GP-paard Cirano breekt kaak en neusbot in concoursstal

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14036
Geregistreerd: 20-04-16

GP-paard Cirano breekt kaak en neusbot in concoursstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-21 19:32

Horses.nl
Ingezonden door Merileth
Algemeen

Afbeelding
Foto: S. Feenstra


De internationale dressuurwedstrijd in Opglabbeek is slecht afgelopen voor Cirano (United x Jazz), het Grand Prix U25-paard van Corinda Luttjeboer. Na een verblijf van meerdere dagen op het Belgische CDI, waar het duo deelnam aan de Grand Prix U25 en de kür, ging het zaterdag mis. De 14-jarige hengst brak op stal zijn kaak en neusbot en moet geopereerd worden. Naar verwachting is Cirano maandenlang uit de running.

Hoe dit heeft kunnen gebeuren en hoe de prognose voor Cirano is, lees je op Horses.nl

Disclaimer: Helaas hebben wij geen foto die aansluit bij dit artikel, daarom hebben wij er een neutrale foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.

Earth

Berichten: 7914
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: GP-paard Cirano breekt kaak en neusbot in concoursstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 19:49

Dit zijn wat mij betreft ongelukken waar je op kunt wachten. Een hengst in een drukke stal in een hok van 3 X 3 mtr, merries die hij kan ruiken. Hoog in het voer, geen vrije beweging. Dus dat zijn bommetjes vol met energie.
Zie ze op wedstrijd regelmatig ook met stroomdraad langs de stal om te voorkomen dat ze uit stal klimmen, moet eigenlijk niet gekken worden :n

Poekkie

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: GP-paard Cirano breekt kaak en neusbot in concoursstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 08:35

Zouden ze merries en hengsten dan niet in andere (afgesloten) staldelen houden of met de hele hoop ruinen ertussen?

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: GP-paard Cirano breekt kaak en neusbot in concoursstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:18

Ferromonen dragen ver ;)

Poekkie

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: GP-paard Cirano breekt kaak en neusbot in concoursstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:18

Ja maar dan zou op geen enkele manege bvb een hengst kunnen staan?

Earth

Berichten: 7914
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:21

Poekkie schreef:
Ja maar dan zou op geen enkele manege bvb een hengst kunnen staan?


Ja maar dat gebeurt dus ook bijna niet ;) En die staan wellicht ook niet zo hoog in het voer en de energie als deze paarden.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:28

Deze paarden zijn dressuurpaarden, die worden veelal ook niet gek gevoerd. En het wordt nogal overschat hoe "hoog in energie" deze paarden staan, iig in verhouding tot "gewone" paarden. Dit is gewoon en stom ongeluk. Eigenaresse geeft aan dat hij normaal altijd rustig is op stal.
Hoop dat dit dier snel en goed hersteld. :(:)

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Re: GP-paard Cirano breekt kaak en neusbot in concoursstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:46

Beterschap voor het dier.

Wel apart, een paard dat zich letterlijk stukbijt op verticale tralies.
Dat is natuurlijk allesbehalve normaal gedrag.

Poekkie

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:55

Misschien is het niet gebeten maar klem geraakt en helemaal verkeerd getrokken in een bruuske beweging? Hier staat een jonge ruin die al net zo’n brokkenpiloot is, slaagt erin om recht op een betonnen muur af te stuiven tijdens 24/7 buitenperiode in kudde en met gras en zijn hoofd al open geschaafd krijgt als hij een half uur alleen staat ivm verdoving na behandeling.

Desalniettemin is het ongelofelijk naar voor eigenaar en paard en hoop ik dat het herstel voorspoedig gaat.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 29-04-21 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:55

Gewoon domme pech, als een setje snijtangen om de tralies heen komt toevallig en paard trekt in paniek terug dan knapt de boel gewoon af.

Is niet zo apart hoor, op veel stallen hangen er paarden in de tralies met voeren, en dat gaat bijna altijd goed....soms niet. Of slaan ze met voeren, gaat ook bijna altijd goed, soms niet dan heb je een blessure,,,

Hier is het ook gebeurt maar dan met zo'n ijzeren ouderwetse voerbak met zo'n stangetje in het midden.... paard brak ook zijn kaak, bloed zat eraan....

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:56

Wat een veroordelingen hier. Zelf nog nooit een ongelukje voor gehad met een paard waarbij ze iets stom en compleet onlogisch doen? Een ongeluk zit in een klein hoekje.

