BBL opleiding in de zorg, waarom is het zo moeilijk?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

BBL opleiding in de zorg, waarom is het zo moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-21 19:03

Hallo beste lezer,

Na lang twijfelen wil ik graag de zorg in. Nu wil ik mij aanmelden bij de bbl opleiding verzorgde ig. De opleiding gaf aan eerst te zoeken naar een leerbedrijf,daarna pas in te schrijven. Nu heb ik op stagemarkt gekeken en verschillende bedrijven een mail gestuurd maar tot op heden nog niks terug. Ik heb nogal bang dat het niet lukt om een leerbedrijf te vinden.

Volgende week woensdag heb ik mijn examen, daarna kan ik ook eventueel langs bedrijven gaan.

Omgeving is noord Limburg.
Heeft er nog iemand tips voor mij?

Tara_13

Berichten: 748
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: t Gooi

Re: BBL opleiding in de zorg, waarom is het zo moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 19:06

Ik zou op de website zelf kijken.
Sowieso de grotere zorg organisaties bieden dit wel aan en kun je online een sollicitatie doen.
Welke zorgkant wil je op?

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: BBL opleiding in de zorg, waarom is het zo moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 19:11

Misschien op LinkedIn even een berichtje plaatsen. Hier in het midden van het land zijn altijd plaatsen in overvloed.

CharazJarig

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Re: BBL opleiding in de zorg, waarom is het zo moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 19:15

Tja waarschijnlijk omdat in alle drukte het niet handig is om ook mensen op te moeten leiden, laat staan iemand die nog niks kan te betalen daarvoor.

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: BBL opleiding in de zorg, waarom is het zo moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 19:50

Ik zocht vorig jaar een BBL plek in de Persoonlijke begeleiding, maar dat was ook erg lastig. Uiteindelijk gewoon gesolliciteerd op een vacature voor een PBer. Aangegeven dat ik de opleiding graag wilde doen en erg gemotiveerd was. Ben toen op gesprek geweest en mocht starten, maar dat is vanwege privéomstandigheden niet doorgegaan. Het is het proberen waard.

Waar wel BBL-plekken beschikbaar waren kregen ze voor 10 plekken ruim 400 sollicitanten.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Re: BBL opleiding in de zorg, waarom is het zo moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 19:54

Hier zijn heel veel plekken te vinden. Maar als het voor aankomend schooljaar is ben je ook best laat. De sollicitaties zijn daarvoor al geweest. Is meestal rond maart.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 20:22

verootjoo schreef:
Hier zijn heel veel plekken te vinden. Maar als het voor aankomend schooljaar is ben je ook best laat. De sollicitaties zijn daarvoor al geweest. Is meestal rond maart.


Idd voor aankomend schooljaar ben je te laat. Organisatie waar ik werk heeft alle BBL plekken al opgevuld. Het is misschien ook de regio die meespeelt. Mijn schoonzus werkt als helpende, woont in Noord Limburg en werkt een aantal plaatsen verderop omdat in haar woonplaats onvoldoende vacatures waren destijds.

Daenerys
Berichten: 2356
Geregistreerd: 09-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 20:27

Charaz schreef:
Tja waarschijnlijk omdat in alle drukte het niet handig is om ook mensen op te moeten leiden, laat staan iemand die nog niks kan te betalen daarvoor.

Bij ons start er gewoon 2x per jaar een nieuwe groep BBL-ers hoor. Er zijn genoeg mensen nodig, dus ondanks de drukte wordt er gewoon nieuw personeel opgeleid.

Ik zou je aanraden om de websites van zorginstellingen in je omgeving te raadplegen, vaak staan daar BBL vacatures op.
Echter ben je voor september mogelijk wel te laat, dan zou je in februari kunnen starten.

Gea99

Berichten: 1170
Geregistreerd: 26-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 20:33

Voor aanvang augustus september ben je nu eigenlijk laat. BBL start vaak wel weer een groep in januari februari, tenminste dat is bij ons zo.

Edit; net zoals hier boven al wordt gezegd

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 20:34

Vanwege de drukte wordt er júist nieuw personeel opgeleid :P

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: BBL opleiding in de zorg, waarom is het zo moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 20:44

Mijn moeder heeft een plek gevonden in een particuliere verpleegtehuis. Misschien kan je daar naar zoeken in jouw regio?

