“Nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden (...)"

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Marjo

Berichten: 37150
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

“Nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden (...)"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-21 06:03

*De Hoefslag
Algemeen

Afbeelding
Bianca Schoenmakers. Foto: Aniek1985


Naar aanleiding van een protocol dat één van haar leerlingen mee naar huis kreeg, plaatste Bianca Schoenmakers een bericht op Instagram. Schoenmakers pleit ervoor om in de basissport minder te letten op nageeflijkheid en meer op correctheid. “Doordat er zo de nadruk op nageeflijkheid ligt, gaan ruiters alleen maar harder aan de teugels trekken en bereik je het tegenovergestelde”, vertelt ze aan Hoefslag.

Lees het hele artikel op De Hoefslag


Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: “Nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden (...)"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 06:06

Goede ontwikkeling! Helemaal met haar eens. Je ziet het zo ontzettend veel, dat getrek aan die teugels. Geloof dat Gal hier afgelopen week wel een goed voorbeeld van is :Y)

Karaat_the_newforest op Instagram

Suzanne F.

Berichten: 48947
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 06:15

Heb het artikel gelezen. Ik ben het met een deel eens maar ook met een deel oneens.
Eens dat nageeflijkheid het gevolg is van goed paardrijden en dat er moet worden gelet op activiteit, balans en een goede houding en zit. In de B pony’s moet de focus niet liggen op nageeflijkheid en de opmerking ‘ronder’ is daar geen goede.
Oneens met haar mening dat er in de B en L sowieso niet op nageeflijkheid gelet moet worden. We zijn al zo bezig met alles makkelijker maken en het niveau naar beneden halen. Op deze wijze is de L ook een BB aangelegenheid. In de L mag je dit echt al wel gewoon verwachten, zeker in de L paarden. En ja, nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden maar dat mag je dan wel gewoon verwachten, anders blijven ze maar thuis oefenen en hebben ze op wedstrijd dus niks te zoeken. In de B wordt soepel omgegaan met nageeflijkheid en zijn er andere dingen belangrijker zoals tact, ontspanning, activiteit en of het paard naar de hand toeloopt. Dus niet perse rond maar wel in een verbinding naar de hand toe. Een losse teugel met het hoofd hoog is niet gewenst.
Maar laten we wel de basisprincipes van het rijden blijven koesteren. En niet alles maar aan alle kanten simpeler maken omdat ruiters dit nog niet kunnen. Dan is het hek van de dam.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

MairiMacBran
Berichten: 949
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 06:30

Mijn dochter kreeg inderdaad in de B al commentaar op haar protocol omdat haar pony niet rond genoeg liep en ze ging echt niet door de ring met een pony met losse teugel en het hoofd in standje giraf.
Nageeflijkheid is idd belangrijk, maar wat mi nog belangrijker is, is de manier waarop dat aangeleerd wordt en dat gebeurt voornamelijk met “kneepjes” en druk, veel druk.
En daar mag een jury wat mij betreft ook goed op letten, hoe die nageeflijkheid verkregen wordt.

Roodvos

Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 06:52

Gedeeltelijk mee eens. En dat wordt dit Suzanne F al goed uitgelegd.

Daar wil ik dan nog aan toevoegen dat beginnende (wedstrijd) ruiters een betere theoretische basis zouden moeten hebben.

Wat is het verschil tussen aanleuning en nageven. Wat is het verschil tussen ontspanning en rondsloffen. Waarom is activiteit niet hetzelfde als in record tijd je proefje afronden.
En wat is verband daartussen. Hoe kom je van activiteit en aanleuning naar nageeflijkheid en ontspanning. Hoe werkt dat in een paard fysiek en mentaal.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 07:24

