8 jarige roemeen

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
marleen_usar

Berichten: 24620
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

8 jarige roemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-21 14:52

Jack is hier nu 5 maanden en kwam als pup in een schamele shelter terecht. Hij heeft daar 8 jaar gezeten, toen hij kwam had hij flinke trauma,s en ik moet zeggen dat hij alles snel op pikte. Wij waren eigenlijk gastgezin maar hij is 2 keer naar een andere baas gegaan en dat ging niet goed.

Hier is echt zijn thuis dus hebben we besloten dat hij hier blijft. Ik train met hem in de woonkamer, hij moet dan komen en voor me gaan zitten. Hij vind dat erg leuk om te doen. Waarom in de woonkamer, omdat ik veel last heb van een oude blessure.

Gisteren waren we in de hondenspeeltuin, daar riep ik hem een paar keer en dat ging goed. Ik werd 1 keer genegeerd, ik heb vaker buitenlandse honden gehad ook 1 die heel moeilijk los kon.

Nu zou ik het zelf leuk vinden als hij ooit los zou kunnen lopen. Wanneer is dat punt bereikt, dat is moeilijk te zeggen maar ik ben er wel naar toe aan het werken. Hoe doen jullie dat met je buitenlander?


Goof

Berichten: 28616
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: 8 jarige roemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 14:57

Nou ja, als je enkel in je woonkamer traint kun je niet verwachten dat hij buiten ineens los kan lopen natuurlijk.

Dat is een kwestie van doen, dagelijks op pad, dagelijks oefenen, lange lijn etc etc.
En vooral de tijd geven om alle nieuwe prikkels te verwerken, want zolang hij daarop gefocust is gaat hij echt niet naar jou komen. Dus ga vooral ook de hort op.

Mijn herplaatser komt gewoon uit Nl, maar had nog nooit los gelopen. In alle eerlijkheid was het echt een kwestie van bloed, zweet en tranen. Ik vond het een drama met deze hond. Na een jaar ging het ok, pas na 1,5/2 jaar was hij waar ik hem wilde hebben en vertrouw ik hem buiten volledig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 14:59

Is hij angstig?

Ik oefen eerst met tuig in prikkelarme omgeving met een 10 meter lange sleeplijn of langer wanneer nodig.

marleen_usar

Berichten: 24620
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-21 15:01

Ik heb getraint met een sleep lijn en dat ging goed, maar dat is 4 weken geleden. Hij gaat nergens achter aan maar ik denk eerder dat hij wat sneller schrikt dan normaal.Naast de fiets ging ook meteen goed.

Anoniem

Re: 8 jarige roemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 15:05

Gewoon door gaan daar mee en uitbouwen. Hij moet met schrikmomenten niet van je weg rennen en daar moet je 100 procent zeker van zijn.

marleen_usar

Berichten: 24620
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-21 15:09

Nu ik goed na denkt zijn eigenlijk niet veel momenten meer dat hij bang is.Dus dat is al heel fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 15:11

marleen_usar schreef:
Nu ik goed na denkt zijn eigenlijk niet veel momenten meer dat hij bang is.Dus dat is al heel fijn.

Niet veel betekent dus dat ze er nog zijn. Zolang die er nog zijn, zou ik zekers een sleeplijn aan houden en vergeet niet een gps tracker aan het tuig te doen.

marleen_usar

Berichten: 24620
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-21 15:13

Ja een goed idee van die gps tracker.

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 15:44

Wat bij onze jonge hond heel goed heeft gewerkt is ons een keer achter een boom verstoppen. Hij schrok zich rot en sindsdien houdt hij ons altijd goed in de gaten als hij los is.

Wat heet, hij houdt ook nog de oude hond in de gaten en haalt die op als hij met de verkeerde meeloopt :(:) (oude hond is heel braaf, maar inmiddels doof)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 15:47

Sintara schreef:
Wat bij onze jonge hond heel goed heeft gewerkt is ons een keer achter een boom verstoppen. Hij schrok zich rot en sindsdien houdt hij ons altijd goed in de gaten als hij los is.

