plekken evengoed beperkt.

Wat ik als Amsterdams meisje niet kende was het "spelen" met pony's. Pony's even verderop bij een buurman of boer. Verzorg pony's etc. Dan de shetjes, sprongetjes maken van van alles, erop, eraf etc.

Maar dat wil dus niet zeggen dat je niet kan ontwikkelen. En eerlijk, was dat misschien ook niet gebeurt als ik geen problemen had gekregen met mijn ene ruin die toen of ingeslapen zou worden of lekker 24/7 naar buiten mocht.
Ik heb het echt moeilijk gehad met de overgang en nog vind ik niet elk weer leuk, maar ik zie en ervaar zoveel voordelen, dat ik ook niet terug wil naar ophokken.

Qua rijden is het veel moeilijker om dingen af te leren. Laatst voelde ik mn merrie wat spannen en viel ik terug in een oude gewoonte om zelf ook te gaan spannen. Gelukkig was mn man er, kon ik het even overleggen en ben 2 rondjes gaan stappen.

Wat ik vooral zie als ik op social media trainers dingen zie plaatsen is toch wel het niveau van communiceren. Je mag het niet zeggen, want dan trap je op de zere plek, maar er zijn ook mensen die niet willen of kunnen leren.
Dan gaat men maar stoer praten en mee praten. De rest is azijn zeiker, soort zoekt soort en je bent er vanaf.

Je moet het correct gereden paard blijven belonen en niet het spektakel. Goed commentaar erbij op de protocol en men moet wel anders......
Maar het blijf een kip en het ei verhaal. De een kan niet veranderen zonder de ander.

Twiggy2008
Berichten: 21241
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 14:16

Flower033 schreef:
"we gebruiken een dier voor eigen plezier" Ja, dat is zo. Duizenden, misschien wel miljoenen dieren worden voor eigen plezier of genot gebruikt.
ik heb er steeds meer moeite mee als er naar anderen wordt gewezen hoe slecht de ander met zijn of haar paard omgaat. En s avonds ligt er weer een stuk vlees op het bord. Hoe goed is voor dat dier gezorgd?


Precies dat. Ik snap dat ook niet. Trek het door naar alle dieren. En stop óók met vlees, vis, zuivel eten. Maar dan kijken ze je aan.....

Super dat iemand het hardop uit spreekt. Hier op bokt ook hard nodig, wat mij betreft. Nog beter is, als het nou eens oprecht verandert voor al die paarden (en andere dieren)...

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 14:21

Flower033 schreef:
"we gebruiken een dier voor eigen plezier" Ja, dat is zo. Duizenden, misschien wel miljoenen dieren worden voor eigen plezier of genot gebruikt.
ik heb er steeds meer moeite mee als er naar anderen wordt gewezen hoe slecht de ander met zijn of haar paard omgaat. En s avonds ligt er weer een stuk vlees op het bord. Hoe goed is voor dat dier gezorgd?


Steekt vinger omhoog! "sorry, ik gebruik vrijwel niets van dieren......!".

Moeten we allemaal een 10 uit 10 halen? Nee.... maar menigeen troost zichzelf geen enkele inspanning, daar word ik toch wel verdrietig van.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 14:23

Twiggy2008 schreef:
Flower033 schreef:
"we gebruiken een dier voor eigen plezier" Ja, dat is zo. Duizenden, misschien wel miljoenen dieren worden voor eigen plezier of genot gebruikt.
ik heb er steeds meer moeite mee als er naar anderen wordt gewezen hoe slecht de ander met zijn of haar paard omgaat. En s avonds ligt er weer een stuk vlees op het bord. Hoe goed is voor dat dier gezorgd?


Precies dat. Ik snap dat ook niet. Trek het door naar alle dieren. En stop óók met vlees, vis, zuivel eten. Maar dan kijken ze je aan.....

Super dat iemand het hardop uit spreekt. Hier op bokt ook hard nodig, wat mij betreft. Nog beter is, als het nou eens oprecht verandert voor al die paarden (en andere dieren)...

Wat je werkelijk bereikt is dat mensen denken dat je het niet nodig vindt iets te doen aan het welzijn van paarden zo lang er nog vlees gegeten wordt.

DuoPenotti

Berichten: 29419
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Albert Voorn: ‘We misbruiken een dier voor eigen plezier'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 14:25

Ik eet vlees, ja en de dag dat ik vegetariër zal worden ligt vermoed ik erg ver in de toekomst.
Toch denk ik dat mijn paarden het slechter kunnen treffen. Zullen er dingen verbetert kunnen worden, vast ook wel. Wie weet wat ik over 10 jaar aan nieuw inzicht heb.

