[INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Twirre2006
Berichten: 123
Geregistreerd: 05-01-21

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 20:20

De Hans van der Mee tweewieler weegt rond de 70 kg waar wij mee rijden.


welmoedz

Berichten: 1567
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 10:04

Vraagje; ik heb mijn 19 inch besteld bij HCA met open lamoen. Aan mijn tuig zitten namelijk vaste llichtogen (geen veiligheidslichtogen). Eventueel kan ik wel veiligheidslichtogen kopen en de bestelling misschien toch nog wijzigen naar een gesloten lamoen. Ik vroeg me af of er veel toegevoegde waarde zit aan een gesloten lamoen bij een sulky? Iemand ervaring met het verschil?

:)

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 10:08

Zelfs met een open lamoen vind ik veiligheidslichtogen handiger dan het lamoen er in prutsen. Zelf wel meer fan van een gesloten lamoen, ik heb nu zelf een open lamoen maar als ik eens de kans krijg om die te laten dichtlassen ga ik dat zeker laten doen.

cinniz123

Berichten: 4391
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 11:59

Ik heb dichte en ben er heel blij mee,zou geen open willen.

*Tschif* voor altijd in mijn hart *7-7-'97 /23-7-'14*
hunter mn nieuwe liefde
zo bijzonder!happy geboren 7-7-'15

Licor

Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 12:21

Ik heb open en dichte en mij is t echt om t even.. ben met beide even snel qua optuigen en ervaar met het rijden ook geen verschil


[ITP] El Caballo es Maestro ~ Het paard is meester

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 15:42

Ik had een open lamoen en gewone lichtiogen. Toen kocht ik een nieuw tuig met veiligheidslichtogen. Ik heb toen mijn lamoen omgeruild voor een dichte. Bijkomend voordeel is dat ik een enkele keer een incident heb gehad met een gebroken kabel of losraken van mijn snelsluitingen bij de strengen en mijn het gesloten lamoen blijft de sulky wel achter de pony hangen

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Elisa2

Berichten: 37002
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 16:12

Hoe stabiel zit een sulky? kun je er op als je lichamelijke klachten hebt of is een vierwieler dan beter?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

suikermeisje

Berichten: 8344
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 15:46

Hallo bokkers!

Leuk dit topic.
Ik heb een pony van 118 zo'n beetje en zou straks kleine ritjes met een sulky willen maken. Ze kan niet meer echt aan het werk ivm leeftijd etc. Ze is mega braaf voor de wagen en heeft altijd veel ervoor gestaan. Zelf meer dan voldoende ervaring (waren samen M mennen, zelf beleerd etc).

Maar nou zat ik te kijken naar de sulky cavaletti maar die is tot 115cm schofthoogte en de oxer vanaf 120cm... Zijn hier anderen die ook een pony met een maat daartussen hebben?
Qua lengte is ze niet heel lang, ze heeft deken maat 145 onderlengte.

Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1

MaritB

Berichten: 8622
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 21:10

Cavalettie is echt te klein voor jouw pony, denk dat een oxer dan wel zou kunnen.

Instructeur Human and Horse methode*
Instructeur Natural Horsemanship
Natuurlijk bekapper*
*in opleiding
Standplaats Bodegraven

IreneK

Berichten: 10
Geregistreerd: 18-08-17
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:59

Elisa2 schreef:
Hoe stabiel zit een sulky? kun je er op als je lichamelijke klachten hebt of is een vierwieler dan beter?

Ha Elisa, dat scheelt per sulky. Ik heb een Hans vd Mee met 2 wieler met onafhankelijk verend lamoen waar ik enorm blij mee ben. Ik rijd met pony's van rond 1.22 schofthoogte en als je dressuurmatig wilt trainen, 4 wielers, hoe licht in gewicht ook, gaan altijd ten koste van je balans en dragend vermogen tov het stuwen.

Afbeelding

Noblesse oblige

Elisa2

Berichten: 37002
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:57

Super dankjewel, hier kan ik wat mee. Een onafhankelijkk verend lamoen is dus belangrijk. Ik wist niet dat vierwielers ten koste gingen van de balans en het dragend vermogen. Inderdaad niet onbelangrijk als je dressuurmatig wilt trainen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Jorex

Berichten: 9924
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 14:01

Elisa2 schreef:
Hoe stabiel zit een sulky? kun je er op als je lichamelijke klachten hebt of is een vierwieler dan beter?

Ik heb het syndroom van Tietze en er nagenoeg geen last van op mijn HCA, die rijdt echt heerlijk. Het lijkt me alleen wat lastiger als je knieproblemen zou hebben, want je zit wel wijdbeens.

