nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-21 15:59

Ohhh heerlijk nickeltje! <3
Ik kijk er echt naar uit weer naar het gezoem van bijtjes te luisteren en die heerlijke bijige geur weer te ruiken. Zo'n kast in de tuin geeft toch een extra dimensie aan het zomerweer imo

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 20:49

Wat gaaf Nickeltje!

Ons volk knalt met populatie bijna uit de voegen maar valt mij tegen hoeveel voer er binnenkomt. Speeldoppen blijven speeldoppen, zwermstemming komt niet echt op gang. Misschien maken we wel een broedaflegger als ik volgende week nog niet bevallen ben. Maar die zullen we dan goed moeten bijvoeren want hoofdvolk heeft niks over nu. Q legt nog wel 9 bk ramen helemaal ramvol.

Afbeelding

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 21:19

Idinn, je aflegger kan in ieder geval alle kanten op bouwen :D

Indy, mooie Q! Fijn dat je zwerm lekker gaat!

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 16:56

Moonfight, als ze (nog) niet in zwermstemming zijn vinden ze het kennelijk wel prima zo? Hebben ze al meerdere broed- of honingkamers? Misschien kan je ze zo meer ruimte bieden?

Q Bianca met haar koninklijke kontje in de cel **\O/** kom maar door met die eitjes!
Afbeelding

En lekker lopen over de raat 8-)
Afbeelding

Heerlijk om weer bijen te hebben!
Ze lijken ook bijzonder goedgemutst en vriendelijk, ik denk dat ik het getroffen heb. Ze bezetten nu ~4 straatjes, dus ik denk wel dat Bianca nog even aan de bak moet.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 17:37

Wat fijn dat ze zo vriendelijk zijn! <3 Lekker doorleggen :D

Ze zitten op 1 bk en 1 hk. Maar omdat ze weinig voer hebben bouwen ze de hk nu niet verder uit. Ik heb ook het idee dat een groot deel van de populatie gewoon nog jong is en dus niet vliegt. Maar dan zou daar komende week verandering in moeten komen. We gaan het zien :)

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 23:09

Gave foto's Indy_Mouse! Zulke foto's lukken mij nooit... ik zit met twee paar handschoenen en dubbel pak veel te dik ingepakt helaas...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 22:18

Ben je allergisch Nickeltje?

Q Bianca ziet er als een mooie dame uit!

Ik ga zaterdag controleren. Morgen even kunstraat halen voor de hk. Hopelijk kan die er op ook *\o/*

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 22:45

idinn schreef:
Ben je allergisch Nickeltje?

Q Bianca ziet er als een mooie dame uit!

Ik ga zaterdag controleren. Morgen even kunstraat halen voor de hk. Hopelijk kan die er op ook *\o/*

Ja... helaas wel. Op dit moment een type 4 overgevoeligheid reactie, dus een trage reactie die met een ruime hoeveelheid anti histamine en eventueel bij toch erge reactie een kuur prednison te onderdrukken is.
Gelukkig nog geen type 1 ( anafylactische) reactie. Maar daar zou een type 4 wel naar door kunnen schieten. Dus ik ga heel zorgvuldig, dubbeldik ingepakt de bijen in...

Wij gaan zaterdag middag een controle doen en ook even gluren bij de afleggers of er al eitjes gelegd worden...

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 16:03

Spannend! Ik ben benieuwd hoe de afleggers het doen! Ik denk dat wij dit weekend ook de bijen nog even ingaan en mogelijk een voorafgenomen zwerm eruit halen of anders een aflegger. Heb niet zoveel zin in een zwerm als ik moet bevallen :+ Hopelijk hebben ze al wat meer voer, ze zijn savonds wel flink aan het indampen.

Akires1

Berichten: 350
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 13:33

Nickeltje schreef:
idinn schreef:
Ben je allergisch Nickeltje?

Q Bianca ziet er als een mooie dame uit!

Ik ga zaterdag controleren. Morgen even kunstraat halen voor de hk. Hopelijk kan die er op ook *\o/*

Ja... helaas wel. Op dit moment een type 4 overgevoeligheid reactie, dus een trage reactie die met een ruime hoeveelheid anti histamine en eventueel bij toch erge reactie een kuur prednison te onderdrukken is.
Gelukkig nog geen type 1 ( anafylactische) reactie. Maar daar zou een type 4 wel naar door kunnen schieten. Dus ik ga heel zorgvuldig, dubbeldik ingepakt de bijen in...

Wij gaan zaterdag middag een controle doen en ook even gluren bij de afleggers of er al eitjes gelegd worden...



Jij hebt geen immuuntherapie gehad? Of is jouw reactie daarvoor net niet ernstig genoeg? (Geen idee of dat een voorwaarde is...)
Bij mijn man is de immuuntherapie goed aangeslagen. Hij is, ondanks dat hij nu wel voorzichtiger is en zich elke keer goed inpakt, alweer een paar keer geprikt, maar heeft nauwelijks een reactie gehad :)

Wij hebben twee zwermen gehad. Beide keren hingen ze in onze eigen pruimenboom. De eerste hebben we in een reservekast gedaan en de tweede is opgehaald door een clubgenoot, die een aantal volken kwijt was geraakt.
Intussen hadden we vier volken bij huis staan. Omdat dit toch wat teveel werd hebben we één volk naar m’n vriendin gebracht, die een grote bloemenweide bij huis heeft.

Akires1

Berichten: 350
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 13:36

Indy_Mouse_9 schreef:
En lekker lopen over de raat 8-)
[ [url=m/9PSUnT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heerlijk om weer bijen te hebben!
Ze lijken ook bijzonder goedgemutst en vriendelijk, ik denk dat ik het getroffen heb. Ze bezetten nu ~4 straatjes, dus ik denk wel dat Bianca nog even aan de bak moet.



