Wat omvat de term "Hengstengedrag" eigenlijk???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Wat omvat de term "Hengstengedrag" eigenlijk???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-02 17:17

De vraag is al duidelijk zeker? Wat kan allemaal als hengstengedrag gezien worden? Flemen weet ik al, maar dat doet m'n merrie'tje ook, en piemeltje tonen ... die ken ik ook al, maar verder ..... ???


XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 17:25

Brullen (echt héél hard hinniken! Haha!), verder happen, dominant gedrag, stijgeren...gewoon wat paarden doen als ze de strijd om leiderschap met je aangaan. Da's typisch hengstengedrag. Tuurlijk gedragen alle hengsten zich niet op die manier, maar dit is dus een voorbeeld van een extreme hengst Haha!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Liselot

Berichten: 32173
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 17:32

bijten en happen... doen ze bijna allemaal

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3


Finnea

Berichten: 10070
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 17:39

LiSSy schreef:
bijten en happen... doen ze bijna allemaal


en schoppen kunnen ze ook wat van!! Huilen

Volg mijn Fjordenpaarden Finnea & Sølfin op Instagram

Liselot

Berichten: 32173
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 17:45

maar eigenlijk ligt het er toch nog het meest aan hoe je ze opvoed.
een goed opgevoedde hengst is goud waard

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 17:51

Mijn mietje kan ook heel goed brullende hengst na doen Haha!

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 17:54

Ik kan niet echt mee praten over typisch hengsten gedrag maar wat mij vaak op valt is dat ze d'r eigen wel 2 keer zo groot maken.Kijk een ruin laat af en toe zijn gevoelens naar een merrie ook zien ook al is hij mister no balls maar een hengst toont gelijk zo groter.

http://glitz4kids.webklik.nl/page/homepage Voor wat unieks op uw kinderfeestje.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 18:00

ze willen altijd aan elk hoopje strot ruiken en er soms nog wel eens over heen piezen en dan ook natuurlijk flemen.

Wodan en ik onderweg in de M2

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 20:24

hengsten kunnen zich ook compleet van je afsluiten, gewoon je helemaal niet meer zien,voelen, horen ook al pak je er een end hout bij. Kom maar eens kijken bij ons als het dekseizoen weer begint, Jaaa bij ons dekken de hengsten nog echt. dan weet je gelijk wat hengsten gedrag is

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 21:05

Alles wat hier boven genoemt word.
Het indruk maken op merries op welke manier dan ook. En altijd brutaal en bijdehand.
Wat dat betreft heb ik een watje tot het dekseizoen daar is.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 22:41

En dominant zijn, krabben met de voorbenen.

gillian

Berichten: 4390
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 23:19

sjeemig zeg, als ik dat allemaal zo lees denk ik echt dat mijn hengst een identiteitscrisis heeft ofzo. Haha!
en dat terwijl ie echt gedekt heeft, hij is een paar jaar ggk dekhengst geweest Schijnheilig
al die dingen die jullie omschrijven als hengstengedrag doet ie dus echt niet(gelukkig Knipoog )
toedeledoki
gillian

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 05:20

gillian schreef:
sjeemig zeg, als ik dat allemaal zo lees denk ik echt dat mijn hengst een identiteitscrisis heeft ofzo. Haha!
en dat terwijl ie echt gedekt heeft, hij is een paar jaar ggk dekhengst geweest Schijnheilig
al die dingen die jullie omschrijven als hengstengedrag doet ie dus echt niet(gelukkig Knipoog )
toedeledoki
gillian


Mazzelpik Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 07:23

Hengsten zijn 9 van de 10 keer bloedsnel van voren, dus uitkijken voor rondvliegende voorbenen en passerende tanden...

De mijne is (nu nog) erg braaf, als onze hengstige merrie in het voorbij gaan tegen zijn stal aanpiest trekt hij eigenlijk alleen maar van die schattige gordijntjes in zijn bovenste oogleden Lovers

Toch blijft het altijd oppassen! Scheve mond

Toch even mijn hengstje laten zien met zijn gordijnoogjes:
Afbeelding

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 09:48

Nou dan zijn wij bij ons op stal gezegend met super hensten denk ik. Want behalve af en toe een hinnik word er weinig uitgevoerd en er lopen toch een stuk of 6 rond maar bijten / trappen of iets in die richting heb ik ze nog niet zien doen. Maar denk dat opvoeding ook een hele hoop doet, samen met karakter.