Fataal
Berichten: 137
Geregistreerd: 23-11-19

Re: GP-paard Cirano breekt kaak en neusbot in concoursstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:36

Wat een ontzettend naar ongeluk, gelukkig zijn de vooruitzichten positief en krijgt hij zo te horen fantastische zorg!

Dat het een hengst is staat voor mij er echt los van, bij ons op stal een merrie met voernijd waar precies hetzelfde mee gebeurd is.

Ongelukken gebeuren helaas, ik wens ze een voorspoedig herstel!

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:37

De een denkt aan teveel energie door de omgeving of voer, een ander aan Feromonen.
Weer een ander denkt dat het paard zelf iets stoms en compleet onlogisch deed.
Conclusie: we oordelen allemaal en we doen allemaal aannames :)

Ik hoop dat ze het ter plekke niet zomaar afdoen als een ongelukje of domme pech, maar dat men die tralies kritisch gaan bekijken om te zien of zo'n incident in de toekomst voorkomen kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:40

Boras schreef:
De een denkt aan teveel energie door de omgeving of voer, een ander aan Feromonen.
Weer een ander denkt dat het paard zelf iets stoms en compleet onlogisch deed.
Conclusie: we oordelen allemaal en we doen allemaal aannames :)

Ik hoop dat ze het ter plekke niet zomaar afdoen als een ongelukje of domme pech, maar dat men die tralies kritisch gaan bekijken om te zien of zo'n incident in de toekomst voorkomen kan worden.
Omdat het één keer misgaat op alle duizenden uren dat er dieren in stallen met tralies staan...?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:43

Mkango schreef:
Boras schreef:
De een denkt aan teveel energie door de omgeving of voer, een ander aan Feromonen.
Weer een ander denkt dat het paard zelf iets stoms en compleet onlogisch deed.
Conclusie: we oordelen allemaal en we doen allemaal aannames :)

Ik hoop dat ze het ter plekke niet zomaar afdoen als een ongelukje of domme pech, maar dat men die tralies kritisch gaan bekijken om te zien of zo'n incident in de toekomst voorkomen kan worden.
Omdat het één keer misgaat op alle duizenden uren dat er dieren in stallen met tralies staan...?

Idd. Dan moet je ze ook maar nooit meer samen in de weide zetten want Sam kwam vorig jaar met een gebroken kaak uit de weide.
Dier heeft gewoon gedaan waar paarden fantastisch goed in zijn. Zichzelf stuk gemaakt. :(:)

DuoPenotti

Berichten: 29477
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:45

Mij verbaasd het meer dat er horizontale spijlen zijn.
Mij is altijd geleerd dat die gevaarlijk zijn ivm in willen bijten en niet los kunnen komen en dan in paniek los trekken.

Of dat hier de oorzaak is weet niemand, maar dat die aanwezig zijn was het eerste wat me verbaade in het artikel.

Gelukkig lijkt de prognose goed.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:48

Ik zie op concours eigenlijk vrijwel altijd die horizontale spijlers. :) Als wij stallen huren zijn het of wel geheel dichte boxen of horizontale spijlers. Als er een accomedatie is wordt er voor hengsten wel eigenlijk altijd een "vaste" stal vrij gehouden. Maar goed, nationaal en internationaal zullen er daar wellicht te veel hengsten voor zijn.

Al heeft sentower bij mijn weten stallen genoeg die lang niet allemaal af gehuurd zijn.

gonniee
Berichten: 510
Geregistreerd: 26-04-21

Re: GP-paard Cirano breekt kaak en neusbot in concoursstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 12:49

Och, wat heftig! Hopelijk herstelt het allemaal goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 13:27

DuoPenotti schreef:
Mij verbaasd het meer dat er horizontale spijlen zijn.
Mij is altijd geleerd dat die gevaarlijk zijn ivm in willen bijten en niet los kunnen komen en dan in paniek los trekken.

Of dat hier de oorzaak is weet niemand, maar dat die aanwezig zijn was het eerste wat me verbaade in het artikel.

Gelukkig lijkt de prognose goed.


Precies dat viel mij ook gelijk op, waarom horizontale spijlen.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 16:13

Boras schreef:
Ik hoop dat ze het ter plekke niet zomaar afdoen als een ongelukje of domme pech, maar dat men die tralies kritisch gaan bekijken om te zien of zo'n incident in de toekomst voorkomen kan worden.


Ik quote mezelf maar even, omdat twee bokkers niet goed lazen.