Alex en Jorie <3


criollo_yess

Berichten: 1067
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 15:04

Jorex schreef:
Het lijkt me alleen wat lastiger als je knieproblemen zou hebben, want je zit wel wijdbeens.


Hier tijdens het mennen geen last van mijn artroseknietjes op de sulky (Tjeu) of de tweewieler (HCA). Heb sowieso wel stijve knieƫn als ik afstap, maar dat is bij beide wagens gelijk en ook na paardrijden en autorijden.

mijn dromen rijden op een paard dat nooit moe wordt
wat de wolf wint aan terrein, verliezen onze paarden in welzijn

Elisa2

Berichten: 37002
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 16:10

Bedankt, ik denk dat ik voor een tweewieler ga kijken dan.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Twirre2006
Berichten: 123
Geregistreerd: 05-01-21

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 16:47

Wij rijden met een oudere Hans van der Mee tweewieler met bankje en sinds kort met een sulky van Tjeu van de Meulengraaf. De sulky met stoeltje is bij mij absoluut favoriet omdat ik die helemaal in kan stellen naar mijn lichaamslengte. En dat wijdbeens zitten valt mij heel erg mee.

IreneK

Berichten: 10
Geregistreerd: 18-08-17
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 11:48

Elisa2 schreef:
Super dankjewel, hier kan ik wat mee. Een onafhankelijkk verend lamoen is dus belangrijk. Ik wist niet dat vierwielers ten koste gingen van de balans en het dragend vermogen. Inderdaad niet onbelangrijk als je dressuurmatig wilt trainen.


Wel in het maatje Welsh pony waar ik mee rijd. Ik zie wel mensen met een vierwieler waarbij het paard echt de kar moet meesleuren. Dan kan je misschien wel een "krulletje" in de hals krijgen en kom je de B/L nog wel uit, maar als je uiteindelijk een bepaalde mate van verzameling nastreeft, is het handig dat je wagen niet te zwaar is. Dit is mijn mening. Ik heb gekozen voor de vd mee omdat deze kwalitatief erg goed is en ik er ook een nette houding op kan aannemen. Wijdbeens is niet echt mijn favouriete houding (tijdens het mennen) :))

Noblesse oblige

Slmt9

Berichten: 4780
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 12:17

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wat jullie mij adviseren. Ik heb er nul verstand van, de verdieping begint nu!

Ik zoek een stabiele tweezitter, licht van gewicht voor een paard van 1.62. Ik ben ook heel benieuwd tot in hoeverre ik die kan gebruiken voor een paard van 1.50, of dat dat helemaal niet kan?
Het is alleen voor om de bossen mee in te gaan.

Elisa2

Berichten: 37002
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 09:03

IreneK schreef:
Elisa2 schreef:
Super dankjewel, hier kan ik wat mee. Een onafhankelijkk verend lamoen is dus belangrijk. Ik wist niet dat vierwielers ten koste gingen van de balans en het dragend vermogen. Inderdaad niet onbelangrijk als je dressuurmatig wilt trainen.


Wel in het maatje Welsh pony waar ik mee rijd. Ik zie wel mensen met een vierwieler waarbij het paard echt de kar moet meesleuren. Dan kan je misschien wel een "krulletje" in de hals krijgen en kom je de B/L nog wel uit, maar als je uiteindelijk een bepaalde mate van verzameling nastreeft, is het handig dat je wagen niet te zwaar is. Dit is mijn mening. Ik heb gekozen voor de vd mee omdat deze kwalitatief erg goed is en ik er ook een nette houding op kan aannemen. Wijdbeens is niet echt mijn favouriete houding (tijdens het mennen) :))


Ik snap wat je bedoelt, heb dit vaker gezien bij aanspanningen maar kon er nooit de vinger op leggen. Nu ik er over na denk klinkt het eigenlijk heel logisch. Aangezien mijn pony ook maar een lichtgewichtje is, is dit wel belangrijk voor me. Plus dat ik denk dat lichter ook handzamer is voor mezelf.
Wijdbeens gaat voor mij ook niet werken, heb echt een goede rugleuning nodig ook.

Slmt: volgens mij kun je zo'n wagen alleen gebruiken voor beide paarden als het lamoen past of verstelbaar is voor beide paarden. Voor de rest zijn er hier anderen die er meer verstand van hebben dan ik. :+

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Licor

Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 09:11

Slmt9 schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wat jullie mij adviseren. Ik heb er nul verstand van, de verdieping begint nu!