Suzanne F. schreef:
Heb het artikel gelezen. Ik ben het met een deel eens maar ook met een deel oneens.
Eens dat nageeflijkheid het gevolg is van goed paardrijden en dat er moet worden gelet op activiteit, balans en een goede houding en zit. In de B pony’s moet de focus niet liggen op nageeflijkheid en de opmerking ‘ronder’ is daar geen goede.
Oneens met haar mening dat er in de B en L sowieso niet op nageeflijkheid gelet moet worden. We zijn al zo bezig met alles makkelijker maken en het niveau naar beneden halen. Op deze wijze is de L ook een BB aangelegenheid. In de L mag je dit echt al wel gewoon verwachten, zeker in de L paarden. En ja, nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden maar dat mag je dan wel gewoon verwachten, anders blijven ze maar thuis oefenen en hebben ze op wedstrijd dus niks te zoeken. In de B wordt soepel omgegaan met nageeflijkheid en zijn er andere dingen belangrijker zoals tact, ontspanning, activiteit en of het paard naar de hand toeloopt. Dus niet perse rond maar wel in een verbinding naar de hand toe. Een losse teugel met het hoofd hoog is niet gewenst.
Maar laten we wel de basisprincipes van het rijden blijven koesteren. En niet alles maar aan alle kanten simpeler maken omdat ruiters dit nog niet kunnen. Dan is het hek van de dam.

eens
Laatst bijgewerkt door bulck op 10-06-21 07:26, in het totaal 1 keer bewerkt

L'embarras du choix


Suzanne F.

Berichten: 48947
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 07:25

Roodvos schreef:
Gedeeltelijk mee eens. En dat wordt dit Suzanne F al goed uitgelegd.

Daar wil ik dan nog aan toevoegen dat beginnende (wedstrijd) ruiters een betere theoretische basis zouden moeten hebben.

Wat is het verschil tussen aanleuning en nageven. Wat is het verschil tussen ontspanning en rondsloffen. Waarom is activiteit niet hetzelfde als in record tijd je proefje afronden.
En wat is verband daartussen. Hoe kom je van activiteit en aanleuning naar nageeflijkheid en ontspanning. Hoe werkt dat in een paard fysiek en mentaal.


:j
Eens. Goede aanvulling.
Deze theoretische basis zou van de instructeurs moeten komen maar vaak wordt daar te weinig aandacht aan besteed.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Suzanne F.

Berichten: 48947
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 07:29

bulck schreef:
Suzanne F. schreef:
Heb het artikel gelezen. Ik ben het met een deel eens maar ook met een deel oneens.
Eens dat nageeflijkheid het gevolg is van goed paardrijden en dat er moet worden gelet op activiteit, balans en een goede houding en zit. In de B pony’s moet de focus niet liggen op nageeflijkheid en de opmerking ‘ronder’ is daar geen goede.
Oneens met haar mening dat er in de B en L sowieso niet op nageeflijkheid gelet moet worden. We zijn al zo bezig met alles makkelijker maken en het niveau naar beneden halen. Op deze wijze is de L ook een BB aangelegenheid. In de L mag je dit echt al wel gewoon verwachten, zeker in de L paarden. En ja, nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden maar dat mag je dan wel gewoon verwachten, anders blijven ze maar thuis oefenen en hebben ze op wedstrijd dus niks te zoeken. In de B wordt soepel omgegaan met nageeflijkheid en zijn er andere dingen belangrijker zoals tact, ontspanning, activiteit en of het paard naar de hand toeloopt. Dus niet perse rond maar wel in een verbinding naar de hand toe. Een losse teugel met het hoofd hoog is niet gewenst.
Maar laten we wel de basisprincipes van het rijden blijven koesteren. En niet alles maar aan alle kanten simpeler maken omdat ruiters dit nog niet kunnen. Dan is het hek van de dam.


En waarom zou er een verschil moeten bestaan tussen b bij de ponies en paarden? Iemand kan toch ook pas later instromen in het wedstrijd-verhaal of zelfs starten met paardrijden? B=B, in mijn ogen.


Omdat in het B ponies jonge kinderen rijden waarvan je minder kan verwachten dan van (vaak) volwassenen of oudere kinderen die in de B paarden rijden. Maar ook in de B paarden moet coulant worden omgegaan met nageeflijkheid. De verbinding met de hand is belangrijker.
Ja B is B. Maar ponies jureren is toch weer een vak apart. Je hoeft niet alles door de vingers te zien, maar rekening houden met de leeftijd van de ruiter is wel gewenst. Dat betekent niet dat je winstpunten moet geven aan iets wat echt niet goed is maar beetje coulance mag wel.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

DuoPenotti

Berichten: 28828
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: “Nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden (...)"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 07:37

Oh ik dacht naar aanleiding van een van onze zogenaamde profruiters :D

Ben het eens met bovenstaande.
Met Bianca dat nageeflijkheid vanzelf komt bij goed rijden, maar ook dat het in het L paarden zeker mag, ben je nog niet klaar is thuis oefenen ook een optie.