Ik ben gewoon ik en heb soms een eigen mening, met eigen ervaringen en belevenissen, wil niet zeggen dat het daarom de waarheid is.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 09:51

Bij ons zijn de Hengsten ook heel braaf hoor, happen en trappen komen niet tot nauwelijks voor in hun vocabulair. Ik bedoelde te zeggen dat als ze aan het dekken zijn, dan zijn het echt geweldenaren, zoveel kracht dat zo een dier dan uitstraalt echt waanzinnig. Opvoeding heeft er alles mee te maken en natuurlijk ook een stuk karakter hoor.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 10:12

Ik ken d'r dus wel die onwijs gek kunnen zijn. Maar met een goede opvoeding kom je een heel eind hoor. Den is zo lief dat je d'r een klein kind mee weg kan sturen. In het dekseizoen is het wel wat moeilijker, maar meestal blijft het bij hineken en een beetje showen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-02 10:34

Mijn hengstje staat af en toe te flemen, en hij trapt langsachter uit als je z'n benen te "zacht" probeert te nemen ... dus echt last hebben we er nog niet van, maar gezien hij m'n eerste hengst is wil ik wel goed weten waar ik allemaal op moet gaan letten. Het is messchien een voordeel dat het een tinkertje is. Hij is ook vrij "oraal" aangelegd, probeert je vingers te nemen en zo, maar dan ga ik z'n tandvlees even kietelen in de plaats ...

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 21:59

Hmmm....wat hierboven beschreven is, is inderdaad hengstengedrag. Wat ik alleen jammer vind, is dat mensen vaak zo bijzonder doen over een hengst. Een hengst is ook een paard en als je rekening houdt met het feit dat hij af en toe wat fratsen heeft, kun je er een geweldig paard aan hebben!!!!
Neem nou Boreas Ubbo, is een preferente dekhengst en elke dag leid ik hem met een touwtje om de nek langs de merries.
Oke, ik moet natuurlijk wel wat voorzichtig zijn als er een merrie hengstig is, maar goed.
En ook van de andere dekhengst Nachtegaal's Parador, heb ik nog nooit een trap of beet gehad. Beide pony's zijn werkelijk schatjes!!!

Een zoon van Parador was echter wel wat onbenullig als 3-jarige hengst, maar dit was waarschijnlijk ook te danken aan het feit dat hij ineens op stal werd gezet. (Hij is opgegroeid in de hengstenwei). Nu is hij gecastreerd en een van de liefste en braafste pony's die er hier rondlopen.

Wat ik hiermee wil zeggen, is dat lang niet alle hengsten bijten en trappen (integendeel). Ik heb al met verschillende hengsten mogen werken en niet een heeft het ooit geprobeerd.

Mirjam

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 03:58

Ik wil mijn ex-hengst (haha, ja ik moet nog helemaal aan het woord ruin wennen, ik heb er volgens mij een zwaardere emotionele klap door gekregen dan het hele paard Tong uitsteken Haha!) nog even ophemelen. Ik heb inderdaad hengsten mee gemaakt die gewoon echt gevaarlijk waren. Met open mond op je af, tegen je op steigeren etc. Maar mijn hengst heeft nooit maar dan ook nooit gemeen gedaan. Ik heb nog nooit het wit van zijn ogen gezien. Hij was ook altijd heel braaf met alles. Kon hem gewoon opscheren terwijl ie losstond, hij is superbraaf bij de hoefsmid, laad supermakkelijk etc. Eigenlijk gewoon braaf met alles, echt mijn maatje Lovers Maar hij was zo overdadig hengst dat ik hem niet naar andere plaatsen mee kon nemen. De meeste stallen lieten me niet toe en het was altijd maar weer oppassen als je hem ergens mee naar toe nam. Want je hebt nou eenmaal niet alle touwtjes in eigen handen. Zo zijn er mensen die met hun hengstige merrie recht voor je gaan staan. Nou heb je hengsten die daar weinig omgeven maar die van mij raakte daar zo van van de rel. En het vervelende vond ik dan dat ik altijd flink wat geweld moest uitoefenen om hem naar mij te laten luisteren. Het was haast onmogelijk om tegen z'n hormonen op te boksen. Net als wat Gijsenkim zegt, ze sluiten zich dan volkomen af en je moet echt heel hard rammen wil je tot ze doordringen. Gelukkig ben ik mijn hengst altijd de baas gebleven, maar ik had natuurlijk geen zin om te wachten tot het wel een keer fout ging. Hij kon gewoon simpelweg zijn aandacht niet bij me houden als zijn hormonen opspeelden. En dat gebeurde nogal vaak! Ik houd heel veel van dit paard en ik vond het zo erg dat ik hem continue zo hardhandig op zijn plaats moets wijzen. Ik denk dat nu hij geruind is het ook een wat aangenamer leven voor hem wordt (en mij!). Je continue druk maken om merries levert alleen maar stress op en vreet energie en dan mag ie ze niet eens dekken! Dat gaat op een gegeven moment natuurlijk leiden tot een gefrustreerd ongelukkig paard.

Maar eerlijk is eerlijk, ik vond het echt vreselijk toen ie geruind werd. Heb er even flink om moeten janken. Ik houd zo veel van dit paard en dan doe ik hem zoiets aan. Want eigenlijk vermink je zo'n prachtig trots dier een beetje. Maar ja, de enige andere optie om hem gelukkig te maken was hem in een wei met merries dumpen en hem een eigen kudde laten hebben. Helaas zat dat er niet en daar heb ik hem ook niet voor gekocht.