Ik zoek een stabiele tweezitter, licht van gewicht voor een paard van 1.62. Ik ben ook heel benieuwd tot in hoeverre ik die kan gebruiken voor een paard van 1.50, of dat dat helemaal niet kan?
Het is alleen voor om de bossen mee in te gaan.


Denk dat t delen van de tweezitter bij deze paarden lastig is.. 12 cm verschil is dan erg veel.. als die goed in balans ligt op je ene paard, ligt ie nooit ook goed in balans op je andere..

Als je m goed in balans zou krijgen bij je andere paard door alleen je stoeltje/bankje 1 of 2 gaatjes verder naar voren of achteren te doen dan is dat fijn en zou t met 2 paarden praktisch kunnen.. maar als je voor de balans de lamoenstokken langer of korter moet gaan maken, dan is t praktisch erg lastig is mijn ervaring.. dat is eigenlijk te veel werk om je tweezitter van t ene paard om te bouwen naar t andere iedere keer als je wisselt..


[ITP] El Caballo es Maestro ~ Het paard is meester

Slmt9

Berichten: 4780
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 12:23

Ok, jammer! Welke marge moet ik ongeveer rekenen qua stokmaat voor een goede balans?

_Margarita_

Berichten: 2332
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 18:56

Slmt9 schreef:
Ok, jammer! Welke marge moet ik ongeveer rekenen qua stokmaat voor een goede balans?


Ik had voor mijn cavalier tweewieler een pony van 88cm en een pony van 116cm lopen. Doordat het lamoen in hoogte en lengte verstelbaar is, kon de tweewieler voor beide ponys in evenwicht gebracht worden.

Bij veel tweewielers is het lamoen niet in hoogte verstelbaar. Hierdoor is het vaak niet mogelijk om ponys/paarden met een verschillende schofthoogte voor de tweewieler te laten lopen.


Afbeelding
88 cm


Afbeelding
116cm

Margarita & Zalinda op de eeuwige paardenweide...
Roos mennen dressuur: ZZ+15
vaardigheid: ZZ+14

Licor

Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 19:08

_Margarita_ schreef:
Slmt9 schreef:
Ok, jammer! Welke marge moet ik ongeveer rekenen qua stokmaat voor een goede balans?


Ik had voor mijn cavalier tweewieler een pony van 88cm en een pony van 116cm lopen. Doordat het lamoen in hoogte en lengte verstelbaar is, kon de tweewieler voor beide ponys in evenwicht gebracht worden.

Bij veel tweewielers is het lamoen niet in hoogte verstelbaar. Hierdoor is het vaak niet mogelijk om ponys/paarden met een verschillende schofthoogte voor de tweewieler te laten lopen.


[ [url=m/yL7l4y.jpg]Afbeelding[/url] ]
88 cm


[ [url=m/jG5Ama.jpg]Afbeelding[/url] ]
116cm



Wissel jij het lamoen iedere keer met de training om?
Ik vond het echt teveel werk met mijn sulky.. om het lamoen langer of korter te maken heb ik een moersleutel nodig en t is ook iedere keer toch weer zoeken of naar de juiste lengte.. hierdoor vond ik t echt geen doen om de sulky te delen bij een groot verschil in stokmaat..

Wij hebben nu 1 sulky voor 2 pony's, 106 en 112 cm, en dat gaat echt net aan maar is eigenlijk niet optimaal


[ITP] El Caballo es Maestro ~ Het paard is meester

_Margarita_

Berichten: 2332
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 20:31

Ja ik verstelde het elke keer. Lengte & hoogte van het lamoen. Is niet ideaal maar het ging prima.

Margarita & Zalinda op de eeuwige paardenweide...
Roos mennen dressuur: ZZ+15
vaardigheid: ZZ+14

MaritB

Berichten: 8622
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 12:43

Als je nou markeert welke maat je moet hebben. Voorbeeld als je lamoen korter of langer moet kun je er tape omheen plakken op de plek waar hij moet zitten etc :)

Instructeur Human and Horse methode*
Instructeur Natural Horsemanship
Natuurlijk bekapper*
*in opleiding
Standplaats Bodegraven

JudithO

Berichten: 7049
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 17:18

Is er ergens een overzicht te vinden waar allemaal op te letten bij het afstellen van een sulky? Het gaat om een tuig met standaard ligtogen, geen veiligheids. Ze gaan dus niet door een boog op het eind van het lamoen van bijvoorbeeld de HCA sulky, maar meer een standaard lamoen zoals je bij bijvoorbeeld de cavaletti ziet.
Ik heb het jaaaaaren geleden vaak genoeg gedaan, maar iets zegt mij dat ik nu een paar stappen vergeet.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 bezoekers