Pony doet te moeilijk bij inseminatie.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Lizzii

Berichten: 441
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Rocamadour, Frankrijk

Pony doet te moeilijk bij inseminatie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-21 12:30

Na 4 veulens van onze eigen hengst wilde ik dit jaar onze New Forest pony laten insemineren met diepvriessperma.
Het inseminatiecentrum is om de hoek dus ik ga er gewoon te voet naartoe en neem ze ook weer mee naar huis.
De eerste keer echo ging redelijk. Ik vond de da wat brut en de pony schrok. Er werd vooral veel geroepen en getierd, maar uiteindelijk toch de echo kunnen maken. Ze was net niet meer hengstig.
De da stelde toch voor om na 3 dagen weer echo te doen. Zo gezegd zo gedaan. Een ware katastrofe pony was al helemaal overstuur bij aankomst. DA begon al met "weer die slecht opgevoede pony" en direct de praam erop. Met veel getrek, geroep en getier in de box. Waar ze haar gewoon liet vallen als hij haar nog maar met een vinger aanraakte.
Ik heb gezegd dat we stopten voor vandaag ook omdat ik toch zeker wist dat ze niet tochtig was. En dat we pas binnen 2 weken terug zouden proberen.
Vandaag was het zover. Eerst verdoven lukte al niet. DA kon zelfs niet in haar buurt komen. Ik ben dan maar weer naar huis gewandeld.

Ik weet niet meer wat ik moet doen. Ik ben al 700€ euro kwijt aan sperma en inseminatiekosten en zie het dus niet zitten om nog verder te doen. Heeft nog iemand dit al meegemaakt?


Ibbel

Berichten: 48938
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:36

Insemineren met diepvries is een vak apart. Je kunt niet 'naar de DA toelopen' en denken dat insemineren 'gewoon' kan op het moment dat er een ei zit.
Diepvries betekent iedere 6 tot 12 uur scannen tot je precies op de eisprong zit en dán insemineren.
Je zult je pony dus naar een kliniek moeten brengen waar dit routine is, de pony daar moeten laten, zodat ze (ook zonodig midden in de nacht!) echt regelmatig gescand kan worden.

En anders kan je die 700 euro dekgeld ook gewoon weggooien. Is minder stressvol voor je pony ;)
Deze DA lijkt in ieder geval geen benul te hebben van wat-ie doet.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 04-05-21 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCamino

Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:37

Verdoven is een goed idee!!
We hebben hier ook een merrie die het niet fijn vindt, die werd vorig jaar niet drachtig, hoop gedoe.
Dit jaar gewoon begonnen met sedatie! Merrie gesedeerd en opgevoeld. Dan gebeurt er niet te veel, ze worden niet lastig en krijgen toch mee dat er iets gebeurt daar achter.
Nu hopen dat volgende keren ze gewoon braver is. Stress voegt niets toen en helpt zeker niet

Eerst sederen maar onder controle krijgen dan, maar waarom bestel je al sperma en laat je dat komen als de pony nog opgevolgd moet worden ?
En er gaat toch alleen geinsemineerd worden op het juiste moment dus snap je inseminatie en spermakosten niet goed...

hier gaat trouwens alleen vers sperma hier op stal. Voor diepvries gaan ze idd naar de kliniek toe zoals gezegd hierboven door Ibbel

Poekkie

Berichten: 7289
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:39

Lastig probleem. Wat je ook beslist, ik zou wel zorgen dat er ten allen tijde een dierenarts in de buurt kan komen in de toekomst. Kan ze niet naar een ander centrum of kliniek? Of kan je eventueel met het centrum regelen een afspraak te kunnen maken waarbij je betaalt voor het gebruik van de box, maar haar daar eigelijk gewoon een half uur eten geeft en beloont voor rustig te staan en dan van daaruit verder te kijken of het gaat om die ene dierenarts of het echt een groot probleem lijkt te worden?

Paardengek in hart en nieren!

Femke_Tweety

Berichten: 11954
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:39

Andere dierenarts vragen.
Indien mógelijk aan huis.
Liefst dierenarts met niet al te grove armen en handen.
En niet als je toch al weet dat ze niet hengstig is.



Overleg ook even met de nieuwe dierenarts dat ze slechte ervaringen heeft met opvoelen en scannen.


Klinkt alsof de boel te vlug te lomp en te grof gebeurd is de eerste keer bij een pony die daar gevoelig voor is.
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 04-05-21 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Thioro

Berichten: 3983
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:40

Andere DA zoeken. Heeft verder niets met z'n kunde te maken maar je pony heeft besloten dat ze die man niet meer in haar buurt wil. En dat zal dus ook nooit meer zonder strijd gebeuren.

