“Nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden (...)"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
CharleyT
Berichten: 3984
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 11:34

Pareltjes schreef:
Geen spelt tussen te krijgen in het artikel. Fijn dat een prof dit nu eens aanhaalt.

Er kan niet nageefelijk worden gereden indien een ruiter geen onafhankelijke zit heeft ( lees, goede houding, niet hinderen van het paard).

Nageefelijk is een paard die de inwerking van de ruiter zonder protest tot zich neemt en het omzet in de gevraagde oefening. Traploos, in een relaxed automatisme. Het paard ervaart het niet meer als een opdracht maar gaat mee in de flow van de ruiter. En dat lukt alleen als voor de ruiter hetzelfde geldt, meegaan in de flow van het paard. Het wordt een eenheid, één wezen.

Voor degene die dit nooit hebben mogen ervaren een ongrijpbaar iets waardoor men te veel zijn/ haar best gaat doen. Dan onstaat er spanning en deze spanning is nu juist wat alles tegenwerkt.

Ontspanning van de ruiter, voelen, luisteren naar je paard en een héle goede instructeur zijn de sleutel. Niet het perfecte peperdure paard uit bepaalde bloedlijnen, niet ongeduld, dwang en streberigheid. Maar ontspanning en geduld. Ohja, en tegen je verlies kunnen, incasseren dat het misschien niet altijd gaat zoals jij het wilt, je aanpassen aan je paard niet andersom.

Er dient een mentaliteitsverandering plaats te vinden bij het jureren. Laat grandprix ruiters de B ruiters maar eens jureren. Dan komen er totaal andere commentaren op het protocol te staan.Een grandprix ruiter weet waar er naar toe gewerkt moet worden, een L of M level jury is zelf net uit de kleuterklas. Die zijn nog niet instaat op de juiste wijze te jureren omdat ze zelf het grote geheel nog niet onder de knie hebben / begrijpen.


Je laatste alinea is nogal zwartwit en niet de realiteit naar mijn bescheiden mening. En juryleden wegzetten als ''net uit de kleuterklas'' is vooringenomen. Net als de opmerking dat grandprix ruiters beter zullen jureren in de B.
En dat terwijl we hele discussies hebben over juist de grandprix ruiter die niet bepaald het goede voorbeeld laat zin in de ring/voorterrein.


Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 12:58

Ik vind het wel jammer dat de foto in Bit niet klopt met de tekst.

In het interview is sprake van neus voor de loodlijn.

Op de foto wordt iets getoond wat in de klassieke opvatting gewoon geen gestrekte hals is: paard is/ blijft opgerold aan een relatief lange teugel. (Daarmee kun je Nederlands kampioen worden, dat dan weer wel.)

Naar ik vermoed loopt het dier op de foto ook op de voorhand, wat bij correct halsstrekken niet nodig is.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 13:06

MCE schreef:
een van mij leer momenten

https://www.youtube.com/watch?v=_aHBu3COysw

van hieruit kun je makkelijk hals-strekken, dan wel een draf met meer expressie vragen

als de basis goed is lukt dat, paard is los en voorwaarts en aan de hulpen

het is een kwestie van prioriteiten stellen denk ik, of eerst een goede basis of gelijk de wedstrijd houding


Preciesss zoals ik er ook naar kijk :o Niks een paard over tempo laten lopen. Niks een paard in een houding dwingen. Maar een paard op eigen benen laten lopen in een rustig tempo met takt en balans en van daaruit verder werken en het achterbeen activeren om zo tot meer activiteit en dragen te komen *\o/* Waarbij de aanleuning heel natuurlijk en licht is.

Janneke2...mee eens foto past niet bij de inhoud van het artikel....dat getuigt van weinig inzicht van degene die de foto's uitzoekt.

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

Pareltjes
Berichten: 2210
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 13:45

CharleyT schreef:
Pareltjes schreef:
Geen spelt tussen te krijgen in het artikel. Fijn dat een prof dit nu eens aanhaalt.

Er kan niet nageefelijk worden gereden indien een ruiter geen onafhankelijke zit heeft ( lees, goede houding, niet hinderen van het paard).

Nageefelijk is een paard die de inwerking van de ruiter zonder protest tot zich neemt en het omzet in de gevraagde oefening. Traploos, in een relaxed automatisme. Het paard ervaart het niet meer als een opdracht maar gaat mee in de flow van de ruiter. En dat lukt alleen als voor de ruiter hetzelfde geldt, meegaan in de flow van het paard. Het wordt een eenheid, één wezen.