Overigens wil het nu niet zeggen dat iedere hengst meteen maar ongelukkig is als ie niet gecastreerd wordt en ook niet mag dekken. Het verschilt nogal eens per hengst, er zijn best hengsten die je rustig hengst kunt laten. Als het even niet hoeft ben ik er ook voor om niet te castreren. Ik heb zelfs een ponyhengst gehad die in de beginnerlessen meeliep! Maar de ene hengst is de andere niet en als het op een gegeven moment er op neer komt dat je continue een gevecht aan moet gaan met een hormonenbom dan denk ik dat casteren toch echt beter is.

Geloof me, het liefst had ik mijn paard gewoon hengst gelaten, maar ik denk dat in zijn geval castreren toch echt het beste is geweest.

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 05:13

Heb nu voor het eerst sinds jaren een merrie, en vind dat enorm wennen. Party!!
Op dertien jarige leefdtijd ben ik voor het eerst in aanraking gekomen met een hengst, ik kreeg toen een goed gekeurde arabische volbloed hengst van mijn vader. (hij kwam zo uit de dekdienst bij een hengsten station)
Vond het helemaal geweldig, maar heb in het begin enorm met hem moet knokken voor ik wat met hem kon beginnen, daarna kon ik hem zelfs aan een halter zonder zadel het bos in rijden.
Heb 20 jaar hoofdzakelijk hengsten gereden en het heeft nog steeds mijn voorkeur, een hengst heeft voor mij altijd iets extra, dat Macho gedrag van hem. Pling
Waarom ik nu een merrie heb is eigenlijk toeval ik heb haar zelf gefokt, en ze zeggen fokken is gokken........ Knipoog

NIEUWE PAARDJE OP DE FOTO viewtopic.php?f=53&t=456647&hilit=

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 08:25

sonjabelgium schreef:
Mijn hengstje staat af en toe te flemen, en hij trapt langsachter uit als je z'n benen te "zacht" probeert te nemen ... dus echt last hebben we er nog niet van, Het is messchien een voordeel dat het een tinkertje is. Hij is ook vrij "oraal" aangelegd, probeert je vingers te nemen en zo, maar dan ga ik z'n tandvlees even kietelen in de plaats ...

Een paard (en zeker een hengst) heeft niet met zijn mond aan mijn handen te komen tenzij ik hem wat wil voeren.
Daar moet je nu al heel duidelijk over zijn.
Ik vind dit eigenlijk ook gemeen, nu zit je lekker in zijn mond te kroelen en morgen krijgt hij een klap voor zijn kop als hij je bijt, terwijl je het zelf uitnodigt.

En er geen last van hebben als je (Veulen) hengst je trapt? Ik heb krijg altijd enorme last van mijn tenen......

Omdat ik hem zo ongenadig hard terug schop.

Citaat:
maar gezien hij m'n eerste hengst is wil ik wel goed weten waar ik allemaal op moet gaan letten.

op bovenstaand dus...

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-02 09:56

Hij trapt niet als je z'n been stevig vastpakt, maar neem je het zachtjes kan je een mep krijgen ... k'weet ook niet hoe het komt, .... rare knul! Ik had nog niet zover gedacht dat het vingertje grijpen zou kunnen ontaarden in bijten ... da's juist daarom dat ik dit topic erop gegooid heb ... om zo'n dingen te leren!!! Met deze ... THANX!!!!!!!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48197
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 11:23

Marianne Scherps heeft een hengst die is zo lief... je gelooft het ook als ze zegt dat het een merrie is... (als je niet tussen de benen kijkt....)....

Ik heb in het Groot Russisch Staatscircus op hengsten gereden... waarvan ik dacht dat het ruinen waren.... ("Zora, waarom heb je niet gezegd dat het een hengst is???" antwoord: "Je vroeg het niet...." )

Bij Nugsarov's Paardentheater heb ik tussen de hengsten gelopen... zo lief...

Nu ON TOPIC:
Als enige verschil tussen een hengst en een ruin/merrie (buiten de ballen is mij opgevallen dat hengsten wat sneller "opgewonden" zijn.... sneller gaan lopen showen.... en idd hinniken als er een merrie voorbij hobbelt...

Maar ook dat wil ik niet als hengstengedrag bestempelen... dan zou mijn Banjer ook een hengst moeten zijn... terwijl ze toch echt de mooiste merrie van stal is....

Dat happen doen sommige ruinen (die al jaren geleden gesneden zijn) ook nog... en sommige (niet goed opgevoede??) merries happen ook nog wel eens....

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 11:53

bijten, ontzettend hard gaan gillen, ongeduldig, slaan met de voorbenen en achterbenen, als je hem een tik geeft dan slaat ie wel eens terug(teminste dat deed mijn hengstje)

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, RoRo44, Wopkebrok en 35 bezoekers