Heb al vaker paarden bvb zo op een hoefsmid of een bepaald persoon zien reageren en er is maar 1 oplossing: andere persoon zoeken.
Als een paard eenmaal een echte aversie heeft tegen een bepaald persoon komt dat niet meer goed.
Blijven proberen met dezelfde persoon kan resulteren in een paard die ook tegen de situatie (bvb bekappen, of hier insemineren) zelf een aversie krijgt, ongeacht de persoon. En dan ben je nog verder van huis.

En met diepvries moet er idd vaak gescand worden, dat is niet even tussen soep en patatten. Dus best naar een kliniek brengen en daar laten opvolgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:41

Klinkt vooral als een hork van een dierenarts. Snap de reactie van de pony dus wel.. vanwaar dat geroep en getier erbij. Zou er ook geen zin meer in hebben daar om rustig te staan.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Re: Pony doet te moeilijk bij inseminatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:47

Ben je zelf oké met de manier waarop de pony is behandeld? Ik word zelf niet heel enthousiast van hoe het klinkt en niet alle pony's vinden geroep, getrek en getier oké (en terecht als je het mij vraagt).

He who neglects the present moment, throws away all that he hath


Lizzii

Berichten: 441
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Rocamadour, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-21 12:56

Poekkie schreef:
Lastig probleem. Wat je ook beslist, ik zou wel zorgen dat er ten allen tijde een dierenarts in de buurt kan komen in de toekomst. Kan ze niet naar een ander centrum of kliniek? Of kan je eventueel met het centrum regelen een afspraak te kunnen maken waarbij je betaalt voor het gebruik van de box, maar haar daar eigelijk gewoon een half uur eten geeft en beloont voor rustig te staan en dan van daaruit verder te kijken of het gaat om die ene dierenarts of het echt een groot probleem lijkt te worden?

Dat heb ik gedaan. We zijn uitbundig gaan oefenen. De box is geen probleem, het is de DA. Hij kan haar ook niet sederen want hij kan zelfs niet eens meer in de buurt komen.

Lizzii

Berichten: 441
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Rocamadour, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-21 12:57

Shae schreef:
Ben je zelf oké met de manier waarop de pony is behandeld? Ik word zelf niet heel enthousiast van hoe het klinkt en niet alle pony's vinden geroep, getrek en getier oké (en terecht als je het mij vraagt).

Nee, helemaal niet. Ik roep eigelijk nooit op onze pony's.

Vjestagirl

Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:58

Dan wordt het tijd voor een andere dierenarts.

Zo'n dier snapt toch al niet waarom er handen in haar achterste verdwijnen, en als dat dan ook nog eens met een hoop geroep en getier moet, dan zou ik hem als pony zijnde de box uit slaan.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Poekkie

Berichten: 7289
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:58

Lizzii schreef:
Poekkie schreef:
Lastig probleem. Wat je ook beslist, ik zou wel zorgen dat er ten allen tijde een dierenarts in de buurt kan komen in de toekomst. Kan ze niet naar een ander centrum of kliniek? Of kan je eventueel met het centrum regelen een afspraak te kunnen maken waarbij je betaalt voor het gebruik van de box, maar haar daar eigelijk gewoon een half uur eten geeft en beloont voor rustig te staan en dan van daaruit verder te kijken of het gaat om die ene dierenarts of het echt een groot probleem lijkt te worden?

Dat heb ik gedaan. We zijn uitbundig gaan oefenen. De box is geen probleem, het is de DA. Hij kan haar ook niet sederen want hij kan zelfs niet eens meer in de buurt komen.


Dan is een andere dierenarts zoeken de eenvoudigste oplossing :)

Paardengek in hart en nieren!

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9240
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:01

Ik zou van de diepvries afstappen want dat werkt niet op de manier waarop je nu bezig bent.
Daarnaast op zoek naar een andere DA want dit gaat zo niet meer werken.

Lizzii

Berichten: 441
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Rocamadour, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-21 13:16

kyrkelover schreef:
Ik zou van de diepvries afstappen want dat werkt niet op de manier waarop je nu bezig bent.
Daarnaast op zoek naar een andere DA want dit gaat zo niet meer werken.


Het was voor ons ook de eerste keer. Ik heb het sperma nu al betaald en ook al 200 € DA kosten. Dus als ik een andere hengst kies moet ik dat nog eens betalen.

Vjestagirl

Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Pony doet te moeilijk bij inseminatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:19

Misschien kun je het sperma doorverkopen? Die €200,- zou ik voor lief nemen, dit gaat echt niet werken op deze manier

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Captain

Berichten: 21336
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:46

Paard vind het oprecht niet fijn, en dan gaan mensen opperen om het maar te verdoven?
Sorry, wellicht vermenselijk ik het teveel maar dit gaat toch richting verkrachting?