Voor degene die dit nooit hebben mogen ervaren een ongrijpbaar iets waardoor men te veel zijn/ haar best gaat doen. Dan onstaat er spanning en deze spanning is nu juist wat alles tegenwerkt.

Ontspanning van de ruiter, voelen, luisteren naar je paard en een héle goede instructeur zijn de sleutel. Niet het perfecte peperdure paard uit bepaalde bloedlijnen, niet ongeduld, dwang en streberigheid. Maar ontspanning en geduld. Ohja, en tegen je verlies kunnen, incasseren dat het misschien niet altijd gaat zoals jij het wilt, je aanpassen aan je paard niet andersom.

Er dient een mentaliteitsverandering plaats te vinden bij het jureren. Laat grandprix ruiters de B ruiters maar eens jureren. Dan komen er totaal andere commentaren op het protocol te staan.Een grandprix ruiter weet waar er naar toe gewerkt moet worden, een L of M level jury is zelf net uit de kleuterklas. Die zijn nog niet instaat op de juiste wijze te jureren omdat ze zelf het grote geheel nog niet onder de knie hebben / begrijpen.


Je laatste alinea is nogal zwartwit en niet de realiteit naar mijn bescheiden mening. En juryleden wegzetten als ''net uit de kleuterklas'' is vooringenomen. Net als de opmerking dat grandprix ruiters beter zullen jureren in de B.
En dat terwijl we hele discussies hebben over juist de grandprix ruiter die niet bepaald het goede voorbeeld laat zin in de ring/voorterrein.


Ruiters B L M zitten naar verhouding nog op de lagere school. Excusé als mensen dat niet leuk vinden te horen. Maar te hoge zelfinschatting is één van de zaken waarmee slecht ruiterschap begint.

Ja er zitten zeker slechte GP ruiters tussen. Kun je nagaan hoeveel verhoudingsgewijs in het L en M. En juist die moeten de aankomende ruiters gaan beoordelen en tips meegeven?

Soms moet je zaken een beetje z/w uitdrukken om duidelijk te maken waar het knelpunt zit. Zelf kritisch zijn is trouwens ook erg belangrijk op weg naar goed ruiterschap. Daar hoort af en toe een “ porretje” bij om wakker te blijven.

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 15:01

Ik had er vandaag eentje om te beoordelen, een L proef. Paard liep Of veel te diep, ver achter de loodlijn/bijna kin op de borst. Of kwam tegen de hand en werd onrustig in de aanleuning. Hals strekken kon hij niet. Alleen lager zakken met de kin op de borst. Dus de hand opzoeken was totaal niet aanwezig. Er was geen mooie verende verbinding en geen sprake van een paard wat de hand ‘aanneemt’.
Ik zou altijd graag met zo’n ruiter aan het werk willen. Schakelen, naar de hand toe laten komen en dan echt nageeflijk rijden van achteren naar voren ipv een los vast verbinding waar het paard achter de teugel duikt of tegen de hand komt. Zonde.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Elisa2

Berichten: 37050
Geregistreerd: 31-08-04

Re: “Nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden (...)"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 15:05

Ben het eigenlijk met jullie allemaal eens, ook wbt het jureren in de lagere klasses. Het hoeven geen GP ruiters te zijn maar wel mensen die verstand hebben van een fatsoenlijke basis en loswerken/ voorwaarts/ neerwaarts rijden etc. en dat schort er inderdaad nog weleens aan bij sommige juryleden.

Mooi filmpje MCE, dat is dus ook precies zoals ik het geleerd heb..niks geen houding afdwingen aan de voorkant maar alles achter regelen en de voorkant komt vanzelf wel.

Waarom zou het voorwaarts/ neerwaarts rijden zo vergeten zijn? Is het de invloed van de "moderne dressuur"?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 15:14

het is een keuze denk ik, of de basis goed of direct de wedstrijdhouding en dan sla je stappen over in de basis, vooral talentvolle paarden,
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-06-21 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin
Berichten: 10387
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 15:15

Mijn ervaring is dat veel ruiters 'afhaken' in de echte basistraining omdat het te confronterend is, te lang duurt en veel het saai vinden, idd zoals Bianca schoenmakers het zegt, je moet soms lullen als Brugman om je punt te maken en dan zie je ze denken 'ja maar ....' ruiters die er zo instaan neme er de tijd niet voor, die willen resultaat en een plaatje dat in hun hoofd zit- degenen die met glitters en bling en spectakel door de baan gaan en punten scoren, die weg, daar achteraan en gaan.

