Wandeltrektocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jessica007
Berichten: 260
Geregistreerd: 09-08-12
Woonplaats: Culemborg

Wandeltrektocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-21 13:26

Ik wil binnenkort op wandeltrektocht met mijn paardje. Dus wandelend van de ene overnachtingsplaats naar de andere waarbij mijn merrie de bagage draagt.

We wandelen al regelmatig (naast het rijden en mennen) en tijdens de tocht houden we natuurlijk regelmatig even (graas)pauze. Wat zou een goede afstand per dag zijn? Dacht zelf aan een kilometer of 15. Dat moet toch goed te doen zijn zo voor een eerste keer?

Mocht iemand nog handige tips hebben dan hou ik me aanbevolen!


Zebraatje
Berichten: 135
Geregistreerd: 27-04-13

Re: Wandeltrektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 14:18

Wat voor route/paden wil je gaan lopen?

Officieel ben je met een paard aan de hand aan bestuurder en mag je dus niet op wandel/fietspaden. Maar op drukke wegen wil je natuurlijk ook niet lopen.

Jessica007
Berichten: 260
Geregistreerd: 09-08-12
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-21 14:28

Plan is om naar het Drentsch-Friese Wold en Dwingelderveld te gaan en daar de ruiterroutes te volgen. Ik weet dat je met een paard niet op de wandelpaden mag komen en langs de drukke weg is inderdaad niet zo heel fijn lopen.

Mrs_Midnight

Berichten: 332
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Wandeltrektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 14:37

Wat een tof idee! Ik zou gewoon even uittetsten wat voor jullie allebei een fijne afstand is om te lopen, en niet vergeten dat je daarbij dan ook nog je zooi moet in en uitpakken, koken etc. Op facebook volg ik 'trektocht te paard', punten die ik daar naar voren zie komen zijn toch wel het gewicht en verdeling van de bagage (zij gaat te paard met een extra handpaard), en onvoorziene zaken op de route (bv een bruggetje waar ze niet over blijkt te kunnen), dus goed voorbereiden van de route is ook niet onbelangrijk. Verder zou ik zeggen, veel plezier!! (en stiekem heb je m e een beetje op een ideetje gebracht...)

Blessed with chocolate everyday!!

tamary

Berichten: 29054
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 14:40

Jessica007 schreef:
Plan is om naar het Drentsch-Friese Wold en Dwingelderveld te gaan en daar de ruiterroutes te volgen. Ik weet dat je met een paard niet op de wandelpaden mag komen en langs de drukke weg is inderdaad niet zo heel fijn lopen.

Daar ligt inderdaad een knooppuntenroute, mogelijkheden genoeg dus, al weet ik niet wat de staat van onderhoud is momenteel.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Jessica007
Berichten: 260
Geregistreerd: 09-08-12
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-21 19:38

Mrs_Midnight schreef:
Wat een tof idee! Ik zou gewoon even uittetsten wat voor jullie allebei een fijne afstand is om te lopen, en niet vergeten dat je daarbij dan ook nog je zooi moet in en uitpakken, koken etc. Op facebook volg ik 'trektocht te paard', punten die ik daar naar voren zie komen zijn toch wel het gewicht en verdeling van de bagage (zij gaat te paard met een extra handpaard), en onvoorziene zaken op de route (bv een bruggetje waar ze niet over blijkt te kunnen), dus goed voorbereiden van de route is ook niet onbelangrijk. Verder zou ik zeggen, veel plezier!! (en stiekem heb je m e een beetje op een ideetje gebracht...)


De groep Trektocht te paard op facebook volg ik idd ook, net als Carolien zelf. Erg leuk om iedereen zn avonturen te lezen en zo ben ik zelf ook op het idee gekomen :)

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 20:01

Jessica007 schreef:
Mrs_Midnight schreef:
Wat een tof idee! Ik zou gewoon even uittetsten wat voor jullie allebei een fijne afstand is om te lopen, en niet vergeten dat je daarbij dan ook nog je zooi moet in en uitpakken, koken etc. Op facebook volg ik 'trektocht te paard', punten die ik daar naar voren zie komen zijn toch wel het gewicht en verdeling van de bagage (zij gaat te paard met een extra handpaard), en onvoorziene zaken op de route (bv een bruggetje waar ze niet over blijkt te kunnen), dus goed voorbereiden van de route is ook niet onbelangrijk. Verder zou ik zeggen, veel plezier!! (en stiekem heb je m e een beetje op een ideetje gebracht...)


De groep Trektocht te paard op facebook volg ik idd ook, net als Carolien zelf. Erg leuk om iedereen zn avonturen te lezen en zo ben ik zelf ook op het idee gekomen :)

Ik schat in dat die 15km best heel goed haalbaar is en ook een goed richtgetal.
Punt is namelijk vooral: geen enkele dag verloopt zoals je dat gepland had. MOET je dan 5 uur reizen, dan kon je weleens heel laat aankomen.