Maar Bianca heeft het over pony's en dan vind ik het correct netjes rijden ook belangrijker dan nageeflijk.
In de krul zou sowieso in alle klasses zwaar fout beoordeeld moeten worden.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

MairiMacBran
Berichten: 949
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 07:40

Maar waarom zijn er dan zoveel juryleden die per se in de B pony’s al zo’n pony rond willen zien lopen? Voor zover ik weet staat er in regels van de KNHS dat dat niet hoeft op dat niveau en is nageeflijkheid niet automatisch rond lopen.
Je geeft als jury dan ook een verkeerd signaal af, wat teveel druk, rukken en trekken in de hand werkt icm met instructie die dit soort zaken aanleren aan jonge kinderen, die ook nog eens vaak de handigheid niet hebben om dat fatsoenlijk te doen.

Rodevlinder

Berichten: 2262
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 07:48

MairiMacBran schreef:
Maar waarom zijn er dan zoveel juryleden die per se in de B pony’s al zo’n pony rond willen zien lopen? Voor zover ik weet staat er in regels van de KNHS dat dat niet hoeft op dat niveau en is nageeflijkheid niet automatisch rond lopen.
Je geeft als jury dan ook een verkeerd signaal af, wat teveel druk, rukken en trekken in de hand werkt icm met instructie die dit soort zaken aanleren aan jonge kinderen, die ook nog eens vaak de handigheid niet hebben om dat fatsoenlijk te doen.

Hier ben ik het ook wel mee eens.

996981
Berichten: 9613
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 07:55

Suzanne F. schreef:
Roodvos schreef:
Gedeeltelijk mee eens. En dat wordt dit Suzanne F al goed uitgelegd.

Daar wil ik dan nog aan toevoegen dat beginnende (wedstrijd) ruiters een betere theoretische basis zouden moeten hebben.

Wat is het verschil tussen aanleuning en nageven. Wat is het verschil tussen ontspanning en rondsloffen. Waarom is activiteit niet hetzelfde als in record tijd je proefje afronden.
En wat is verband daartussen. Hoe kom je van activiteit en aanleuning naar nageeflijkheid en ontspanning. Hoe werkt dat in een paard fysiek en mentaal.


:j
Eens. Goede aanvulling.
Deze theoretische basis zou van de instructeurs moeten komen maar vaak wordt daar te weinig aandacht aan besteed.

Helemaal eens met bovenstaand :) echter denk ik niet dat enkel een instructeur verantwoordelijk is voor het onderwijzen van de theorie. Je bent als persoon, dus ook als ruiter zelf verantwoordelijk voor je ontwikkeling. Helaas is er vanuit de gemiddelde ruiter weinig interesse in het theoretische deel. De meesten willen gewoon rijden en het liefst winnen op Concours. Hoe is minder belangrijk.

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

MairiMacBran
Berichten: 949
Geregistreerd: 01-04-14

Re: “Nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden (...)"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 08:00

Ik denk dat dat wel een beetje veel gevraagd is voor de vaak piepjonge ponyruitertjes in de B. En dan kun je wel zeggen dat ze nog niet mogen starten voordat ze daar aan toe zijn, maar dan moeten de regels aangepast worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 08:03

996981 schreef:
Helemaal eens met bovenstaand :) echter denk ik niet dat enkel een instructeur verantwoordelijk is voor het onderwijzen van de theorie. Je bent als persoon, dus ook als ruiter zelf verantwoordelijk voor je ontwikkeling. Helaas is er vanuit de gemiddelde ruiter weinig interesse in het theoretische deel. De meesten willen gewoon rijden en het liefst winnen op Concours. Hoe is minder belangrijk.
Je zou ze bijna een examen laten afleggen voordat ze een startpas krijgen. *D

