Anne Meulendijks trekt Avanti terug voor Olympische Spelen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14033
Geregistreerd: 20-04-16

Anne Meulendijks trekt Avanti terug voor Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-21 18:36

Equnews.nl
Sport

Afbeelding
Anne Meulendijks en MDH Avanti N.O.P. tijdens de KWPN Stallion
Show 2020. Foto: Marjo


Anne Meulendijks heeft besloten om haar paard Avanti terug te trekken voor de Olympische Spelen in Tokyo dit jaar, dat meldt ze zelf via Facebook.

Avanti is 16 jaar, wat in zijn nadeel speelt voor de Olympische Spelen die een jaar zijn uitgesteld vanwege de corona-pandemie. Meulendijks vertelt op Facebook dat Avanti nog steeds in topvorm is, maar het paard vanwege zijn leeftijd niet meer naar de Olympische Spelen wil laten deelnemen. "Hij is nog altijd topfit en ik geniet nog elke dag van hem. Dit wil ik graag nog even blijven doen dus hebben we er voor gekozen om hem alleen nog in te zetten voor de leuke en mooie wedstrijden.", aldus Meulendijks.
Laatst bijgewerkt door Aurora3 op 07-06-21 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 18:40

Zestien is voor een top dressuurpaard toch ook weer niet zo oud? :?
Waren Bonfire en Salinero niet ouder tijdens hun laatste OS?

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Anne Meulendijks trekt Avanti terug voor Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 18:46

Er staat toch NOP achter dus paard word financieel ondersteund omdat het een potentiële Olympische kandidaat is. 16 is zeker niet oud maar ik kan me wel voorstellen dat je voor misschien twee keer 10 minuten een proef rijden niet de halve wereld over vliegt . Echter zal de toevoeging en steun van het NOP nu ook wel stoppen. En daarbij, zij kent haar paard het beste dus eigen keus.

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Anne Meulendijks trekt Avanti terug voor Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 18:51

“dus hebben we er voor gekozen om hem alleen nog in te zetten voor de leuke en mooie wedstrijden."

Alsof de OS niet leuk en mooi is :')

Maar natuurlijk goed te begrijpen dat ze deze keuze maken. Hopelijk kan ze nog lang van ‘m genieten.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 18:54

MacavityL schreef:
Alsof de OS niet leuk en mooi is :')


Je kunt je serieus afvragen of het welzijn van paarden wel gediend is met een reis naar Tokyo.
Dat gesleep over de hele wereld met die dieren.... waarom toch?

Ik weet niet of dit perse de motivatie is van Anne Meulendijks, maar ik vind het top dat ze kiest voor Leuk en niet voor Moeten. Respect.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 18:59

Gezien de reactie van iemand op horses, de laatste weken waren de resultaten gewoon niet goed genoeg en werd ze aan alle kanten door jonge, ook talentvolle ruiters voorbij gereden. En ze heeft het dan wel in samenspraak met de bondscoach gedaan maar dit is de eer aan jezelf houden ipv afgewezen te worden voor het team.

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 19:03

Dees schreef:
MacavityL schreef:
Alsof de OS niet leuk en mooi is :')


Je kunt je serieus afvragen of het welzijn van paarden wel gediend is met een reis naar Tokyo.
Dat gesleep over de hele wereld met die dieren.... waarom toch?

Ik weet niet of dit perse de motivatie is van Anne Meulendijks, maar ik vind het top dat ze kiest voor Leuk en niet voor Moeten. Respect.


Zie mijn reactie eronder, snap het heel goed hoor, maar vond de zin over leuke en mooie wedstrijden een beetje “ongelukkig” gekozen.

Getup

Berichten: 8274
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Anne Meulendijks trekt Avanti terug voor Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 19:06

Dat gesleep naar Tokyo zou van mij ook niet hoeven.

Maar ze komt volgens mij ook niet in de buurt van een teamplek, er zijn op dit moment aardig wat hoger scorende combinaties.

