[SCH] Nieuwe liefde: aquarel!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marley93

Berichten: 6034
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

[SCH] Nieuwe liefde: aquarel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-21 18:17

Sinds kort ben ik lekker aan het experimenteren met aquarelverf. Ik heb een oud setje van mijn moeder met 12 basiskleuren, van het merk Windsor & Newton. Heel rijk aan pigment, super fijn om mee te werken! Ook heb ik een Posca pen bij de hand voor wanneer ik toch iets heb geschilderd wat wit had moeten blijven, al gebruik ik meestal maskeervloeistof om dit te voorkomen.
Wat betreft papier heb ik een 300g Van Gogh blok wat 4-zijdig is gelijmd. Dit bobbelt wel tijdens het schilderen, maar trekt weer mooi vlak wanneer het droogt dus dat is fijn.

Ik vind het echt mega leuk om te doen, omdat dit medium me uitnodigt om lekker los te laten, dingen uit te proberen, en gewoon zien waar het schip strandt.

Dit is het laatste werk wat ik heb gemaakt, en ik vond hem (ondanks dat hij niet perfect is) het delen waard. Ik maak vaak van de verschillende stappen in het proces foto's, zo ook bij dit werk.

De eerste schets.
Afbeelding

Begonnen met de kleur. In dit schilderij heb ik alleen donkerblauw, oker, en zwart gebruikt.
Afbeelding

Alleen de maskeervloeistof er nog af wrijven.
Afbeelding

Het eindresultaat.
Afbeelding

Mijn doel was vooral om met een minimaal aantal kleuren een idee van licht/donker te creëren. En dan ook het liefst niet 'echte' kleuren zoals ze op de foto staan. Volgens mij is dat aardig gelukt.
Ik zou de volgende keer iets meer aandacht aan de nek besteden, daar zou nog wat meer kunnen gebeuren zonder de aandacht van het hoofd af te leiden, denk ik.

Bedankt voor het kijken! :)
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 11-05-21 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in titel gezet

foxytoffee

Berichten: 127
Geregistreerd: 14-12-07

Re: Nieuwe liefde: aquarel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 18:22

WAUW!

Caesar
Berichten: 9302
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Nieuwe liefde: aquarel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 18:25

Heel apart en mooi

Anoniem

Re: Nieuwe liefde: aquarel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 18:38

Heel mooi! <3 Prachtige kleuren en leuke compositie!

marley93

Berichten: 6034
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Nieuwe liefde: aquarel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-21 19:39

Dank jullie wel! :D

Jindai

Berichten: 1882
Geregistreerd: 11-11-12

Re: Nieuwe liefde: aquarel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 20:31

Tof zeg! :)) Aquarel gaat je goed af!

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: [SCH] Nieuwe liefde: aquarel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 21:00

Mooi met vlakken gewerkt al! Je kunt door verschillende lagen (evt van dezelfde kleur) over elkaar heen te leggen meer diepte in het hoofd creëren, daardoor steekt het direct al meer van de nek af.
Je hebt nu een beetje een halo rond het lichaam, wat prima past bij dit werk, maar mocht je dat in een ander werk niet willen, dan hoeft dat niet. Als je precies werkt kun je met aquarel - mits de aanliggende kleur al droog is - hele strakke lijnen maken. Ben benieuwd wat je nog meer gaat maken!

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: [SCH] Nieuwe liefde: aquarel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 21:10

Super gaaf! Heel mooi neergezet, knap werk :)

marley93

Berichten: 6034
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-21 21:11

@Jindai, dankjewel! Ik vind het heel leuk om te doen! :D

mar_fay schreef:
Mooi met vlakken gewerkt al! Je kunt door verschillende lagen (evt van dezelfde kleur) over elkaar heen te leggen meer diepte in het hoofd creëren, daardoor steekt het direct al meer van de nek af.
Je hebt nu een beetje een halo rond het lichaam, wat prima past bij dit werk, maar mocht je dat in een ander werk niet willen, dan hoeft dat niet. Als je precies werkt kun je met aquarel - mits de aanliggende kleur al droog is - hele strakke lijnen maken. Ben benieuwd wat je nog meer gaat maken!


