Haflinger glijdt op ijzers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Briiet

Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: MAKKUM FR

Haflinger glijdt op ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-21 22:51

In de zomer heb ik mijn Haflinger op ijzers omdat we dan veel buiten rijden en haar hoeven dan snel slijten.
Vorig jaar heb ik niks van het glijden gemerkt maar de vorige hoefsmid beurt ging ze erg glijden.
Moest het aangeven als het weer gebeurde. En heeft ze andere ijzers eronder gekregen omdat die andere erg dik waren en dat het misschien daar aan lag.
Nu zijn we 3 weken verder en nu begint ze weer te glijden.
Mag dit zo snel? Hoefsmid zei als weer gebeurt appen dan krijgt ze van die wienja puntjes ? Weet niet of ik het goed schrijf, maar dit wil ik niet.

Heeft iemand een idee waarom ze nu ineens glijd op haar ijzers?
Deze hoefsmid heb ik nu 2 jaar sinds ik met mijn Haflinger ben verhuist. Daarvoor hadden we een andere en daar nog nooit last van gehad.
Vind dit zo vreemd.

Zit er nu ook over na te denken of ik anders op hoefschoenen moet overstappen. Dan hoeft ze die alleen maar aan als we de weg op gaan.


snorkel1986

Berichten: 3003
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Haflinger glijdt op ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 22:54

Die puntje die je wel vaker hier een paard met blessure die nu op ijzers moet kreeft ze er ook bij standaard zij heel inimini maar glijden doet ze idd niet

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Haflinger glijdt op ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 23:16

op welke ondergrond glijd ze? op nat gras is het een bekend probleem in ieder geval. daarom mag je niet crossen zonder kalkoenen. maar als ze op asvalt ook erg glijd zou ik daar ook niet blij mee zijn en schoenen overwegen.

lessen in bewustzijn, Rebalancingsessies en hulp met paarden icm centered riding.
http://www.mensenbewustzijn.nl

Briiet

Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: MAKKUM FR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-21 23:26

Sas_Mon schreef:
op welke ondergrond glijd ze? op nat gras is het een bekend probleem in ieder geval. daarom mag je niet crossen zonder kalkoenen. maar als ze op asvalt ook erg glijd zou ik daar ook niet blij mee zijn en schoenen overwegen.



Op asvalt.
Vorige keer was het zo erg dat we op een bruggetje alle kanten op gleden. Was toen blij dat we weer op een recht stuk stonden.

sharief
Berichten: 853
Geregistreerd: 18-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 23:41

Onze pony was ook net Bambi op ijzers. Even Wydia puntjes onder de ijzers geprobeerd. Maar dat houd ergens ook weer de beweging van de hoef tegen. Gelukkig kon ze na verhuizing naar onze huidige stal weer zonder ijzers (veel ruiterpaden hier en we rijden geen cross/wedstrijden op gras)

;-)

ellepel

Berichten: 47315
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 07:11

heb je een foto van de hoeven?

Hilli

Berichten: 22946
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Haflinger glijdt op ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 07:16

Asfalt, en zeker versleten asfalt, kan glad zijn voor paarden met ijzers. Zeker als ze op een bepaald moment wat gesleten zijn en/of als je paard veel op (mul/droog) zand staat. Van zand slijten de ijzers niet, maar ze worden er wel glad van. Wideapuntjes kunnen een oplossing zijn, maar kijk er mee uit als je paard biljardeert. Ze voorkomen het glijden, maar dat is meteen ook het nadeel: het glijdt helemaal niet meer.

Te koop: 7-jarige Arabische ruin

Met een beetje duwen past alles.
En rekt het niet, dan scheurt het wel.

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 07:17

Komt het niet doordat je eerst op gras rijdt (berm bijv) en dan op de weg?
Mijn merrie heeft dat ook, het gras is nu wat vettig waardoor de ijzers ook vettig worden. Het eerste stuk op het asfalt glijdt ze daardoor wat.

Linde-Levana van 't Witteveen v. Alfred van Braakzicht *Z1+6

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 08:22

Sas_Mon schreef:
op welke ondergrond glijd ze? op nat gras is het een bekend probleem in ieder geval. daarom mag je niet crossen zonder kalkoenen. maar als ze op asvalt ook erg glijd zou ik daar ook niet blij mee zijn en schoenen overwegen.

Je mag gewoon crossen zonder kalkoenen hoor :)

Ik zou eens kritisch kijken naar hoé ze wordt beslagen, zeker als ze het vroeger niet deed. Evt een andere smid een keer uitnodigen?

eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Haflinger glijdt op ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 08:33

Hoefschoenen zijn echt ideaal. Je doet ze alleen aan als het nodig is, en ze bieden net zo veel grip als een blote voet.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

MarliesV

Berichten: 15171
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Haflinger glijdt op ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 08:36

Die van mij glijdt ook, maar pas als ze weer toe is aan de volgende bekapbeurt. Dus als ze wat langere hoeven krijgt.

Als schoenen een optie zijn, dan zou ik dat zeker overwegen.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

karrij
Berichten: 1046
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 08:37

Ik heb mijn pony altijd ijzers met widia puntjes, nooit meer een glijpartij gehad

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Haflinger glijdt op ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 08:42

Toen ik die van mij net kocht, stond hij ook vierkant op ijzers. Hij gleed op asfalt zo erg dat we er zelfs een keer samen mee gevallen zijn. Ik heb ze eronderuit laten halen en geen problemen meer gehad.


If you hate the church because you think it's full of hypocrites, remember that the church is a hospital for sinners and not a museum for saints.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 08:53

Ik zou schoenen overwegen als ze de ijzers puur heeft omdat ze bij buiten wandelen op asvalt de hoeven snel slijt.

