[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 09:04

Prairy: Wat hebben jullie een gave stal gemaakt van eigen materiaal, wat tof, prachtig!

Daihyo: Wat leuk alle plannen voor je plek in eigen beheer, lekker alles uitdenken etc. Grindtegels 60x40 wel ervaring mee, maar wel met opsluitbanden. Ik zou niet zonder durven als je zien hoeveel ze op de randen staan. Zou zonde van het werk zijn als het toch blijkt te schuiven achteraf. Het is even extra werk, maar dan wel goed.

Nou, 2 maand terug na mijn laatste post, inmiddels zijn we verhuist en staan de paarden al enkele weken aan huis! Wát heerlijk is dat zeg, niet meer naar de paarden toe moeten, maar er gewoon zijn en veel meer van hun leven meekrijgen. Veel aan jullie adviezen gehad en veel uit alle reacties gehaald, bedankt.

Inmiddels kennen we de grond een heel klein beetje en komen we ook tot ideeën hoe we de track willen aanleggen (zo grappig, voor de verhuizing allemaal ideeën, maar pas nu we hier leven merken we dat dit nu al anders wordt omdat je nu pas weet welke doorgangen je veel gebruikt bijvoorbeeld.

Onderstaand ons nieuwe ontwerp. De donkergroene bomen staan er al, de wilgenbomen en lindebomen op eigen perceel, de bomen rondom zijn niet van ons, maar geven wel heel fijn schaduw. De lichte beplanting willen we wellicht nog aanbrengen.

Oranje lijnen zijn de track, rood zijn doorgangen (op deze manier kan de trekker vanaf de weg makkelijk in beide weides komen voor onderhoud en evt. maaien), en de 2 roze lijnen zijn eventuele afsluitbare doorgangen, mocht de track in de winter echt te slecht worden. Als we de 2 roze lijnen dicht hebben, zou dat, inclusief inloopstal en betrating het winterverblijf kunnen zijn en is alles lekker dicht bij de woning.
Afbeelding

Ik ben nog benieuwd naar jullie visie, nog handige wijzigingen of leuke ideeën? Of wellicht een compleet ander ontwerp..? :D

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 09:09

Ik zou kijken of je de tracks volledig door kunt laten lopen, je hebt nu redelijk wat dode eindjes erin.

En alleen meidoorn kan, maar je kunt ook 3 meidoorn en 1 ander iets ertussen doen, dan krijg je wat afwisseling om aan te knabbelen. Er is nog een Eetwaar voor paardjes topic, daar staan leuke suggesties in. En zet bijv een moerbei tussen de wilgen of linde. Prachtige bomen en de paarden schijnen gek op het blad te zijn. En je krijgt er zelf nog lekkere vruchten aan. Je kunt ze, net als linde, uitstekend knotten.

[VS] Eetwaar voor paardjes

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 09:12

Dat doodlopende stuk tussen de lindebomen en wilgenbomen zou ik breed maken, als extra paddock zeg maar. Dan heb je ook een mooie plek in de winter, wanneer je alles afsluit. En geen gedoe als er gedonder is, dan kunnen ze zo weg.
Je zou aan de andere kant van je wilgenbomenrij ook nog een pad kunnen maken, dat ze aan beide kanten track hebben. Kost je niet heel veel ruimte, maar geeft wel extra loopmogelijkheid.
En wat doe je binnenin? Is dat weide of bak, of wat anders?

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 09:13

Ethelate schreef:
Die stal is gaaf gebouwd, zo uit het hoofd!

Hoe lang laten jullie het gras groeien voor ze er op mogen? Heb nu stroken met lang taai gras, en daar eten ze dus de sprietjes tussen uit, laten het lange staan.
Denk volhouden, geen strook erbij voor de ander “kaal” is, maar ben bang dat ze de rest dan ook niet meer hoeven. Hoe pakken jullie dat aan?


Hier zijn ze ook echt geen fan van die lange sprieten. En het aller mafste: nu ze dat lange spul krijgen hebben ze water bij de mest. Daar heb ik anders nooit last van.
Tot zover de veelgehoorde theorie dat lang gras altijd beter is.

Maar 'gewoon volhouden' werkt hier echt niet meer met dat lange spul. Als ze eenmaal besloten hebben dat dat geen eten is, is het gewoon einde verhaal. Dan zouden ze echt tekort gaan komen als ik niets anders ga voeren. Maar dat ligt misschien aan het type paard, de arbeid en bij 1 de leeftijd (25 en nog gereden).

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 09:16

Geen idee waar het aan ligt. Wij hebben er hier 4 staan, haflinger van 16, kruising koudbloed/warmbloed van 6, tinker van 25 (?, 20+ in ieder geval) en jaarling paint. Ze eten het alle 4 prima. Sterker nog, het heeft nog steeds de voorkeur boven hooi.
We hebben daarnaast wel stro en hooi in de netten, portie voor een halve dag (afgewogen) omdat ze een strook krijgen dat niet genoeg is voor een dag en ze van meer gras moddervet worden. Het stro blijft een bodempje van over, maar verder eten ze alles op, zowel het gras als uit de netten.

Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 10:09

Prairy schreef:
Ik zou kijken of je de tracks volledig door kunt laten lopen, je hebt nu redelijk wat dode eindjes erin.

En alleen meidoorn kan, maar je kunt ook 3 meidoorn en 1 ander iets ertussen doen, dan krijg je wat afwisseling om aan te knabbelen. Er is nog een Eetwaar voor paardjes topic, daar staan leuke suggesties in. En zet bijv een moerbei tussen de wilgen of linde. Prachtige bomen en de paarden schijnen gek op het blad te zijn. En je krijgt er zelf nog lekkere vruchten aan. Je kunt ze, net als linde, uitstekend knotten.

[VS] Eetwaar voor paardjes


Oh wat leuk al die ideeën voor aanplant, daarin meer variatie, ga ik mij in verdiepen (middels het aangegeven topic), bedankt! De track loopt wel gewoon door, maar door 2 lijnen de plaatsen kan ik de track afsluiten in de winter mocht dat nodig zijn. Dan heeft hij wel 2 doodlopende stukken, maar hebben ze nog wel bewegingsvrijheid voor een sprintje oid.

Daihyo schreef:
Dat doodlopende stuk tussen de lindebomen en wilgenbomen zou ik breed maken, als extra paddock zeg maar. Dan heb je ook een mooie plek in de winter, wanneer je alles afsluit. En geen gedoe als er gedonder is, dan kunnen ze zo weg.
Je zou aan de andere kant van je wilgenbomenrij ook nog een pad kunnen maken, dat ze aan beide kanten track hebben. Kost je niet heel veel ruimte, maar geeft wel extra loopmogelijkheid.
En wat doe je binnenin? Is dat weide of bak, of wat anders?


Top tip, het doodlopende stuk breed maken als extra paddock. Dan hebben ze inderdaad nog ruimte om de dollen en makkelijk te kunnen draaien zonder dat het smal is. Dit ga ik wijzigen.

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 10:12

Leuk he Wieke? Zo samen leven met je paarden? Ik geniet daar zo van! Ze horen ineens veel meer bij mijn leven ipv dat ze een fijne plek zijn om naar toe te gaan. En ik hou intens van het prutsen op mijn erf met plantjes en dingen doen om het fijner/mooier/praktischer/meer eigen te maken op mijn erf. <3
Op het plaatje staan mijn ideeen met een bruine lijn aangegeven.

Ik zou als ik jou was de track rondom doen, zodat je een soort van een 8 krijgt. Je krijgt dan middenachter nog een mooie paddock waar ze kunnen hangen. Je kunt dan ook gemakkelijk stukken afsluiten als dat om wat voor reden dan ook nodig is.

De wintertrack zou ik het onderste stuk breder maken. Dus een stuk door je weide. Je zo krijg je dat om je hek heen moeten lopen, geeft een heel andere dimensie dan wanneer het een doodlopend stuk is denk ik.

Afbeelding

Qua beplanting hebben wij in de haag: hazelaar, linde, wilde roos, meidoorn en haagbeuk. Ik weet niet hoe je erf ligt maar denk ook even na of er in de winter voldoende beschutting is vanaf alle kanten. Dat hoeft niet perse een stal te zijn maar kan ook een windscherm (haag, palen, takkenril) zijn. Wij hebben dat niet op de noordkant en dat mis ik. Ben nog aan het puzzelen hoe ik het ga oplossen. :D

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 11:58

Ik ben niet bij, sorry, maar wel even een vraag: ik zoek hooinetten met een 2-3 cm Maas voor 6 kg hooi. Alles lijkt uitverkocht? :?

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 11:58

Maartje_M schreef:
Ik ben niet bij, sorry, maar wel even een vraag: ik zoek hooinetten met een 2-3 cm Maas voor 6 kg hooi. Alles lijkt uitverkocht? :?


Zeldenrust hakstack

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 12:28

Oef, die zijn wel aan de prijs :o Heb normaal netten vergelijkbaar met hun maat L, maar dan kan ik er bijna 3 kopen voor de prijs van 1 :=

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 12:35


Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 13:00


Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 13:03

Oh die had ik ook. Houden ze die een beetje heel? Hier scheurden ze snel aan de zijkant toen ze in een bak lagen (met haken vast). Hangend aan een hek ging wel beter :j

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 13:23

Hier hangen ze en dat gaat heel goed. Had laatst 2 andere (ergens anders mee besteld om aan gratis verzending of korting te komen) maar die zijn nu dus stuk. deze blijven prima hier

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 14:56

zo'n kerbl hooinet heeft hier maar een week geleefd :+

Dus ik heb ook standaard de duurdere.

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 14:59

Serieus? Dan zijn die van mij heel netjes, want van de kerbl versie heb ik er nog niet 1 weggegooid :+

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 15:04

Ja, hier wel een stel hufters wat dat betreft _O-

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 17:01

pol013 schreef:
Ethelate schreef:
Die stal is gaaf gebouwd, zo uit het hoofd!