Dankjewel voor de uitgebreide tips! :) Zeker met het lagen heb ik nog veel te oefenen. Hierin heb ik dat ook al wat gedaan, maar toch nog een beetje aan de veilige kant gebleven, haha.
De halo was hier een vrij spontane, maar bewuste keuze. Ik heb inderdaad gemerkt dat je heel strak kan werken, maar ik vind het dan vooral moeilijk waar in een werk ik dat zal toepassen. Vooral wanneer je ergens duidelijk een contrast wil creeëren, denk ik?
In eerste instantie had ik hier de maskeervloeistof alleen voor de buitenste rand van het hoofd, maar besloot daarna om het hele lichaam te omlijnen.

@Horsiegek, bedankt! :)

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 22:04

marley93 schreef:
Dankjewel voor de uitgebreide tips! :) Zeker met het lagen heb ik nog veel te oefenen. Hierin heb ik dat ook al wat gedaan, maar toch nog een beetje aan de veilige kant gebleven, haha.
De halo was hier een vrij spontane, maar bewuste keuze. Ik heb inderdaad gemerkt dat je heel strak kan werken, maar ik vind het dan vooral moeilijk waar in een werk ik dat zal toepassen. Vooral wanneer je ergens duidelijk een contrast wil creeëren, denk ik?
In eerste instantie had ik hier de maskeervloeistof alleen voor de buitenste rand van het hoofd, maar besloot daarna om het hele lichaam te omlijnen.


Geen probleem! Als je eens wil overleggen mag je me ook altijd pb'en. :j
Lagen is ook lastig! Je wil er zo snel mogelijk overheen, 'roeren' breekt de laag eronder.
Je kunt grofweg op twee manieren werken: nat in nat / nat op droog. Ik begin nat in nat en zet daarna de details nat op droog erin. Nat in nat geeft vloeiende(re) overgangen, nat op droog juist scherpe(re). Je kunt ook eens experimenteren met grof zeezout, blazen of het bewegen van het blad. Er is zoveel mogelijk met aquarel - het is super lastig als je iets specifieks wil en tegelijkertijd gewoon speelgoed. <3
Een halo kan een hele leuke, speelse of juist statige toevoeging zijn, heb ik zelf ook wel gebruikt. Maar het is natuurlijk ook leuk als je weet hoe je het anders kan doen.
Het makkelijkste is het om even wat vellen te gebruiken om puur verschillende technieken te oefenen, te kijken hoe kleuren op elkaar reageren, hoeveel (of hoe weinig) water welk effect heeft en op welke manieren je kleuren kunt creëren door in lagen/vlakken te werken. Dat betaalt zich 100% terug - als je daar tenminste het geduld voor hebt. Ik had dat, zeker vroeger, niet en ben gewoon door schade en schande wijzer geworden, ds dat werkt ook. :')

marley93

Berichten: 6034
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-21 11:50

mar_fay schreef:
marley93 schreef:
Dankjewel voor de uitgebreide tips! :) Zeker met het lagen heb ik nog veel te oefenen. Hierin heb ik dat ook al wat gedaan, maar toch nog een beetje aan de veilige kant gebleven, haha.
De halo was hier een vrij spontane, maar bewuste keuze. Ik heb inderdaad gemerkt dat je heel strak kan werken, maar ik vind het dan vooral moeilijk waar in een werk ik dat zal toepassen. Vooral wanneer je ergens duidelijk een contrast wil creeëren, denk ik?
In eerste instantie had ik hier de maskeervloeistof alleen voor de buitenste rand van het hoofd, maar besloot daarna om het hele lichaam te omlijnen.


Geen probleem! Als je eens wil overleggen mag je me ook altijd pb'en. :j
Lagen is ook lastig! Je wil er zo snel mogelijk overheen, 'roeren' breekt de laag eronder.
Je kunt grofweg op twee manieren werken: nat in nat / nat op droog. Ik begin nat in nat en zet daarna de details nat op droog erin. Nat in nat geeft vloeiende(re) overgangen, nat op droog juist scherpe(re). Je kunt ook eens experimenteren met grof zeezout, blazen of het bewegen van het blad. Er is zoveel mogelijk met aquarel - het is super lastig als je iets specifieks wil en tegelijkertijd gewoon speelgoed. <3
Een halo kan een hele leuke, speelse of juist statige toevoeging zijn, heb ik zelf ook wel gebruikt. Maar het is natuurlijk ook leuk als je weet hoe je het anders kan doen.
Het makkelijkste is het om even wat vellen te gebruiken om puur verschillende technieken te oefenen, te kijken hoe kleuren op elkaar reageren, hoeveel (of hoe weinig) water welk effect heeft en op welke manieren je kleuren kunt creëren door in lagen/vlakken te werken. Dat betaalt zich 100% terug - als je daar tenminste het geduld voor hebt. Ik had dat, zeker vroeger, niet en ben gewoon door schade en schande wijzer geworden, ds dat werkt ook. :')