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 20:11

Cayenne schreef:
Zestien is voor een top dressuurpaard toch ook weer niet zo oud? :?
Waren Bonfire en Salinero niet ouder tijdens hun laatste OS?

Gezichts verlies voorkomen met een paard welke over zijn top heen is noemen ze dat...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Anne Meulendijks trekt Avanti terug voor Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 20:13

Maar daar kan ik best inkomen en is ook helemaal geen schande om er voor uit te komen.

xmarliez

Berichten: 4095
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 20:43

Dees schreef:
MacavityL schreef:
Alsof de OS niet leuk en mooi is :')


Je kunt je serieus afvragen of het welzijn van paarden wel gediend is met een reis naar Tokyo.
Dat gesleep over de hele wereld met die dieren.... waarom toch?

Ik weet niet of dit perse de motivatie is van Anne Meulendijks, maar ik vind het top dat ze kiest voor Leuk en niet voor Moeten. Respect.


Leuk ipv moeten? Wel alle selectie wedstrijden rijden maar dan blijken dat je niet goed genoeg bent heeft niks met leuk of moeten te maken. Als je het voor de leuk doet dan ga je ook niet zo een traject aan maar ‘kijk je wel waar je uit komt’ zoals een aantal andere die altijd mee doen in de middenmoot. Zij had al haar zinnen op Tokyo gezet en nu blijkt ze daar gewoon bij lange na niet thuis te horen en hebben mensen respect voor die keuze? Dit is echt de laatste keuze die ze wilde maken ga ik van uit.
Respect had ik gehad als ze eerlijk had toe gegeven dat ze op dit moment niet voldoende presteren. Dat je daar eerlijk over bent. Het eeuwige ‘ik kies voor mijn paard’ vind ik echt de grootste kwats in de hele top sport. Zonder paard ben je nergens dus het is makkelijk gezegd, daar niet van.
Daarnaast als ze voor leuk kiest, waarom rijdt ze dan vandaag niet de kleine finale? Is toch ook leuk? Sportief gezien zou dat haar enorm gesierd hebben want Avanti is tenslotte in ‘topvorm’ zoals ze eerder verkondigde.

Een vliegreis is voor paarden echt geen zware belasting. Ik denk dat het weer daar meer lastig zou zijn maar in het verleden zijn er wel meer wedstrijden op dat soort locaties geweest en paarden kunnen zich goed aanpassen en ze zijn daar natuurlijk ruim op tijd om alles goed te laten wennen. De paarden komen daar niks te kort.

Vrijwel de complete Duitse top presteert met paarden rond deze leeftijd. GP paarden zijn vaak pas echt stabiel als ze rond die leeftijd zijn omdat ze dan (net zoals Avanti) al de halve wereld gezien hebben.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 20:44

Ik begrijp haar helemaal. Leuke en mooie wedstrijden, ook voor haar paard. Goede beslissing.


Thermo Tokyo

Beat the Heat

In de zomer van 2020 vinden de Olympische en Paralympische Spelen in Tokyo plaats. De temperatuur ligt dan boven de 30°C en de luchtvochtigheid is hoog. Niet eerder werden de Spelen in zo’n uitdagend klimaat gehouden.

lees meer


Bron: https://www.radboudumc.nl/onderzoekspro ... ermo-tokyo
Laatst bijgewerkt door Boras op 06-06-21 20:46, in het totaal 6 keer bewerkt

xmarliez

Berichten: 4095
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 20:45

JeanneV schreef:
Cayenne schreef:
Zestien is voor een top dressuurpaard toch ook weer niet zo oud? :?
Waren Bonfire en Salinero niet ouder tijdens hun laatste OS?

Gezichts verlies voorkomen met een paard welke over zijn top heen is noemen ze dat...