Als er geen verdere medische reden is voor ijzers prefereer ik ze blootvoets op de wei.

Het is ook een win win situatie. Schoenen kosten maar 1x een flink bedrag terwijl je na 4x beslaan vaak al duurder uitkomt.

Leef en laat leven.

DuoPenotti

Berichten: 29279
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Haflinger glijdt op ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 08:58

Kunststof beslag is wat dat betreft ook erg fijn.
Slijt wel sneller als ijzers, maar is ongeveer net zo stroef als de gewone hoef.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Briiet

Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: MAKKUM FR

Re: Haflinger glijdt op ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-21 21:59

We zijn nu in die 3 weken nog maar 3 x op buitenrit geweest verder staat ze op de wei rijden we in de bak of staat ze op stal. Dus om nu al versleten te zijn vind ik al wel heel snel.
Andere hoefsmid heb ik ook al aan zitten denken.
Ze heeft alleen ijzers wegens het snel slijten van de hoeven bij veel buiten rijden. Hoeven groeien niet zo heel snel.
We hebben ook wel gehad als ze bloos voet stond even bij vijlen en door naar de volgende ronde bekappen.

Kun je hoefschoenen ook aanmeten?

Briiet

Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: MAKKUM FR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-21 22:00

ellepel schreef:
heb je een foto van de hoeven?


Zal morgen wel even maken

Dees

Berichten: 18900
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 22:17

O jee, widea puntjes op hard asfalt.... dat is vragen om problemen. Daarmee blokkeer je de natuurlijke afloop van de voet van je paard finaal.

In deze situatie zijn hoefschoenen echt handig. En per saldo goedkoper dan ijzers ook.
Mij bevalt het erg goed, mijn haf kreeg dikke kogels van hoefbeslag. Zonder ijzers was het probleem meteen over. Ijzers blokkeerden hem al te veel in zijn beweging.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Poekkie

Berichten: 7335
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 22:29

Briiet schreef:
We zijn nu in die 3 weken nog maar 3 x op buitenrit geweest verder staat ze op de wei rijden we in de bak of staat ze op stal. Dus om nu al versleten te zijn vind ik al wel heel snel.
Andere hoefsmid heb ik ook al aan zitten denken.
Ze heeft alleen ijzers wegens het snel slijten van de hoeven bij veel buiten rijden. Hoeven groeien niet zo heel snel.
We hebben ook wel gehad als ze bloos voet stond even bij vijlen en door naar de volgende ronde bekappen.

Kun je hoefschoenen ook aanmeten?


Ja hoefschoenen MOET je eigelijk laten aanmeten, anders kan je er veel miserie mee hebben. Ik spreek helaas uit ervaring.
Je kan een passer laten komen die je direct kan vertellen welke maat en model je nodig hebt en wat geschikt is voor een bepaald gebruik. Wij zijn ongelofelijk happy met de onze, rijden tochten tot ongeveer 30 km er mee op verschillende ondergronden en zonder problemen.
Als ik je iemand kan aanraden: https://www.paardenzorg.be/

Paardengek in hart en nieren!

Briiet

Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: MAKKUM FR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-21 22:50

Poekkie schreef:
Briiet schreef:
We zijn nu in die 3 weken nog maar 3 x op buitenrit geweest verder staat ze op de wei rijden we in de bak of staat ze op stal. Dus om nu al versleten te zijn vind ik al wel heel snel.
Andere hoefsmid heb ik ook al aan zitten denken.
Ze heeft alleen ijzers wegens het snel slijten van de hoeven bij veel buiten rijden. Hoeven groeien niet zo heel snel.
We hebben ook wel gehad als ze bloos voet stond even bij vijlen en door naar de volgende ronde bekappen.

Kun je hoefschoenen ook aanmeten?


Ja hoefschoenen MOET je eigelijk laten aanmeten, anders kan je er veel miserie mee hebben. Ik spreek helaas uit ervaring.
Je kan een passer laten komen die je direct kan vertellen welke maat en model je nodig hebt en wat geschikt is voor een bepaald gebruik. Wij zijn ongelofelijk happy met de onze, rijden tochten tot ongeveer 30 km er mee op verschillende ondergronden en zonder problemen.
Als ik je iemand kan aanraden: https://www.paardenzorg.be/


Die zit helaas in België. Woon in Nederland ( Friesland) dat is een beetje uit de richting helaas


Poekkie

Berichten: 7335
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Haflinger glijdt op ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 22:51

Oei ja..

Paardengek in hart en nieren!

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Haflinger glijdt op ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 08:25

Er zijn genoeg hoefschoenleveranciers en passers in NL, even googelen.
Lijkt mij ook je beste oplossing....

Het glijden had ik ook heel regelmatig en ben er zelfs heel erg hard door gevallen. Toen was ik er klaar mee en heb ik de ijzers eraf gehaald.

Jorex

Berichten: 9924
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 08:33

Ik heb hier voor Shetlanders als passer Ciska (Dennis hier op bokt laten komen). Ik zit ook in Friesland, ze is erg kundig en zelf ook hoefsmid. Alex loopt nog steeds top met zijn schoenen. De andere moet eigenlijk ook nog eens, want die zijn hoeven slijten hard op het moment.

Alex en Jorie <3

Briiet

Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: MAKKUM FR

Re: Haflinger glijdt op ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-21 17:42

Hier de foto’s Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Haflinger glijdt op ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 18:01

Over de foto's van de hoeven kan ik niets nuttig zeggen, daarvoor ken ik er niet genoeg over.

Ik zou ook overstappen op hoefschoenen! Is beter voor het hoefmechanisme van je paard, meer grip en is even een flinke investering maar op termijn goedkoper dan ijzers. :)

Everything will be alright.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: XladyX en 38 bezoekers