Hahaha ja mezelf kennende zal ik het door schade en schande gaan leren... vaak heb ik een idee in mijn hoofd en dan wil ik niet eerst oefenen voor ik het ga uitvoeren. Ben daar ook niet zo geduldig mee. :o
Heb de volgende referentiefoto al gevonden, dus daar ga je al. :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41593
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [SCH] Nieuwe liefde: aquarel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 11:53

Heel gaaf geworden +:)+.

_karin_

Berichten: 3913
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Utrecht

Re: [SCH] Nieuwe liefde: aquarel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 11:56

Wat een pracht plaatje! Echt heel mooi.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Re: [SCH] Nieuwe liefde: aquarel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 12:36

Heel erg leuk gedaan en zeker voor een 1e keer :j

Ik ben al jaren wat aan het priegelen met aquarel hahaha :=

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: [SCH] Nieuwe liefde: aquarel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 12:44

Gaaf, mooie kleurcombinatie gebruikt :)

marley93

Berichten: 6034
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: [SCH] Nieuwe liefde: aquarel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-21 13:34

Dank jullie wel! :D

BillyJ, het is niet mijn allereerste werk, maar ik ben er nog niet heel lang mee bezig. Dit is de vierde geloof ik.

marley93

Berichten: 6034
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: [SCH] Nieuwe liefde: aquarel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-21 11:52

Wat leuk, in Uitgelicht! :D

StellaMay

Berichten: 520
Geregistreerd: 06-02-12
Woonplaats: Vlaardingen

Re: [SCH] Nieuwe liefde: aquarel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 14:21

Wauw. Gewoon wauw.

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Re: [SCH] Nieuwe liefde: aquarel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 14:55

Heel gaaf zo met die zonnige kleuren!

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: [SCH] Nieuwe liefde: aquarel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 15:32

Heel gaaf gedaan!

marley93

Berichten: 6034
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: [SCH] Nieuwe liefde: aquarel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-21 16:18

Dank jullie wel. <3

Elanor

Berichten: 6777
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 18:58

Wat een mooi resultaat, heerlijk spontaan werk! Mooi hoe je de belichting hebt neergezet met je uitsparingen. :j
Als uitbreiding van je W&N-setje is de kleur Payne's grey misschien wel leuk, dat is een fijne vervanging van het 'kille' zwart.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 13-05-21 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Berichten: 28784
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: [SCH] Nieuwe liefde: aquarel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 18:58

Toffe stijl. Dit is nou echt iets dat ik mooi vind.

BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Re: [SCH] Nieuwe liefde: aquarel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 19:13

Oh wat een gave stijl! <3

marley93

Berichten: 6034
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-21 20:27

Elanor schreef:
Wat een mooi resultaat, heerlijk spontaan werk! Mooi hoe je de belichting hebt neergezet met je uitsparingen. :j
Als uitbreiding van je W&N-setje is de kleur Payne's grey misschien wel leuk, dat is een fijne vervanging van het 'kille' zwart.


Dankjewel! Payne's Grey is een hele mooie kleur ter vervanging van zwart inderdaad, niet eens bij stilgestaan dat die er ook in aquarel is. Dankjewel voor de tip! :)
Het setje wat ik nu gebruik is van mijn moeder. Over een paar weken verhuis ik naar mijn eigen stek, dus dan moet ik ook een eigen setje kopen, en Payne's Grey gaat daar zeker bij! Ik twijfel of ik een wat uitgebreidere set wil dan de 12 basis kleuren, of dat ik het lekker even zo laat. Het daagt wel uit, zo weinig kleur tot de beschikking en andere kleuren moeten mengen.


Goof schreef:
Toffe stijl. Dit is nou echt iets dat ik mooi vind.


Heel leuk om te horen, dankjewel!

BriPi schreef:
Oh wat een gave stijl! <3


Dankjewel! :D