Dat paard presteerde al jaren hetzelfde..... die is niet over zijn top heen. Verwisselen van trainer doet vaak meer kwaad dan goed.
Mensen menen altijd dat het gras aan de overkant groener is terwijl ze vaak gewoon op een hele goede plek zitten. Dit heeft gewoon totaal niet goed uitgepakt bij deze combinatie en dan is het paard diegene die over zijn top heen is.

xmarliez

Berichten: 4095
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 20:57

Boras schreef:
Ik begrijp haar helemaal. Leuke en mooie wedstrijden, ook voor haar paard. Goede beslissing.


Thermo Tokyo

Beat the Heat

In de zomer van 2020 vinden de Olympische en Paralympische Spelen in Tokyo plaats. De temperatuur ligt dan boven de 30°C en de luchtvochtigheid is hoog. Niet eerder werden de Spelen in zo’n uitdagend klimaat gehouden.

lees meer


Bron: https://www.radboudumc.nl/onderzoekspro ... ermo-tokyo

Dus in 2020 wist ze ook al wat de temperaturen daar waren. Als je niet wilt dat je paard daar aan blood gesteld wordt dan meld je je bij voorbaat al af voor de selectie procedures/NOP status.
Ik zal wel een van de weinige zijn maar ik denk niet dat ze zich had afgemeld als ze alle wedstrijden +75% had gescoord :D (en ze wist voor ze hier aan begon dat hij ‘al’ 16 zou zijn ;) ).
Ik gun iedereen het beste maar die onzin ‘ik denk aan het welzijn van mijn paard’ komt mij ondertussen echt de keel uit. Wees gewoon realistisch en eerlijk dat siert een mens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 21:04

xmarliez schreef:
Boras schreef:
Ik begrijp haar helemaal. Leuke en mooie wedstrijden, ook voor haar paard. Goede beslissing.


Thermo Tokyo

Beat the Heat

In de zomer van 2020 vinden de Olympische en Paralympische Spelen in Tokyo plaats. De temperatuur ligt dan boven de 30°C en de luchtvochtigheid is hoog. Niet eerder werden de Spelen in zo’n uitdagend klimaat gehouden.

lees meer


Bron: https://www.radboudumc.nl/onderzoekspro ... ermo-tokyo

Dus in 2020 wist ze ook al wat de temperaturen daar waren. Als je niet wilt dat je paard daar aan blood gesteld wordt dan meld je je bij voorbaat al af voor de selectie procedures/NOP status.
Ik zal wel een van de weinige zijn maar ik denk niet dat ze zich had afgemeld als ze alle wedstrijden +75% had gescoord :D (en ze wist voor ze hier aan begon dat hij ‘al’ 16 zou zijn ;) ).
Ik gun iedereen het beste maar die onzin ‘ik denk aan het welzijn van mijn paard’ komt mij ondertussen echt de keel uit. Wees gewoon realistisch en eerlijk dat siert een mens.
Ik kan me inderdaad helemaal in jouw reacties vinden. Dit is echt een klassieker uit het Grote Ruiter Smoezenboek, net als wanneer ze betrapt worden op dopinggebruik. :')

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 22:07

xmarliez schreef:
Boras schreef:
Ik begrijp haar helemaal. Leuke en mooie wedstrijden, ook voor haar paard. Goede beslissing.


Thermo Tokyo

Beat the Heat

In de zomer van 2020 vinden de Olympische en Paralympische Spelen in Tokyo plaats. De temperatuur ligt dan boven de 30°C en de luchtvochtigheid is hoog. Niet eerder werden de Spelen in zo’n uitdagend klimaat gehouden.

lees meer


Bron: https://www.radboudumc.nl/onderzoekspro ... ermo-tokyo

Dus in 2020 wist ze ook al wat de temperaturen daar waren. Als je niet wilt dat je paard daar aan blood gesteld wordt dan meld je je bij voorbaat al af voor de selectie procedures/NOP status.
Ik zal wel een van de weinige zijn maar ik denk niet dat ze zich had afgemeld als ze alle wedstrijden +75% had gescoord :D (en ze wist voor ze hier aan begon dat hij ‘al’ 16 zou zijn ;) ).
Ik gun iedereen het beste maar die onzin ‘ik denk aan het welzijn van mijn paard’ komt mij ondertussen echt de keel uit. Wees gewoon realistisch en eerlijk dat siert een mens.


