te kleine jaarling, hoe uitgegroeid?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Nevermind17

Berichten: 281
Geregistreerd: 09-11-20
Woonplaats: Oudegem

te kleine jaarling, hoe uitgegroeid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-21 20:53

Ik heb hier werkelijk al 100 den topics gevonden over mensen die hun zorgen maken omtrent hun jaarling die niet de verwachte maat blijkt te hebben. vb te klein.
Maar ik vind NERGENS een topic waarin blijkt of deze al dan niet te klein is gebleven. :D

Dus bij deze .. Hoe groot (of klein :D ) was jullie jaarling, en is dat nog goed gekomen?
Mijn jaarling veulen is nu 11,5 maanden oud en 1.39m gemeten. Ik zou graag toch over de 1.55m tot 1.60m komen op zijn minst.
Moeder was 1.50m en vader is onbekend.

Hoe zat dat bij jullie? Hadden jullie ook een veulen of jaarling die te klein leek te blijven en is het dan toch nog goed gekomen? Of is hij klein gebleven, en welke keuze heb je dan gemaakt? verkopen of houden?

Graag met foto van jaarling en als volwassen paard om eens te vergelijken :)



Absolem

Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Re: te kleine jaarling, hoe uitgegroeid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 20:58

Over vijf maanden heb ik een antwoord voor je :') staat nu in de opfok.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Nevermind17

Berichten: 281
Geregistreerd: 09-11-20
Woonplaats: Oudegem

Re: te kleine jaarling, hoe uitgegroeid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-21 10:26

Niemand anders die iets kan zeggen hierover ? :D

beegee
Berichten: 944
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 10:32

Als moeder 1.50m was en vader onbekend, waarom dan een 1.55+ maat voor veulen? Voor hetzelfde geld zat er een C pony op. Blijft het veulen “te” klein en zo ja volgens wat, want zo is er eigenlijk geen peil op te trekken, of blijft hij te klein voor jou?

Wie weet groeit hij gewoon volkomen normaal, volgens de groeicurve die bij zijn eindstokmaat hoort. En wie weet is dat 1,50m. Waar komt de verwachting van 1,55-1,60m vandaan?

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: te kleine jaarling, hoe uitgegroeid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 10:38

Nou ik heb afgelopen jaar een veulen gefokt die als jaarling 145 was. De verwachting is dat deze 160-165 gaat worden.
Dit gokken we omdat zijn benen bij de geboorte al de lengte van de moeder hadden die 158 /159 is
De vader is maar 155.
In de moeder lijn zitten meerdere grote paarden. Maar zelf had ik niet eens verwacht dat hij misschien wel zo groot uit gaat groeien . Was die 155 geworden ook prima. Dus ja wat is te klein, fokken is ook gokken

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 10:38

Verwachte stokmaat lijkt me sowieso lastig te bepalen. Mijn ruin zijn moeder(kwpn) was 1.65 en z’n vader(appaloosa) 1.57 maar mijn jaarling is uitgegroeid naar ruim 1.71(nu 13 jaar hoor). Na wat opzoek werk bleek zijn opa(kwpn kant) tangelo te zijn en die was dik 1.80. Hij lijkt qua uiterlijk ook enorm op hem en is dus ook qua grootte hem ook achterna gegaan haha.

Living the good life...❤

Nevermind17

Berichten: 281
Geregistreerd: 09-11-20
Woonplaats: Oudegem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-21 10:40

beegee schreef:
Als moeder 1.50m was en vader onbekend, waarom dan een 1.55+ maat voor veulen? Voor hetzelfde geld zat er een C pony op. Blijft het veulen “te” klein en zo ja volgens wat, want zo is er eigenlijk geen peil op te trekken, of blijft hij te klein voor jou?

Wie weet groeit hij gewoon volkomen normaal, volgens de groeicurve die bij zijn eindstokmaat hoort. En wie weet is dat 1,50m. Waar komt de verwachting van 1,55-1,60m vandaan?


Geen verwachting, de verwachting ligt in lijn met de grootte van zijn moeder. Ik hoop gewoon dat hij groter word omdat hij indd anders jammer genoeg te klein blijft voor mezelf. Ik wist trouwens tot 2 weken geleden niet eens wie de moeder was .. dat had vanalles kunnen zijn.. Nu ik het wel weet hoop ik dus gewoon op een grotere vader :)
Laatst bijgewerkt door Nevermind17 op 24-05-21 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Nevermind17

Berichten: 281
Geregistreerd: 09-11-20
Woonplaats: Oudegem

Re: te kleine jaarling, hoe uitgegroeid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-21 10:41

Ik wil gewoon weten hoe dit bij anderen is verlopen.. Het gaat niet zozeer om mijn eigen paard hoor. Maar is leuk om te zien of anderen ook met die stress zaten en hoe dat uiteindelijk is verlopen ? :)

kiki1976

Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: te kleine jaarling, hoe uitgegroeid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 10:52

