Paardenhouders wapenen zich tegen wolf

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
truselientje
Berichten: 941
Geregistreerd: 23-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 14:35

Sintara schreef:
Maar.. Wat kan volgens jullie Nederland ertegen doen dan?

Zelfs al zouden ze ervoor kiezen om alle wolven die hier komen af te schieten. Je houdt evenveel wolven, en evenveel overlast als je nu hebt.
Want nogmaals, ze komen hier puur en alleen omdat de populatiedruk verderop in Europa te hoog is en er is er nog geen een gebleven.

Ze hebben een heel groot territorium nodig, zeker voor een roedel. Groter dan onze schattige Veluwe. En dat is hier niet te vinden dus..


Maar ze zijn toch al wel gebleven? Op de veluwe zit een roedel van 8? dieren. Was laatst nog in het nieuws, ze waren op wildcamera vast gelegd. Ook ooit begonnen met een koppeltje en nu hebben ze 2 nesten gehad, als ik het goed heb. Dit jaar zullen daar nog weer nieuwe welpen bij komen, als die niet al geboren zijn.

Edit: voor de rest zijn het zwervende wolven inderdaad, die tot nu toe komen en gelukkig ook weer gaan

Stal Ikemaheerd, hobbyfokkerij van Welsh A ponies


pien_2010

Berichten: 43076
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 14:49

DuoPenotti schreef:
Vandaag zag ik nog een filmpje van 4 zwijnen met jongen in een tuin.
Word je daar aangevallen zouden de voorstanders nog zeggen, moet je maar uit hun gebied blijven.
Ik heb ook al zwijnen hier op de oprit gezien, gelukkig niet in de weide door het gazen hekwerk. Maar wel weer direct daarnaast de mais in.
Dus wie heeft er dan schijt aan welk leefgebied?
Ja wij mensen zijn er teveel, uiteindelijk zijn wij overal het probleem.
Maar goed ineens 10 miljoen mensen hier in Nederland ombrengen is ook zo wat.... covid wilde al een handje helpennet als met konijnen en Myxomatose .
De natuur wil het wel regelen.

Maar goed dat laten we niet toe. En dat is een discussie op zich.
Maar we zijn hier nu met 17 miljoen, veel bebouwing, weinig natuur.
Daar paste in 18.. nog wat al geen wolf meer, waarom denkt men dat het nu wel kan?
Dat is in sprookjes geloven, niet met 2 voetjes op de grond.
En eigenlijk is de wolf daardoor de dupe.
Die gaat overreden worden, verjaagd enz.


Pardon?
Te bizarre post.

Wij wonen tussen de wild zwijnen en iedereen weet dat als er jonkies zijn dan oppassen geblazen. Ze lopen door de tuin (net als de dassen, vossen ea) en is nooit een probleem.
Onvergelijkbaar met de wolf.

Het vetgedrukte vind ik ernstig ongepast!!

DuoPenotti

Berichten: 29285
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 14:53

ja is bizar, maar zo werkt de natuur wel. Je mag het ongepast vinden, maar wij zijn net zoveel zoogdier als een konijn.
Als er aan iets teveel is word het ziek.
Maar wij mensen zijn zover dat we dat tegen gaan.
Maar is dat zo goed voor onze aarde dat wij mensen dit kunnen?

Uit mijn woorden "is ook zo wat" kun je wel uithalen dat ik het ook niet vind kunnen om een ziekte onder mensen door te laten gaan als het niet nodig is.
Maar puur uit wat goed zou zijn voor onze aarde is wel heel wat miljard minder mensen.
En ja dan krijgen de dieren ook weer ruimte.
Daar gaat het toch om in dit topic.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paardenhouders wapenen zich tegen wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 17:32

Je hebt ook gelijk DuoPenotti, maar we zitten hier meestal allemaal als dierenbezitters en liefhebbers en dan is het toch moeilijk soms om te horen.

En het hele Covid verhaal ligt helemaal gevoelig bij mensen. Heel grof gezegd zijn wij zo ontwikkelt dat we veel ziektés kunnen genezen, met beperkingen kunnen leven etc.
Mijn broer was zwaar gehandicapt en ik heb zelf auto immuun ziekte's. Maar heel eerlijk, zouden wij het als dieren natuurlijk niet overleven.
Heb ook gelezen dat het niet zo erg zou zijn als ouderen en zwakkeren overlijden. Waar ik nu in een land als Nederland met medicatie en zorg een redelijk leven kan leiden, heb ik geen doodswens en dan is het hard. Maar ik word er niet boos om en snap waar het vandaan komt. Ik ben bijv een enorme kosten post in de zorg en functioneer niet meer 100%.

En ook bij "gehouden" dieren kunnen we steeds meer rekken en genezen. Dat is als eigenaar soms fijn, maar of we nou echt zo goed bezig zijn??? Daar valt echt over te discussieren.