Opgevoed door mijn juf, streef ik naar 10.00u vertrekken. In de praktijk komt dat neer op 8.00u opstaan, paarden controleren, verzorgen, eventueel eten geven. Ontbijt. Boel schoon maken, opruimen, inpakken. Paarden verzorgen, optuigen, controleren en vertrekken.

Tussen de middag plan je in ieder geval een serieuze graaspauze (uur) maar doet zich een omstandigheid met gras voor, pauze inlassen! Je weet namelijk nooit zeker of je nog zoiets tegen komt die dag.
En je hoeft niet per se van koffietent naar koffietent te rijden; die bijnaam heb ik al }> maar twee of drie keer pauze nemen is niet per se verkeerd.

Streven is vervolgens om uiterlijk 15.30 aan te komen. Dan heb je de tijd om je paard te verzorgen, je tent of andere slaapplek in te richten, diner klaarmaken, eten, opruimen en rustig in een hoekje naar je paard gaan zitten kijken voor je gaat slapen. Eventueel schrijf je je verslag maar rond 22.00 rol je in je mandje, is mijn ervaring.

Tot slot: ga het vooral doen!!!!

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Jessica007
Berichten: 260
Geregistreerd: 09-08-12
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-21 17:10

[/quote]


Opgevoed door mijn juf, streef ik naar 10.00u vertrekken. In de praktijk komt dat neer op 8.00u opstaan, paarden controleren, verzorgen, eventueel eten geven. Ontbijt. Boel schoon maken, opruimen, inpakken. Paarden verzorgen, optuigen, controleren en vertrekken.

Tussen de middag plan je in ieder geval een serieuze graaspauze (uur) maar doet zich een omstandigheid met gras voor, pauze inlassen! Je weet namelijk nooit zeker of je nog zoiets tegen komt die dag.
[/quote]

Dat is idd wel goede om rekening mee te houden, al zal de afstand nu nog niet zo lang zijn dat ze het zonder gras niet redt.

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 17:28

Jessica007 schreef:
ikke schreef:


Opgevoed door mijn juf, streef ik naar 10.00u vertrekken. In de praktijk komt dat neer op 8.00u opstaan, paarden controleren, verzorgen, eventueel eten geven. Ontbijt. Boel schoon maken, opruimen, inpakken. Paarden verzorgen, optuigen, controleren en vertrekken.

Tussen de middag plan je in ieder geval een serieuze graaspauze (uur) maar doet zich een omstandigheid met gras voor, pauze inlassen! Je weet namelijk nooit zeker of je nog zoiets tegen komt die dag.


Dat is idd wel goede om rekening mee te houden, al zal de afstand nu nog niet zo lang zijn dat ze het zonder gras niet redt.

Grazen geeft ook rust in het hoofd. In die context is het wel zinvol al hoeft dat geen uur te duren.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

kwita

Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 17:53

Ja, waterdichte tassen...als er een flinke (onweer)bui komt ben je nat tot aan je hemd en je gepakte tassen ook ook ( ook een tip voor je telefoon ,navigatie en kaarten ;) ).
neem eten en drinken mee voor onderweg, en bekijk op voorhand waar je wat kunt halen mbt warm eten.
En ook nummers van artsen voor jezelf en paard evtw ook een smid en tuigmaker ...ik had dus pech dat mijn tas bleef haken aan een boom dat was zwaar *** gelukkig was er een schoenmaker in de buurt! en had ik ducktape bij :D

ik ben het zelfde aan het plannen gezien mijn eigen conditie voor over1,5/2 jaar!.Ik heb het vroeger rijdend gedaan maar nu ga ik lopen.
Ik heb 2 favorieten de wind route of de route van de kust marathon over de Oosterschelde kering ...ben er nog niet uit maar tijd zat :)

En ook 2 paar schoenen die goed lopen en waterdicht zijn is een aanrader!
En zorg dat je de honger klop voorblijft door tussendoor op tijd te eten en dat vergeet je snel tijdens zo een dag!


De facebook groep kende ik niet ga daar ook eens neuzen , bedankt voor de tip!

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Jessica007
Berichten: 260
Geregistreerd: 09-08-12
Woonplaats: Culemborg

Re: Wandeltrektocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-21 18:17

Had al wel bedacht om mn kleding in plastic zakjes in de zadeltassen te doen, al hoop ik toch echt dat het een paar dagen zonder regen kan :))

Ducktape is een goede, die ga ik zeker meenemen!