Q. Bianca is mooi duidelijk gemerkt! :))

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 14:02

Mijn reactie is niet erg genoeg voor immuun therapie. En tot nu toe met heel erg goed inpakken en steken vermijden ook aardig te doen.
Ondanks dat we afleggers gemaakt hebben, hadden we vanmorgen 1 zwerm die we gelukkig netjes hebben kunnen scheppen... hopelijk voorlopig de laatste want we zijn nu ook door de reserve kasten heen...

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 15:14

Fijn dat je de zwerm hebt kunnen scheppen! Dan heb je flink wat volkjes staan nu!

Wij hebben vanmorgen een aflegger gemaakt. Hopelijk kunnen ze er nu tegen aan de komende weken. Hopelijk niet zo'n drama als vorig jaar (Q niet terug gekomen van bruidsvlucht, slecht bevrucht Q, leggende weksters en toen maar weer samengevoegd :+ )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 16:14

Echt balen dat je zo allergisch reageert Nickeltje. Dan maar goed inpakken inderdaad!

Moonfight, hopelijk dit jaar beter! :+

Zojuist beide volken gecontroleerd. Wilhelmina zoals verwacht nog lekker aan de leg. Verder zijn ze begonnen wat ramen uit te bouwen. Voorlopig voldoende ruimte daar in de tienramer.

De nieuwe koningin is ook zeer goed aan de leg. En houdt van sprintjes trekken. Zag d'r 4x lopen en de milliseconde dat ik even wegkijk om het vangkooitje te pakken was ze alweer verdwenen.

Meet Juliana:

Afbeelding
Die hopelijk straks nog wel iets van roze heeft zitten. Als het aan de werksters ligt gaat dat spul er direct weer af :')

Afbeelding
Onderste bk waren ze 5 ramen aan het uitbouwen. Bovenste bk op 1 na ook alles aan het uitbouwen. Heb de hk maar vast erop gezet, zien of ze door het rooster gaan. Zit 1 raam uitgebouwd raat in, de rest zullen ze zelf nog moeten bouwen.

Akires1

Berichten: 350
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 17:44

Hoeveel volken hebben jullie?

Wij nu dus vier; drie bij huis en één “uit logeren”.
Twee volken (één bij huis en de weg geplaatste) doen het op dit moment heel goed. Het derde volk lijkt moerloos te zijn. Bij dit volk is nu een raam met larfjes geplaatst, in de hoop dat ze een koninginnencel gaan maken.
Het vierde volk heeft een koninginnendop, dus hopen dat hier een goede koningin uitkomt.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 18:01

1 volk, en dus de aflegger die we vanmorgen gemaakt hebben :D. Zouden wel graag met 3 volkjes de winter ingaan.

Goed dat het gelukt is met merken! Die van ons had vanmorgen ook haast _O-

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 20:59

Er staan nu bij ons 8 volken... maar daarvan zijn er 4 om weg te geven. Wij overwinteren in principe met 4 hoofd volken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 21:16

Hier 2 volkjes (hoofdvolk + kunstzwerm). Voorlopig ook voldoende, vind sowieso meer volken in de verenigingsstal niet sociaal van mezelf. Er kunnen iets van 14 kasten in, zo hebben meer mensen plek.

Degene naast me heeft gewoon gestapeld. Tienramer en erop 2 zesramers bovenop elkaar.

Ik vind de sloveense manier daarom ook veel interessanter qua ruimtegebruik. Nu is een groot deel stal onbenut, de gehele hoogte.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 13:41

Er zijn in elk geval 2 afleggers bij ons klaar om op te halen. In beide zit een fanatiek leggende koningin en ze halen flink honing binnen.

Moonfight? Laurora?

Eén van de afleggers lijkt het goed te doen maar daarvan legt de koningin (nog) niet, dus die kijken we over een paar dagen na.
En een zwerm die we geschept hebben is ook mooi gesetteld, zodra we daar bewijs van een leggende koningin hebben mag die ook opgehaald worden.

Wie wil er eerst?

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-21 14:47

Wij moeten sowieso voor de zekerheid wachten tot 28 juni ivm de Amerikaanse vuilbroed (we zitten enkele honderden meters bij de 3km grens vandaan) dus als iemand anders eerst wil/kan, be my guest :o

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 14:50

Hm... Ik kan ze wel tot 28 juni aanhouden denk ik, alleen moet ik dan even puzzelen of ze het op 6 ramen blijven redden of dat ze al naar een groter verblijf toe groeien.

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-21 15:21

Als dat lastig word kan ik ook wel kijken of ik wat kan regelen met kennissen, dat ze daar eerst even komen te staan tot de quarantainetijd verstreken is :)

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 15:25

Mijn vriend heeft vandaag controle gedaan, ik zal vanavond eens horen of we ze met wisselen van wat ramen, en lege ramen terug geven, nog even bezig kunnen houden.
Ik heb namelijk niet heel veel rek in de 10 raams kasten...

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-21 15:37

Dat snap ik, jammer dat je wel een aardig eindje uit de buurt woont, anders had ik je gewoon even een van mn eigen tienramers gebracht.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 15:37

Ik zit nog met een bolle toeter, ik ben over 5 dagen uitgerekend. Maar kan natuurlijk gerust nog een poos duren. Ik ga even overleggen met manlief want we moeten dan ook even plek maken voor een nieuwe kast en daarvoor moet er even wat gemaaid+getimmerd worden. Heb zelf op dit moment ook alleen een 6 ramer leeg, maar als ik het zo hoor zijn ze al snel toe aan meer ruimte?

Ik ga in ieder geval even kijken of we dat kunnen regelen en dan even afwachten of baby nog even blijft zitten of niet :)