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 15:31

Elisa2 schreef:
Ben het eigenlijk met jullie allemaal eens, ook wbt het jureren in de lagere klasses. Het hoeven geen GP ruiters te zijn maar wel mensen die verstand hebben van een fatsoenlijke basis en loswerken/ voorwaarts/ neerwaarts rijden etc. en dat schort er inderdaad nog weleens aan bij sommige juryleden.

Mooi filmpje MCE, dat is dus ook precies zoals ik het geleerd heb..niks geen houding afdwingen aan de voorkant maar alles achter regelen en de voorkant komt vanzelf wel.

Waarom zou het voorwaarts/ neerwaarts rijden zo vergeten zijn? Is het de invloed van de "moderne dressuur"?


Ik denk zelf eigenlijk dat internet een hele grote vergeten rol speelt.

Vroeger begon je meestal op de manege en zag je wat daar gebeurde. Mensen met interesse gingen naar een evenement, maar zaten op de tribune en dat was het.
Je zag vooral springsport op tv, maar niet bijzonder veel.

Door internet is er veel mogelijkheid gekomen tot het delen van beeldmateriaal en zoals op fb kon men gaan liken en reageren. Als men dan maar vaak genoeg roept; wat mooi en de filmpjes bekijkt, wordt dat vaak de wens.

Ik hoor ook vooral veel vragen hoe je dat bereikt. Maar ook door de webshops kan men van alles bestellen qua hulpmiddelen om sneller te gaan dan goed is.

Als dat eenmaal de cirkel is waar mensen in zitten, willen ze vaak wat de ander doet. Ik gaf ergens les aan meerdere dames van zelfde leeftijd achter elkaar met wedstrijd ervaring, maar niveau verschilde wel en de uitvoering helemaal.
Dan is het echt een probleem om wat stappen terug te doen. Nu kan ik dat gelukkig wel goed aanpakken en inpakken, maar je voelt de weerstand en teleurstelling.

Of je komt bij kinderen aan huis die al L gestart zijn, maar eigenlijk nog niks echt goed doen.

En de rol van ouders. Voorheen stonden die langs de kant en luisterde naar de instructrice. Daar had men ook veel meer respect voor en waren toch vaker oude rotten uit het vak.
Maar nu is het ook veel meer opzoeken, delen en elkaar gek maken.

Daarnaast is de sport gegroeit. Vroeger was het een elite sport en nu denkt iedereen dat ze een paard of pony moeten kunnen hebben. Ze komen op wedstrijden en steken elkaar de ogen uit. Outfit moet hetzelfde, pony's moeten zus of zo zijn etc.

Dat speelde vroeger ook echt wel, maar dan op kleinere, meer plaatselijke schaal.

Babootje

Berichten: 26215
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 17:29

knollentuin schreef:
Mijn ervaring is dat veel ruiters 'afhaken' in de echte basistraining omdat het te confronterend is, te lang duurt en veel het saai vinden, idd zoals Bianca schoenmakers het zegt, je moet soms banketstaaf als Brugman om je punt te maken en dan zie je ze denken 'ja maar ....' ruiters die er zo instaan neme er de tijd niet voor, die willen resultaat en een plaatje dat in hun hoofd zit- degenen die met glitters en bling en spectakel door de baan gaan en punten scoren, die weg, daar achteraan en gaan.


Klopt hoor. Ik heb er ook ooit een jurylid door zien afhaken. Die was er klaar mee de een na de andere combinatie in de ring te krijgen die er niet klaar voor was om uberhaupt al in de B te starten. Die zich echt afvroeg: "wat zit ik hier de hele middag te doen voor een bosje bloemen". Zij jureerde MZ Tegenover 1 combinatie waar je blij van werd had je er 5+ waar je van moest huilen. En al die boze ontevreden mensen die toch echt een winstpuntje verwacht hadden. ik kan me echt voorstellen dat als je dat steeds hebt dat ontzettend demotiverend is.
Ik vind dat echt ontzettend jammer dat afgeven op de jury, terwijl er zoveel zijn die je enorm goed vooruit kunnen helpen.

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Re: “Nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden (...)"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 18:09

Eens Babootje. Ik vroeg me na een tijd ook af wat ik er nog te zoeken had. En de KNHS zwaait je nog net niet uit. Ze geven er niks om dat je stopt als jury want voor jou 10 anderen denken ze.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Elisa2

Berichten: 37050
Geregistreerd: 31-08-04

Re: “Nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden (...)"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 18:55

Jammer zeg, ik had geen idee dat internet zo,n grote negatieve rol was gaan spelen. Het leek mij juist makkelijker om zo goede informatie te vinden. Maar ik had niet gedacht aan de hedendaagse like cultuur. Voorwaarts/ neerwaarts basistraining is natuurlijk niks spectaculairs aan.

