[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
MrsMidnight
Berichten: 57
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 10:32

@ DubbelFun: ik heb pommel M en L geprobeerd. Hij is super rond, dus S lijkt me echt geen optie.

(L)


Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 10:34

laughterline schreef:
hi! ik wil me hier graag melden :) Nadat het duidelijk werd dat onze Wintec lite zadel toch niet helemaal lekker paste, de keus gemaakt voor een boomloos zadel. De barefoot London is het geworden. Omdat er hier geen zadelfitters zijn in de buurt (woon in een klein dorpje in Zuid Afrika), de gok genomen en van te voren geen testrit kunnen maken. Gister heb ik er voor het eerst op gereden en volgens mij vonden we het alle twee wel fijn! Had geen moeite om m'n balans te vinden, tot ik ging galopperen. Had het gevoel dat m'n benen naar achter werden getrokken en ik naar voren kukelde. De dealer en barefoot zadelfitter (woont helaaas op 2,5u vliegen afstand :+ ) zei dat ik m'n beugels wat verder naar voren kan hangen, dus dat gaan we de volgende keer maar doen.

Verder was ik erg bang dat het nogal lomp zou staan op m'n pony maar dat viel me reuze mee! :D Ook lag het super stevig, schoof totaal niet en dat was ons probleem met het vorige zadel, dus dat was fijn!

We gaan de komende tijd maar verder wennen :j

[ [url=m/RpJz4e.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/jXrQOW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vond alleen die rand net voor de pommel (de rand van de 'flap' wat vast zit met klittenband) erg pijn doen tegen mijn binnenbeen, tijdens het draven :oo maar hopelijk is dat minder als ik de beugelophanging verander.
[ [url=m/Feyq1o.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wil best een keer langs komen hoor, haha

Passervice voor boomloze zadels; Ghost, Barefoot, Trekker

siskeh
Berichten: 8674
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 10:35

Buitenzinnig schreef:
Wil best een keer langs komen hoor, haha


Hahaha, je rekent dan zeker ook alleen maar je reiskosten, geen consultkosten :D :+

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 10:36

siskeh schreef:
Buitenzinnig schreef:
Wil best een keer langs komen hoor, haha


Hahaha, je rekent dan zeker ook alleen maar je reiskosten, geen consultkosten :D :+

Ja, zo ben ik dan ook wel weer haha

Passervice voor boomloze zadels; Ghost, Barefoot, Trekker

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 10:36

Buitenzinnig schreef:
Wil best een keer langs komen hoor, haha


haha je bent welkom :D maar reiskosten kan ik niet vergoeden nee :+

siskeh
Berichten: 8674
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 10:41

MrsMidnight schreef:
@ DubbelFun: ik heb pommel M en L geprobeerd. Hij is super rond, dus S lijkt me echt geen optie.


Daarom vraag ik ook foto's van paard zonder rug en met kale pommel, hij oogt qua buik wel rond, maar de schoft lijkt me toch iets puntiger te zijn.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 10:44

laughterline schreef:
Buitenzinnig schreef:
Wil best een keer langs komen hoor, haha


haha je bent welkom :D maar reiskosten kan ik niet vergoeden nee :+


Haha, dat snap ik!

Passervice voor boomloze zadels; Ghost, Barefoot, Trekker

MrsMidnight
Berichten: 57
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 12:24

Daar heb ik zo geen foto's van, maar uiteraard wel zelf gedaan en daar kwam duidelijk uit maat L. Die sluit gewoon mooi aan op de plek waar de pommel hoort te liggen, 2 vingers achter de schouder. Hij heeft brede schouders en een heel bescheiden schoft (zit heeeerlijk zonder zadel :P ).
Misschien probeer ik van de week even de pommel op te vullen met watten/sokken. Kijken of het probleem idd bij de pommel zit (en of een flexibele pommel misschien de oplossing is).
Ik heb wel een foto van het zadel erop van de voorkant:

Afbeelding

@ laughterline: Op zich zou een iets te lang zadel bij Barefoot niet uit moeten maken qua druk omdat er achter de cantle geen druk zou komen. Volgens de site iig is het belangrijkst dat jij er goed in zit. Maar de vraag is natuurlijk of het zadel nog goed ligt als het te lang is... Misschien is dat ook wel (een deel van) mijn probleem: korte rug en mt 2 zadel...
Maar jouw pony lijkt wel nog korter qua rug. Ik ben benieuwd wat er gebeurt als je de beugelophanging verandert!

(L)

Sintara

Berichten: 7374
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 12:53

Sorry, maar ik vind jouw zadel echt waardeloos liggen mrs. Midnight :( ik weet niet precies waar de problemen vandaan komen, maar ook van de voorkant klopt het niet..

