ik heb weer eens iets tegen zomereczeem geprobeerd...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-01 15:55

Deze keer heb ik iets waar ik zelf nog nooit van gehoord heb. ' avs-14 ' (rare code...)
Het is een bruinachtige 'gel' die je in de huid moet masseren en op de haren moet strijken. Het ruikt veel frisser dan het middeltje van het huis (wat we bij de DA kopen) en het prikt ook minder, voor zowel paard als verzorger !!! )

Het gemakkelijke aan de 'gel' is dat het niet zo loopt. Je kan het gerust eerst op je hand doen (ik draag wel een handschoen) en daarna op een plekje op het oor doen. als een product heel vloeibaar is, risceer je in zijn oog te zitten.

Maya schuurt met dit middeltje nog wel, maar veel minder en ze verliest geen haren meer (voor zover die er nog op zijn) Dit is het eerste jaar dat er niets aan haar staart te zien is *LOL* *LOL* .

Ik denk dat het de moeite is om ook eens te proberen. Je moet het in het begin een paar keer per dag doen, maar je moet langzaam uitbouwen naar 1 keer per week! *LOL* *LOL* ( wij gaan het wel om de 2 dagen blijven doen, omdat Maya het vrij erg heeft)

Kent iemand dit product? Ik hoop dat ze het ook in Ndl. hebben, want 'sweet itch' hebben ze bevoorbeeld niet in België. Ik heb ook al een site van 'avs-14' gezocht, maar die was er alleen in het IJslands (geloof ik) en er stond niet veel bij (voor zover ik dááááááár iets van verstond Knipoog )
Femke


Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 18:30

Nu maar hopen dat het echt goed helpt en dat de haren weer terug komen!
Gelukkig heeft Pink er (nog!) geen last van. *afkloppen*

groetjes Kim

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-01 07:58

In de Strengen no 10 heeft een artikel over staart- en maneneczeem. Daar staan handige tips in! Van dat middel van jouw heb ik nog niet gehoord, wel van een corticosteroidenzalf. Succes!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-01 08:22

Ik heb dat middeltje wel eens gehad, het komt van de paardendrogist, ik weet eigenlijk niet of het geholpen heeft, maar wij gebruikten het toedertijd bij onze merrie en die reageert op vrijwel alle middeltjes

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-01 22:22

Zie http://www.welshcob.nl/info-over/eczeem.php

daar staan meer info. dat spul AVS 14 is hartsikken fijn spul. Werkt goed en rijkt best lekken. beetje naar muggenspul. Bij echte zomereczeem werkt het niet maar het maakt de staart wel weer mooier om te zien en wat sterker

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-01 13:31

Hij werkt niet Boos! . en ik vind hem ook niet bij de andere zomereczeem-producten...
Probeer je nog eens?

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-01 16:25


Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

jelly
Berichten: 7
Geregistreerd: 12-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-01 19:50

Ik heb twee paarden met zomereczeem. Bij de een heb ik het redelijk onder controle met Appel Azijn (ca. 50ml) per dag en Knoflooksnippers ca. 30g per dag).
Bij het andere paard werkt dat lang zo goed niet en die geef Knoflookolie (1-2 druppels per dag) van de Silverlinde. Het stinkt enorm, maar werkt wel!

Beide paarden vernevel ik elke ochtend met Jeukstop van de Silverlinde. Dat doe ik nu ook voor het 2e jaar en ik heb het idee dat dat bij mijn paarden beter werkt dan andere smeersels en gels.
Als je meer wilt weten over de producten van de Silverlinde: http://www.silverlinde.com.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-01 16:17

Hé, Heike, die avs 14 staat er echt niet in hoor, ofwel kijk ik er naast Boos!

Maar nu ik dit zie 'Allergitum van VSM '... lijkt me ook iets goed. Misschien ga ik dat eens proberen volgend jaar *LOL*
Femke

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

HeleenH
Berichten: 78
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-01 20:27