Het te lang duren en saai vinden herken ik inderdaad ook wel van het lesgeven. Mensen die al oefeningen willen rijden zonder dat de basis voorwaarden voor elkaar zijn e.d. Ik snap alleen niet dat ze niet snappen dat het zo niet werkt. Maar goed, dressuur rijden is ook ingewikkeld, voordat processen doorzien worden e.d duurt soms ook jaren. Afhankelijk van de voorbeelden en instructie en soms ook intelligentie denk ik.

Ik kan me voorstellen dat het niet leuk jureren is op die manier inderdaad.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 19:59

Elisa2 schreef:
Jammer zeg, ik had geen idee dat internet zo,n grote negatieve rol was gaan spelen. Het leek mij juist makkelijker om zo goede informatie te vinden. Maar ik had niet gedacht aan de hedendaagse like cultuur. Voorwaarts/ neerwaarts basistraining is natuurlijk niks spectaculairs aan.

Het te lang duren en saai vinden herken ik inderdaad ook wel van het lesgeven. Mensen die al oefeningen willen rijden zonder dat de basis voorwaarden voor elkaar zijn e.d. Ik snap alleen niet dat ze niet snappen dat het zo niet werkt. Maar goed, dressuur rijden is ook ingewikkeld, voordat processen doorzien worden e.d duurt soms ook jaren. Afhankelijk van de voorbeelden en instructie en soms ook intelligentie denk ik.

Ik kan me voorstellen dat het niet leuk jureren is op die manier inderdaad.



jazeker, maar dan moet je wel het kaf van het koren kunnen scheiden

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 20:26

@superpony, hier een ouder die zelf rijd en die dochter door de week begeleid. Hier zijn het nog geen hoogvliegers en dat hoeft ook niet, lol met haar pony is hier nr 1, maar ze gaat wel naar les, puur omdat alles van mama aannemen in de beginnende puberleeftijd wel eens botst en zodat ze tussen de andere pony's en kinderen is. De opmerking respect hebben vroeger voor instructie vind ik toch een moeilijke. Ik heb zoveel moeite om fijne dressuurlessen voor mijn dochter te vinden. Ze is nu op het punt dat ze meer wil, maar ik loop wel echt tegen kwaliteit van instructie aan en vind dat niet verkeerd dat we mee oordelen en zoeken naar wat bij ons en de pony past. Bij de 1 heeft ze op zich fijn les, maar weinig fanatisme, ze rijd rondes achter elkaar zonder commentaar, alles gaat goed en met priveles wil ze juist graag aan de bak en ze weet dat ze er nog lang niet is, ze ziet het plaatje bij een ander en zij en haar pony moeten dressuurmatig nog veel bijleren, ze wil graag weten hoe ze daar komt. Bij de ander is het fanatisme er wel, maar willen ze onze dochter de pony al gelijk laten oprichten als ze de teugels na instappen opneemt. Ze weet nog niet eens wat voorwaarts-neerwaarts is, daar zijn we thuis flink mee bezig. Ze moet nog beginnen met starten in de B, al heeft ze wel ervaring op eigen pony's, maar nog beginnend niveau. Pony opent zodra het bit in zit al de mond iets, op les bij de tweede moet ze met spierballen rijden, super kort de teugel pakken en het hoofd van de pony optillen, waardoor mond natuurlijk nog meer open gaat. Ik ben dan blij dat we niet klakkeloos alles aannemen, dat zie ik daar wel heel veel van ruiters met ouders er geen verstand van hebben, die hangen dan ook rustig slofteugels er aan, omdat ze daar manegepony's dat ook zien hebben en dan de pony wel naar beneden loopt.. Dus ik vind zeker niet in alle gevallen dat het negatief hoeft te zijn dat een ouder er zich mee bemoeit. Ik kies dan wel om het er thuis over te hebben, we bespreken wat er wel goed ging en welke tips we wel meenemen, maar ook punten die wij niet zo willen. Ze komt bij nr 2 dus met spierpijn in de armen van de pony van het hangen aan de teugels.. Toch lees ik als ik google super veel positieve reacties over deze instructrice, incl bokt, dus het zal toch wel bij mensen passen. Ik bemoei me er in de les niet mee in dit geval, tenzij het te gek zou gaan. Mocht iemand nog de tip weten voor een fijne, fanatieke dressuurles met oog voor vriendelijk rijden in Overijssel, horen wij het graag. Ik vind het moeilijk, wat begint voor ons bij instructie, wat beoordeeld wordt op wedstrijd, want eerlijk is eerlijk, ook wij zien dat er veel punten uitgedeeld worden voor minder vriendelijk rijden, maar wel een pony die dan soort van in het plaatje (getrokken) loopt en dat zou ik onze dochter zo graag niet mee willen geven dat dat de manier is. Maar zolang het op deze manier overal beloond wordt, heeft zij ook het idee dat het dan wel goed zal zijn.