Weet jij veel hoe haar paard dit jaar in zijn vel zit of aanvoelt ten opzichte van vorig jaar.

Of weet jij veel, meer dan wij? Dat kan natuurlijk.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 22:09

Tja, er is werkelijk geen enkel paard dat er om vraagt om de halve wereld over te worden gevlogen om daar in een finaal ander klimaat en onder druk in een zandbak gereden te worden terwijl dat ook gewoon thuis kan. Elk paard blijft liever thuis hoor.

Ik snap dat mensen die volop voor de sport gaan, dat liever niet onder ogen zien.
Met paardrijden hoeft heel niet zoveel mis te zijn. Ik hoop zelf dat internationale topsport met paarden binnenkort tot het verleden gaat behoren.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 22:16

Dees schreef:
Ik snap dat mensen die volop voor de sport gaan, dat liever niet onder ogen zien.
Met paardrijden hoeft heel niet zoveel mis te zijn. Ik hoop zelf dat internationale topsport met paarden binnenkort tot het verleden gaat behoren.


Ik begin daar ook steeds meer voor te voelen.

Vroeger had ik er geen oog voor. Mooi man, mijn sport. Kippenvelmomenten genoeg meegemaakt. Live of voor de tv.

Wijsheid komt met de jaren. Empathie ook merk ik :D

xmarliez

Berichten: 4095
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 05:33

Boras schreef:
xmarliez schreef:
Dus in 2020 wist ze ook al wat de temperaturen daar waren. Als je niet wilt dat je paard daar aan blood gesteld wordt dan meld je je bij voorbaat al af voor de selectie procedures/NOP status.
Ik zal wel een van de weinige zijn maar ik denk niet dat ze zich had afgemeld als ze alle wedstrijden +75% had gescoord :D (en ze wist voor ze hier aan begon dat hij ‘al’ 16 zou zijn ;) ).
Ik gun iedereen het beste maar die onzin ‘ik denk aan het welzijn van mijn paard’ komt mij ondertussen echt de keel uit. Wees gewoon realistisch en eerlijk dat siert een mens.


Weet jij veel hoe haar paard dit jaar in zijn vel zit of aanvoelt ten opzichte van vorig jaar.

Of weet jij veel, meer dan wij? Dat kan natuurlijk.

Als je Anne op haar socials volgt of interviews leest die ze gegeven heeft lees je dat alle pijlen op Tokyo gericht waren en dat Avanti in ‘topvorm’ verkeerd op dit moment.
Tuurlijk wordt een paard ouder (gelukkig maar) maar dat hoeft geen belemmering te zijn. En ik denk dan als je echt zo veel met je paard op hebt en je voelt dat hij niet meer zo kan pieken ga dan niet het hele selectie traject roepen dat je gaat voor Tokyo maar hou gewoon wijs je mond (en ga alleen om te genieten zoals ze nu zegt)...

Ik vind het gewoon apart dat je door 1 verhaaltje waarin je zegt dat je paard het belangrijkste is de hele wereld op je hand kan hebben terwijl ik dit gewoon geen eerlijk verhaal vind.

marley93

Berichten: 6032
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 07:01

Boras schreef:
Dees schreef:
Ik snap dat mensen die volop voor de sport gaan, dat liever niet onder ogen zien.
Met paardrijden hoeft heel niet zoveel mis te zijn. Ik hoop zelf dat internationale topsport met paarden binnenkort tot het verleden gaat behoren.


Ik begin daar ook steeds meer voor te voelen.

