Tandenknarsen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Tandenknarsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-02 17:09

Iemand bij ons op de manege heeft een paard dat knarst met z'n tanden.
Hij doet dit alleen tijdens het rijden, als er iets van hem gevraagd wordt.
Rijd je hem gewoon met losse teugel en vraag je verder niets, is er niets aan de hand.
Ga je wat verder vragen en hem wat strenger rijden, gaat hij knarsen.
Wat kun je hier aan doen?

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!


Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 17:42

Ik had een pony die het altijd deed als hij opgefokt was. dus meestal voor de cross.. Maakte er niet zo'n punt van. als hij het prettg vind, maar wel presteerd: tja, ieder toppaar heeft zo zijn eigenaardigheden he..

Haha!

Signe

Berichten: 5806
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 18:00

JA dat ken ik, mijn Tink begint op zijn bit te kauwen! Ik laat hem gewoon lekker kauwen, maar vind het wel vreemd.

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-02 18:38

Ja, maar knarsen is wel wat anders dan kauwen.
Hij laat namelijk wel z'n bit los, maar knarst ondertussen met z'n kiezen.
Ook als hij helemaal loslaat en ontspant.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 19:03

Volgens mijn vorige instructeur doen ze het net om dezelfde reden als wij, omdat ze een beetje boos, nijdig zijn, omdat ze moeilijke dingen moeten doen. Bij hem moesten we redelijk hard zijn met onze paarden: veel benen en veel hand. Dat was knap lastig, maar ook voor de paarden. Bij hem in de les deden verschillende paarden het. Nu neem ik les bij iemand waarbij ontspanning heel belangrijk is ( vind ik zelfs ook) en bij haar in de les hoorde ik het nog van geen enkel paard. Heeft dus blijkbaar wel met spanning te maken.

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 22:58

"Mijn pony" doet het ook, maar aleen als ze iets moet doen wat ze niet leuk vindt.
Gelukkig voor haar dat dat niet zo vaak voor komt Haha!

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australië?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 23:15

Inderdaad, het is een teken van spanning, van boosheid. Er wordt teveel van het paard gevraagd.

Moet hij misschien teveel doen? Is hij nog erg jong?

Anne_GTI

Berichten: 18199
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 00:50

Is een teken van verzet. Een jury zal het afstraffen in de punten als je paard het tijdens een proef doet. Sommige mensen doen daarom hun paard tandpasta of een beetje zilverzand in de mond voordat ze de ring in moeten..... triest... Paard meer naar ontspanning toe werken en niet overvragen. Soms kun je maar beter een paar passen terug doen voordat er echt problemen komen.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 08:24

yep knarsen is een teken van verzet. Iemand bij ons op stal doet een beetje zand in de mond als de paarden knarsen en daarom doen ze het niet meer. Maar of dat nou de oplossing is..?

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!


Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 11:52

Mijn paard doet het ook metname als ze nog niet losgereden is. Ze doet het ook met opzadelen en soms met poetsen ik heb zelf het idee dat er een paar spiertjes zijn die dan wat pijnlijk zijn. Ik rij haar ontspannen en lekker over de rus, rij mijn overgangen en longeer haar regelmatig en dan verbetert het. Nu ddoet ze weer even wat minder en is het knarsen weer terug. Ik ben ervan opvertuigd dat het verzet is dus moet je eraan werken, misschien kan een instructeur je verder helpen.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-02 17:52

Het is trouwens niet mijn paard hoor!
Het paard wordt goed over de rug gereden. En heel netjes, zonder dwang.
Het is idd een vrij jong paard. 5 jaar. Misschien dat er gewoon teveel aan gevraagd wordt.
Ik zal het eens voorleggen.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

cicero
Berichten: 439
Geregistreerd: 11-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 20:07

mijn instructeur zij altijd dat dat een probleem in de ontspanning/aanleuning is

komt het vandaag niet, dan komt het morgen

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 17:03

Die van mij doet het als ik er een lage neusriem om heb *LOL* Hij loopt altijd met zijn mond en tong te klooien met springen. Als hij dat met de lage neusriem niet kan dan gaat hij knarsen, maar verder loopt hij super met de oortjes erop, alleen ik lijk soms wel een heel orkest...Haha!