996981
Berichten: 9695
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 20:52

MightyMike schreef:
@superpony, hier een ouder die zelf rijd en die dochter door de week begeleid. Hier zijn het nog geen hoogvliegers en dat hoeft ook niet, lol met haar pony is hier nr 1, maar ze gaat wel naar les, puur omdat alles van mama aannemen in de beginnende puberleeftijd wel eens botst en zodat ze tussen de andere pony's en kinderen is. De opmerking respect hebben vroeger voor instructie vind ik toch een moeilijke. Ik heb zoveel moeite om fijne dressuurlessen voor mijn dochter te vinden. Ze is nu op het punt dat ze meer wil, maar ik loop wel echt tegen kwaliteit van instructie aan en vind dat niet verkeerd dat we mee oordelen en zoeken naar wat bij ons en de pony past. Bij de 1 heeft ze op zich fijn les, maar weinig fanatisme, ze rijd rondes achter elkaar zonder commentaar, alles gaat goed en met priveles wil ze juist graag aan de bak en ze weet dat ze er nog lang niet is, ze ziet het plaatje bij een ander en zij en haar pony moeten dressuurmatig nog veel bijleren, ze wil graag weten hoe ze daar komt. Bij de ander is het fanatisme er wel, maar willen ze onze dochter de pony al gelijk laten oprichten als ze de teugels na instappen opneemt. Ze weet nog niet eens wat voorwaarts-neerwaarts is, daar zijn we thuis flink mee bezig. Ze moet nog beginnen met starten in de B, al heeft ze wel ervaring op eigen pony's, maar nog beginnend niveau. Pony opent zodra het bit in zit al de mond iets, op les bij de tweede moet ze met spierballen rijden, super kort de teugel pakken en het hoofd van de pony optillen, waardoor mond natuurlijk nog meer open gaat. Ik ben dan blij dat we niet klakkeloos alles aannemen, dat zie ik daar wel heel veel van ruiters met ouders er geen verstand van hebben, die hangen dan ook rustig slofteugels er aan, omdat ze daar manegepony's dat ook zien hebben en dan de pony wel naar beneden loopt.. Dus ik vind zeker niet in alle gevallen dat het negatief hoeft te zijn dat een ouder er zich mee bemoeit. Ik kies dan wel om het er thuis over te hebben, we bespreken wat er wel goed ging en welke tips we wel meenemen, maar ook punten die wij niet zo willen. Ze komt bij nr 2 dus met spierpijn in de armen van de pony van het hangen aan de teugels.. Toch lees ik als ik google super veel positieve reacties over deze instructrice, incl bokt, dus het zal toch wel bij mensen passen. Ik bemoei me er in de les niet mee in dit geval, tenzij het te gek zou gaan. Mocht iemand nog de tip weten voor een fijne, fanatieke dressuurles met oog voor vriendelijk rijden in Overijssel, horen wij het graag. Ik vind het moeilijk, wat begint voor ons bij instructie, wat beoordeeld wordt op wedstrijd, want eerlijk is eerlijk, ook wij zien dat er veel punten uitgedeeld worden voor minder vriendelijk rijden, maar wel een pony die dan soort van in het plaatje (getrokken) loopt en dat zou ik onze dochter zo graag niet mee willen geven dat dat de manier is. Maar zolang het op deze manier overal beloond wordt, heeft zij ook het idee dat het dan wel goed zal zijn.


Overijssel is groot… welke regio zoek je ongeveer? Dan kan ik met je meedenken :)

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Re: “Nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden (...)"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 20:57

Ik stuur je een pb 996981!