Op_zoek
Berichten: 330
Geregistreerd: 17-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 19:56

-O- Wat een leuk idee! Gaat ook op mijn bucketlist :)

15 km per dag lijkt me goed te doen. Een tijdje geleden was ik een weekendje met paard naar de Veluwe. Laatste dag toen gaan wandelen ipv rijden. We hebben toen een rondje van 11 km gelopen. Dat was echt heel goed te doen en daar had best nog een stuk bij gekund (als we niet naar huis hadden gemoeten). Natuurlijk goed om er rekening mee te houden dat er iets tegen kan zitten, maar hoeveel risico je daar op loopt hangt denk ik ook wel af van het gebied waar je heen gaat en hoe goed routes daar aangegeven zijn.

Ik ben vooral benieuwd naar tips van mensen die zoiets al eens gedaan hebben over het bevestigen van de bagage en de dingen die je ondanks beperkte ruimte echt mee moet nemen.

TS alvast veel plezier met de voorpret!

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 21:13

Telefoon op je lijf en niet op je paard, mocht je gescheiden raken dan heb je in elk geval je telefoon.
Als je kleding nat is en je hebt geen reserve, leg het in je bed of slaapzak en ga er op liggen slapen. De volgende dag is het droog.
Nummertjesroutes zijn ideaal om te bepalen waar je ookeensweereens bent neem een kaart mee met de nummetjes in dat gebied ookal zul je niet altijd die routes lopen.

Bejaarde bokkers weten meer

Jessica007
Berichten: 260
Geregistreerd: 09-08-12
Woonplaats: Culemborg

Re: Wandeltrektocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-21 07:42

Dank voor alle tips! Die ga ik zeker gebruiken.

Inmiddels is de route gepland en zijn de overnachtingen geboekt. We gaan eind juni *\o/* Nu nog oefenen met mn paard om met bagage te lopen. Voor deze tocht maak ik de bepakking vast aan mijn zadel. Als het ons goed bevalt dan laat ik een pakzadel maken door mijn zadelmaker.

En nu maar duimen voor een beetje aardig weer de laatste week van juni :)

mvdende

Berichten: 5630
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 08:45

Jessica007 schreef:
Dank voor alle tips! Die ga ik zeker gebruiken.

Inmiddels is de route gepland en zijn de overnachtingen geboekt. We gaan eind juni *\o/* Nu nog oefenen met mn paard om met bagage te lopen. Voor deze tocht maak ik de bepakking vast aan mijn zadel. Als het ons goed bevalt dan laat ik een pakzadel maken door mijn zadelmaker.

En nu maar duimen voor een beetje aardig weer de laatste week van juni :)


Ga je overnachten in een tent? Of b&b/ trekkershut?

Ik loop geen trektochten met paard, maar met hond. Dat is wel wat zwaarder omdat ik natuurlijk mijn eigen spullen draag + een gedeelte van Skip zn spullen.

Als je gaat kamperen, heb je dan al je materiaal al?

Verder kan ik als tip meegeven op ipv plastic zakken, één of een aantal Drybags te kopen. Zijn in principe natuurlijk óók "plastic zakken" maar zijn een stuk steviger / gaan langer mee/ zijn echt waterdicht als je ze met roll-top hebt.

Voor je kleding en slaapzak is dit wel fijn zeg maar.

Femke_Tweety

Berichten: 11952
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 08:49

mrie schreef:
Telefoon op je lijf en niet op je paard, mocht je gescheiden raken dan heb je in elk geval je telefoon.
Als je kleding nat is en je hebt geen reserve, leg het in je bed of slaapzak en ga er op liggen slapen. De volgende dag is het droog.
Nummertjesroutes zijn ideaal om te bepalen waar je ookeensweereens bent neem een kaart mee met de nummetjes in dat gebied ookal zul je niet altijd die routes lopen.



En om dezelfde reden een (liefst felgekleurde) dogtag of zoiets aan het halster van je paard, met contactinformatie.

Liefst 2 nummers, het jouwe eerst en een evt noodnummer als tweede.

Femke_Tweety

Berichten: 11952
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wandeltrektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 08:50

Check vantevoren of je grote wegen (snelwegen) of water over moet.

En zo ja, of daar veilige en toegestane opties zijn voor met paard.

Femke_Tweety

Berichten: 11952
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 08:52

Als je aan 15 km denkt (klinkt ok)
loop dan nu alvast een keer 15 km, en een keer 20 km. Zonder paard kan. Gewoon in het weekend ofzo.

Om te zien hoe je er op reageert.

Gevoeligheid voor blaren, spierpijn, vergeten te eten zijn dingen die handig zijn om op voorhand te weten.
Dan kun je daar alvast een plan voor bedenken.

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 12:36

Femke_Tweety schreef:
Als je aan 15 km denkt (klinkt ok)
loop dan nu alvast een keer 15 km, en een keer 20 km. Zonder paard kan. Gewoon in het weekend ofzo.