Wij hebben 2 Yslanders met exceem. Komt ook veel voor bij (vooral) winterharde ponies, maar tegenwoordig ook bij andere paarden, zoals bv. een Fries (bij ons op stal). Het enige wat bij ons helpt is een Boett-deken. Deze dekens pakken de paarden in van achter de oren tot en met de staart en ook een flap onder de buik. Dat zijn de meest gevoelige plekken. Voor de voorplukken en benen gebruiken wij Moskitoson (deel van Okozon-behandeling) en dat is te bestellen bij de fam. Dutilh in Lieren (bij Apeldoorn). Tel.nr. kan ik zo opzoeken voor wie interesse heeft. De middelen die hiervoor genoemd zijn kunnen wel helpen bij paarden die niet zo'n hele erge exceem hebben of die gewone zomerjeuk hebben. De Culicoides (mugje waar het paard allergisch voor is) veroorzaakt het schuren. Ze leven van het bloed van de paarden en terwijl ze dat opzuigen spuiten ze hun speeksel in het paard. En dat speeksel zijn de paarden allergisch voor. Het wil niet zeggen dat elk schurend paard zomerexceem heeft. Bij de exceem zie je eerst witte huidschilfers en dat schuren ze dan van zich af. De wonden die ze daarvan krijgen gaan jeuken als het heelt en zo zit je in een cirkel. Bij de "gewone" zomerjeuk hebben ze volgens mij eerder last van loszittende haren. De Fries bij ons op stal wordt elke dag behandelt met verlopen motorolie! Dat vind ik persoonlijk erg zielig want als dat in een wondje komt doet dat erg zeer. Wie interesse heeft in de Boett-deken kan mij ook mailen voor een tel.nr. Ze zijn er van Shetland- tot Friezenmaat. Ze kosten ong. f300,- en wij doen er nu al 3 jaar mee. De paarden vinden ze in elk geval ook fijn, want ze stoppen graag hun hoofd erdoor. Je moet ze over het hoofd heen aantrekken, maar daar wennen ze snel aan. Ik hoop dat mijn tips ook kunnen bijdragen aan een prettiger leven voor de exceempaarden. Iedereen veel succes met zoeken naar de beste behandeling.

Have fun with Icelandic Horses!!!

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-01 20:52

Ik heb er eentje zelf gemaakt en gelukkig met succes!
Nog bedankt voor de tips Heleen!
Gr Gerrie

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-01 02:13

ik gebruik nu voor het tweede jaar culivetsem en allergitum van VSM(Combinatie van die 2 samen werkt het beste)
ik spray haar manenkam en staartwortel elke dag in met jeukstop van silverlinde en spray haar lichaam elke dag in met anti vliegen spul van NAF
tot nu toe-afkloppen-heeft tink nog niet geschuurd
overigens blijft ze wel na 16.00 uur binnen tot 10.00 ochtend,dus alleen overdag naar buiten.
deze spullen zijn allen te verkrijgen bij de paardendrogist.de producten van VSM kun je ook bij je DA bestellen.
_________________

soms is het beter om te zwijgen


HeleenH
Berichten: 78
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-01 12:58

Inderdaad: opstallen vanaf (ik dacht) 15.00 tot 10.00 werkt ook. Maar ik heb maar 1 stal (van 4x4 m.) en 3 paarden, dus dat is te klein om ze in op te sluiten. En Yslanders zijn eigenlijk niet geschikt om op stal te houden. Met de dekens kunnen ze goed buiten blijven en ze gaan vaak om de buurt even naar binnen. Hooi eten doen ze wel alledrie tegelijk binnen, maar dat zit dan in 2 ruiven.

Have fun with Icelandic Horses!!!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-01 13:03

ja ik sta gelukkig in pension en heb maar 1 pony,dus dan kan dat makkelijk.overigens is het niet zielig dat ze niet zolang buiten kan want mevrouw lust errug(lees alles)veel gras en dat rijke gras van lente en zomer,daar vreet ze net zolang van tot ze koliek krijgt dus is het maar beter ook dat ze niet de hele dag buiten is.

soms is het beter om te zwijgen

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-01 14:03

Ik heb ook al zitten denken over zo'n boett deken. In Nederland is dat preies meer 'in' dan in België, want ik heb nog nergens zo'n paard gezien.

Ik zit toch nog erg te twijfelen, want zo'n deken moet toch snikheet zijn? Zeker nu met dat warme weer...
Verlopen olie zou ik toch ook zeker niet op doen, waarschijnlijk is het ongezond als het in de wondes komt.
Maya heeft de 'het bikkelharde' eczeem. ze krabt haar haren eraf en daarna schuurt ze haar huid open. Nu heeft ze nog nauweljks haar (op de manenkam). Het begint altijd van onder, aan de rug en klimt zo naar boven. Ze krabt ook haar oren stuk.

[img]../upload/313/pony-avond_014.jpg[/img]

(de zwarte)
Hier ziet het een beetje, maar het is ondertussen al weer erger aan het worden.

Ik ben gaan kijken naar de 'silverlinde-site', maar er zijn geen verkooppunten in België en versturen zal waarschijnlijk wel telkens veel kosten .