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: “Nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden (...)"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 21:18

Ik denk dat er prima op nageeflijkheid gelet mag worden in de B. Ook de B moet gewoon naar alle punten gekeken worden, en dan wordt er in het commentaar bij gezet wat je kunt verbeteren. Een 6 is gewoon een voldoende. Een paard wat tegen de hand is, is niet voldoende. En als jij en je paard al een mooie aanleuning hebben, krijg je misschien wel hoger dan een 6. Tenzij je de volte vierkant maakt of de overgang niet op de letter maakt. Lijkt me allemaal vrij logisch. Er wordt beoordeeld naar het ideaalbeeld, een 10, en alles wat beter kan, zorgt ervoor dat je wat omlaag gaat in de punten. Betekent niet dat je dus je paard maar in de krul moet trekken

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Re: “Nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden (...)"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 21:23

Zit je in de buurt van Heerde Mightymike?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Re: “Nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden (...)"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 21:30

Wij zitten in de buurt van Almelo, wil er wel een eindje voor rijden, maar Heerde is volgen mij nog wel een heel eindje weg.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: “Nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden (...)"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 00:46

Elisa2, Dat dacht ik zelf ook. Er zijn uiteraard veel voordelen aan internet. Er is veel info beschikbaar en je kan het overal vandaan halen.
Maar ik merk ook de vele nadelen van internet.

Qua lesgevers snap ik beide kanten ook wel. Ik zie ook echt mensen lesgeven die een beetje tegen de kant hangen bij alles roepen dat het goed is, een beetje met mensen langs de kant praten, koffie erbij, nog wat koetjes en kalfjes en zo komen mensen vaak geen steek verder........

MightyMike, ik snap je hoor. Gaf mn zoon les, maar die stopte. Ook omdat zijn shet niet meegroeide en hij die niet wilde loslaten en omdat voetbal een hele grote rol ging spelen.
Hij is mee geweest als ik ging lesgeven en vond mij tegen vreemden aardiger.

Ik heb mn man les gegeven en we helpen elkaar nog steeds, maar het is best lastig. Ik voel ook dat ik harder wil zijn en moet remmen.

Het is als rijdende ouder wel erg lastig om langs de kant te staan. Je moet het tijdens de les loslaten, maar het er daarna over hebben en thuis helpen met het zgn huiswerk kan best.
Maar zoals ik je nu hoor, is het best frustrerend voor jullie. Dan zou je inderdaad eens verder moeten zoeken naar beter passende instructie.

En wat je zegt. Als een hele groep meiden met pony's ergens lessen en op bepaalde manier rijden en een niveau bereiken, is het lastig om ene stap terug te doen, langzamer te gaan en het anders te doen.

Ik woonde in Ermelo en heb Pony NK's gezien waar ik echt behoorlijk ben geschrokken. Ik ben zelf altijd pony ruiter geweest en er zijn altijd al dingen geweest. Maar het is wel een wereldje geworden waar ik niet vrolijk van word.
Het is de manier van rijden, maar ook als ik de kinderen tegen hun ouders langs de kant hoor, schrik ik echt. Trainers langs de kant, oortjes in en die kinderen worden ook behoorlijk opgefokt.

Maar aan de andere kant heb je een bepaalde mentaliteit nodig voor wedstrijden. Ik was zelf veel te laconiek, maakte lol, was altijd gek op mn pony's en winst of verlies deed me beiden te weinig eigenlijk. Maar ik denk wel dat wat meer ontspannen en meer lol en plezier samen al een fijner beeld zou kunnen geven.
Ik kan echt zitten lachen op mn paarden bijv. Mensen snappen het soms niet, maar ik voel iets of vraag ietsm krijg ene reactie en soms juist bij een foutje. Mijn man die snapt het soms ook niet en ziet mij stom grijnzen opeens.

Ook als ik les geef zeg ik altijd; er zijn maar echt weinig mensen die verdienen aan het showen van hun paarden. De rest wordt er alleen maar armer van. Je moet het serieus nemen, maar waarom zou je je sport/hobby dat zoveel geld kost beoefenen met zo een chagerijnige kop? Je plezier behouden is denk ik echt belangrijk.

En wat men zegt; Ze moeten in de B al goed beoordelen, want daar begint alles. Als mensen te makkelijk doorstromen naar L, M en Z, krijgen ze daar problemen, die je kan voorkomen.

En wat ik ook las, Het is inderdaad soms wel een vicieuze cirkel. Zit je slecht of scheef, gaat je paard niet beter lopen. Loopt je paard niet fijn, ga je vaak ook niet fijner zitten.
Maar ik denk wel dat als er veel meer aandacht wordt besteed aan beginnen met zitten voor de rest, je dat terug gaat zien.