Wat heet, hij houdt ook nog de oude hond in de gaten en haalt die op als hij met de verkeerde meeloopt :(:) (oude hond is heel braaf, maar inmiddels doof)

Dat werkt vaak niet bij honden met een verleden in Roemenie.

marleen_usar

Berichten: 24620
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-21 19:13

Nee dat gaat niet werken dan raakt hij in paniek omdat hij mij niet ziet en neemt hij de poten.

Doubtless

Berichten: 8452
Geregistreerd: 29-12-10

Re: 8 jarige roemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 10:03

Zijn er misschien plekken waar je kan oefenen? Bijvoorbeeld een omheind bedrijventerrein, of een stuk dat omringd wordt door (groot) water?

      Sometimes the things you cannot change end up changing you.

senna21

Berichten: 11749
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 10:26

marleen_usar schreef:
Nee dat gaat niet werken dan raakt hij in paniek omdat hij mij niet ziet en neemt hij de poten.


Ik zou hem voorlopig aan de lange lijn houden. Neem een half jaar, en kijk dan weer hoever jullie zijn.
Je wilt niet dat hij gaat zwerven of in het verkeer gewond raakt of erger. (voor de hond en anderen)
Soms is bescherming bieden de grootste vorm van vrijheid.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

paddington

Berichten: 2467
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Rechts op me boxspring

Re: 8 jarige roemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 10:58

Sommige buitenlanders kunnen nooit los i.v.m hun rugzakje..
Daarbij 8 jaar in een Roemeense shelter is best lang want in het algemeen leren ze daar niets dan overleven.

Ik heb Roemeense opvangers gehad die er korter in hebben gezeten en die zou ik nooit los durven laten lopen.

Ik heb zelf 2 buitenlanders en ik laat ze alleen los in omheind gebied of op het strand.

Doubtless

Berichten: 8452
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 12:03

paddington schreef:
Sommige buitenlanders kunnen nooit los i.v.m hun rugzakje..
Daarbij 8 jaar in een Roemeense shelter is best lang want in het algemeen leren ze daar niets dan overleven.

Ik heb Roemeense opvangers gehad die er korter in hebben gezeten en die zou ik nooit los durven laten lopen.

Ik heb zelf 2 buitenlanders en ik laat ze alleen los in omheind gebied of op het strand.


Maar aan de andere kant is het weer per hond verschillend...
Onze Roemeen is geen sterk getraumatiseerde hond & liep na 2 weken al voor het eerst los mee.

      Sometimes the things you cannot change end up changing you.

marleen_usar

Berichten: 24620
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-21 12:47

2 weken is echt heel snel, er is dus nog hoop.

Goof

Berichten: 28616
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 13:44

marleen_usar schreef:
2 weken is echt heel snel, er is dus nog hoop.


Pin je niet zo vast op een (hele korte) termijn. Ga gewoon opbouwen en zie wat er gebeurt.

marleen_usar

Berichten: 24620
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-21 14:06

Ik heb geen haast dus dat zit wel goed.

_black_rose_

Berichten: 727
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 14:14

We woonden toen onze Roemeen (ze was 1 jaartje oud) kwam aan een hele rustige weg. Ze was toen nog heel angstig en onzeker.
Binnen kwam ze heel snel betrouwbaar (na 1 week) en na 2 weken mocht ze buiten los mee. Ze zocht ons toen al op als het spannend werd.

ik heb 1 keer een inschattingsfout gemaakt. We hadden haar meegenomen naar een losloopgebied aan de overkant van de provinciale weg. Alles ging prima totdat ze opgejaagd werd door 2 grote honden die niet luisterden naar de baas. Ze is toen die drukke weg overgestoken om terug naar huis te komen.

Mijn visie: Als je het niet met ze doet, leren ze het niet. Maar kijk ook goed naar de omstandigheden zodat het veilig kan

Siesjuh
Berichten: 1683
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 14:20

Wij hebben sinds afgelopen zomer een Bulgaar en inmiddels loopt hij bij huis en in het bos los, maar het is geen angsthond en heel erg op ons gericht.

Wij hebben gebruik gemaakt van sleeplijnen. 1 van 30m zodat hij ook lekker kon spelen met andere honden en 1 van 15m om echt te oefenen. Het voordeel van een sleeplijn is dat ze niet weg kunnen en je genoeg ruimte hebt om te oefenen. Die van ons had het spelletje heel snel door en sinds een maand of 2 is hij voor het eerst los gegaan toen we met meerdere honden gingen wandelen. Inmiddels luistert ie super goed, maar je merkt dat als ie overprikkeld raakt dat het klaar is. Dat moment moet je voor zijn en hem weer aan de lijn hebben.