Om te zien hoe je er op reageert.

Gevoeligheid voor blaren, spierpijn, vergeten te eten zijn dingen die handig zijn om op voorhand te weten.
Dan kun je daar alvast een plan voor bedenken.

Sorry, dat is een no-go.

Zorg dat je ALTIJD een noodrantsoen aan boord hebt in de vorm van energierepen o.i.d.
Die koekjes van het leger zijn daar ook prima voor en vaak voor een paar cent te koop bij de legerdump.

Gaat er iets faliekant fout in je planning, heb je in ieder geval iets te eten bij je en val je niet van de graat.

Bepakking: maak je geen illusies, niks is waterdicht. Begin dus met goede, waterafstotende tassen; behandel ze desnoods met spray voor tenten.
Het enige wat daarna soort van werkt is je kleding in simpele plastic boodschappentasjes wikkelen. Kleine pakketjes in meerdere tasjes. Lekt er een tasje, is alleen die inhoud tijdelijk onbruikbaar. De rest blijft goed. Risicospreiding heet dat :D

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Femke_Tweety

Berichten: 11952
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wandeltrektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 12:53

Ik ken vrij veel mensen waar dat toch af en toe misgaat. Vandaar dat het handig is om even uit te testen of je zo iemand bent die dat vergeet.
Dan kun je er rekening mee houden, en bijvoorbeeld iedere anderhalf uur even een alarm laten afgaan.

Ik heb er in het verleden nogal wat kunnen oprapen en opkalefateren, oa bij de Nijmeegse 4-daagse.
Die prima verder konden eigenlijk, maar door gebrek aan op tijd aanvullen van vocht, zout en energie toch gewoon out of bijna out gingen. (en in dat laatste geval dat zelf bijna niet door hebben, maar wel traag worden in reageren en denken)
Zou zonde zijn als dat tijdens je trektocht pas blijkt, dat jij zo iemand bent.
Vandaar handig om dat van jezelf te weten. En dus problemen tijdens de echte tocht voorkomen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wandeltrektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 14:41

Bij wandelingen van 15km lijkt me dat nog niet zo heel relevant toch? Met een beetje basisconditie loop je zoiets rustig op een lege maag nog. Niet te veel overdenken! Lekker veel gaan wandelen of sporten al om de conditie op te bouwen en veel plezier!

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 15:28

Als je even stopt om te grazen, is dat een mooie gelegenheid om zelf ook wat te eten.
Zoals ik al schreef; je hoeft niet van koffietent naar koffietent te rijden, maar het kan ook geen kwaad om even te stoppen bij een terras als je toch door het dorp loopt.
En dan niet zo'n knieperige "Ollander zijn maar er gewoon appeltaart met slagroom bij bestellen. Die slagroom is er al lang weer af voor de dag om is..... }>

Zo eens gestopt in Ouderkerk a/d Amstel. Mooi terras, kan vast wat. Nou, dat viel tegen; het café had wel een naam met "paard" maar paardenvolk was blijkbaar niet zo welkom. Nou dan de buren maar.....
Koffie, appeltaart, brood, wortels, emmers water...... :D en een paar gasten op het terras die dat geweldig vonden; heel gezellig :j

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


Jessica007
Berichten: 260
Geregistreerd: 09-08-12
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-21 16:37

Voor de eerste keer ga ik voor het gemak en overnacht ik in trekkershutten en een B&B. Dus wat beddegoed en slaapzak gaan mee.

Ik heb een tag voor aan het zadel met mijn nummer en het nummer van mn man. Daar rijd ik ook altijd mee. Ik geef er de voorkeur aan om het aan het zadel te hangen ipv aan het halster. Voor het geval ze zich uit het halster zou trekken. Voor mijzelf ook nog een armband met mijn naam en het nummer van mn man. Voor als ik ergens knock out lig :)

De route blijft in en rond het Drentsch Friese Wold, dus snelwegen komen we niet tegen. Ik ga me nog een goed verdiepen in de ruiterroutes daar. En ook in de pleisterplaatsen. Denk dat mn merrie het wel gezellig vindt op een terrasje.

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Wandeltrektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 17:15

Supergaaf ts, dat lijkt mij ook wel wat. Hou je ons op de hoogte?

Op_zoek
Berichten: 330
Geregistreerd: 17-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 21:01

Gaaf dat het nu geland staat, TS *\o/*
Hoeveel dagen ga je op pad?

Ik ben nog niets concreets aan het plannen, maar wel echt enthousiast geworden en daardoor aan het googelen. Kwam nog de tip tegen om een unster (kleine hangweegschaal) mee te nemen zodat je je bagage steeds gelijkmatig over je paard kunt verdelen zodat deze goed in balans loopt. Leek me wel een goed idee.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 9 bezoekers