Babootje

Berichten: 26215
Geregistreerd: 25-06-05

Re: “Nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden (...)"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 08:51

MightyMike, hoe oud is je dochter?

Elisa2

Berichten: 37050
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 09:00

MightyMike schreef:
@superpony, hier een ouder die zelf rijd en die dochter door de week begeleid. Hier zijn het nog geen hoogvliegers en dat hoeft ook niet, lol met haar pony is hier nr 1, maar ze gaat wel naar les, puur omdat alles van mama aannemen in de beginnende puberleeftijd wel eens botst en zodat ze tussen de andere pony's en kinderen is. De opmerking respect hebben vroeger voor instructie vind ik toch een moeilijke. Ik heb zoveel moeite om fijne dressuurlessen voor mijn dochter te vinden. Ze is nu op het punt dat ze meer wil, maar ik loop wel echt tegen kwaliteit van instructie aan en vind dat niet verkeerd dat we mee oordelen en zoeken naar wat bij ons en de pony past. Bij de 1 heeft ze op zich fijn les, maar weinig fanatisme, ze rijd rondes achter elkaar zonder commentaar, alles gaat goed en met priveles wil ze juist graag aan de bak en ze weet dat ze er nog lang niet is, ze ziet het plaatje bij een ander en zij en haar pony moeten dressuurmatig nog veel bijleren, ze wil graag weten hoe ze daar komt. Bij de ander is het fanatisme er wel, maar willen ze onze dochter de pony al gelijk laten oprichten als ze de teugels na instappen opneemt. Ze weet nog niet eens wat voorwaarts-neerwaarts is, daar zijn we thuis flink mee bezig. Ze moet nog beginnen met starten in de B, al heeft ze wel ervaring op eigen pony's, maar nog beginnend niveau. Pony opent zodra het bit in zit al de mond iets, op les bij de tweede moet ze met spierballen rijden, super kort de teugel pakken en het hoofd van de pony optillen, waardoor mond natuurlijk nog meer open gaat. Ik ben dan blij dat we niet klakkeloos alles aannemen, dat zie ik daar wel heel veel van ruiters met ouders er geen verstand van hebben, die hangen dan ook rustig slofteugels er aan, omdat ze daar manegepony's dat ook zien hebben en dan de pony wel naar beneden loopt.. Dus ik vind zeker niet in alle gevallen dat het negatief hoeft te zijn dat een ouder er zich mee bemoeit. Ik kies dan wel om het er thuis over te hebben, we bespreken wat er wel goed ging en welke tips we wel meenemen, maar ook punten die wij niet zo willen. Ze komt bij nr 2 dus met spierpijn in de armen van de pony van het hangen aan de teugels.. Toch lees ik als ik google super veel positieve reacties over deze instructrice, incl bokt, dus het zal toch wel bij mensen passen. Ik bemoei me er in de les niet mee in dit geval, tenzij het te gek zou gaan. Mocht iemand nog de tip weten voor een fijne, fanatieke dressuurles met oog voor vriendelijk rijden in Overijssel, horen wij het graag. Ik vind het moeilijk, wat begint voor ons bij instructie, wat beoordeeld wordt op wedstrijd, want eerlijk is eerlijk, ook wij zien dat er veel punten uitgedeeld worden voor minder vriendelijk rijden, maar wel een pony die dan soort van in het plaatje (getrokken) loopt en dat zou ik onze dochter zo graag niet mee willen geven dat dat de manier is. Maar zolang het op deze manier overal beloond wordt, heeft zij ook het idee dat het dan wel goed zal zijn.


Zo zijn er heel veel mensen die tussen wal en schip vallen denk ik. Ik ken ook hele populaire instructeurs die aan kracht/ arm training doen. Maar vind maar eens precies die goede instructeur die 100% bij je past inderdaad. Fijn dat je in ieder geval zelf nog zicht er op hebt.

Ik weet wel dat er al lange tijd over ponyruiters gezegd worden dat die over het algemeen met teveel druk en hand rijden en er bij de pony's anders gejureerd wordt. Maar is dat ook echt zo? Ik heb daar zelf geen zicht op. Sowieso is kinderen lesgeven een vak apart vind ik..belangrijk om het spelenderwijs te doen en aanpassend aan hun niveau met begrijpelijke taal.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: “Nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden (...)"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 09:06

Elisa, recreatief vakt het misschien nog mee, maar bij de wedstrijden is het echt vreselijk. Wat ik schreef; ik kwam op het KNHS centrum en de pony wedstrijden en mn haren stonden elke keer weer rechtop overeind.