Voor de cross doet hij het ook, dan is hij een beetje gespannen en begint te knarsen Lachen

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 21:57

annegti schreef:
Is een teken van verzet. Een jury zal het afstraffen in de punten als je paard het tijdens een proef doet.... Paard meer naar ontspanning toe werken en niet overvragen. Soms kun je maar beter een paar passen terug doen voordat er echt problemen komen.

Mijn paard knarst af en toe ook. Het opvallendste is echter wel dat hij het altijd doet als we met een lange teugel relaxed gaan uitstappen. Vandaag heeft iemand anders mijn paard uitgestap aan de lange teugel zonder dat er andere paarden in de baan waren, ik kreeg een groot knarsconcert te horen Haha! Dus wat nu echt de oorzaak is, ik ben er nog niet helemaal achter maar ik kan me er dus ook niet zo druk om maken.

Garfield
Berichten: 532
Geregistreerd: 27-11-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 12:46

Het knarsentanden komt wel door stress. Bij arbeid waar het paard het moeilijk mee heeft, etc. Je kan er weinig aan doen. Ik hoorde wel een keer van iemand dat hij zand pakte en dat dan in de mond van het paard stoptje. Het blijkt dat ze dan ophouden aangezien ze dan gaan kauwen op het bit, zij willen van dat zand af.

Het valt altijd te proberen.

Garfield Z2+14 (Verkocht 14-10-2005 Amerika )/Tequilla L2+3 (Verkocht Brazilië)/18-08-2005 Sky Dancer (v: Sunny Boy) VERKOCHT 06-2006/19-10-2005 aankomst Dreamcatcher (Diamond Hit x Skorpio), 07-2006 aankomst Sunbeam (Sunny Boy x Stuyvesant).

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 16:23

Nee, het is niet van de stress.
Mensen die doen ook vaak als ze met iemand een serieus gesprek hebben, ergens aan frunnikken ofzo.
Dat doen paarden dus ook door tandenknarsen.

Garfield
Berichten: 532
Geregistreerd: 27-11-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 16:39

Toch vreemd de paarden die knarsetanden die ik ken, zijn allemaal gestresst of ontzettend in protest. Ik heb zelf een paardje onlangs voor iemand gereden waar niemand op kon blijven zitten. Het paardje heb ik weer voor elkaar gekregen en had ik een ontzettend goede band mee. Een keer met een buitenrit moest hij achteraan lopen en toen werd hij zeer kwaad en gestrest, waar begon hij mee????? Juist knarsetanden. Later heeft hij het nooit meer gedaan.

Garfield Z2+14 (Verkocht 14-10-2005 Amerika )/Tequilla L2+3 (Verkocht Brazilië)/18-08-2005 Sky Dancer (v: Sunny Boy) VERKOCHT 06-2006/19-10-2005 aankomst Dreamcatcher (Diamond Hit x Skorpio), 07-2006 aankomst Sunbeam (Sunny Boy x Stuyvesant).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 17:15

De reden voor het knarsen kan per paard verschillen, maar het is zeker geen zwaar verzet, ik denk eerder de spreekwoordelijke denkrimpels of licht gemopper.
Er is maar een oplossing en dat is geduld en wachten tot het over gaat. Mijn paard heeft het ook wel gedaan en op een gegeven moment hield ie er mee op. Soms komt het nog wel eens voor dat hij het tijdens het rijden doet, als andere paarden te dichtbij komen of als hij iets moet doen wat hij heel moeilijk vindt (geestelijke inspraak), maar het is nu nog maar zelden dat hij knarst. Op stal doet hij het nog wel wat vaker, maar dan vooral tegen andere paarden, om ze weg te jagen wellicht?

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 17:57

Wanneer ik mijn paard erg verzamel, begint ze ook te knarsen. Ze heeft de oren gewoon naar voren en doet heel braaf haar best. Volgens mij is het inderdaad in mijn geval een vorm van fronzen ofzo.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 18:31


Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Poekkie en 80 bezoekers