Is jullie wei,gras ook al op?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Is jullie wei,gras ook al op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 03:41

Bij mijn op de pension stal staan de paarden ongeveer 30paarden/ pony,s waarvan 15 dag er nacht staan en het gras is al op na 3 weken .Staat erbij jullie ook weinig?Denk dat ze volgende week naar het andere stuk gaan maar ook daar staat niet veel.

Caira
Berichten: 26062
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Is jullie wei,gras ook al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 04:30

Het gras begint nu pas te groeien. Normaal staan mijn paarden al sinds maart op het gras. Nu hebben ze er pas 3x opgestaan verspreid over 1 maand. Ik kijk nooit naar de datum maar naar de groei. Ook om eventuele problemen te voorkomen. Sinds afgelopen week begint er pas iets groei te komen. Maar alsnog mogen ze er pas twee uur op van mij, juist om te voorkomen dat ze het kaal vreten en het gras nog meer gestresst wordt

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Is jullie wei,gras ook al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 07:24

Het is eigenlijk ook nog te vroeg om de paarden erop te doen. Maar tegenwoordig moeten ze allemaal veel op de wei enzo maar ik ben er geen voorstander van. Wel van veel eruit en lekker vrij bewegen. Maar niet in de wei, die gaat er gewoon aan.

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Is jullie wei,gras ook al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 07:29

Ten op zichte van vorig jaar zijn bij mij de paarden een maand later het gras op gegaan, de groei zat er gewoon nog niet genoeg in. Dus ja het kan heel goed dat als de paarden al vroeg de wei op zijn gegaan dat het gras er niet tegen op kan groeien met wat ze weg eten op een dag.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Is jullie wei,gras ook al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 07:43

Bij mij is het nog aan het groeien maar ik heb ze het in de winter stuk laten lopen dus dan duurt het herstel gewoon even. Nu is het ook nog lang koud geblokts dat helpt ook niet mee.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 07:43

Hier staan ze nog niet eens op de wei. Het is zo nat en het groeit nu pas. Normaal staan ze bij ons eind april er op. We hopen dat ze aankomend weekend of het weekend er na er op kunnen.

Mizora

Berichten: 18095
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 07:50

Hier staan ze (aan huis) er al vanaf half februari op, maar wel een hele tijd maar een krap uurtje. Sinds een week of 2 zijn we dat verder aan het opbouwen en we zitten nu op ruim 2 uur.
Dit jaar krijgen we meer weiland, maar voor nu is het nog 2800m2 voor 2 paarden en met deze hoeveelheid begrazing houden ze het ongeveer op dezelfde hoogte. S zomers konden ze op hetzelfde stuk 6-8 uur grazen (mits niet te droog) zonder dat het te kort werd. De grasgroei is dus nog erg matig, maar waarschijnlijk schiet het gras komende week wel de grond uit, gunstig voor jullie volgende stuk.

We hebben overigens een omloop (pp) on de wei en ze zijn dus niet van de wei afhankelijk voor hun beweging.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 10-05-21 08:04, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29440
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Is jullie wei,gras ook al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 07:52

nee is niet op en raakt ook niet op of het moet zo enorm droog worden in juli als 2 jaar terug.
Hier staan ze jaar rond op het gras de hele dag.
Maar ik heb maar 2 paarden en veel weide.

Door de koude april is op veel plaatsen het gras slecht gegroeid en dat met veel paarden kan het niet bijgroeien. Hoor dat wel op meer plaatsen.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Is jullie wei,gras ook al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 08:41

Ik heb 4 paarden op 1 hectare en die staan jaar rond 2 aan 2 op de weide. Wij hebben altijd gras, hele jaar rond. 4 weides van gemaakt zodat je altijd kunt omweiden. Als het in de winter kaal wordt voeren we hooi bij. Onze weides zijn opgehoogd en liggen iets bol richting de sloot, zodat het water er makkelijk afloopt. In de zomer sproeien we bij droogte.
Met goed weide management kun je lang goed gras houden maar vaak staan er teveel paarden op kleine stukken en dan kun je gewoon het gras nooit lang houden.
Mijn paarden staan altijd van daglicht tot daglicht buiten, in de winter dus korter dan in de zomer. Dus niet 24/7 erop.

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Is jullie wei,gras ook al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 08:45

Hier staan ze pas sinds gisteren op de wei en ik vrees dat het snel op zal zijn. Normaal gaan ze er in april al op. Einde jaar stop ik dan ook met het huren ervan. Kost me handen vol geld voor minder als 6 maand gras. Kost me meer als hooi geven op die manier.

Qimm

Berichten: 15159
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 08:53

Ik ben pas afgelopen week begonnen met strookbegrazing hier, dus voorlopig heb ik nog zat, maar als de temperatuur nou even meewerkt dan groeit het ook beter. Voor nu is het 1 dagdeel gras, 1 dagdeel hooi (en dan is de wei weer dicht)

Winged

Berichten: 33023
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Is jullie wei,gras ook al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 08:54

Natuur loopt een aantal weken achter vanwege 't koudere weer... Boel begint hier nu pas een beetje groen te worden :=

Berdien

Berichten: 64512
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Is jullie wei,gras ook al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 08:56

Wij hebben ze bewust nog niet op het gras staan. Het is veel te koud geweest, het gras heeft nog niet goed kunnen groeien. Zet je ze er dan al wel op... dan is het niet zo gek dat het nu al op is. Wij hopen ze komend weekend op het gras te kunnen zetten, het gaat nu mooi qua groei.

belle_boef

Berichten: 10734
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 08:58

IK heb de groei er al een hele tijd in. Wel met dagen minder toen het koud was. Maar staat hier op stukken al wel een cm of 30 hoog. Gisteren nog een stuk extra weide uitgezet zodat ze weer in langer gras kunnen.
Al dat water van afgelopen week was hier ook niet echt nodig.