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 13:09

Dankje voor je reactie mrsmidnight :j ze heeft inderdaad een erg kort rug wat achter ook wat omhoog loopt. Best wel 'geshaped' dus. Ik weet dat het met barefoot niet zo uit maakt, maar ik ben dus een beetje bang voor schuren als het wat langer wordt en ze heeft een gevoelige huid. Ons vorig zadel was een 16" omdat 16,5" al te lang was. Toch wel jammer dat ik geen 2 maten kan uitproberen om te zien wat fijner is voor ons. Hopen dat de beugel ophanging een verschil maakt :)

MrsMidnight
Berichten: 57
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 13:34

Sintara schreef:
Sorry, maar ik vind jouw zadel echt waardeloos liggen mrs. Midnight :( ik weet niet precies waar de problemen vandaan komen, maar ook van de voorkant klopt het niet..


Kijk, daar heb ik wat aan :D .
Soms weet ik niet of ik problemen zie die er niet zijn, of dat het echt niet klopt. Fijn om even bevestiging te hebben dat het niet klopt.

(L)

marley93

Berichten: 6028
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 15:58

Ik heb na lang twijfelen toch een halfpad aangeschaft voor onder mijn Cherokee. :o Het duurt nog even voor ik 'm heb, maar dat geeft niet. Ik vroeg me alleen af: zijn er mensen die ook met gewone dekjes onder de Cherokee rijden, en zo ja, welk model dekje hebben jullie eronder? Ik zou zelf denken VZ of springen, of ligt dressuur er toch mooier onder?

Vavoom.
&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.


Hannanas
Berichten: 13003
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 16:03

laughterline schreef:
Dankje voor je reactie mrsmidnight :j ze heeft inderdaad een erg kort rug wat achter ook wat omhoog loopt. Best wel 'geshaped' dus. Ik weet dat het met barefoot niet zo uit maakt, maar ik ben dus een beetje bang voor schuren als het wat langer wordt en ze heeft een gevoelige huid. Ons vorig zadel was een 16" omdat 16,5" al te lang was. Toch wel jammer dat ik geen 2 maten kan uitproberen om te zien wat fijner is voor ons. Hopen dat de beugel ophanging een verschil maakt :)


Ik denk dat je er misschien met een frontriser mee geholpen bent, dat gevoel van dat randje aan je binnenbeen en het naar voren kukelen in galop.

Niet banketstaaf maar poetsen.

blackstar

Berichten: 3189
Geregistreerd: 03-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 08:09

marley93 schreef:
Ik heb na lang twijfelen toch een halfpad aangeschaft voor onder mijn Cherokee. :o Het duurt nog even voor ik 'm heb, maar dat geeft niet. Ik vroeg me alleen af: zijn er mensen die ook met gewone dekjes onder de Cherokee rijden, en zo ja, welk model dekje hebben jullie eronder? Ik zou zelf denken VZ of springen, of ligt dressuur er toch mooier onder?


Ik had veelzijdigheidsdekjes eronder, nu onder mijn Cheyenne ook.


Afbeelding

Blackstar † 02-01-2016
Rust zacht meisje

Tailina 16-04-2016
B+2

marley93

Berichten: 6028
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 08:18

blackstar schreef:
marley93 schreef:
Ik heb na lang twijfelen toch een halfpad aangeschaft voor onder mijn Cherokee. :o Het duurt nog even voor ik 'm heb, maar dat geeft niet. Ik vroeg me alleen af: zijn er mensen die ook met gewone dekjes onder de Cherokee rijden, en zo ja, welk model dekje hebben jullie eronder? Ik zou zelf denken VZ of springen, of ligt dressuur er toch mooier onder?


Ik had veelzijdigheidsdekjes eronder, nu onder mijn Cheyenne ook.


[ [url=m/GD7AJ9.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dankjewel! Veelzijdigheid eronder ziet er netjes uit, dan weet ik dat. (Gelukkig, want ik heb geen dressuurdekjes meer.)

Vavoom.
&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

MrsMidnight
Berichten: 57
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 11:16

@blackstar, ik zie dat bij jou ook de achterkant van de Cherokee omhoog komt (althans zo lijkt het op de foto).
Dat is ook mijn 'probleem'. Heb jij enig idee daarover? Is dat normaal? Wordt het minder? (Mijne is niet nieuw maar tweedehands, 5 jr oud, zie mijn 1000 posts hierboven...).

(L)

blackstar

Berichten: 3189
Geregistreerd: 03-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 11:39

Misschien een vergelijkingsfoto met een zwaarder persoon...
Aangezien de Cherokee al weg is omdat deze een maat te groot was voor mij en ik er niet 100% lekker in zat. Ik kan je dus ook niet vertellen of dat nog moet inzakken of niet.


Afbeelding


Ook even ter vergelijking...
Dit is een Cheyenne maat 1 (met mijn bijrijdertje)
Afbeelding

Blackstar † 02-01-2016
Rust zacht meisje

Tailina 16-04-2016
B+2

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 15:51

Even een update en meer vragen vanuit hier :) We hebben nu 3x met het zadel gereden en in overleg met de barefoot dealer hier extra inlagen aan de voorkant onder de pommel gelegd. Dat hielp enorm en niet meer het gevoel dat ik naar voren kukel! Super dus.