DuoPenotti

Berichten: 29285
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paardenhouders wapenen zich tegen wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 17:41

Ik zou zelf ook al lang niet meer leven.
Werd al veel te vroeg geboren, dus daar was het bij mij al gestopt. :\
Ik begrijp dat covid of andere ziektes gevoelig liggen.
Maar misschien dat ik daarom juist daarin wel heel realistisch ben.
Mijn vader is 38 geworden, mijn tante 26 en mijn oma 54. Dus ik weet wat mensen verliezen is hoor.
Mijn oom gisteren 64....

Nu ben ik ook echt niet dat ik zeg, covid had al die oudjes maar op moeten ruimen, nee natuurlijk niet.
Was mijn moeder ook pleite, overigens zonder gezondheidszorg en volgens de natuur was dat ook al geweest...

En ja dat geld ook voor onze dieren.
Mijn oudje met zijn ppid, dat had niet lang geduurd.
Dat heb ik toch mooi kunnen rekken.

Maar is dat zo goed? Is dat natuur?
Bestaat er eigenlijk nog wel natuur?

Ja wij spelen als het kan voor God.
Ja ook over de wolf, maar waarom mag het wel in lengen en behouden van levens, maar niet om beschermen van levens die anders ook ernstig lijden? Zoals de schapen en andere dieren.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 14:28


Babootje

Berichten: 26181
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paardenhouders wapenen zich tegen wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 17:56

@Mist. Kun je die niet efkies vertalen? _O-

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 20:28

Babootje schreef:
@Mist. Kun je die niet efkies vertalen? _O-

Dat kan heel makkelijk via google rechtermuisknop of op telefoon bij die puntjes rechtsboven (wist ik 3wkn geleden ook niet)

Horsie84
Berichten: 547
Geregistreerd: 11-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 12:23

cam schreef:
-O-
Horsie84 schreef:
We... en ja ik zeg "we".."wij mensen" moeten niet vergeten dat "wij mensen" de leefwereld voor de dieren, welk soort dan ook, kleiner! maken.
En dat is ontzettend stom en negatief.

Er zijn gewoon te veel mensen...


Maar wel een half bos omkappen omdat je last hebt van de esdoorn.
Heel apart.
Is ook natuur. En er is een andere oplossing mogelijk.
Gewoon je paarden op stal houden.


Waar haal je dat nu weer vandaan.
Ja waar mijn paarden staan zijn erg veel esdoorns. En ja ik zou ze inderdaad weg halen als het zou kunnen.
Daarin tegen... en lees even heel goed...zou ik voor elke gekapte boom een nieuwe planten.

Lees... dit word niet gedaan met de mega naaldbomen kap vanwege één of andere kever/tor Letterzetter. En uiteindelijk is die Letterzetter mooi reden om te kappen voor bio-energie.

Lees ik dat nou werkelijk goed?
"Gewoon je paarden op stal houden..."?

Ik ga niet mee in je uitlokkertje tot onmogelijke discussie en/of rel.
Of je hiermee nu de wolven of esdoorns bedoeld...

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paardenhouders wapenen zich tegen wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 13:15

Horsie84, dat is inderdaad niet te vergelijken.

Ik woon aan een klein bos en het barst van de zaailingen. De bomen staan onwijs dicht op elkaar en echt niet alles kan groot worden of redt dat. Regelmatig overleven bomen de stormen niet.

Goed kappen betekent ellende van omvallende bomen voorkomen. Je kan ruimte maken voor jonge, nieuwe bomen.
Het is hier officieel een eiken bos, maar veel andere soorten zijn aan het winnen en oa de esdoorn is een boom die als onkruid zich verspreid. Juist omdat die zo snel zich verspreid en hard groeit, krijgen andere soorten minder kans.

Verschillende bomen geven ook verschillende voeding, beschutting etc. We hebben hier veel vogel soorten en ze kiezen per soort ook een andere plek voor nestjes. Dus alles is nodig, maar teveel van 1, zal ook de vogels niet goed doen.

Ik kwam in 1982 in Almere en heb de OVP zien ontstaan. Hoe het er nu uitziet, herken ik niet, zo kaal.

Nu hebben we tot 2jr terug 8jr op de Veluwe gewoond en veel wild gezien en elke dag in het bos gelopen. Daar is vrijwel het hele jaar veel groen te vinden. Ook de Veluwe is niet 100% ideaal als je echt gaat analyseren.

Maar de kleinere bossen kun je niet zonder beheer laten verwilderen. Daarvoor zijn ze te klein, worden teveel omsloten door woonwijken en wegen en ik zie hier echt geen zwijnen bijv. Wel een groep reeën, vosjes en eekhoorntjes etc. Maar het is gewoon niet hetzelfde.

Gemeente Ter Apel had dichtbij een bekende stal esdoorns geplant en die zijn eruit gehaald vanwege de gevaren en omdat het zich enorm verspreid. Ja, vervangen door wat anders in overleg. Maar een rij bomen planten is niet hetzelfde als een groot natuur gebied zijn gang laten gaan.

Nu zijn mensen ook alweer jaren boos op de eiken, vanwege de processierupsen....Niet begrijpend dat gebrek aanvogels en hun stenen tuinen mede oorzaak zijn.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Berdien, maaikemuis, midori, Siami en 90 bezoekers