Het nadeel is dat ouders trots zijn en de kinderen niet zo snel een stapje terug doen.

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 09:30

@babootje, de oudste is 14, die wil graag wedstrijden gaan beginnen nu, die springt thuis en op les op L niveau. Daar hebben ze leuke instructie in gevonden wat past en gaan ze ook met veel plezier heen. De jongste is 12, die is nog wat meer van lol met je knol, al krijgt ze het springen nu ook aardig onder de knie (waarbij dan met name de passende instructie haar toch zover kan krijgen om het te proberen en er lol in te blijven houden), dus wie weet groeit ze toch nog uit het recreatievere zeg maar.

Ik zie idd bij de jeugd, geen wedstrijden nog dan, daar zitten we nog niet in, wil ze nu mee beginnen, maar met name tijdens onze zoektocht naar de pony die ze nu hebben, dat pubers hard rijden. Weinig vergevingsgezind, is misschien ook iets wat ze echt moeten leren. Maar goed, dan ook belangrijk dat instructeurs en juryleden daar voor waken. Ik heb twee meiden die niet zo zijn, die nog erg lief rijden en dat vind ik prima op zich. Consequent zijn werken we aan, dat is iets anders, maar heb idd met kijken naar pony's en op de lessen her en der ruitertjes gezien die 'hard' rijden, veel hand, veel been, alle toeters en bellen er op waar ze eigenlijk niet mee om kunnen gaan. Een stukje zal het wellicht zijn dat je snel op hoog niveau wil zijn, maar ook wellicht een stukje pubermentaliteit, kijk eens wat ik allemaal kan en dan moet dat er door in 20 min :o Beetje ten koste van de pony, dat komt er hier niet in, dan moeten ze van mama afstappen :o

MyWishMax

Berichten: 25258
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 09:56

Ja, herkenbaar mightymike. Mijn ouders hebben vroeger ook echt gezegd dat als ik in de bek zou rukken ik eraf getrokken zou worden en never nooit meer een paard van dichtbij zou zien. Helaas zag ik bij leeftijdsgenootjes wel dingen die echr niet tof waren. Stukje puber, stukje druk soms van ouders en soms ouders die het niet zagen. Of soms instructie, maar ik zag het ook bij jongeren die dezelfde instructie hadden en ik mocht dat echt niet. Ik ben ze er ook echt dankbaar voor, maar ook voor het feit dat ik ook nee mocht zeggen tegen instructie als zij wilden dat ik iets deed waar ik niet achter stond. Want ja, ik moest respect hebben voor instructie maar nog meer voor mijn dier.

Er is niet 1 schuldige, helaas zijn er in elke groep slechte voorbeelden. Dus bij de jury's, bij de ruiters, bij de instructie, ouders en noem maar op. En bij de voorbeelden ook, volgens mij kijkt veel jeugd niet eens meer naar de top zoals ik vroeger, maar vooral veel influencers en daar zitten, en als bij de rest, ook slechte voorbeelden bij.
Het is ook wel eens lastig, iemand kan zeggen dat ze op die en die manier lesgeven, maar soms zie je ze dan zelf rijden en komt dat totaal niet overeen. Maar iedereen denkt dat hij of zij het goed doet.

Er is ook vaak haast, ja. Ik krijg vaak te maken met onbegrip als ik een tijd thuis blijf ipv te starten, of langer in een klasse blijf hangen ondanks goede punten. Stukje mentaliteit soms denk ik.
Ik krijg het idee dat het soms voelt als falen voor mensen om een tijd niet te starten of in dezelfde klasse te blijven als je nog niet klaar bent. Meer falen dan overgaan en daar niet scoren omdat je het nog niet onder de knie hebt. Maar dan ga je dus haasten om het wel onder de knie te krijgen en eerlijk gezegd, je kan training niet haasten. Trucjes kan je snel aanleren, maar de kracht enzovoorts krijg je daarmee niet sneller.

Maar mensen vullen elkaars hoofd ook met dingen die niet waar zijn over wedstrijden. Dat je nooit wint van voorbeenzwaaier, dat een simpel paard nooit punten of prijzen haalt en netjes rijden niet beloond wordt. Dat klopt gewoon niet. Als je niet scoort ligt het 95% van de tijd toch aan jezelf en die zelf reflectie is heel lastig.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, anjali, Bambelien, Danseresje, Eve_16, Flew, janderegelaa, Lizzy__87, Patriesje, Renkle, roosjenat, Sasqiua, Setteli, sietske83, Sjokki en 81 bezoekers