Als er nog tips zijn? Wie heeft er nog ervaring met dat Boett-deken (en kan mij overtuigen?) Moet je het ook elke dag eens uitlaten (pony verluchten?) ? Verward

_________________
English ponies are the best!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: visje op 2001-06-25 15:05 ]</font>

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-01 06:21

Ik heb er gister één besteld, ik zal het wel laten weten hoe hij bevalt.

HeleenH
Berichten: 78
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-01 08:40

De Boett-deken is gemaakt van een dun katoen en is juist koel voor de paarden. Ik heb 1 paard zonder exceem en die zweet zich met warm weer kapot. De andere 2 met deken zijn onder de deken gewoon koel. Ik doe wel vaak overdag (dus tussen 10.00 en 15.00 uur) de deken even af. Maar meestal ga ik dan ook rijden en daarna kunnen ze zonder deken even rollen. Ze vinden het dan prettig als ze de deken weer om krijgen, want de vliegen komen anders meteen weer op ze af. De manen moet je wel extra goed verzorgen. Ik kam ze regelmatig plukje voor plukje uit en gebruik dan staart-en manenspray om het makkelijker te maken. Dan haal je ook niet zo heel veel manen eruit. Jammer dat ik niet weet hoe ik foto's hierop kan krijgen. Een van onze paarden had nl. ook hele korte manen toen hij kwam en nu heeft hij de voorpluk tot op z'n neus en de rest tot zijn schouder. Ik weet niet waar je woont in Belgie, maar van 13 tot en met 15 juli ben ik in Buggenum voor het NK gangenpaarden. Misschien vind je het leuk om te komen kijken? Als je naar http://www.icelandic-horses.com gaat en dan evenementen aanklikt kun je meer over de wedstrijd vinden. Daar staat ook een adres en tel.nr. (voor hoe je moet rijden). Dan kun je zelf voelen onder de dekens dat het echt niet warm is. Oja, bij regen zijn ze zelfs nog een tijdje waterdicht! Ook wel handig vind ik. Als je nog meer wilt weten kun je ook even mailen of een Pb-tje sturen. Doei, groetjes van Heleen.

Have fun with Icelandic Horses!!!

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-01 22:10

Hallo Heleen, hoe houden die dekens het bij bijtgrage en stoeigrage weidegenoten? Bij mijn nieuwe stal waar ik per half september heen ga, staan de paarden langer buiten, maar ook nu ze om 15.00 binnen gaan heeft die van mij jeuk. Ik denk er dus sterk aan zo'n deken aan te schaffen, maar ben bang dat de andere paarden hem gelijk mollen! Hoe kun je de maat trouwens bepalen? Een verkoopster dacht dat mijn pony maat vijf nodig zou hebben, maar hoe meet je dat? Wat voor lengte is dat? Alvast bedankt!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-01 22:23

dit zijn de maten:
Maat 1: ca. 105-110 cm Shetland A-Pony
Maat 2: ca. 115-120 cm Welsh B-Pony
Maat 3: ca. 125-130 cm normale IJslander, C-Pony
Maat 4: ca. 135-140 cm grote IJslander, D-Pony
Maat 5: ca. 145-150 cm licht paard
Maat 6: ca. 155-160 cm normaal paard

Femke
Kan je eigenlijk ook een gezichtsmasker appart kopen? Voor mij zou het practisch zijn omdat het insmeren van het gezicht het ergste is bij Maya. De rest zie ik nog wel zitten.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-01 23:01

ik heb het idd wel in mijn paardendrogist catalogus zien staan maar nog nooit zelf geprobeert.tja ik heb echt super resultaten bij jeukstop van silverlinde en why changing a winning team?dus ik hou het fijn bij deze.........

soms is het beter om te zwijgen

Margee

Berichten: 5710
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 21:26

Hoewel mijn paarden zelf geen probleem hebben met eczeem, misschien een tip.
Een van de twee paarden van mijn buren heeft wel last. Gevolg... punk manen en een bijna blote kont..
Van alles geprobeerd de afgelopen jaren, o.a. een jaar lang homeopathische druppel, veel sprayen tegen de vliegen en muggen. Vorige week hebben ze er zonnebrandcreme op gesmeerd. Als ze 's avonds (op tijd voor de vliegjes) op stal gaat, schuurt ze al een paar dagen niet tegen de stalwand. Als ingredient noemde mijn buurman zink... Misschien iets voor jullie....

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-01 20:57

zink? Zinkzalf misschien? Dat lijkt op zonnebrandolie Clown


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DWensink, Earth, Glossy2009, IASCrawler, kreekie, Saaams en 34 bezoekers