Ik had het dus duidelijk niet over tralies in het algemeen, maar over de tralies waaraan dit paard zich heeft verwond in het bijzonder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 16:23

Boras schreef:
Boras schreef:
Ik hoop dat ze het ter plekke niet zomaar afdoen als een ongelukje of domme pech, maar dat men die tralies kritisch gaan bekijken om te zien of zo'n incident in de toekomst voorkomen kan worden.


Ik quote mezelf maar even, omdat twee bokkers niet goed lazen.

Ik had het dus duidelijk niet over tralies in het algemeen, maar over de tralies waaraan dit paard zich heeft verwond in het bijzonder.
Noem Ayasha en mij dan gewoon bij naam en doe niet zo kinderachtig. :') Dat we het niet met je eens zijn, betekent niet dat we niet gelezen hebben, zo maak je je er wel heel makkelijk vanaf.

Popstra
Berichten: 13745
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:35

Op wedstrijd zijn altijd horizontale spijlen in de stallen. Plus je waterbakken aan kettingen hebt hangen en een hooizak. Allemaal dingetjes waar je domweg een ongelukje mee kan gebeuren.
Zo had er een paardje bij ons eens zijn mondhoek gescheurd aan de haak waar de ketting van de Water emmer vast zit.
Er werd gelijk gezegd dat de trainer wel hard aan zn bakkes zal hebben lopen trekken tijdens het rijden. :roll:

Echt dood vermoeien sommig volk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 19:19

Popstra schreef:
Op wedstrijd zijn altijd horizontale spijlen in de stallen. Plus je waterbakken aan kettingen hebt hangen en een hooizak. Allemaal dingetjes waar je domweg een ongelukje mee kan gebeuren.
Zo had er een paardje bij ons eens zijn mondhoek gescheurd aan de haak waar de ketting van de Water emmer vast zit.
Er werd gelijk gezegd dat de trainer wel hard aan zn bakkes zal hebben lopen trekken tijdens het rijden. :roll:

Echt dood vermoeien sommig volk
Bij ons trok er eentje een keer een tand half uit 'r mond doordat ze met de rack chain stond te klooien terwijl ze vaststond. Er staan daar bijna 250 paarden op stal die elke dag minstens 3 keer worden vastgezet aan diezelfde rack chains: in één week (oké, we doen conservatief, zes dagen) komt dat dus al neer op zo'n 4500 keer dat een paard vaststaat aan zo'n ketting. In de, in totaal, 9 maanden dat ik daar heb rondgelopen, is zoiets één keer voorgevallen. Dan kun je vanwege dit ene voorval meteen al die kettingen uit de boxen willen halen, maar met wat meer realiteitszin laat je die dingen gewoon hangen, want de kans is zo ongelooflijk klein. := Je kunt gewoon niet ieder risico uitsluiten, dan moet je niet met paarden in de weer gaan.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 20:53

Mkango schreef:
Boras schreef:

Ik quote mezelf maar even, omdat twee bokkers niet goed lazen.

Ik had het dus duidelijk niet over tralies in het algemeen, maar over de tralies waaraan dit paard zich heeft verwond in het bijzonder.
Noem Ayasha en mij dan gewoon bij naam en doe niet zo kinderachtig. :') Dat we het niet met je eens zijn, betekent niet dat we niet gelezen hebben, zo maak je je er wel heel makkelijk vanaf.


Duidelijker kan ik het met woorden niet maken, Mkango. Als de strekking van mijn woorden niet correct bij je overkomt, dan houdt het helaas op. We kennen elkaar niet persoonlijk voor zover ik weet. Ik begrijp dan ook niet waarom je ervoor kiest om hier zo negatief te doen in plaats van mijn uitleg wat ik schreef en bedoelde gewoon te accepteren.

Ayasha, bokker is gewoon makkelijker en sneller dan Ayasha. Geen bijbedoelingen, laat je niets aanpraten. Dat wil ik graag nog even naar jou toe verduidelijken voordat ik dit topic verlaat.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Re: GP-paard Cirano breekt kaak en neusbot in concoursstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 21:15

Het kan me eerlijk gezegd niet zo schelen. _O- Ik zit te lang op bokt om me nu echt druk te maken om dit soort dingen. Die tralies worden al jaren gebruikt. Nu is er één ‘freak accident’ gebeurd. Als dat reden is tot groot onderzoek en verandering zouden mijn paarden nu niet meer samen op weide mogen.