JeanneV
Berichten: 638
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 08:03

996981 schreef:
. Helaas is er vanuit de gemiddelde ruiter weinig interesse in het theoretische deel. De meesten willen gewoon rijden en het liefst winnen op Concours. Hoe is minder belangrijk.
[/quote]
Is echt niet waar! Kijk eens hoeveel interesse er is voor artikelen in de vakbladen over rijtechniek... kijk eens hoe vol het KNHS trainers seminar zit... kijk eens hoe een initatief als Dressagepro [met Rien van der Schaft aan het hoofd] omarmd wordt...

De theorie moet ook niet groter gemaakt worden als het is... uiteindelijk is paard rijden iets wat in de praktijk moet gebeuren en die praktijk is soms weerbarstig.

996981
Berichten: 9613
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 08:05

Mkango schreef:
996981 schreef:
Helemaal eens met bovenstaand :) echter denk ik niet dat enkel een instructeur verantwoordelijk is voor het onderwijzen van de theorie. Je bent als persoon, dus ook als ruiter zelf verantwoordelijk voor je ontwikkeling. Helaas is er vanuit de gemiddelde ruiter weinig interesse in het theoretische deel. De meesten willen gewoon rijden en het liefst winnen op Concours. Hoe is minder belangrijk.
Je zou ze bijna een examen laten afleggen voordat ze een startpas krijgen. *D

Net als vroeger op de manege. Voor je f-proefjes mocht starten moest je theorie-examen afleggen :))

In Duitsland is er overigens een dergelijk systeem voor wedstrijdruiters. Het fijne weet ik er niet van. Ik zal vanavond even aan mijn Duitse vriend vragen hoe dat precies zit :)

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

996981
Berichten: 9613
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 08:07

JeanneV schreef:
Is echt niet waar! Kijk eens hoeveel interesse er is voor artikelen in de vakbladen over rijtechniek... kijk eens hoe vol het KNHS trainers seminar zit... kijk eens hoe een initatief als Dressagepro [met Rien van der Schaft aan het hoofd] omarmd wordt...

De theorie moet ook niet groter gemaakt worden als het is... uiteindelijk is paard rijden iets wat in de praktijk moet gebeuren en die praktijk is soms weerbarstig.

In verhouding met het aantal startpashouders is het percentage dat een traingsseminar volgt, een lidmaatschap heeft bij dressagepro of een abonnement op een vakblad klein…

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

MairiMacBran
Berichten: 949
Geregistreerd: 01-04-14

Re: “Nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden (...)"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 08:14

Maar dat is toch helemaal niet toepasbaar op jonge kinderen? Een grote groep wedstrijdruiters begint al op jonge leeftijd en dan is het hartstikke leuk hoor, de theorie erachter en jezelf ontwikkelen, maar op die leeftijd, als het al fysiek en mentaal mogelijk is, zijn ze uitermate afhankelijk van degenen die het ze moet leren. Ook een jury heeft daar wat mij betreft een taak in.

kiki1976

Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 08:37

Helaas wordt er niet alleen in de BB/B te veel gelet op nageeflijkheid, helaas ook al bij Bixie.
Dochter van vriendin reed Bixie A met d'r welsh A pony.
Na de proef kwam de jury naar haar toe voor het gesprekje.
Eerst het gewone riedeltje van netjes gedaan bla bla bla
Vervolgens begon ze over dat ze toch meer nageeflijk moest gaan rijden en of ze wist hoe dat moest. Nee dat wist ze nog niet nee. Waarom de jury het haar liet ziet. Deze betreffende jury leerde haar hoe ze haar pony met zagen hoofd omlaag kon krijgen. Sorry echt bizar

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

996981
Berichten: 9613
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 08:41

MairiMacBran schreef:
Maar dat is toch helemaal niet toepasbaar op jonge kinderen? Een grote groep wedstrijdruiters begint al op jonge leeftijd en dan is het hartstikke leuk hoor, de theorie erachter en jezelf ontwikkelen, maar op die leeftijd, als het al fysiek en mentaal mogelijk is, zijn ze uitermate afhankelijk van degenen die het ze moet leren. Ook een jury heeft daar wat mij betreft een taak in.