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 20:57

Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 11-06-21 21:11, in het totaal 2 keer bewerkt

fjordjes

Berichten: 12022
Geregistreerd: 03-07-05

Re: BBL opleiding in de zorg, waarom is het zo moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 21:04

Ik weet niet precies waar je in noord Limburg woont maar je kan via de zorgboog/savant (zuid Oost Brabant) en bij de zorggroep (Venray e.o) wel een plek vinden.

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: BBL opleiding in de zorg, waarom is het zo moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 21:18

Heb je al op werk.nl gekeken?

Blacky94

Berichten: 3470
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 21:27

Ik zou idd websites van instellingen afgaan op zoek naar vacatures. Maar zoals anderen al aangeven ben je voor september al vrij laat.
Veel vacatures komen rond maart al open (voor start sept), een enkeling soms al zo vroeg als januari. Mijn werkgever heeft vorige maand nog wel een extra vacature open gezet voor BBL/deeltijd maar die is inmiddels ook al weer gesloten. En idd weinig plekken maar veel aanmeldingen...

Jinte

Berichten: 4833
Geregistreerd: 08-10-06

Re: BBL opleiding in de zorg, waarom is het zo moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 21:29

Ik weet niet of je een voorkeur hebt qua doelgroep, maar al contact opgenomen met Proteion? Zowel mijn partner (die de opleiding volgt) als ik zijn daar werkzaam. Stuur gerust een PB bij vragen :)

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: BBL opleiding in de zorg, waarom is het zo moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 23:42

Omdat dit topic beter past op School, Studie, Werk verplaats ik hem daar heen

Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Re: BBL opleiding in de zorg, waarom is het zo moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-21 09:44

Wauw wat een reacties al. Dankjulliewel, ik ga alle websites eens bekijken en doornemen. Dankjulliewel voor de tips

Tieme
Berichten: 4955
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 10:30

verootjoo schreef:
Vanwege de drukte wordt er júist nieuw personeel opgeleid :P


Bij ons nu niet hoor. We hebben het zo druk dat we geen tijd en ruimte hebben om iemand te begeleiden. Zeker niet iemand die alles nog moet leren en voorlopig nog niet zelfstandig kan werken. Aantal personeelsleden lopen op hun tandvlees en willen niet dan nog eens de begeleiding van een leerling erbij hebben.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 10:34

Tieme schreef:
verootjoo schreef:
Vanwege de drukte wordt er júist nieuw personeel opgeleid :P


Bij ons nu niet hoor. We hebben het zo druk dat we geen tijd en ruimte hebben om iemand te begeleiden. Zeker niet iemand die alles nog moet leren en voorlopig nog niet zelfstandig kan werken. Aantal personeelsleden lopen op hun tandvlees en willen niet dan nog eens de begeleiding van een leerling erbij hebben.


Sommige collega’s zeggen dit ook. Ik ervaar juist minder werkdruk met een stagiaire erbij, extra handen. Ik werk altijd met een stagiaire bij mij :D en als ze goed zijn kunnen ze blijven en gelijk de hele zomer ons ondersteunen. Wij hebben wel altijd laatste jaar stagiaires.

CharazJarig

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Re: BBL opleiding in de zorg, waarom is het zo moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 11:19

Ja maar een beginnende BBL-er kan dus nog helemaal niks.

Wij werken ook veel met stagiaires (huisartsenpraktijk, geen verzorgende IG) en de ene neemt je veel werk uit handen en de ander heeft gewoon wat meer begeleiding nodig.

Sjofel

Berichten: 315
Geregistreerd: 15-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 12:27

Inderdaad gewoon op de sites kijken en als er geen vacature open staat gewoon even bellen. Je kan altijd vragen of er nog plaats is.. mocht je een nee krijgen kan je altijd vragen of je je gegevens mag opsturen als er iemand uit valt :)

Niniane

Berichten: 6434
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 12:31

Ik denk eerlijk gezegd dat je nu te laat bent. Hier in de buurt zoeken ze rond maart/april naar kandidaten die kunnen starten in september. Idem in het najaar wordt gezocht naar mensen die starten eind januari.

Denk dat je nog even geduld moet hebben.

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Re: BBL opleiding in de zorg, waarom is het zo moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 12:35

Zoals eerder gezegd ben je inderdaad (te) laat voor de normale sollicitatie rondes voor de start in september.

Je zou zelf eventueel zorginstellingen rechtstreeks kunnen benaderen. Wellicht hebben zij toch nog een plekje, of kun je in januari/februari starten.