Het is soms zo lastig te bepalen hoe groot ze worden.
Wij hadden een jonge merrie, ouders 1.43 en 1.48, zij was met 3.5 jaar nog maar 1.28

Mijn merrie kocht ik met 3.5 jaar, 1.42 en nu 13 en ze is 1.50.
Haar heb ik een paar jaar terug laten dekken door een hengst van 1.52. Nakomeling is nu 5 jaar en al tegen de 1.65 aan.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 11:00

Ik ben ook benieuwd! Die van mij schat ik op ongeveer 1.40 en wordt over 2 weken 12 maanden. Ik vind 'm zelf klein, zeker gezien hij zou moeten uitgroeien tot 1.55 - 1.60 op basis van zijn ouders. Zijn broer uit dezelfde moeder was 1.55 op 2 jaar. Maar zijn benen zijn echt lang t.o.v. de rest van zijn nog kleine lichaam, die benen zijn ook hoger dan die van een 2 jarige die bij hem staat die ongeveer net zo groot is als hij nu en hijzelf groeit hard. De tijd zal het leren :D

peggy2
Berichten: 42
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: GEEL Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 11:01

ik heb een schimmel gehad die op zijn 3 jaar 1.59 m was. Hij is toch nog uitgegroeid tot 1.68. Hij heeft tussen zijn 4 en 5 jaar wel een tijdje stil moeten staan want het ging ineens te hard voor hem

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Re: te kleine jaarling, hoe uitgegroeid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 11:14

Ik had er eentje die met 1 jaar en een paar maanden is gemeten op 1.37. Een jaar later was dat 1.44. Het paardje is verkocht, maar ik denk niet dat daar nog heel veel bij is gekomen.

He who neglects the present moment, throws away all that he hath

kwita

Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 11:16

vaak hoor je dit over laat bloeiers, de paarden die onder de koudbloeds vallen. Ik heb het zelf ervaren dat deze dieren tot een jaar of 8 blijven ontwikkelen, en verrassend genoeg dan toch wel die verwachte eind maat benaderen. (en vaak zijn het ruinen die later pas doorschieten richting de eindmaat)
Ja het kan iets kleiner en iets groter maar vaak toch rond die maat. Ik heb me er nooit druk om gemaakt want als je het van +/- 5 cm moet hebben dan was het gewoon niet de juiste keuze, maar dat betekend niet dat als jij er niets meekan dat er voor een ander geen mogelijk heden zijn!.

Dus denk positief en in mogelijkheden! ;)

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

petitparis

Berichten: 15976
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 11:20

hoe groot een paard wordt, is geen exacte wetenschap. Ik weet gevallen waar uit 2 D-pony's van 1.46m en klein paard van 1.60m uit voort kwam evenals slechts een D-pony uit 2 paarden met stokmaat + 1.60m

De grootte van je jaarling wordt beinvloed door zoveel factoren en deze kunnen ervoor zorgen dat hij een groeiachterstand oploopt die pas ten volle ingehaald wordt na zijn 5de levensjaar.
Ik heb hier een 8-jaige die toen ik ze als 5-jarige ben gaan ophalen maar net even hoog was als mijn andere merrie van 1.56m en nu is ze ruim 5cm hoger.
Een indicatie is meten van kogel tot elleboog en deze lengte bij de hoogte van de elleboog tellen. De benen zijn het snelst op hun finale grootte.

There is beauty in everything, even the things that scare us.

fannetje

Berichten: 3530
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: te kleine jaarling, hoe uitgegroeid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 11:26

Zo uit mijn hoofd, was die van mij met 1 jaar 1.30m (met wat hogere kont), hij was op 3 jaar 1.62 en uiteindelijk 1.66 geworden.
Dus ik vind 1.39 al best aan de maat voor zijn leeftijd.

Moska

Berichten: 3374
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 11:28

Mijn inmiddels twenterruin, was als 1 jarige ongeveer 1.40. Half april (23 maanden)heb ik hem gemeten op ongeveer 1.56. Hij is als veulen op 2,5 maand ook gemeten door het kwpn en toen was hij 1.22.

Afbeelding
Als veulen

Afbeelding
En hier op 22 maanden

Ouders zijn beide 1.67 volgens de boeken. Als ik de groeitabel gebruik die hier op bokt ook ergens te vinden is, dan zou hij op basis van de meting als veulen, ergens tussen de 1.70 en 1.80 uit komen. Maar pak ik de laatste meting, dan zou het tussen de 1.60 en 1.63 zijn (zo uit mijn hoofd). En beide gaan niet kloppen hoop ik :D Mijn verwachting is dat hij gaat uitgroeien tussen de 1.65 en 1.68 , hij is nog jong en pas geruind. Als hij straks in oktober weer uit het land komt zal ik hem nog eens meten.