Daarom moet je je ook afvragen of het jonge starten van tegenwoordig wenselijk is. Waarom laten we de kinderen niet vooral lol hebben en spelenderwijs leren, zonder het in de mal van een proefje te gieten?

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

MairiMacBran
Berichten: 949
Geregistreerd: 01-04-14

Re: “Nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden (...)"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 08:50

Tsja, het mag, dus het gebeurt. Het zou dan aan de KNHS zijn om die leeftijd te verhogen en aan juryleden om de regels na te leven en dus niet vanaf de Bixie! al te mekkeren over nageeflijkheid.

996981
Berichten: 9613
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 08:53

MairiMacBran schreef:
Tsja, het mag, dus het gebeurt. Het zou dan aan de KNHS zijn om die leeftijd te verhogen en aan juryleden om de regels na te leven en dus niet vanaf de Bixie! al te mekkeren over nageeflijkheid.

Er bestaat natuurlijk ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid :) niet alles wat mag, moet.

Ik ben overigens helemaal niet tegen wedstrijden voor kinderen en ik ben het ook eens dat er voor kinderen anders gejureert mag/moet worden.

Ik denk echter niet dat je altijd alle verantwoordelijkheid bij een ander moet leggen. Als je nog niet toe bent aan wedstrijden, moet je gewoon niet gaan. Liever een niveau voorlopen op het gevraagde. Dan weet je zeker dat je niet teleurgesteld wordt

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

DuoPenotti

Berichten: 28828
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 08:54

Jureren voor paarden of pony, laat staan bixie vergt een hele andere insteek.

Een kennis van mij jureerde alleen maar pony's maar had altijd opbouwende kritiek.
Gaf echt, zeker bij M/Z de punten niet cadeau, maar altijd op een positieve manier de feedback.
Hoe hij dat deed was een kunst op zich.
Werd ook overal graag gezien als jury, ondanks zijn eerlijkheid en niemand wat cadeau kreeg.
Maar hij was wel realistisch, hij beloonde dus we vriendelijk gereden en niet het krulletje.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10326
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: “Nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden (...)"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 09:09

Ik denk dat het punt dat door Bianca Schoenmakers niet alleen op hoort te gaan voor de ponys maar ook voor de paarden.

Een correcte constante verbinding is als basis veel belangrijker. Als deze in orde is komt aanleuning en nageeflijkheid daarna als gevolg mits er correct gereden blijft.

Vriendelijk rijden is heel wat waard. Hand mee blijven geven en niet tegen werken met de hand is voor een deel van de ruiters die ik langs zie komen in de ring toch echt wel lastig.

Witches, witches
Jury t/m F20, Zilver opleiding, A-proeven, VA en OS, Bixie-proeven, BB t/m L2 dressuur
Zecchino v. Oscar B+13 | L1+10 | L2+10

MairiMacBran
Berichten: 949
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 09:11

996981 schreef:
Er bestaat natuurlijk ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid :) niet alles wat mag, moet.

Ik ben overigens helemaal niet tegen wedstrijden voor kinderen en ik ben het ook eens dat er voor kinderen anders gejureert mag/moet worden.

Ik denk echter niet dat je altijd alle verantwoordelijkheid bij een ander moet leggen. Als je nog niet toe bent aan wedstrijden, moet je gewoon niet gaan. Liever een niveau voorlopen op het gevraagde. Dan weet je zeker dat je niet teleurgesteld wordt


Maar hoe weet je als kind, of je er aan toe bent of niet? Wat nou als je grootste droom wedstrijden rijden is en je in feite goed genoeg rijdt voor de B?
Ook lang niet alle ouders hebben daar kijk genoeg op.
Als je puur naar de regels kijkt moet een B-proefje al heel snel mogelijk zijn, maar eigenlijk zou je dan pas moeten starten in de B als je op L-niveau zit omdat een jury meer wil zien dan gevraagd wordt in de B. Dat klinkt niet heel erg eerlijk.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DJZ, Elin_, Googlebot, Miran, Ubermetrics, Winterram en 26 bezoekers