Vroeger had ik er geen oog voor. Mooi man, mijn sport. Kippenvelmomenten genoeg meegemaakt. Live of voor de tv.

Wijsheid komt met de jaren. Empathie ook merk ik :D


Hier heb ik niks meer aan toe te voegen. :j

Sanet

Berichten: 7944
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Anne Meulendijks trekt Avanti terug voor Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 07:28

Hier in het noorden zijn enkele talentenplannen, waarin je dus ook gesponsord wordt, maar op het moment dat je jezelf terug trekt (zonder medische noodzaak), moet je de gemaakte kosten gaan terug betalen (wel zo fair denk ik).

Ik kan naar bijzonder weinig vinden over de Stichting N.O.P., maar lijkt me sowieso dat Avanti die status nu kwijt raakt?
Ik ben oprecht benieuwd hoe dat werkt.

Net als met Zonik, die is ook vastgelegd door N.O.P., maar nu een ruiterwissel en niet gestart op het NK?

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Anne Meulendijks trekt Avanti terug voor Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 08:02

Ik vind het flauw en giftig om Anne nu af te kraken op 1 zinnetje.
Ze heeft jaren gedroomd/gehoopt en gewerkt naar de os. Lange tijd leek het goed te gaan. Maar nu pieken de anderen en steken ze haar alsnog voorbij.
Zou jij niet ontgoocheld zijn?
In die ontgoocheling geeft ze even forfait, en zoekt een propere uitleg naar buiten toe. Inwendig weent en vloekt ze waarschijnlijk, maar hoe giftig zouden jullie reageren als ze die eerlijke emotie naar buiten brengt?

En dat ze zichzelf troost met de bedenking dat er dichtbij ook mooie wedstrijden zijn waaraan ze meer plezier kan beleven, is perfect normaal en ook juist.

Foei, Nederlanders, jullie zijn o zo oranje gek bij successen, maar staan met het mes klaar als het wat minder gaat!

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Anne Meulendijks trekt Avanti terug voor Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 08:05

Goed nieuws voor het paard lijkt me!!!

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 08:15

koend schreef:
Ik vind het flauw en giftig om Anne nu af te kraken op 1 zinnetje.
Ze heeft jaren gedroomd/gehoopt en gewerkt naar de os. Lange tijd leek het goed te gaan. Maar nu pieken de anderen en steken ze haar alsnog voorbij.
Zou jij niet ontgoocheld zijn?
In die ontgoocheling geeft ze even forfait, en zoekt een propere uitleg naar buiten toe. Inwendig weent en vloekt ze waarschijnlijk, maar hoe giftig zouden jullie reageren als ze die eerlijke emotie naar buiten brengt?

En dat ze zichzelf troost met de bedenking dat er dichtbij ook mooie wedstrijden zijn waaraan ze meer plezier kan beleven, is perfect normaal en ook juist.

Foei, Nederlanders, jullie zijn o zo oranje gek bij successen, maar staan met het mes klaar als het wat minder gaat!


Inderdaad, Nederlanders branden graag topsporters af, zie ook met in het verleden Rintje Ritsma en nu Sven Kramer.

Getup

Berichten: 8274
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 08:28

Mwah, in n interview van Hoefslag met de bondscoach wordt t beter omschreven. Dat ie nu net even niet dat extra van vorig jaar heeft, en dat er op dit moment tig combinaties zijn, die beter scoren.
En dat je daarom nu niet persé nu op dit moment alles moet gaan doen om hoger te scoren. En dat t natuurlijk nog steeds een heel stoer paard is.


Denk niet dat ze afgekraakt worden. Maar iemand die zich terugtrekt met de reden dat ze het traject omwille van haar paard niet meer aangaat ( heel verstandig hoor), terwijl ze niet eens in de buurt is van n teamplek....

Misschien komt hij wel weer in zn oude vorm, en anders is t nog steeds een goed paard die bij de jeugd alles gewonnen heeft, en ook nog n EK medaille senioren behaald heeft.