Waarom niet weer natuurlijk dekken TS? Neem je verlies, paard vind het niet prettig, haar toestand is toch belangrijker dan dat rietje erin zien te krijgen?

ElCamino

Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Pony doet te moeilijk bij inseminatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 14:07

Captain,
Sommige merries hebben door een slechte ervaring geen vertrouwen meer.
Met name als het de eerste keer misgaat met opvolgen.
Wanneer het dan om een dure toekomstige fokmerrie gaat wil je het gewoon GOED gaan oplossen.
Dan is een lichte sedatie een goed idee om de scherpe randjes er weer af te krijgen en vertrouwen te krijgen.
Hier ook een jonge merrie, vorig jaar bloedfollikel en niet gelukt, deze keer met 1e keer opvolgen sloeg ze de opvoelbox kort en klein.... dus dan met sedatie rustig opvolgen paar keer en dan wordt het beter.

Wat betreft natuurlijk dekken : met je merrie en hengst wil je geen risico lopen met een natuurlijke dekking, kans op schade is veel te groot ( zowel voor hengst als merrie) Ik persoonlijk heb het hier over erg dure paarden, maar ook bij "gewone" dieren zou ik het risico niet nemen

Caresse07

Berichten: 9386
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 14:10

Ik vind de titel van je topic niet helemaal eerlijk naar je pony toe, zij doet helemaal niet TE moeilijk maar heeft gewoon een slechte ervaring gehad nu met een hork van een DA.

Ik zou een andere DA zoeken die wel de tijd neemt en de rust heeft om jouw pony goed te begeleiden hiermee.

Succes samen!

Volg je hart, dat klopt.

Ik was een mooie baby, maar in het ziekenhuis hebben ze mij verwisseld.

mooney

Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 14:25

Ik zou ook voor vers gaan, fokken is ook je verlies kunnen nemen. Diepvries heeft een heel kort venster, werkt dus eigenlijk alleen als je 3x per dag scant.

Mijn merrie vind scannen niet prettig, andere vind dierenartsen lastig. Dus is voor ons diepvries geen optie.


Napie

Berichten: 9071
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Pony doet te moeilijk bij inseminatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 14:31

Je pony is half verkracht en zij doet moeilijk en jij laat het gebeuren. Leuk een veulen maar als het zo zou moeten.

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Boras
Berichten: 9934
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 14:36

Captain schreef:
Paard vind het oprecht niet fijn, en dan gaan mensen opperen om het maar te verdoven?
Sorry, wellicht vermenselijk ik het teveel maar dit gaat toch richting verkrachting?

Waarom niet weer natuurlijk dekken TS? Neem je verlies, paard vind het niet prettig, haar toestand is toch belangrijker dan dat rietje erin zien te krijgen?


Eens! Dat gehannes met merries. Tegenwoordig zijn het productieobjecten geworden. Tragische ontwikkelingen. Niet zelden gedreven door geld, eerzucht en egoisme en steeds verder van de natuur verwijderd. Nieuwe gewoonten, ook onder bokkers. Allemaal liefhebberij......

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 14:39

Jij vindt dat je pony te moeilijk doet, maar ze is een dier, geen robot. Ik zou direct op zoek zijn gegaan naar een andere da en niet de schuld neerleggen bij de pony.

Los daarvan zou ik er sowieso niet voor kiezen om een pony te laten insemineren, terwijl ze zich zo verzet. Maargoed dat is een andere discussie en ik ben geen fokker. :)

Boras
Berichten: 9934
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Pony doet te moeilijk bij inseminatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 14:40

Verplaats je eens in je merrie, ts.

Ibbel

Berichten: 48938
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Pony doet te moeilijk bij inseminatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 14:44

Ook voor natuurlijke dekkingen is het handig op te voelen, en in ieder geval voor controle op tweelingdracht moet er worden opgevoeld. En ook bv bij koliek. Hoe je het ook wendt of keert, het is verrekte handig als deze merrie door een DA met gevoel in z'n donder (niet de huidige hork dus) de merrie weer enigzins kan desensibiliseren. Of je nou via KI wilt fokken of niet.

Prairy
Berichten: 8986
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 14:44

Als er een arts zo bij mij zou doen, zou ik hem ook het licht uit de ogen slaan, ik snap je pony wel.

Als je dan zo nodig een veulen wil hebben, zorg dan eerst maar voor een veilige omgeving voor de merrie en wacht op een tijd dat ze er wel zin in heeft. Als je nu gaat dwingen raakt ze ook in jou haar vertrouwen nog kwijt als je niet op past.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 0 bezoekers