Natuur*28-04-1995<>24-10-2021 Y;(
O’Laska *future is bright*

LaDonna75

Berichten: 2082
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 11:29

Helaas doet de link naar de groeicurve van MSD het niet meer, maar ik kan hem evt voor je scannen. Daar kun je de groei van je eigen veulen bijhouden. Overigens: op 12 maanden heeft je veulen gemiddeld 91-93% van de verwachte eindstokmaat bereikt. Dan kom ik bij jouw veulen op 1,49-1,52 m uit. Dus vergelijkbaar met de moeder, wat helemaal niet zo gek is. Maar als je de vader niet weet, tja, dan kan het nog veel kanten op ;)

<3 Welsh partbreds
Sanaa (Welsh partbred, 1,46m) M1 tussen de paarden
Welsh x Duitse sportpony in de maak

Molfre

Berichten: 2627
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 11:34

Mijn ervaring is dat er weinig zinnigs over te zeggen is. Niet elk paard volgt de ideale groeicurve en sommige paarden krijgen er met 3 jaar hooguit nog een centimeter bij terwijl andere er tussen 3 en 8 nog 10 bij krijgen.

Mijn jaarling (die ik nu niet meer heb en inmiddels 8 is geloof ik) bleek een ernstige lintworm infectie te hebben en nadat die bestreden was leek het of ze Pokon kreeg.

Merry of soul she sailed on a day,
over the sea to Skye.

Nevermind17

Berichten: 281
Geregistreerd: 09-11-20
Woonplaats: Oudegem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-21 11:40

LaDonna75 schreef:
Helaas doet de link naar de groeicurve van MSD het niet meer, maar ik kan hem evt voor je scannen. Daar kun je de groei van je eigen veulen bijhouden. Overigens: op 12 maanden heeft je veulen gemiddeld 91-93% van de verwachte eindstokmaat bereikt. Dan kom ik bij jouw veulen op 1,49-1,52 m uit. Dus vergelijkbaar met de moeder, wat helemaal niet zo gek is. Maar als je de vader niet weet, tja, dan kan het nog veel kanten op ;)


Ja ik heb die groeicurve ook, die hangt aan de frigo :D ja indd helaas weet ik niets van de vader, maar verrassingen kunnen ook leuk zijn. Toch vind ik het leuk en interessant om te volgen hoe het bij anderen is gegaan :)

Pallatin

Berichten: 2484
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 11:44

TS heb je de touwtjes methode om te meten al een geprobeerd bij je jaarling? Dan heb je iig een indicatie als je secuur meet
Edit: ik heb even gekeken: mijn ruin komt uit een merrie van 1.62 en een vader van 1.68, die vader is het grootste paard in die afstamming, mijn ruin is 1.72 :D

I'll do my best, I'll do my best to do the best I can...

fannetje

Berichten: 3530
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: te kleine jaarling, hoe uitgegroeid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 11:58

Idd touwtjes methode klopte bij mijn paard ook, want ik dacht ook dat hij wat klein zou blijven, maar volgens de touwtjes methode, zou hij wel maat krijgen en dat klopte dus wel.

Nevermind17

Berichten: 281
Geregistreerd: 09-11-20
Woonplaats: Oudegem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-21 12:18

fannetje schreef:
Idd touwtjes methode klopte bij mijn paard ook, want ik dacht ook dat hij wat klein zou blijven, maar volgens de touwtjes methode, zou hij wel maat krijgen en dat klopte dus wel.


Vraag me af vanaf wanneer dit het meest accuraat is? Welke leeftijd?

DuoPenotti

Berichten: 28830
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 12:19

Ik heb 3 koudbloeds gehad en geen van alle zijn na de 3,5 nog veel de hoogte in gegaan, wel de breedte betreft body krijgen.
Van de 2,5 tot aan de 3 ongeveer 10 cm.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: te kleine jaarling, hoe uitgegroeid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 12:24

Je kunt nu een Dna test doen en dAn krijg je de grote die hij word op dna berekend. Zag de test bij laboklin

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

Hutcherson

Berichten: 7289
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 12:25

Ik kocht mijn barokke jaarling met 11 maand oud. Was toen 1.38 m zoiets.
Ik vond het spannend, want ik ben 1,78m.
Na tijdje zoeken kwam ik erachter wie zn ouders waren. Moeder was iets van 1,55m en vader 1,60m
Hij is nu 7 en laatste keer gemeten 1,53m.
Het is een fauteuil om op te zitten zo rond, dus mn benen komen niet onder de buik uit en tis echt een tank... Maar ik had liever iets groter gewild.

Huidige jonkie is 2 nu en vorig jaar met 1 jaar oud heb ik hem gemeten op 1,46m. Dus zou er theoretisch nog 14,6 cm bijkomen.
Rond 1,60m dus.
Hij is nu wel groter dan mn ruin dus sowieso 1,55m al.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AmenteC, Caoilfhinn, Dunkeedoo, GoogleAdsense, Mark0919, tienus63, Vagabondo en 38 bezoekers