Dus vind dat altijd een bijzondere reden om erbij te halen als we zeggen, paarden moeten op veel plaatsen anders gehouden worden.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 14:28

DuoPenotti schreef:
Ik eet vlees, ja en de dag dat ik vegetariër zal worden ligt vermoed ik erg ver in de toekomst.
Toch denk ik dat mijn paarden het slechter kunnen treffen. Zullen er dingen verbetert kunnen worden, vast ook wel. Wie weet wat ik over 10 jaar aan nieuw inzicht heb.

Dus vind dat altijd een bijzondere reden om erbij te halen als we zeggen, paarden moeten op veel plaatsen anders gehouden worden.


Ik ben blij met iedere vorm van verandering en iedere inspanning.

De ene actie sluit de andere niet uit, en je bent bij het verbeteren van paardenwelzijn niet verplicht ook alle andere misstanden aan te pakken.

Toch is het de vraag of men die dubbele moraal soms zelf niet bezwaarlijk vindt. Het ene dier mag creperen waar het andere dier gepamperd moet worden.
Dat blijft bijzonder.

En je hoeft geen vegetariër te worden, maar in een tijd waarin duidelijk is waar veel vlees consumeren toe leidt kan het wellicht in ieder geval prikkelen iets te minderen?

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 14:29

DuoPenotti schreef:
Maar voorheen was hij altijd erg goed in naar andere wijzen en wat hij deed was geweldig.
Als hij een paard in de losrij ring af mepte (en ja dat deed hij) was dat omdat hij wist wat hij deed, deed een ander het was die onkundig.


Dat heeft hij recent ook nog wel gedaan. Hoe hij tijdens een clinic los ging over zijn collega’s en dierenartsen…. De honden lusten daar geen brood van.

Blijft dat hij Lando natuurlijk wel echt super aan de praat heeft gekregen en geweldig heeft gepresenteerd.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 14:45

Twiggy2008 schreef:
Super dat iemand het hardop uit spreekt. Hier op bokt ook hard nodig, wat mij betreft. Nog beter is, als het nou eens oprecht verandert voor al die paarden (en andere dieren)...


Maar mensen die dit niet willen horen, zullen wel iets zoeken om Albert Voorn te bekritiseren. Zodra je kritisch bent, verzamelen mensen zich om de hakken in het zand te zetten.


Ninx schreef:
Steekt vinger omhoog! "sorry, ik gebruik vrijwel niets van dieren......!".

Moeten we allemaal een 10 uit 10 halen? Nee.... maar menigeen troost zichzelf geen enkele inspanning, daar word ik toch wel verdrietig van.


Ook jij hebt je dieren/paarden voor jouw plezier. Ook als je niet rijdt, moeten ze het doen met wat jij aanbiedt.

Ik zeg niet dat dat slecht is, maar wij zaten gister buiten te bqq-en en ze waren omdat het afkoelde veel in beweging. Heel leuk om te zien, maar zie ook dingen die ik graag anders had gezien. Het kan veel slechter, maar ook beter nog steeds.

Rijden is vaak maar 1 uurtje, de rest van de tijd moet ook goed zijn.

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 14:45

Flower033 schreef:
"we gebruiken een dier voor eigen plezier" Ja, dat is zo. Duizenden, misschien wel miljoenen dieren worden voor eigen plezier of genot gebruikt.
ik heb er steeds meer moeite mee als er naar anderen wordt gewezen hoe slecht de ander met zijn of haar paard omgaat. En s avonds ligt er weer een stuk vlees op het bord. Hoe goed is voor dat dier gezorgd?

Ik heb juist steeds meer moeite met andersom: mensen die vlees eten veroordelen, maar wel hun paard puur voor eigen plezier hebben (vlees is levensbehoefte, een paard houden is dat niet) en ze niet echt de juiste behandeling geven. Dat vind ik ook hypocriet, maar precies tegenovergesteld van wat jij hier schrijft.

Persoonlijk ga ik er vanuit dat we in de toekomst niet meer mogen paardrijden. Jaren geleden was het ondenkbaar dat een circus met levende dieren werd afgeschaft, of dat er bezwaar zou komen tegen het Dolfinarium. Nu zijn we al zover dat er weerstand is tegen de extremere vormen van paardenwedstrijden. Partij voor de Dieren zet daar al vraagtekens bij en dit gaat steeds meer weerstand opleveren. Ik vermoed dat eerst de wedstrijden worden afgeschaft, maar dat paardrijden an sich straks verleden tijd is. Kijken hoeveel mensen dan nog paarden als hobby gaan houden. Deze beweging is nu eenmaal al in gang gezet.