M'n benen hebben een beetje blauwe plekken waar ik tegen die rand van de flap aan kwam, maar doordat de extra inlagen er nu liggen, kom ik nu minder snel tegen die rand aan. Dus ik denk dat ik daar wel aan kan wennen :j

Ik dacht dat ik prima in balans zat, alleen mijn paard is nu ontzettend uit balans lijkt wel en reageert er erg op. Is dit een bekend probleem? Ze valt naar binnen, lastig in galop te krijgen/houden. Heb bijna het gevoel alsof ze liever stil staat dan loopt met dit zadel en liever niet wilt. Normaal zijn hele lichte hulpen of zelfs gedachtes genoeg en zijn we een super team. Ze is haar hele leven trail horse geweest en 8 maanden geleden voor 't eerst in een bak gereden, ze vind het altijd wel wat lastig en mist in de draf zeker balans. Kan het zijn dat het zadel toch wat knelt op bepaalde punten of zou 't toch mijn (on)balans zijn waar ze op reageert?

Na het rijden. Half pad er even boven gelegd ipv onder het dekje, we wilde kijken of ze misschien reageerde op het materiaal maar was geen verschil. Dus volgende x er weer onder.
Afbeelding

Zadelfitter/dealer hier zei idd ook dat ik niet heel veel ruimte heb, ondanks dat ik echt in de maat 1 tabel val. Maar maat 2 zal denk ik echt te groot zijn voor d'r. We proberen het gewoon nog langer uit en we zullen het zien.
Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88600
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 16:25

Soms moet een paard wennen aan jouw bewegingen zéker als ze met een boomzadel érg licht aan de hulpen is. Jij kunt dan een 'storende factor' zijn.
Ook kan het zijn dat het vorige zadel niet zo lekker lag en jij nu met boomloos precies op die 'zere' plek zit.

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 16:32

Ze is heel erg licht, zijn erg op elkaar afgestemd (rij dr ongeveer nu 4 jaar, ze was mijn lead horse op het werk, ritten begeleiden) heel gevoelig en reageert heel erg op mijn zit. Toen ik dr 8mnd geleden overnam en verhuisde, voor T eerst in een bak met haar reed viel ze ook zo naar binnen.

Heb ook veel met barebackpad gereden (sowieso de laatste 3/4 weken toen we zonder zadel zaten) en dat gaat eigenlijk ook altijd wel goed.
Edit: toen wel meer buiten gereden ipv echt bakwerk.
Laatst bijgewerkt door laughterline op 09-06-21 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Berichten: 88600
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 16:34

Als je het zadel wilt uitsluiten als oorzaak zou je eens moeten wisselen met de bbp en kijken hoe dan de reactie is.

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 19:06

Wij hebben met de barebackpad vooral lekker buiten gereden, maar in de bak viel ze in draf dan ook wel naar binnen inderdaad. Galop ging wel iets makkelijker af volgens mij.

Denk dat we de volgende keer gewoon weer even lekker buiten gaan rijden, met het zadel. Kijken hoe dat gaat :) Ze is buiten een stuk enthousiaster dus ben benieuwd of dat dan nog steeds zo is. Dan kan ik de x daarna inderdaad even kijken in de bak met de barebackpad, of ik veel verschil voel.

8nnemiek

Berichten: 43369
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 18:05

Ik zie hier regelmatig bontjes/vachten voorbij komen op het zadel. Ik vind ze erg stoer, maar ben eigenlijk benieuwd hoe dat zit. Schuift het niet meer dan normaal, en is het een beetje te doen met lichtrijden? Wordt het zadel niet te krap met een vacht erop? En zit dat echt lekkerder/zachter? Het lijkt me heerlijk, maar ik kan me voorstellen dat er ook nadelen aan zitten.

Ik vind vooral van die langharige vachten gaaf. Zijn er hier mensen die er zelf een hebben gemaakt van een schapenvacht of kunstvacht?

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

blackstar

Berichten: 3189
Geregistreerd: 03-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 20:47

8nnemiek schreef:
Ik zie hier regelmatig bontjes/vachten voorbij komen op het zadel. Ik vind ze erg stoer, maar ben eigenlijk benieuwd hoe dat zit. Schuift het niet meer dan normaal, en is het een beetje te doen met lichtrijden? Wordt het zadel niet te krap met een vacht erop? En zit dat echt lekkerder/zachter? Het lijkt me heerlijk, maar ik kan me voorstellen dat er ook nadelen aan zitten.

Ik vind vooral van die langharige vachten gaaf. Zijn er hier mensen die er zelf een hebben gemaakt van een schapenvacht of kunstvacht?


Daar ben ik ook benieuwd naar en hoe je deze vast maakt op een Barefoot.

Blackstar † 02-01-2016
Rust zacht meisje

Tailina 16-04-2016
B+2

Zinzi_jewel

Berichten: 8771
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 22:42

Rijden hier mensen met het Engelse model van Edix ?
Hoe bevallen deze , en gebruik blijven ze netjes ook

Chasing Dreams ...

https://gofund.me/f9794b16


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 bezoekers