Fjord gebruikt zijn nek tegen je in de galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Fjord gebruikt zijn nek tegen je in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 09:55

In stap en draf is Pieke fijn nageeflijk. Behoorlijk los en hangt ook niet. Maar...dat was hij in de galop sinds kort ook. Nu niet meer. Door een samenhang van omstandigheden (o.a. caroussel waarbij hij denkt dat je wel echt iedereen MOET inhalen en waarschijnlijk een spierpijntje).
Ik heb er gisteren even opgezeten en gevoeld wat mijn moeder bedoelde.
Hijis in de darf en stap echt los, kan je fijn zitten, de overgang naar galop lukt me ok nog maar na een paar passen duwt hij zijn nek naar voren, hij gaat niet hangen of met zijn kop omhoog, hij doet zijn korte stevige nek recht naar voren en een versnelling hoger. En dan heb je dus amper nog wat te vertellen.

Wat ik heb geprobeerd: op een volte aanspringen, op mijn buitenteugel de volte insturen en laten buigen om mijn binnenbeen. Zo min mogelijk aan de binnenteugel komen (wel op licht contact en af en toe voorzichtig stelling vragen). En meteen hardop belonen zodra hij weer even nagaf. En veel overgangen gereden en dan voordat hij er tegenin kwam terug naar de draf en dat even later weer herhalen.

Maar wat een sterk paard is het dan!

Iemand nog een tip?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 10:01

je kunt ook proberen hem al in de draf net iets ronder in te stellen zodat je wat meer speling hebt voordat hij omhoog komt. Verder lijk je me goed bezig met hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 10:13

Lielle schreef:
je kunt ook proberen hem al in de draf net iets ronder in te stellen zodat je wat meer speling hebt voordat hij omhoog komt. Verder lijk je me goed bezig met hem.


Dat doe ik inderdaad. Ik stel hem iets dieper in en zo krijg ik hem de overgang door. Zolang hij nageeft probeer ik ook superzacht te blijven met mijn handen maar zodra hij een stukje over de lange zijde mag of een volte bijna door is wil hij weer gaan sjezen en strekt zijn nek naar voren. Ik probeerde hem voorzichtig dan al voor dat punt dat hij weg wil wat dieper in te stellen maar toen werd meneer een beetje boos en ging meteen weer hard weg. Hij heeft echt door dat hij ontzettend sterk is als hij zijn nek naar voren strekt.

Moeilijk hoor, ik rij normaal alleen in de springles op hem en daar is hij ook heel erg fel maar dan rij ik met een hackamore (met brede leren neusrem, zonder ketting oid er in).

Ik denk dat als ik hem wat vaker door de weeks rij we er wel uitkomen maar ja, tijdgebrek (en mijn moeder wil natuurlijk ook zlef op hem rijden).

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 18:14

Grr... FJORDEN! Knipoog

Een simpele, meestal erg goede, oefening is als volgt:
Wend bij A (of C) af en ga richting de spiegel, op deze manier kun je jezelf zien en controleren. In galop valt dit niet altijd mee, maar het is een goede gehoorzaamheidsoefening.

Je moet gewoon goed de kunst van het rijden in acht nemen; als hij wil rennen, doet ie dat met zijn 500Kg toch wel! Daar kan jij niet tegenin komen, hoe een ophouding je ook maakt.
Belonen doe je neem ik al aan met het geven van lucht (Teugels richting mond)? Probeer veel figuren te rijden (zoals ik al zei) en blijf doorgalopperen...

Veel succes! Als je nog iets wilt weten, horen we het wel!

Doeg!

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 18:44

Ik denk dat de manier waarop je het probleem aanpakt wel goed is, blijven proberen dus, maar je sprak van een spierpijntje... misschien ligt daar wel de oorzaak van het probleem (aangezien het plots gekomen is). Misschien het een paar dagen wat kalmeraan doen, enkel rustig losrijden en de galop efkes laten voor wat hij is en binnen een paar dagen nog eens opnieuw proberen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 15:12

Vandaag heb ik hem weer een half uur gereden en opeens was hij het weer met me eens. De eerste keer galop deed hij weer zijn nek naar voren maar de tweede keer begon hij opeens los te laten. Uiteraard flink beloond. Daarna begon hij weer alles lekker los te laten. De galop ging no niet perfect maar hij maakte zich niet meer zo sterk en hij bleef nageeflijk.
Het wordt dus denk ik maar een kortdurende aktie. Mijn moeder was grieperig vandaag maar ik hoop dat als ze morgen weer gaat rijden Pieke bij haar ook weer meewerkt.

Bedankt vor jullie hulp!