Bij die van ons ging het heel snel, andere hebben langer nodig. En ook genoeg honden zijn niet geschikt om los te lopen. Daar maken wij een groter probleem van dan de hond zelf, want tegenwoordig zijn er zoveel sleeplijnen te krijgen in zoveel verschillende maten, dat een hond ruimte zat heeft. Los wil je ze ook geen honderden meters verder hebben. Vooral bij angsthonden zou ik ook heel voorzichtig zijn, want er hoeft maar iets te gebeuren en ze zijn weg. En regelmatig loopt dat ook heel verkeerd af.
Gewoon lekker veilig oefenen en dan merk je vanzelf of en wanneer het moment daar is


Ieder einde is een nieuw begin :-)

Reina_Lucia
Berichten: 274
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Onder een steen

Re: 8 jarige roemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 15:19

Wat belangrijk is is dat je een “ noodcommando” hebt. Een commando wat er zo goed in getraind is dat ze in welke situatie er op reageren. Bij onze hond is dat lay-down.

Ooit op het strand gehad dat hij er vandoor wou vliegen, hond was al een heel eind weg. Handen om mijn mond gedaan en her commando gebruld en binnen een seconde lag hij op de grond en kon ik hem terug roepen.

En heel veel contact maken oefenen, met speeltjes of brokjes. Zelf vind ik een sleeplijn niet het beste aangezien een hond dan niet zelf op hoeft te letten waar jij heen gaat of waar je bent.

In bezit van het knapste arabiertje op stal <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 17:49

Reina_Lucia schreef:
Wat belangrijk is is dat je een “ noodcommando” hebt. Een commando wat er zo goed in getraind is dat ze in welke situatie er op reageren. Bij onze hond is dat lay-down.

Ooit op het strand gehad dat hij er vandoor wou vliegen, hond was al een heel eind weg. Handen om mijn mond gedaan en her commando gebruld en binnen een seconde lag hij op de grond en kon ik hem terug roepen.

En heel veel contact maken oefenen, met speeltjes of brokjes. Zelf vind ik een sleeplijn niet het beste aangezien een hond dan niet zelf op hoeft te letten waar jij heen gaat of waar je bent.


Als een hond zo in paniek is van angst, dan kun je je noodcommando roepen tot dat je een ons weegt, maar dat hoort de hond niet meer.

Sleeplijnen is bij buitenlanders met rugzak het beste wat je kunt doen.

Jouw advies is misschien prima geschikt voor een jonge hond die je opleidt, maar een stuk minder voor een hond met behoorlijke rugzak of trauma in het verleden waar het vertrouwen in de mens ernstig is beschadigd.

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 23:13

Ja dat hangt heel erg van de hond af. Ik ben best gemakkelijk met loslaten in de zin van: ze hoeven niet onder appèl te staan zolang ze niemand lastig vallen en weer mee naar huis komen :+

Honden die kunnen panikeren (je hebt angst en je hebt paniek) zou ik nooit loslaten zonder 20m lijn erachter om ze te vangen.

Dusja het korte antwoord: wanneer de hond snel herstelt van schrikmomenten en niet panikeert + de sleeplijn er voor de vorm achter hangt en niet meer echt gebruikt wordt kan de hond los ;)

The 4th Dog Commandement: Do not be angry at me for long, and do not lock me up as punishment. You have your work, your entertainment and your friends. I only have you...

marleen_usar

Berichten: 24620
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-21 07:42

Ik denk dat ik nog even wacht, gisteren weer erg nerveus wanwege het onweer.


Muze
Berichten: 5243
Geregistreerd: 24-04-20

Re: 8 jarige roemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 08:09

Ik ben met sleeplijnen altijd bang dat ze ermee achter een tak haken en dan klem zitten.
Als je m aan een halsband hebt, heb je daarna een hond met minimaal nek beschadiging of erger..

SuusEquus
(Sport)massage, lymfedrainage, acupressuur (io)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 bezoekers