Hoe lang laten jullie het gras groeien voor ze er op mogen? Heb nu stroken met lang taai gras, en daar eten ze dus de sprietjes tussen uit, laten het lange staan.
Denk volhouden, geen strook erbij voor de ander “kaal” is, maar ben bang dat ze de rest dan ook niet meer hoeven. Hoe pakken jullie dat aan?


Hier zijn ze ook echt geen fan van die lange sprieten. En het aller mafste: nu ze dat lange spul krijgen hebben ze water bij de mest. Daar heb ik anders nooit last van.
Tot zover de veelgehoorde theorie dat lang gras altijd beter is.

Maar 'gewoon volhouden' werkt hier echt niet meer met dat lange spul. Als ze eenmaal besloten hebben dat dat geen eten is, is het gewoon einde verhaal. Dan zouden ze echt tekort gaan komen als ik niets anders ga voeren. Maar dat ligt misschien aan het type paard, de arbeid en bij 1 de leeftijd (25 en nog gereden).

(Uiteraard) hebben ze 24/7 onbeperkt hooi beschikbaar, dus ze hebben keus. Ze zijn alleen erg selectief..

Heb ook zo’n hooinet zoals Maartje deelt, gaat al bijna een jaar mee, hangend aan wand.

Vandaag op ons perceel (oké per november) wezen krabbelen en babbelen met Laura, wil nu nu nu beginnen O:)

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 19:50

Maartje_M schreef:
Oef, die zijn wel aan de prijs :o Heb normaal netten vergelijkbaar met hun maat L, maar dan kan ik er bijna 3 kopen voor de prijs van 1 :=


Ze zijn echt super sterk! Ik vind ze elk kwartje waard.
Alle andere netten die ik ooit heb gehad worden gesloopt.
Barefoot saddle verkoopt ook netten. 2 x 2
Deze zijn van stuk dunner materiaal

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-21 22:24

Ik zweer bij paardeerlijk goede kwaliteit en prijs vriendelijk

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-21 08:21

Wij zijn gisteren begonnen met de jaarvoorraad hooi binnen te halen := we geven in de winter combinatie van verpakt en onverpakt. Verpakt ivm beperkte opslag mogelijkheden

We hadden geschat dat er 200 tot 250 kleine pakjes van ons hooiland afkwamen... het zijn er ca 450 :wow: dus passen en meten om alles binnen te krijgen


Afbeelding

Hier liggen de eerste 3 wagens opgeslagen (achterin ligt ook nog een deel)


Afbeelding

En er staat nu nog eem volle wagen plus dit moet nog van het land


Afbeelding

Wel een mooi uitzicht <3

En zoals het er nu uitziet staat de nieuwe stal er in oktober *\%/* dus dan hebben we ook een wasplaats (binnen), zadelkamer, kantine, wc. Etc etc

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 08:32

Haha herkenbaar Maartje. Wij hadden er gister 496 :wow: Mijn man dacht 300, ik gokte op 400. Die 400 konden we kwijt, die laatste ongeveer 100 was even puzzelen :')

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 08:35

Prachtig! Wat een score!
Ik zou ook graag deels hooi willen voeren, maar wij zitten ook met opslag. Kunnen hooguit 30 pakjes kwijt. En er liggen sowieso al wat pakjes stro (om te mengen), dus nog minder ruimte voor hooi. Dus wij voeren ook verpakt uit grote balen, die gewoon buiten kunnen liggen.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 08:44

Ik ben echt zo tegendraads zie ik wel :+ . Ik doe zelfs mijn best om ons voordroog niet te droog te hebben. Al is dat dit jaar weer niet gelukt vrees ik. Het voordroog uit 2019 en 2020 was beide zo droog dat het ook hooi had kunnen worden. Maar ik wil geen hooi _-:(
Ik haat dat gestof. En mijn paarden ook.
Dus ook al hebben we de keuze. Het wordt hier lekker gewikkeld.

Maar hier ook een flinke oogst. Na 2 heel schrale jaren. Wij zitten op zandgrond. In de winter ideaal want de paarden kunnen jaarrond in de wei. Maar als het zo'n loei hete zomer zonder druppel regen is dan wordt het uiteindelijk een dore boel met grassprieten. Voor de langere termijn hebben we daarom dus ook bomen geplant. Zodat we wat meer os in de grond krijgen en meer schaduw plekken krijgen.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-21 08:45

Maartje_M schreef:
Haha herkenbaar Maartje. Wij hadden er gister 496 :wow: Mijn man dacht 300, ik gokte op 400. Die 400 konden we kwijt, die laatste ongeveer 100 was even puzzelen :')


Mijn vrouw gokte 160, ik 200, mijn vader 250.... zaten wij even verkeerd :+ maar wel heel fijn natuurlijk want hoeven we niets bij te kopen! Hopelijk nog een mooie tweede snede met wat verpakte balen.

Daihyo: wij hebben altijd heel mooi droog verpakt spul en paarden doen het er goed op. Als een pak slecht is doordat er een gat ingekomen is gaat die weg. Ik ben het niet helemaal eens met de euhm visie dat verpakt hooi soms bijna wordt afgedaan als vergif.
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 15-06-21 08:48, in het totaal 1 keer bewerkt