Dat is dan weer het voordeel van veengrond.

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 09:01

Die van mij mogen maar max een uurtje per dag op het gras. Mijn shet moet afvallen en mijn welsh heeft ppid dus langer durf ik niet. Hier groeit het als een malle. 2 weken geleden gemaaid en het moet nu eigenlijk alweer gemaaid worden

MyWishMax

Berichten: 25296
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Is jullie wei,gras ook al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 09:06

Hier staan ze er al wel 2 weken op, maar dat is later als normaal. Maar op is het nog niet, het is ook niet korter als normaal. Nu zijn we nog aan het opbouwen en ze staan er nog maar paar uurtjes op.

Ik ben wel bang dat we het weer niet het hele seizoen redden, maar er is nog een ander land waar niks op staat. Als land 1 op is gaan ze op 2.

Toushie

Berichten: 7268
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: In my dreams

Re: Is jullie wei,gras ook al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 09:16

Hier staan ze er ook nog niet op. Gras begint nu pas goed te groeien dus hoop ook volgende weekend ongeveer. Heb wel,4 stukken dus kan ze steeds omweiden.

Winged

Berichten: 33023
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 09:34

belle_boef schreef:
Dat is dan weer het voordeel van veengrond.

Niet te nat nu? Ik zit in dezelfde provincie, maar op het zand. Begint nu pas echt wat te groeien, maar 2 weken terug was het echt niks.

belle_boef

Berichten: 10734
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 09:50

Winged schreef:
belle_boef schreef:
Dat is dan weer het voordeel van veengrond.

Niet te nat nu? Ik zit in dezelfde provincie, maar op het zand. Begint nu pas echt wat te groeien, maar 2 weken terug was het echt niks.


De bovenlaag was met die buien wel glad en wat drassig. Met die flinke regen komen ze ook niet op de weide maar zodra het weer droog is kunnen ze er wel weer op. Nou is het hier ook wel hoe meer ze er op komen hoe rustiger ze grazen hoe beter de bodem blijft.


Afbeelding

Sanniejtjuh

Berichten: 1215
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 09:55

Ik heb opzich al zat gras staan (vraag me niet hoe haha) maar omdat we nog koude nachten hebben gehad ben ik nog voorzichtig. Ik heb ze er nu nog maar uurtje op, maar ik start meestal wel eind april pas met opbouwen. Ik zet ze er liever wat later op, dat het gras de kans krijgt om te groeien en het minder suikerrijk is. Daarnaast laat ik een deel 1 malig hooien, meestal eind juni. En dat heeft natuurlijk aantal weken nodig voordat ze daar weer op kunnen. En door ze er later op te laten komt het precies uit.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 09:57

Bij ons is het nog lang niet op... Staan sinds eind april met 7 paarden op een hectare die net helemaal onderhouden was (kalken en mesten) en dat gaat nu toch al enkele weken mee. De andere weilanden rusten nu en zo wordt het afgewisseld denk ik. Ik ken verder niet veel van weide onderhoud maar wat ik zie is dat er zeker nog genoeg gras is voor de paarden ondanks dat ze er 24/7 op staan.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 10:00

Hier staan de paarden en koeien sinds Pasen op de weide. Meestal rond 07.00u erop en in de namiddag eraf, naar de paddock met hooi. De koeien lopen 24/7 op de weide. Wij hebben 1,5 ha beschikbaar in de zomer voor 8 dieren. Dit blok hebben wij in 5 stukken verdeeld en wanneer er een blok kaal is, wordt het bemest (gier of kunstmest) en gaat de sproeier erover heen. Hierdoor heb ik de hele zomer meer dan voldoende gras en kunnen wij vaak ook nog 1 of 2 keer 0,5 ha hooien. Wij werken met strookbegrazing.

Hier in de Achterhoek 3 heel droge zomers gehad en tot nu toe is er ook veel te weinig regen gevallen, dus waarschijnlijk ook dit jaar veel sproeien, maar dat is wel het behoud van je weide.

matespony

Berichten: 749
Geregistreerd: 01-08-18

Re: Is jullie wei,gras ook al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 10:55

Hier staat inderdaad ook heel weinig gras, maar die van mij staan dan ook het hele jaar op de wei ... dus dat is niet zo raar

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 14:42

Afbeelding

Na 2 weken

Kabayo

Berichten: 13957
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 14:43

Wij hebben 4 stukken gras. Dit wisselen we af in een cirkel. We hebben meer dan zat gras. Ze hebben al 1 stuk op, deze is ook bijna op. Achter het draad staat alweer nieuw gras klaar :)
Afbeelding
Bij nat weer en in de winter staan ze in de paddock met onbeperkt hooi. Anders lopen ze alles stuk